آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

دانشگاه‌آزاد نفتی نیست



اخبار,اخبار سیاسی ,دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد هیچ وابستگی به نفت ندارد و به همین دلیل یکی از مهم ترین تحولات در آموزش عالی کشور در دهه های گذشته به شمار می‌رود. اين دانشگاه در تمام نقاط کشور و حتی در شهرهای کوچک هم حضور دارد. در نتیجه آموزش عالی کشور با اين دانشگاه بدون اتکا به درآمد نفت به جایگاه مناسب خود رسیده

 مهندس محسن هاشمی رفسنجانی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی است. وی 4 سال عضو هیات مديره و ۱۳ سال رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشت. محسن، بزرگ‌ترین پسر آیت‌ا... هاشمی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال کانادا می‌باشد. او سال­ها نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به عهده داشته است، در گذشته در مشاغل گوناگون مانند رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئيس دفتر رئيس جمهور، رئیس بازرسی ویژه رئيس جمهور، عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع و مديريت پروژه موشكي­ شهاب 2 را در زمان جنگ به عهده داشته است. در زمان مدیریت مهندس هاشمی 130 كيلومتر از متروی تهران در چهار خط راه‌اندازی شد. او به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلط داشته و آنالیز قالب‌های تزریقی به كمك كامپيوتر، توسعه پاک، انرژی پاک و ماجرای مک فارلین از تالیفات وی می‌باشد. مؤسس دفتر نشر معارف انقلاب و آماده­سازي خاطرات آيت­ا... هاشمي رفسنجاني توسط او انجام گرديده است.

وی درباره اعتدال آیت‌ا... هاشمی عنوان می‌کند:
«سیاست‌های اعتدالی آیت‌ا... هاشمی به مقطع کنونی مختص نمی‌شود و ایشان قبل از انقلاب اسلامی نیز با همین مشی در فضای سیاسی ایران فعالیت می‌کردند. حضرت امام (ره) هم به دلیل اعتدال آیت‌ا... هاشمی و مدارا و تعقل در امور، عنایت ویژه ای نسبت به ایشان داشتند. آیت‌ا...هاشمی در زندگی خود به روش اعتدالی پایبند بوده و همواره در این راه کوشیده است.نکته مهمی که  در تمامی مقاطع تاریخی مورد تأکید او بوده مساله توسعه پايدار ایران است که همواره و در همه حال دغدغه اصلی ایشان بوده است» 

 

پروژه مترو يكي از موارد مهم آن است. در بهبوحة جنگ تحميلي در اواخر سال 63 پروژه كاملاً متوقف شده مترو مجدداً راه­اندازي مي­نمايند. ایشان تأکید بسیار زیادی دارند که کشور در شأن مردم ایران توسعه پیدا کند و اگر قرار است آرمان­هاي انقلاب اسلامي به کشورهای دیگر صادر شود چه بهتر از طریق ايران توسعه يافته به عنوان مدینه «فاضله مسلمانان» این اتفاق بیفتد»


 در ادامه متن گفت‌وگو با مهندس محسن هاشمی‌رفسنجانی را از نظر می‌گذرانید.
  زمانی که مدیریت متروی تهران را برعهده داشتید بیشتر از کار لذت می‌بردید یا هم‌اکنون که در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنید؟
هر کدام از این فعالیت­ها شرایط و ويژگي­هاي خاص خود را دارد. در روزهای ابتدائي ورود به مديريت متروی تهران شرایط کاری خیلی سخت بود و امکانات کمی در اختیار داشتیم .پس از مدتی که به امور مسلط شدم کار کردن در مترو آسان شد. البته در برخی مواقع ناهماهنگی هایی با دولت و یا شهرداری به وجود می­آمد که وضعیت را نامناسب می­کرد. به دلیل اینکه پروژه های مترو محدود به تهران می‌شد امکان بازدید و سرکشی به پروژه ها برای مديريت در هر زمان مهیا بود. این در حالی است که پروژه های دانشگاه آزاد به سختی پروژه‌های مترو نیست اما از نظر جغرافیایی بسیار پراکنده است و در تمام سطح کشور گسترده شده است.

 

دانشگاه آزاد در سراسر ایران بیش از 400واحد دارد که در اقصی نقاط ایران پراکنده شده‌اند. در نتیجه بازدید از واحدهای مختلف و نظارت بر پروژه های عمرانی هر کدام از واحدها بسیار وقت­گير و سخت‌تر از کارهایی است که در مترو انجام می‌شد. در مترو، تونل، ايستگاه، پايانه، تعميرگاه، هواكش، تجهيزات ثابت و متحرك تكرار مي­شود و پيچيدگي خاص خود را دارد. البته هر کدام از ایستگاه ها شرایط، مصالح، روش علمي مربوطه را داشت اما در نهایت یک پروسه باید طی می‌شد.  در دانشگاه به دنبال نظارت بر ايجاد ساختمان­هاي آموزشي، اداري، ورزشي، فرهنگي، سلف­سرويس، خوابگاه، كتابخانه، آزمايشگاه، كارگاه، مسجد و محوطه­سازي و مستندسازي املاك هستيم...


  پس از 13سال که مدیریت مترو را برعهده داشتید و آن همه پروژه های عمرانی را مدیریت کردید فضای دانشگاه که به هر حال فرهنگی‌تر بود برای شما فضای جدیدی نبود؟
تا حدودی بود...
البته من وارد فضای عمرانی دانشگاه شدم و معاونت عمرانی دانشگاه آزاد را برعهده گرفتم و اغلب با ساخت و ساز و پروژه های عمرانی سرو کار داشته­ام. با این وجود فضای دانشگاه فضای مثبتی برای من بود. فضای کار در دانشگاه به دلیل وجود فضای علمی و فرهنگي از برخی جهات بهتر است. نکته دیگر اینکه دانشگاه آزاد از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و از درآمدهای ناشي از شهريه در جهت پیشرفت پروژه­های عمرانی تأمين مي­شود. در سیستم دولتی به‌دلیل وابسته بودن بودجه به تصميم برخی نهادها مانند سازمان برنامه­ريزي، وزارت مربوطه و مجلس به راحتی نمی­توان پروژه‌ها را تأمين مالي کرد و بروکراسی سنگینی با خود به همراه دارد.

 

حُسن بزرگی که پراکندگی جغرافیایی در دانشگاه آزاد برای من داشت این بود که موفق شدم به اكثر نقاط ایران سفر کنم و تجربیات جدیدی را به دست بیاورم. در مدتی که در دانشگاه آزاد مشغول به‌کار شده‌ام تا به حال به 200 شهر ایران سفر کرده ام.البته 20 سال پيش زمانی که آیت‌ا... هاشمی رئیس‌جمهور بودند و رئیس بازرسی ویژه و ریاست دفتر رئيس‌جمهور را برعهده داشتم به بسیاری از شهرهای ایران سفر کرده بودم و لذا  مي­توانم توسعه و آباداني ايران را با آن موقع مقايسه كنم كه البته جاي تشكر از دولت­هاي مختلف دارد. زحمت زيادي براي كشور كشيده­ شده ولي كافي نيست و مي­تواند بهتر از اين باشد.


  شما رئیس بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی بودید. این نهاد با نام ها و کارکرد دیگر در زمان احمدی‌نژاد هم وجود داشت. به نظر شما فقدان این نهاد در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی مشهود نیست؟
این نهاد از قبل از ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی با نام دفتر رسيدگي به شكايات و پيگيري‌هاي ويژه ولي با نام و شرح وجود داشت. وظايف جديد آن را من تأسیس کردم. نقش دفتر بازرسی ویژه رئيس‌جمهور در آن دوران به دلیل آسیب های ناشی از جنگ و لزوم بازسازي و حل مشكلات مردم با اهمیت بود. رئيس‌جمهور وقت چند شاخص مهم برای بازرسی ویژه تعریف کرده بودند که برای دستگاه ها و نهادها با وجود بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات، وزارت اطلاعات و حراست­ها مشکل جديدي ایجاد نکند.

 

تأکید داشتند که فقط مأموريت­­هایي را انجام دهیم که دستور کتبی یا شفاهی رئیس‌جمهور را داشته باشد. به همین دلیل فی‌البداهه بازرسی انجام نمی‌دادیم. به این شکل نبود که چون بازرسی ویژه رئيس‌جمهور هستیم، این توانایی را داریم که از همه جا و به هر صورت سرزده، رسيدگي کرده و وارد عمل شویم.  نکته مهم دیگر اینکه دفتر بازرسی ویژه رئيس‌جمهوری تنها برای شخص رئیس‌جمهور گزارش تهیه می‌کرد. چند مورد مأموریت ويژه تعیین شده بود. اولین مورد افزايش «تولید» كالاي مصرفي مورد نياز مردم بود. باید دولت و وزارت صنايع تلاش می‌کردند، تولید کشور هر چه فعال­تر باشد. اگر مشكلي به رئيس‌جمهور اعلام مي­شد، از طريق اين دفتر فوراً گزارش مستقيم و نزديك به واقعيت تهيه مي­شد.

 

در آن مقطع زمانی به دلیل آسیب دیدگی های ناشی از «جنگ» اغلب کارخانه­های توليدي ايران وضعیت نابسامانی داشتند و با مشکلات متعددی مواجه بودند. در نتیجه یکی از وظایف اصلی تهیه گزارش از موانع تولید در کشور به رئيس جمهور بود. البته برای «مچ گیری» نمی رفتیم و بلکه برای کمک رساندن و برطرف کردن نارسایی­ها و هماهنگي­ها حضور پیدا می‌کردیم. رئيس‌جمهور وقت بر روي پروژهای عمرانی و پیشرفت آنها حساس بودند. در آن زمان اغلب طرح های عمرانی و اجرایی کشور به‌دلیل جنگ تحمیلی دچار افت، رکود و توقف شده بود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور در آن مقطع زمانی راه‌اندازی همه طرح های عمرانی و اجرایی بود که رئیس جمهور تأکید زیادی روی راه اندازی به موقع هرچه سریع‌تر سدها، نيروگاه‌ها برق‌رساني، گازرساني، آب­رساني، راه­ها، اتوبان­ها، پل­هاي مهم راه‌آهن، كارخانجات با محصولات زيربنایي چون سيمان و فولاد و ... را داشتند.

 

مساله سوم که در دوران ریاست‌جمهوری سال­هاي 76-68 اهمیت زیادی به آن داده­ مي­شد کم کردن بروکراسی در کشور بود که در این زمینه نیز فعال بوديم. بعد از آن دوران بازرسی ویژه در مسیر قبلی خود حرکت نکرد و کم کم به جاي سه مورد مذكور به بررسي‌هاي امنيتي و اجتماعي وارد شد.  در دو سال آخر ریاست جمهوری با حفظ سمت رئیس‌دفتر رئيس­‌جمهور، هم بودم و تجربيات ارزنده‌اي در ابعاد مديريت كشور در كنار رئيس‌جمهور با تجربه­اي چون هاشمي پيدا كردم. بعد به پيشنهاد وزیر کشور دولت اصلاحات، آقای عبدا... نوری مدیریت مترو را برعهده گرفتم.


  یکی از شعار های آقای روحانی در زمان مبارزات انتخاباتی بهبود فضای دانشگاه‌ها و برداشتن فضای امنیتی از محیط علمی دانشگاه‌ها بود. در طول دوسالی که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد فضای دانشجویی دانشگاه آزاد چه تغییراتی کرده است؟
تغييرات وسيع است... جناب آقاي دكتر ميرزاده كه خود از فرهيختگان كشور هستند و در اجرا، گذشته و حال موفق عمل كرده­اند با كمك جناب آقاي دكتر طه هاشمي معاونت فرهنگي سعي جدي را در اجراي منويات مقام معظم رهبري در امر كرسي­هاي آزادانديشي داشته و بر اساس افكار رئيس هيات‌امناي دانشگاه آيت­ا... هاشمي رفسنجاني در مبحث آزادانديشي ديني عمل كرده­ و مي­كنند، دانشگاه آزاد به دلیل اینکه بودجه خود را از دولت نمی‌گیرد، لذا استقلال خود را نسبت به دولت حفظ مي­كند. نياز مالي دانشگاه از شهریه دانشجویان به دست مي­آيد كه یکی از افتخارات کشور است. دانشگاه آزاد هیچ وابستگی به نفت ندارد و به همین دلیل یکی از مهم ترین تحولات در آموزش عالی کشور در دهه های گذشته به شمار می‌رود. اين دانشگاه در تمام نقاط کشور و حتی در شهرهای کوچک هم حضور دارد. در نتیجه آموزش عالی کشور با اين دانشگاه بدون اتکا به درآمد نفت به جایگاه مناسب خود رسیده که در راستای توسعه یافتگی کشور قابل توجه و با اهمیت تلقي مي‌گردد. در گذشته زحمات بسیار زیادی در دانشگاه آزاد صورت گرفته است.

 

جناب آقای دكتر جاسبی در زمان مدیریت خود در دانشگاه آزاد زحمات بسیار زیاد و قابل تقدیری کشیدند. هم‌اکنون دانشگاه آزاد اسلامي بيش از 10 میلیون فضای مسقف­دار دارد که به صورت عدالت محور در سراسر کشور گسترده است. اگر 10 میلیون فضای مسقف را با 35میلیون محوطه سازی دانشگاهی و پروژه در حال ساخت همراه کنیم متوجه می‌شویم با معادل 20 ميليون مترمربع فضاي مورد استفاده، دانشگاه آزاد چه خدمت بزرگی به محیط علمی کشور کرده است. در شرایط فعلی یک میلیون و هفتصد هزار نفر در دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستند.

 

حدود 65 هزار نفر هيأت علمي دائمي و 40 هزار نيروي انساني در سراسر كشور به كار گرفته شده است و خانواده­اي 100 هزار نفري را در جهت اهداف توسعه­اي كشور به كار مشغول كرده است. این دانشگاه از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از پنج میلیون نفر فارغ التحصیل داشته است. در كنار آن 600 هزار مترمربع فضاي ورزشي، يك ميليون مترمربع فضاي خوابگاهي و 300 هزار مترمربع فضاي فرهنگي با بيش از 200 مسجد، مقبره­ شهداي گمنام و حسينيه خدمت شاياني به فرهنگ كشور نيز كرده است. آزمايشگاه­ها و كارگاه‌هاي دانشگاه در استان­ها و شهرهاي بزرگ زبانزد است.


  شما عنوان کردید به 200 شهر در دوران حضور در دانشگاه آزاد سفر کرده اید.کیفیت علمی دانشگاه­های نسبت به گذشته بهتر شده است؟
در طول 33 سال گذشته زحمت زياد و قابل تقديري كشيده شده است، با آمدن دكتر میرزاده به دانشگاه آزاد شعار اصلي دانشگاه آزاد «کیفیت» است. در اين جهت حركت جدي خود را شروع کرده است. مراكز رشد پارك­هاي علمي، فناوري، اتاق براي اساتيد، استخدام 5 هزار استاد مجرب جديد و توسعه تحصيلات تكميلي از اين نوع است. ديگر دغدغه مديريت دانشگاه آزاد معطوف به مسائل کمیتی نيست، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییرات مدیریتی در كشور، مسائل کیفی در اولویت اول دانشگاه آزاد قرار گرفته است.


  در شرایط فعلی کیفیت علمی دانشگاه آزاد به کیفیت دانشگاه های دولتی رسیده است؟
در این زمینه نمی توان به صورت دقیق اظهار نظر کرد. هم‌اکنون یک میلیون و هفتصد هزار دانشجو در دانشگاه آزاد تحصيل مي­كنند، تعداد دانشجويان در مقطع تحصيلات تكميلي فوق ليسانس و دكتري سال به سال يا ترم به ترم افزايش پيدا مي­كند و هر واحد دانشگاهي دانشگاه آزاد در كشور سعي در افزايش كيفيت و رقابت با هم نوع استاني خود است. بعضاً در بعضي از رشته­ها موفق­تر عمل كرده­اند.

 

  آمار مقالات و حجم دستاوردهای علمی رو به افزايش است. اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که کیفیت علمی بعضي از واحدهاي دانشگاه آزاد از دانشگاه­هاي دولتي نيز بهتر است. براي مثال واحد علوم و تحقیقات تهران تقریبا با دانشگاه های ممتاز کشور از نظر کیفی وضعیت یکسانی دارد. دانشگاه آزاد «تهران جنوب» در زمینه مهندسی یا دانشگاه آزاد قزوین در زمینه «روباتیک» و علوم و تحقیقات در زمینه «پلاسما» حرف براي گفتن در کشور دارند. باید رشته محل­هاي مختلف را از یکدیگر تفکیک کرد و سپس دانشگاه های کشور را با هم مقایسه کنیم. نزدیک به بیست هزار«رشته- محل» در دانشگاه آزاد تدريس مي­شود که هر کدام وضعيت خاص خود را دارد. رتبه­بندي آنها با وزارت علوم يا مؤسسات ويژه رتبه­بندي است كه متأسفانه جاي آن در كشور خالي است.


  مدیریت آقای میرزاده نسبت به مدیران قبلی چگونه بوده است؟
هیات‌رئیسه و مدیر جدید دانشگاه آزاد حدود بيست ماه است كه سکان مدیریت دانشگاه را به دست گرفته­اند. مدیران جدید در عین حالی که روش‌هاي مثبت مدیران گذشته را ادامه می‌دهند، هدف اصلی خود را به «کیفیت» و اجراي دقيق آئين­نامه­ها و قوانين كشوري در زمينه آموزش‌عالي اختصاص داده اند. جناب آقاي دكتر ميرزاده در همين يك سال و نيم به مديريت دانشگاه مسلط شده و تصميم­هاي قابل تقديري در بالابردن كيفيت دانشگاه، گرفته شده است. منظور از کیفیت به عنوان مثال در بخش عمران این است که به فرض در گذشته اساتید دانشگاه آزاد اتاق مناسب نداشتند، در دوران جدید تلاش مي‌گردد که به اساتید تمام وقت دانشگاه اتاق و لوزام تدریس مناسب و با کیفیت ارائه کند تا استاد در دانشگاه بيشتر بماند و وقت بيشتري را براي دانشجو و تحقيق بگذراند..


  رابطه آقای روحانی با دانشگاه آزاد رابطه مطلوبی بوده است؟ ایشان به چه میزان به سیاست های جدید دانشگاه آزاد کمک کرده‌اند؟
سطح جناب آقاي روحاني رياست شوراي انقلاب فرهنگي است. دخالت مستقيم در موضوعات و مشكلات دانشگاه آزاد ندارند ولي در مجموع مناسب و قابل قبول بوده است. البته جناب آقای دكتر روحانی شخصا وارد مسائل جزئی دانشگاه آزاد نمی شوند و اغلب این گونه تصميم­ها توسط معاونان یا وزراي مربوطه و زيرمجموعه صورت می‌گیرد. تاکنون اين رابطه با دانشگاه آزاد رابطه مطلوب و مناسبی بوده است، هر چند هميشه سوءتفاهماتي وجود دارد كه مجموعاً قابل حل است..


  آیت‌ا... هاشمی به عنوان نماد«اعتدال» در کشور شناخته می‌شوند. صبر، بردباری ومدارای ایشان نسبت به هجمه‌هایی که گاها علیه ایشان صورت می‌گیرد و ادب ایشان در پاسخگویی باعث شده که محبوبیت ایشان روز به روز در بین اقشار مختلف مردم بیشتر شود.ماهیت اعتدال و سیاست ورزی «آیت‌ا...» چیست؟
مساله «اعتدال» همواره در بین روحانیون و علماي ديني به عنوان مساله مهمی شناخته می‌شود، چرا که دین مبین اسلام دین اعتدال،تعقل و میانه روی است. سیاست های اعتدالی آیت‌ا... هاشمی به مقطع کنونی مختص نمی­شود و ایشان قبل از انقلاب اسلامی نیز با همین مشی در فضای سیاسی ایران فعالیت می‌کردند. حضرت امام(ره) هم به دلیل اعتدال تفكر و عملي آیت‌ا... هاشمی و مدارا و تعقل در امور، عنایت ویژه‌ای نسبت به ایشان داشتند. ايشان همواره در زندگی به روش اعتدالی پایبند بوده و در این راه کوشیده است. نکته مهمی که در مقاطع تاریخی مورد تأکید آیت‌ا... هاشمی بوده مساله توسعه پايدار ایران بوده است که همواره در همه حال دغدغه اصلی بوده است. تأکید بسیار زیادی دارند که کشور در شأن مردم ایران توسعه پیدا کند و اگر قرار است آرمان­هاي انقلاب به کشورهای دیگر صادر شود از طریق ايران توسعه يافته و به‌عنوان <مدینه فاضله مسلمانان» این اتفاق بیفتد...

 

اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------