آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

هاشمی هیچ‌وقت در پرونده پسرش دخالت نکرد



اخبار,اخبار سیاسی , هاشمی رفسنجانی

در سال 73 به آقای هاشمی تذکر دادم چرا جلوی فرزندان خود را نمی‌گیری و وی گفت که فرزندان من هیچ مشکلی ندارند و اگر هر موردی از بچه‌ها برای من قطعی شد تو از جانب خود و به صورت قانونی اقدام کن.

علیزاده‌طباطبایی گفت: هاشمی رفسنجانی هیچ وقت در پرونده پسرش دخالت نکرد.

به گزارش ایسنا، این وکیل دادگستری در جلسه نیم نگاهی به عملکرد قوه قضائیه که در دفتر حزب کارگزاران خراسان رضوی برگزار شد، درباره تاریخچه به وجود آمدن دادگستری اظهار کرد: قبل از مشروطیت اجرای عدالت بر عهده خود حکومت‌ها بود و ظلم حکومت قاجار باعث شد مردم قیام و شورش کنند که این شورش منجر به تشکیل عدالت‌خانه شد؛ زمانی که مملکت حالت ناامنی به خود گرفت و منافع انگلیسی در خطر بود انگلیسی‌ها به رضاشاه گفتند اگر می‌خواهید مملکت را اداره کنید باید عدلیه داشته باشید و رضاشاه تیمی شامل 28 نفر مجتهد و دکتری حقوق را برای تشکیل این عدالتخانه ایجاد کرد.

این حقوقدان با بیان این که در انقلاب، مردم اجرای عدالت را می‌خواستند و یکی از دلایل انقلاب ظلم رژیم شاه بود، گفت: وضعیت اقتصادی مردم ایران به تناسب کشورهای منطقه حتی از ترکیه و عرب‌ها نیز بهتر بود و مردم با توجه به آنکه از عدل علوی بسیار شنیده بودند، چنین انتظاری را از دادگستری داشتند.

علیزاده‌طباطبایی ادامه داد: در ابتدای انقلاب شهید بهشتی مسئول دادگستری بود اما بعد از آن دشمن افرادی مانند شهید بهشتی که از چهره‌های اصلی انقلاب بودند را به شهادت رساند، آن هم توسط متعصبین که هیچ اتصالی به خارج نداشتند. اگر امثال شهید بهشتی، مطهری، باهنر و مفتح هنوز بودند قطعا وضع انقلاب بهتر بود.

وی با بیان اینکه انقلاب نتوانسته به برخی اهدافش برسد، عنوان کرد: در مدیریت دستگاه‌های اجرایی مشکلات زیادی نداشتیم و انقلابیون بسیار سریع توانستند کار را در دست بگیرند. مدیریت و منابع در دادگستری از ابتدای امر دو مشکل آن بوده است؛ جایی که منابع را تقسیم می‌کنند دادگستری حضور ندارد، به طور مثال یکی از کمبود منابع را هم در زندان‌ها می‌بینیم.

وی ادامه داد: از نظر حقوقی زندان باید آخرین ابزار باشد؛ چراکه نظام با کسی کینه و دشمنی ندارد و نهایتا تنها می‌خواهد از وقوع جرم پیشگیری کند. یکی از واقعیت‌های زندان‌ها این است که نمی‌توان مواد مخدر را از زندان و میان زندانیان خارج کرد و من همیشه توصیه کردم که افرادی که به زندان می‌روند معتاد نشوند.

علیزاده طباطبایی با بیان این که قوه قضائیه در دولت و مجلس متولی ندارد و متاسفانه وزیران دادگستری هیچ‌وقت از بودجه دفاع نمی‌کنند، عنوان کرد: ترکیب مجلس هم از تعداد معلم‌ها، پزشک‌ها و دیگر مشاغل پر شده اما به دلیل این که حقوقدان‌ها محافظه کار هستند و ریسک نمی‌کنند معمولا در مجلس تعدادشان کم است.

وی درباره بخشی از پرونده شهرام جزایری که خود وکالت آن را بر عهده داشت، عنوان کرد: در پرونده دوم شهرام جزایری برای جلوگیری از لو رفتن بعضی از مسائل یکی از مسئولان درخواست کرد تا وکیل این پرونده من باشم و زمانی که با خود شهرام جزایری ملاقات و مکاتبه داشتم متوجه شدم شهرام جزایری خلاف همه تبلیغات و شعارها اینگونه نبود و اتهام فساد اقتصادی را نیز قبول نکرد. شهرام جزایری می‌گفت تخصص من این است که از هیچ پول بسازم و هر کسی به من مراجعه می‌کرد من به او پول می‌دادم.

این وکیل دادگستری با بیان این که قطعا فساد چیز بدی است و باید با آن مقابله کرد، گفت: کمترین فساد در سیستم قضایی بوده است و همان طور که می‌بینید اگر یک وکیل و یا قاضی فاسد گرفته شود چقدر زیاد سرو صدا به پا می‌کند.

علیزاده طباطبایی در خصوص پرونده مهدی هاشمی نیز گفت: من از گذشته ارادت خاصی به آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده وی داشتم؛ در سال 73 به آقای هاشمی تذکر دادم چرا جلوی فرزندان خود را نمی‌گیری و وی گفت که فرزندان من هیچ مشکلی ندارند و اگر هر موردی از بچه‌ها برای من قطعی شد تو از جانب خود و به صورت قانونی اقدام کن.

این حقوقدان با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی آنقدر طرفدار و نیرو داشت که ما از همه مسیر پرونده خبر داشتیم، خاطرنشان کرد: من قبلا هم با یکی از روزنامه‌ها مصاحبه داشتم و گفتم که هیچ اتهامی بر مهدی هاشمی وارد نیست.

علیزاده‌طباطبایی ادامه داد: در ابتدا آقای سراج را به عنوان قاضی آن پرونده انتخاب کرده بودند و من به دلیل اینکه یک معاون دادگستری نمی‌تواند قاضی خصوصی شود اعتراض کردم که این اعتراض فایده‌ای نداشت و بعد از گذشت یک سال قاضی پرونده تغییر کرد و به دست آقای مقیسه قرار داده شد.

وی با بیان این که متاسفانه در همه پرونده‎ها بازپرس پرونده نماینده دادستان است که این اشتباهی حقوقی است زیرا نماینده دادستان می‌آید تا از ادعای دادستان دفاع کند و آن را به اثبات برساند، عنوان کرد: زمانی که پرونده در اختیار قاضی قرار گرفت طی 28 جلسه از 12 مورد اتهام مهدی هاشمی از ده مورد تبرئه شد که اتهام‌های وارده جاسوسی، جمع‌آوری اطلاعات برای بیگانگان و افشای اطلاعات بود.

علیزاده طباطبایی در خصوص دخالت هاشمی رفسنجانی در پرونده مهدی هاشمی عنوان کرد: هیچ وقت هاشمی رفسنجانی در پرونده پسرش دخالت نکرد و هیچوقت هم برای عفو پسرش عملی انجام نمی‌دهد؛ کسانی که در مورد هاشمی رفسنجانی قضاوت‌های بی‌جا می‌کنند او را نشناختند، هاشمی رفسنجانی بزرگتر از این حرف‌هاست و خودش ادعا دارد اگر پنج فرزندش را ناعادلانه محکوم کنند هم هیچ دخالتی انجام نمی‌دهد.

اخبار سیاسی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------