سناریوی‌تخریب پشت درهای بسته



اخبار,اخبار سیاسی ,  مجمع نمایندگان

هر دولتی که سر کار می‌آید نیروهای همفکر و معتقد به گفتمان خود را بر مصدر امور می‌نشاند اما گویا این اصل پذیرفته شده وقتی در دولت یازدهم اجرا می‌شود گاه فریادها بلند می‌شود که شایسته‌سالاری فراموش شده است!

البته زمانی که در دولت نهم بیشتر نیروهای کارآمد و صاحب‌فکر و تجربه به بهانه جوانگرایی از پست‌های مدیریتی و اجرایی کنار گذاشته شدند نه‌تنها اعتراضی صورت نگرفت بلکه برای این اقدام کف‌ها و سوت‌ها زده شد. از اولین روزهای دولت یازدهم در برابر هر عزل و نصبی واکنش‌ها نشان داده شده است تا امروز که این مخالفت‌ها به وزارت کشور و تغییرات در سطح استانداری و فرمانداری رسیده است. همه‌چیز از چهارشنبه گذشته آغاز شد یعنی 16اردیبهشت‌ماه؛ محمود زمانی‌قمی در جلسه هیات دولت به‌عنوان استاندار استان مرکزی انتخاب شد؛ انتخابی که به مذاق جریان پایداری و طیف اصولگرای تندرو چندان خوش نیامد.


 تخریب کلید خورد
منتقدان دولت که این انتخاب را در راستای خواسته‌های خود نمی‌دانستند، تلاش کردند با شایعه‌سازی چهره محمود زمانی‌قمی را مخدوش نمایند و از این مساله بهره‌برداری خود را داشته باشند. شایعات به شکل معناداری گسترش یافت تا برخی با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده اقدام به تجمع در برابر استانداری مرکزی ‌کنند که در نتیجه چنین اقداماتی مخالفت با انتصاب زمانی‌قمی شکلی حادتر به خود بگیرد.

 

محمدحسن آصفری ازجمله نمایندگانی بود که در جریان مخالفت با این انتصاب دولت دستی در کار داشت؛ او در مصاحبه‌های مختلف شمشیرش را برای استاندار جدید از یکسو و دولت از سوی دیگر از رو بست و گفت: هیات دولت با این انتخاب خود ثابت کرد ملاک برای انتصابات و انتخابات اعتدال و شایسته‌‌سالاری افراد نیست بلکه وابستگی آنان به گروه‌ها و احزاب است. وی ادامه داد: درحالی که مردم استان‌های دیگر فردی را که در فتنه نقش داشته و مواضع او درخصوص فتنه کاملا روشن است، برای استانداری نمی‌پذیرند، دولت با چه رویکردی وی را برای استانداری مرکزی انتخاب کرده است.

 

استان مرکزی به واسطه برخورداری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ارزشمند فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیازمند استانداری توانمند است که بدون وابستگی به جریانات و گروه‌های مختلف بتواند اهداف توسعه‌ای را پیش بگیرد. وی ادامه داد: جای بسی تاسف است استان هرمزگان زمانی‌‌قمی را نمی‌پذیرد، اما استان مرکزی باید تاوان سهم‌‌خواهی جریانات وابسته به ایشان را بدهد.


  مجمع نمایندگان، موافق استاندار
درحالی آصفری با چنان حرارتی از مخالفت با استاندار سخن به میان می‌آورد که گویا این خواسته تمام نمایندگان و مردم است اما وقتی «آرمان» با دیگر نمایندگان این استان صحبت کرد یک حقیقت عیان شد و آن اینکه آصفری در جریان مخالفت با محمود زمانی‌قمی تنهاست چراکه دیگران نه‌تنها موافق این انتصاب بودند بلکه از حمایت استاندار سخن به میان آوردند. 


 عزیزی: زمانی باتجربه است، مخالفت معنا ندارد
قاسم عزیزی، نماینده شازند در استان مرکزی به «آرمان» گفت: روز یکشنبه مجمع نمایندگان جلسه‌ای با استاندار داشت که در رابطه با پیگیری امور کلان برگزار شد و ایشان مصمم است که در راستای حل مسائل و مشکلات استان قدم بردارد. وی ادامه داد: استاندار تعیین شده است و باید او را حمایت کرد تا بتوان به اهدافی که منافع کل را تامین می‌نماید دست پیدا کرد. عزیزی در رابطه با مخالفت‌هایی که از سوی برخی انجام می‌شود، ادامه داد: این مخالفت‌ها معنا ندارد ضمن اینکه آقای زمانی‌قمی دارای سابقه اجرایی خوبی است و به نظر فردی توانمند می‌رسد. 


 میرگلوبیات: وظیفه نماینده تعیین استاندار نیست
شهلا میرگلوبیات از دیگر نمایندگان استان مرکزی به آرمان گفت: فردی که پیش از استاندار بود پست بالاتری گرفت و به معاونت سیاسی وزیر کشور ارتقا پیدا کرد. وی ادامه داد: این روند طبیعی است که برای مدتی سرپرست انتخاب می‌شود و بعد از آن هیئت دولت استاندار جدید را معرفی می‌کند. میر گلو بیات با بیان اینکه هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است، گفت: این روندی معمول بوده و تنها مدتی به تعویق افتاده بود؛ روندی طبیعی و قانونی داشته است.

 

وی درمورد مخالفت‌هایی که در این رابطه شکل گرفته، عنوان کرد: نمایندگان شرح وظایفی دارند که باید در آن چارچوب حرکت کنند. وظیفه نماینده تعیین استاندار نیست بلکه این وظیفه دولت است لذا من به عنوان نماینده نباید در کاری که به من مربوط نیست و شرح وظایف من نیست دخالت کنم؛ همانطور که دولت نباید در اموری که در حیطه اختیار نماینده است دخالت کند. نماینده ساوه ادامه داد: اگر قرار باشد هر قوه‌ای در کار قوه دیگر دخالت نماید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. شاید برخی نظر شخصی‌شان را درمورد استاندار بیان کنند اما نمی‌توانند پا فراتر از این امر بگذارند لذا لازم است بر رعایت قانون تاکید شود.

 

شهلا میرگلوبیات در پاسخ به این سوال که آیا این مخالفت‌ها به دلیل اصلاح‌طلب بودن زمانی‌قمی صورت می‌گیرد؟ بیان کرد: دولتی که امروز روی کار آمده، دولت اصلاحات است.

 

استاندار قبلی نیز تقریبا از این طیف بود. اینکه دولت استانداران خود را به نوعی تعیین می‌کند که در جهت برنامه‌ها و اهداف آنها حرکت کنند امری طبیعی است همانطور که در دولت قبل که دولت اصولگرا بود عزل و نصب‌ها بر این اساس بوده و استانداران از جناح اصولگرا انتخاب می‌شدند. هر چند معتقدم که باید شایسته‌سالاری جریان داشته باشد اما این امر طبیعی است. وی تصریح کرد: من از هر کسی سوال کردم همه ایشان را تائید کردند و حتی افرادی که گرایش اصولگرا داشتند؛ لازم است افراد در بیان نظرات حق و انصاف را مدنظر قرار دهند. عباس رجایی و محمدابراهیم رضایی از دیگر نمایندگانی بودند که حمایت خود را از استاندار اعلام کردند و با توجه به سابقه اجرایی، او را فردی مناسب دانستند.


 دیدار با دری‌نجف‌آبادی
بعد از سناریوی تخریب چهره زمانی‌قمی موضوعی دیگر دستاویز هجمه به استاندار قرار گرفت و آن طرح شایعه اختلاف محمود زمانی‌قمی با نماینده ولی‌فقیه، آیت‌ا... دری‌نجف‌آبادی بوده است. در جلسه معارفه استاندار عدم حضور آیت‌ا... دری‌نجف‌آبادی جرقه‌ای شد برای دامن زدن به شایعات ازجمله آن که استاندار خواسته به دیدار دری‌نجف‌آبادی برود و ایشان به علت نارضایتی از چنین انتخابی او را به حضور نپذیرفته است. مساله‌ای که از جانب برخی نمایندگان تکذیب شد و حتی برخی نمایندگان عنوان کردند این دیدار انجام شده است. یکی از نمایندگان مطرح کرد: جلسه‌ای با حضور استاندار برگزار شد که در این جلسه آیت‌ا... دری‌نجف‌آبادی نیز حضور داشتند اما هیچ مخالفتی از سوی ایشان با آقای زمانی‌قمی مطرح نشد. این نماینده درمورد اینکه استاندار جدید قرار بوده به دیدار آیت‌ا... دری‌نجف‌آبادی برود و ایشان او را به حضور نپذیرفته است، گفت: این موضوع صحت ندارد.

 

وی ادامه داد: شاید اینجا بهتر بود که استانداری به صورتی برنامه‌ریزی می‌کرد که دیدار با بزرگان استان هماهنگ‌تر انجام می‌شد. وی بار دیگر تاکید کرد به حضور نپذیرفتن استاندار جدید توسط آیت‌ا... دری‌نجف‌آبادی شایعه‌ای بیش نیست. نماینده‌ای دیگر عنوان کرد بعد از معارفه، دیدار استاندار جدید با دری‌نجف‌آبادی انجام گرفته و این امر تنها برای فضاسازی علیه استاندار است.


 می‌خواهند مخالفتی دیگر شکل دهند
در این میان یک منبع آگاه به «آرمان» گفت: مخالفان قرار است بار دیگر جریانی را شکل دهند تا استاندار را وارد حاشیه سازند و از این‌رو فشار را هم بر دولت و هم بر استاندار بیشتر کنند.در حالی که استاندار جدید مرکزی تجربه بالای مدیریتی در استانهایی از جمله چهارمحال و بختیاری و ایلام را در کارنامه خود دارد و به راحتی می‌تواند ضمن توافق با همه گروه‌ها براساس احترام متقابل توسعه استان مرکزی را با قدرت به پیش ببرد. زمانی‌قمی کسی نیست که زیر بار هیاهوها شانه خالی کند و دربرابر تندروها با سیاست صبر و برخورد از نوع اخلاق اسلامی اجازه نخواهد داد برخی با فرصت‌طلبی به اسم خواست مردم و به کام خودشان اقداماتی در این استان استراتژیک کشور انجام دهند.

 

اخبار سیاسی - آرمان

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------