آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

صدای‌دلواپسان‌روی موج جام‌جم



اخبار,اخبار سیاسی ,اصلاح طلبان

چند روز گذشته صداوسیما تجمعاتی را تحت پوشش خبری خود قرار داد كه بنا به گفته مسئولان رسمی، مجوز دریافت نكرده بودند.این گروه‌ها پیش‌تر خود را دلواپس توافق هسته‌ای نشان می‌دادند.

دلواپسان پیش‌تر در دانشگاه‌ها، مطبوعات، صداوسیما و همایش‌های مختلفی اعتراضات خود را به سیاست‌های دولت و اقدامات تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای روا داشته بودند. با این حال داشتن چنین تریبون‌هایی نتوانست آنها را راضی کند به همین دلیل از پنجشنبه هفته گذشته تجمعات خود را ادامه دادند.

 

مسئولان دولت از جمله عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر كشور و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام كردند این گونه تجمعات مجوز رسمی وزارت كشور را نداشته و لذا غیرقانونی به‌شمار می‌رود. البته نوبخت پا را از این فراتر گذاشت و آن را غیرشرعی هم خواند. ایسنا نوشت؛ وی گفت: «با وجود اینکه مقام معظم رهبری این امکان را فراهم کردند که همه نظرات بیان شود و در دانشگاه‌ها جلسات دوطرفه برگزار شد و حتی صداوسیما به تبعیت از رهبری این برنامه‌ها را مورد پوشش وسیع قرار داد، انتظار می‌رفت پیام کسانی که دغدغه‌ای دارند و یا دلواپس هستند از این طریق منتقل شود.

 

اما این قبیل تجمعات غیرقانونی بوده و کار غیرقانونی بنا به نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری خلاف شرع هم به حساب می‌آید. چون این نوع تجمعات غیرقانونی فراتر از بیان نظری است که در محافل مختلف انجام می‌شود و افراد وقتی که به شرع اعتقاد دارند باید در رفتارشان نیز به آن پایبند باشند.»

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ خبرنگاری درخصوص انتقادات عمومی مطرح‌شده مبنی بر اینکه صداوسیما نظرات مخالف مباحث هسته‌ای را حتی با لحن و روشی خاص پخش می‌کند، گفت: «افکار عمومی می‌تواند در این رابطه قضاوت کند.» موضوع دیگر پوشش اجتماع «اجازه نمی‌دهیم» در مشهد به صورت زنده از شبكه استانی بود. البته کار رسانه اطلاع‌رسانی است آنان که بدون مجوز اقدام به برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز کردند باید در وهله اول پاسخگو باشند. و صداوسیما نیز بهتراست از پوشش تجمعی که مجوز قانونی ندارد پرهیز کند چراکه شائبه طرفداری از آن موضوع را به افکار عمومی منتقل می‌کند.


 شائبه برخوردهای سلیقه‌ای
با این حال بهتر است در قیاس و بررسی موضوعات خبری‌ای که در همان روز اتفاق افتاد به مسئله سفر یادگار امام به استان گلستان اشاره کرد که صداوسیما به عنوان یک رسانه ملی شایسته بود قسمتی از این سفر و سخنرانی در جمع مردم گرگان را در حد اطلاع‌رسانی پوشش می‌داد. با نگاهی به نام سخنرانان مراسم‌های دلواپسان درمی‌یابیم هویت سیاسی آنها چنان دیدگاهی دارد که باید با سیاست‌های دولت منتقدانه و گاه تندروانه برخورد کند. مراسم «اجازه نمی‌دهیم»

 

در قم با حضور مرتضی آقاتهرانی و در اصفهان با حضور حمید رسائی برگزار شده بود. مرتضی آقاتهرانی، دبیركل جبهه پایداری و حمید رسائی از نزدیکان این جبهه در مجلس است كه بار‌ها در برنامه‌های مختلف تفاهم لوزان را زیر سوال برده است. آن چیزی كه در این میان دستگیرمان می‌شود این است كه تجمعات صورت گرفته نمی‌تواند صددرصد خودجوش باشد و به احتمال قریب به یقین می‌توان گفت كه نقش جبهه پایداری در ساماندهی این تجمعات دور از ذهن نیست.

 

البته در اینجا قرار نیست به این بپردازیم كه چه كسی و به چه دلیلی له یا علیه مذاكرات هسته‌ای به سخن می‌پردازد و قطعا این حق برای همه افراد جامعه وجود دارد كه موافقت یا مخالفت خود را با موضوعی بیان کنند یا عضو حزبی قانونی باشند. اما آنچه در این سطور مورد بحث است اینكه صداوسیما در روند این حادثه به تجمع اعضای حزب جبهه پایداری پوشش خبری می‌دهد اما از کنار یک اتفاق مهم دیگر به آسانی می‌گذرد و حتی یک خبر 30ثانیه‌‌ای هم از آن پخش نمی‌کند.


 یادآوری یك اصل
صداوسیما نهادی است كه رسمیت آن با اختصاص داشتن اصلی در قانون اساسی نمود پیدا می‌كند. اصل 175 قانون اساسی صدا و سیما را نهادی می‌شناسد كه در آن باید «آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور تأمین گردد.» همچنین در اصل 175 قانون اساسی آمده است: «شورایی‏ مرکب‏ از نمایندگان‏ رئیس‏‌جمهور و رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و مجلس‏‏ (هر کدام‏ دو نفر) نظارت‏ بر این‏ سازمان‏ خواهند داشت‏. خط مشی‏ و ترتیب‏ اداره‏ سازمان‏ و نظارت‏ بر آن‏ را قانون‏ معین‏ می‌کند.» لذا صداوسیما حتما نسبت به این نوع نگاه خود به دو اتفاق دلایلی دارد که می‌طلبد آن را شفاف به مردم ارائه دهد.


 از منظر عدالت
در اینجا باید یادآور شد كه جدا از تمكین به قانون اساسی، همه افراد جامعه به نوعی در بودجه‌ای كه این سازمان دریافت می‌كند، سهیم‌اند. مساله‌ای که قابل طرح است اینکه صداوسیما یک رسانه ملی است و باید به سلایق مختلف آحاد مردم توجه داشته باشد و خارج از نگرش‌های سیاسی موجود در جامعه به عنوان یک رسانه فراگیر وظیفه اصلی خود را که همانا اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع است انجام دهد. در غیر این صورت هرگونه پوشش اخبار در کنارش حاشیه‌ای ایجاد می‌شود که گویی اخبار سلیقه‌ای غربال می‌شوند. که این با کارویژه رسانه همخوانی ندارد.

اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------