آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

گزارش ظریف و صالحی در هیئت دولت/نوبخت:رئیس جمهور از طریق فریدون لحظه به لحظه به تیم جهت می دادند



اخبار,اخبار سیاسی ,مذاکرات ایران و 5+1

سخنگوی دولت، با تشکر از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: امیدوارم که بخش دوم کار، که در جهت اجرایی شدن توافقنامه است، محقق شود و ما شاهد رفع تحریم ها باشیم.

 محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آقایان محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی، گزارشی از مذاکرات هسته ای در جلسه امروز هیات دولت ارائه دادند، گفت: شایستگی دانشمندان ایرانی که توانستند دانش هسته ای را رشد دهند و این چرخه را ایجاد کنند، ارج می نهیم و یاد و خاطره شهدای هسته ای را که این فرصت را برای ما فراهم کردند، گرامی می داریم.

نوبخت گفت: مولفه بعدی در این موفقیت، حمایت موثر مردم از همه ابعاد بود و اگر این حمایت از روند مذاکرات نبود، قطعا چنین موفقیتی حاصل نمی شد.

سخنگوی دولت، هدایت های رهبری را دیگر مولفه موثر در تحقق موفقیت هسته ای دانست و گفت: ایشان با جهت گیری‌هایشان راه را نشان دادند و شجاعت ایشان قابل ستایش است و من به درایت و تدبیر رهبری مباهات می کنم.

وی ادامه داد: توانایی تیم مذاکره کننده هسته ای و انتخاب درست رئیس جمهور برای ماموریت بزرگ مذاکرات هسته ای که انتخاب ظریف و صالحی بود، توانست به تحقق این موفقیت کمک کند و اگر این مولفه نبود، جمهوری اسلامی ایران با همه حقانیتی که داشت ممکن بود به چنین موفقیتی دست پیدا نکند.

نوبخت، مدیریت رئیس جمهور را از اصلی‌ترین عوامل تحقق مذاکرات هسته ای دانست و گفت: رئیس جمهور به درستی مشکل اصلی کشور را که بسیاری از موانع موجود به آن مرتبط می شد، شناسایی و در انتخابات ریاست جمهوری آن را مطرح کرد و مردم نیز به آن مهر تایید زدند.

سخنگوی دولت افزود: گزینش درست تیم هسته ای و مدیریت لحظه ای رئیس جمهور و اعزام دستیار ویژه به محل مذاکرات از عواملی بود که توانست به توافق بینجامد. رئیس جمهور از طریق دستیار ویژه خود لحظه به لحظه به تیم هسته ای جهت می دادند.

وی تاکید کرد: امیدوارم که بخش دوم کار ما که در جهت اجرایی شدن توافقنامه است، محقق شود و ما شاهد رفع تحریم ها باشیم.

نوبخت با بیان اینکه با رفع تحریم ها، فرصت‌هایی در اختیار کشور قرار می گیرد، گفت: ما برای این فرصت‌ها برنامه ریزی کرده ایم. البته باید بگویم پیش از این ۳ برنامه ریزی خوشبینانه، روال جاری و بدبینانه را در نظر گرفته بودیم که خوشبختانه فرصت خوشبینانه برای ما حاصل شد.

نوبخت با بیان اینکه اجرای برنامه ششم توسعه را مبتنی بر سناریوی خوشبینانه در خصوص توافق هسته‌ای متمرکز کرده‌ایم، گفت: با رفع تحریم ها منابع قابل توجهی در اختیار اقتصاد ایران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: یکی از منابعی که در اختیار کشور قرار می گیرد، رفع تحریم بانکی و نقل و انتقالات و پول های بلوکه شده است که بانک مرکزی می تواند از این فرصت استفاده کند.

سخنگوی دولت یکی دیگر از منابعی که آزاد خواهد شد را منابع ناشی از فروش نفت دانست و تاکید کرد: افزایش صادرات نفت و گاز یکی دیگر از منابعی است که بعد از رفع تحریم ها کشور می تواند از آن استفاده کند. البته صادرات بخش های غیرنفتی نیز که شامل تحریم بودند از جمله آنها محسوب می شود.

نوبخت تصریح کرد: یکی دیگر از منابعی که در اختیار کشور قرار خواهد گرفت، فرصت سرمایه‌گذاری خارجی است. تحریم ها فضای کسب و کار را در کشور ناامن کرده اند که با رفع تحریم ها فرصتی در اختیار ما قرار خواهد گرفت که شرکت های سرمایه گذاری خارجی بتوانند در ایران سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه آزاد شدن تمامی این منابع مانع از انجام سیاست صرفه‌جویی در هزینه های جاری نخواهد شد، خاطرنشان کرد: آزاد شدن منابع تاثیری در موضوع صرفه جویی داخلی نخواهد داشت. باید منابع را در جهت افزایش تولید سوق دهیم.

نوبخت با بیان اینکه می توان با رجوع به متن توافق در خصوص آن داوری و قضاوت کرد، گفت: ما «دولت محترم آمریکا» را درک می کنیم، زیرا این توافق را در شرایطی انجام داد که تحت فشار رقبای سیاسی خود بود و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی از هیچ فشاری برای عدم تحقق توافق فروگذار نکرد.

وی افزود: آنچه که واقعیت دارد، توافقاتی است که به صورت مکتوب انجام شده است لذا می شود بر روی آن قضاوت کرد که این موفقیت ها به چه ترتیبی انجام گرفته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اینکه دولت آمریکا یک کار غیرانسانی را که تحریم بود، ادامه نداد به این دلیل بود که ادامه تحریم ها به نفع آمریکاییها نبود.

نوبخت تاکید کرد: باید بپذیریم افکار عمومی جهان معتقد است که در این توافق، ایران توانست حقوق هسته ای خود را به طور کامل استیفا کند.

اخبار سیاسی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------