آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

از رفاقت تا شكایت!



اخبار,اخبار سیاسی , احمد توكلی

 ‌صبح دیروز دادگاه مطبوعات روز متفاوتی را سپری كرد. متهم و شاكی هر دو با حامیانشان پای به دادگاه گذاشتند. یك طرف احمد توكلی، نماینده مجلس و مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی «الف» به‌عنوان متهم قرار داشت كه با جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس به دادگاه آمده بود و در سوی دیگر مدیران دولت‌های نهم و دهم.

اتهام توكلی فعالیت علیه نظام، توهین به نمایندگان مجلس، توهین به رئیس‌جمهور وقت، توهین به قضات و رئیس قوه قضائیه و نشر مطالب خلاف واقع به دادگاه خوانده شد. دادگاه‌های رسیدگی به هر پرونده مطبوعاتی تا به حال نه به این نحو شلوغ بوده و نه پر از نمایندگان مجلس و مقامات كشوری. پرونده‌های مطبوعاتی معمولا در سكوت برگزار می‌شوند اما این بار نمایندگان دوستدار توكلی همان طور كه وعده داده بودند آمدند تا احمد توكلی را همراهی كنند. یك نفر هم در میان جمع بود كه جلب توجه می‌كرد؛ صادق زیباكلام، استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب.


 رسیدگی به 9 از 54 شکایت
صبح دیروز از مجموع 54 شكایتی كه علیه احمد توكلی، نماینده مجلس و مدیرمسئول سایت«الف» اقامه شده، به شكایت 9 نفر رسیدگی شد. از حدود ۵۴ پرونده علیه توكلی برای ۳۷ مورد قرار منع‌تعقیب صادر شده و چند مورد هم در مرحله بازپرسی مفتوح است كه جلسه دوم رسیدگی به 9پرونده صبح دیروز برگزار شد. دادستانی، اسفندیار رحیم‌مشایی، محمدرضا رحیمی، علی‌اکبر جوانفکر، حمید بقایی، سعید مرتضوی، صالحی‌امیری وخرم‌آبادی رئیس کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور، شاكیان احمد توكلی بودند.

 

با توجه به متن كیفرخواستی كه دادستان تهران در دادگاه علنی احمد توكلی قرائت كرد، موارد اتهامی این نماینده کم نبود البته پیش از این نیز احمد توكلی در نطق میان‌دستور خود در مجلس به عناوین اتهام‌ها اشاره كرده و درباره جزئیات اتهاماتش گفته بود: «كامنت‌ها در انتقاد از برخی نهادها، رئیس‌ دولت وقت و نماینده مجلس بود. به‌همین‌خاطر به فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر مطالب خلاف واقع و اهانت به مقام‌ها متهم شده‌ام و این کار طبق مقررات قانونی انجام شده و همچنین در کیفرخواست شکایت آقایان خرم‌آبادی، صالحی‌امیری، مشایی، بقایی، مرتضوی، رحیمی و جوانفکر پذیرفته شده است.»

 

بعد از همین نطق میان دستور توكلی در مجلس بود كه نمایندگان اصولگرا شاید برخلاف رویه گذشته‌شان وعده دادند كه در دادگاه احمد توكلی حاضر شده و در کنار او باشند. وعده‌ای كه در شبكه‌های مجازی نیز منتشر شد و طرفداران اصولگرایان نیز از همدیگر قول گرفتند كه با توجه به علنی بودن دادگاه، در آن حضور پیدا كنند.

 

نمایندگانی كه توكلی را در این دادگاه همراهی می‌كردند عبارت بودند از: جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نادران، تاجگردون، امیرآبادی، نجابت، مقیمی، تابش، سقایی، فولادگر، دهدشتی، محجوب و قاضی‌زاده. نمایندگانی كه برخی از آنها از طرفداران محمود احمدی‌نژاد در دور نخست ریاست‌جمهوری‌اش بودند كه بعد از مشاهده برخی رفتارهای او و نزدیکانش، از رئیس دولت‌ دهم فاصله گرفته و به صف منتقدان پیوستند. توكلی نیز نخست به‌عنوان یكی از حامیان احمدی‌نژاد مطرح بود كه بعدها به‌عنوان منتقد دولت دهم شناخته شد.


 دوستان دیروز بر صندلی شاکیان امروز
دادگاه دیروز با توجه به شاكیانی كه حضور داشتند نیز جالب توجه بود. دوستان قدیمی، شاكیان امروز بودند. كسانی كه یك زمانی در دولت‌های نهم و دهم از حمایت امثال توكلی برخوردار بودند و حتی توكلی می‌گفت كه هنگام زیارت، احمدی‌نژاد را دعا می‌كند، حالا در برابر حامیان خود صف كشیده و مدعی بودند كه پایگاه خبری الف به مدیرمسئولی توكلی آنها را در طول سال‌های گذشته به انواع و اقسام دروغ‌ها متهم كرده است.

 

البته كه در دادگاه دیروز برخی از شاكیان اعلام رضایت كردند. اسفندیار مشایی و حمید بقایی از كسانی بودند كه از شكایت خود صرف‌نظر كردند. توكلی درباره دلیل صرف‌نظر كردن این دو نفر از شكایت‌شان گفت: «مشایی و بقایی به علت طولانی شدن زمان رسیدگی رضایت دادند.» لازم به ذكر است كه یكی از اتهام‌های توكلی اهانت به یک قوه کشور بود كه در حال پیگیری است و هنوز حكم دادگاه درخصوص آن اعلام نشده است. جوانفكر نیز یكی دیگر از شاكیان توکلی بود که اعلام رضایت كرده و به گفته توكلی، او را به دادگاه عدل الهی سپرده است.


 مرتضوی رضایت نمی‌دهد
در میان شاكیان، صالحی‌امیری و جعفری به‌عنوان وكیل سعید مرتضوی شكایت‌های خود را جداگانه مطرح كردند كه در مقابل توكلی نیز با ذكر بند‌های قانونی از خود دفاع كرد. بعد از توضیحات توكلی درباره سوءبرداشت صالحی‌امیری درباره نامه‌ای كه توكلی نوشته بود، وی اعلام رضایت كرد. توكلی در این باره توضیح داد: «آقای صالحی‌امیری برداشتی اشتباه از بندی از نامه من داشتند که گفتم نیمی از مبلغ را مرکز تحقیقات گرفته است و ایشان تصور کردند که من می‌گویم نیمی از قرارداد را وی دریافت کرده است، درحالی که در نامه من جمله به صراحت بیان شده که مرکز برای تحقیق نیمی از مبلغ قراردادها را خود گرفته و نیمی دیگر را به محقق یا پژوهشگر می‌دهد.» در انتهای این جلسه مدعی‌العموم كماكان دفاعیات توكلی را كافی ندانست. نماینده مردم تهران در مجلس درباره‌ پیش‌بینی خود نسبت به اظهارنظر اعضای هیأت منصفه مطبوعات و رأی دادگاه گفت: «از تمامی اتهامات تبرئه خواهم شد زیرا کار خلافی انجام نداده‌ام.»


 چرا کامنت منتشر کرد؟
 وی درخصوص اینكه چرا كامنت‌های مردم را منعكس كرده است، تصریح كرد: «اظهارنظرها همیشه درست نیست، اما اگر اجازه نباشد، فسادها پنهان باقی می‌ماند و چون دمل‌های چرکین سر باز می‌کند.» جلسه سوم دادگاه مربوط به پرونده احمد توكلی خردادماه برگزار خواهد شد. 

 

اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------