آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رشیدی کوچی: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی گشت ارشاد کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که برای انتخابات اخیر مجلس ردصلاحیت شد، در توییتی نوشت: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی و مخرب…

تحلیل فرانس پرس از مصوبه هسته ای مجلس



اخبار,اخبار سیاسی ,توافق هسته ای ایران و 5+1

نمایندگان مجلس ایران دیگر نمی توانند مانع امضای توافق هسته ای شوند / روحانی تقویت شد

مجلس ایران روز یکشنبه قدرت خود را در جلوگیری از به دست آمدن موافقتنامه ای هسته ای با قدرت های جهان محدود کرد و عملا تهدیدی دیرینه را درمورد اینکه قانونگذاران ایرانی ممکن است مانع امضای موافقتنامه ای نهایی شوند برطرف کرد.

به گزارش انتخاب، این خبرگزاری غربی در ادامه آورده است: طرحی که روز چهارشنبه ارائه شد و در آن معیارهای سختی برای موافقت ایران با هرگونه موافقتنامه تعیین شده ممکن است باعث پیچیده شدن مذاکرات درباره موافقتنامه نهایی شود که قرار است تا ضرب الاجل 30 ژوئن نهایی شود.

با این حال به منظور تقویت دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران ، اصلاحاتی مهم در این طرح صورت گرفته است که نظارت رسمی بر یک موافقتنامه را از دستان قانونگذاران خارج خواهد کرد.

در متن اولیه این طرح معیارهایی تعیین شده است که مجلس می بایست برای الزام آور شدن یک موافقتنامه، اعلام کند محقق شده است.

اما در طرح اصلاح شده، حق نظارت بر موافقتنامه هسته ای ایران با قدرت های جهان به شورای عالی امنیت ملی کشور واگذار شده است.

شورای عالی امنیت ملی متشکل از وزیران ، فرماندهان نظامی و افرادی برگزیده هستند. ریاست این شورا به عهده روحانی است که با جدیت در تلاش برای دستیابی به موافقتنامه ای هسته ای بین ایران و قدرت های جهان است.

علی لاریجانی پس از آنکه 199 نفر از نمایندگان مجلس به این طرح اصلاح شده رای مثبت دادند گفت :« رهبر معظم در این خصوص هر تصمیمی بگیرد ، ما در مجلس باید اطاعت کنیم.» وی افزود «ما نباید دستان رهبر معظم را ببندیم.»

تنها سه نفر از نمایندگان مجلس به اصلاحات صورت گرفته در این طرح رای مخالف و پنج نفر نیز رای ممتنع دادند.

اگرچه علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران و بانی نسخه اولیه این طرح گفت هدف از آن محافظت از مذاکره کنندگان ایران در برابر « زیاده خواهی های » غرب است اما لاریجانی نظری دیگر داشت.

لاریجانی با اشاره به ضرورت هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی ایران گفت :« ما می خواهیم به این کشور کمک کنیم نه اینکه مشکلات جدیدی به وجود آوریم.»

لاریجانی پیشتر به احمد توکلی از اعضای محافظه کار مجلس و از منتقدان این طرح گفته بود :«‌ما درباره فروش سیب زمینی صحبت نمی کنیم بلکه درمورد مسئله ای مهم برای ایران صحبت می کنیم.» « موانع همچنان به قوت خود باقی است »

 

اخبار سیاسی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------