2 سال در جاده دلواپسی‌ها



اخبار,اخبار سیاسی ,اصلاح‌طلب

دو سال پیش در چنین روزی روحانی تنها كاندیدای ریاست‌جمهوری بود و هیچ‌كس نمی‌توانست پیش‌بینی كند محمدرضا عارف، كاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات به نفع عضو جامعه روحانیت كنار رود تا وی رئیس‌جمهور چهار ساله كشور شود.

مواضع روحانی تا قبل از كناره‌گیری محمدرضا عارف از صحنه انتخابات به اصلاح‌طلبان نزدیك و شبیه بود اما نمی‌شد او را اصلاح‌طلب به حساب آورد. با گذشت دو سال از آن ایام سوالی كه در ذهن شهروندانی كه به روحانی رای داده‌اند پیش می‌آید این است كه آیا مواضع امروز او در عرصه سیاسی همانی است كه دو سال گذشته به آن معتقد بود یا اینكه اصولگرایی او بر اصلاح‌طلبی‌اش غلبه كرده است.


 سه محوری که روحانی تاکید داشت
روحانی آن روزها سیاست داخلی دولت تدبیر و امید را حول سه محور دانست. اولین محوری كه روحانی دو سال پیش به آن اشاره كرد این بود كه اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای تامین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگی‌شان خواهد بود. حفظ حریم خصوصی در زندگی مردم نیز از دیگر مسائل مطرح‌شده توسط روحانی بود كه در محور اول سخنانش می‌گنجید. روحانی محور دوم سیاست‌های دولت خود در دولت تدبیر و امید را آزادی دانست و معتقد بود مردم باید در همه ابعاد زندگی آزادی مسئولانه را احساس کنند و نظراتشان را اعلام کنند.

 

او همچنین به مسائل و سختگیری‌هایی پرداخت كه در دولت قبل مانع از آزادی حضور و مشاركت حداکثری مردم در صحنه‌های سیاسی نظیر انتخابات می‌شد. سومین‌محور از وعده‌های روحانی درخصوص سیاست داخلی دولت روحانی بحث عدالت و حقوق شهروندی بود. روحانی می‌گفت همه مردم کشور باید از هر قبیله و نژادی احساس کنند که شهروند یک کشور واحد هستند و از حقوق مساوی و عادلانه برخوردارند. او به این می‌پرداخت كه باید زمینه را برای مشارکت همه مردم فراهم کنیم تا با اعتماد کامل در بخش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند و این مشارکت تنها برای انتخابات یا مراسم‌های رسمی نباشد. اتفاقا همین موضع‌گیری او باعث شد محمدباقر قالیباف از کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم انتقادات خود را به روحانی در زمینه سیاست داخلی وارد کند که روحانی حقوقدان نیز در پاسخ به او گفت: هیچ‌گاه در مسئولیت‌هایش به صورت پادگانی عمل نكرده و به این روش معتقد نیست!


 سیاست خارجی به چه انجامید؟
روحانی در بحث سیاست خارجی نیز معتقد بود سیاست‌های دولت خارجی باید منافع و امنیت ملی کشور را حفظ کند و شرایطی را فراهم کند تا فرصت‌های لازم برای مردم ما در صحنه سیاسی‌، اقتصادی، فرهنگی و سایر بخش‌ها به‌وجود آید. وی سپس در این حوزه به دفاع از عملكردهای دولت‌های سازندگی و اصلاحات پرداخت كه همین باعث شد كاندیداهایی مثل سعید جلیلی، غلامعلی حدادعادل و محسن رضایی واكنش نشان دهند. 


 روحانی، دو سال بعد
درخصوص مساله امنیت و حریم خصوصی روحانی در سخنرانی‌های مختلفش مواضعی را اتخاذ كرده كه باعث شده انتقادهایی از سوی طیف رقیب به او وارد شود. اردیبهشت‌ماه سال جاری وی در همایش فرماندهان نیروی انتظامی گفته بود: امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متفاوت است. روحانی از ابتدای زمان انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، وعده داد منشور حقوق شهروندی را تدوین و اجرا کند. نیمه‌پاییز همان سال92 یکی از وعده‌های انتخاباتی او درباره تدوین و اجرای منشور حقوق شهروندی، عملی شد.

 

پیش‌نویس سندی با عنوان منشور حقوق شهروندی در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد و دولت از مردم، صاحبنظران، حقوقدانان و دانشگاهیان خواست تا با ارائه پیشنهادها و راهکارهای اصلاحی، به غنای این منشور بیفزایند. عده‌ای از دانشگاهیان و حقوقدانان در دفاع از این ایده رئیس‌جمهور گفتند در فضای عملی و رویه موجود در جامعه، حقوق شهروندی افراد، به فراموشی سپرده شده و نمی‌توان با تمسک به متون قانونی اجرا نشده، گفت که مردم دارای حقوق شهروندی هستند.

 

آنها با اذعان به کمی و کاستی‌های پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی، این طور موافقت خود را اعلام کردند که حضور رئیس‌جمهور برای تدوین و اجرای این سند، نشان می‌دهد بالاترین مقام قوه مجریه دغدغه حقوق ملت را دارد و باید این دغدغه را گرامی داشت، چون در دولت‌های نهم و دهم، نشانی از این دغدغه نبود. روحانی همچنین نهم خردادماه امسال در جمع فرمانداران و مسئولین وزارت كشور تاکید كرده بود: باید به تمام وعده‌هایمان که به مردم دادیم، عمل کنیم، اینکه عده‌ای آزادانه و به‌راحتی و بدون لکنت زبان از دولت انتقاد می‌کنند، نشان می‌دهد که حتی منتقدان نیز به دولت اعتماد دارند و بیانگر این حقیقت است که مسیر ما مسیر درستی است. روحانی با بیان اینکه مردم از هیچ قوه‌ای به اندازه قوه مجریه به‌راحتی و بدون دغدغه و لکنت زبان انتقاد نمی‌کنند، گفت: هرگاه که بحث انتقاد از دولت و رئیس‌‌جمهوری مطرح می‌شود، زبان‌ها باز می‌شود و گل از گل شکفته می‌شود، البته ما باید نقد شویم، زیرا دارای عصمت نیستیم.


 در نهایت
اکنون که دو سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد باید منتظر ارائه دقیق دستاوردهای این دولت بود اما لبخندهای بخش بزرگی از جامعه گویای آن است که روحانی و تیمش در تحقق وعده‌هایی که به ملت داده بودند به‌طور نسبی موفق بودند و مهم‌تر از آن توانسته‌اند نظر مثبت افکار عمومی را برای دو سال آینده جلب کنند.

 

اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------