آخرین اخبار سیاسی

عراقچی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه گفت: مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. باید پس از زدن ضربه نظامی وارد…

چهره‌های معتدل اصولگرا به سمت اصلاح طلبان گرایش پیدا خواهند کرد



اخبار,اخبار سیاسی ,انتخابات مجلس

اظهارات برخی از اصلاح طلبان نشان می دهد به رغم ظاهر هماهنگ، اختلافات شدیدی میان احزاب و گروه های اصلاح طلب وجود دارد. در همین زمینه، داریوش قنبری از نمایندگان سابق اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک به بررسی مواضع اخیر اصلاح طلبان و همچنین جلسات اخیر میان اصلاح طلبان پرداخته است.

با نزدیک شدن به موعد انتخابات اسفند امسال سخن از جبهه بندی‌ها‌، ائتلاف‌ها و .... گسترده تر می‌شود. در این میان، سخن از ائتلاف میان اصولگرایان و همچنین ائتلاف میان اصلاح طلبان بسیار به گوش می‌رسد؛ هر چند ‌همچنان با توجه به اختلافات میان هر دو حزب هنوز احتمال ائتلاف در‌ هاله ای از ابهام است.

 یکی از نشریات دیروز در خبری اعلام کرد که اولین جلسه نهاد عالی اصلاح‌طلبان برگزار شده است. در این جلسه جمعی از اصلاح طلبان، مجمع نیروهای خط امام، شورای هماهنگی اصلاحات و حزب کارگزاران حضور داشتند.

بر اساس گزارش‌ها برآیند و خروجی این جلسه چند موضوع بوده است؛ نخست اینکه از دولت بخواهند از حقوق همه نامزدها دفاع کند، دوم راهبرد اصلاح طلبان نيز در انتخابات حمايت از دولت باشد. تأکيد سوم اعضا بر اين بود که فقط يک ليست در انتخابات منتشر و در شهرهايي که تک نامزدي هستند نيز فقط يک نامزد معرفي شود. نکته چهارم اين بود که به تمام اصلاح طلبان ابلاغ و اعلام شود ‌عليه يکديگر مصاحبه نکنند. قرار پنجم اين بود که سازوکار رابطه ميان سه شوراي مشورتي، شوراي هماهنگي و نهاد عالي از سوي همه پذيرفته شود.

در حالی خبر از برگزاری این جلسه گزارش می‌شود که چندی پیش، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به وحدت اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس تصریح کرد: حزب اعتماد ملی از سال گذشته در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شرکت می‌کند و از ابتدا ما منادی وحدت میان نیروهای اصلاح طلب بودیم و این موضوع را به بزرگان اصلاح طلب در قالب طرحی پیشنهاد دادیم که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این طرح شامل شورایی به مرکزیت سه یا پنج نفر از بزرگان اصلاح طلب می‌باشد، گفت: تمامی فعالیت اصلاح طلبان باید با هماهنگی بزرگان اصلاحات انجام شود و شورای مشورتی به هیچ وجه حق ورود به فعالیت اجرایی برای انتخابات را ندارند. وی تأکید کرد، ‌شورای مشورتی که این روزها در رسانه‌ها مطرح شده است را مسیر انحرافی می‌دانم و مطمئن هستم که تلاش این دوستان نه تنها به نتیجه نمی رسد که اگر به فعالیت خود ادامه دهند، منجر به دو دستگی و در نهایت شکست اصلاح طلبان در انتخابات آینده خواهد شد.

بنابراین اظهارات برخی از اصلاح طلبان نشان می‌دهد به رغم ظاهر هماهنگ، اختلافات شدیدی میان احزاب و گروه‌های اصلاح طلب وجود دارد.

در همین زمینه، داریوش قنبری از نمایندگان سابق اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک به بررسی مواضع اخیر اصلاح طلبان و همچنین جلسات اخیر میان اصلاح طلبان پرداخته است.

نهاد عالی اصلاح طلبان که در روزهای اخیر از آن یاد می‌شود‌ و اهداف آن چیست؟
نهاد عالی اصلاح طلبان، شورای راهبردی اصلاح طلبانی است که این روزها این شورا در اکثر استان‌های کشور شکل گرفته است و تا آخر خرداد در تمام استان‌ها شورای عالی اصلاح طلبان شکل خواهد گرفت. شورای اصلاح طلبان در مجموع هدف اولیه اش بحث اجماع اصلاح طلبان است. از سوی دیگر، هدف این نهاد این است که از میان کاندیداهای موجود، یک کاندید به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان قرار بگیرد که ضمن تعهد به چهارچوب اصلاح طلبی به هر حال امکان رأی آوری هم داشته ‌و در مجموع از مقبولیت مردم در حوزه انتخابی خودش هم برخوردار باشد.

برای اینکه شاید در یک حوزه انتخابی کاندیداهای اصلاح طلب متعددی وجود داشته باشند که شورای اصلاح طلبان از میان آنها یکی را انتخاب خواهد کرد و بقیه کاندیداهایی که حضور دارند معمولا باید کنار بکشند و به نفع فردی که امکان رأی آوری بالاتری یا مقبولیتی بیشتر دارد، کنار رود و به حمایت از وی بپردازند. این هدف مهمی است که الان شورای هماهنگی اصلاح طلبان در شرایط فعلی دنبال می‌کند. فعلا شورا در خصوص مصادیق مورد نظر برای کاندیداتوری وارد بحث نشده است. عمده ترین بحث‌هایی که داخل شورا بوده، ‌ایجاد ساز و کارهای وحدت و تعیین استراتژی برای انتخابات امسال بوده است.

آیا شورای راهبردی اصلاح طلبان با نهاد عالی اصلاح طلبان تفاوت دارد؟

من چیزی به عنوان نهاد عالی اصلاح طلبان نشنیدم. احتمالا منظور همین شورای راهبردی اصلاح طلبان است.

فرق شورای راهبردی اصلاح طلبان با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که در قبل وجود داشت چیست؟
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیشتر متشکل از احزاب اصلاح طلب بود. هجده حزب و گروه اصلاح طلب در این شورا حضور داشتند. البته بعضی از این گروه‌ها فعال نبودند یا بعضی از آنها با مشکلاتی مواجه شدند. اما شورای اصلاح طلبان تفاوتش با شورای هماهنگی در این است که این شورا افراد اصلاح طلب غیر حزبی را در بر می‌گیرد و نهادی فراگیر‌تر از شورای همانگی است. در واقع شورای راهبردی هم پوشش دهنده شورای هماهنگی است و هم متشکل از اصلاح طلبانی است که شناسنامه حزبی ندارند، ولی اصلاح طلبان خوش نامی هستند.

در شورای راهبردی اصلاح طلبان چه کسی از دولت حضور دارد؟
از دولتی‌ها در شورای راهبردی اصلاح طلبان کسی در این شورا حضور ندارد و چهره‌های سرشناس اصلاح طلب در این شورا هستند. این شورا به مدیریت آقای موسوی لاری کارهای خود را پیگیری می‌کند. در واقع فردی که سمت دولتی داشته باشد، در این شورا نیست.

برخی از احزاب اصلاح طلب از جمله حزب اعتماد ملی، موافق شوای راهبردی اصلاح طلبان نیستند. شما چگونه می‌خواهید این‌ها را ‌گرد هم بیاورید؟
تا آنجایی که من خبر دارم مخالفت خاصی از سوی گروه‌ها و افراد اعلام نشده است. آنچه ‌من در جریان آن هستم این است که عموم اصلاح طلبان نظر‌شان در رابطه با این شورا مساعد است. در کل اگر انتقاداتی باشد، در شورا مطرح می‌شود برای پیشبرد اهداف و امورات و هماهنگی بهتر و بحثی که باعث اختلاف شود فعلا پیش نیامده است.

هنوز مشخص نشده ‌که محوریت اصلاح طلبان با چه کسی خواهد بود؛ آیا آقای عارف به عنوان سرلیست مطرح شده‌اند؟
تا کنون در شورا در مورد هیچ کس‌ مصداقی مطرح نشده است. آنچه مطرح شده، ‌سازکارهای ورود در انتخابات و تبیین استراتژی انتخابات است.

در نهایت آیا در سال 94 شاهد یک ائتلاف بین اصلاح طلبان مثل انتخابات 92 خواهیم بود؟
این شورا می‌تواند استراتژی ائتلاف سال 92 را در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تثبیت کند.

پیش بینی شما در مورد ائتلاف اصولگرایان چیست؟
چهره‌های معتدل اصولگرایان به سمت شورای راهبردی گرایش پیدا خواهند کرد. اصولگرایان تندتر نیز لیست مستقل خودشان را خواهند داشت. البته شاید اصولگرایان معتدل نیز استراتژی خاص دیگری اتخاذ کنند. البته در این مورد هنوز در شورا موضوع مطرح نشده ‌که آیا قصدی برای ائتلاف میان اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل وجود دارد یا خیر؛ اما بنده فکر می‌کنم در این دور از انتخابات اصولگرایان معتدل با اصلاح طلبان ائتلاف خواهند کرد و در انتخابات همسوی اصلاح طلبان خواهد بود.

اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------