آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

ولایتی: دیپلماسی آینده دیپلماسی علمی است



اخبار,اخبار سیاسی ,مرکز تحقیقات استراتژیک

دیپلماسی آینده، دیپلماسی علمی خواهد بود و آینده علمی خوبی را با همکاری مشترک بین کشورهای عضو پیش بینی می کنم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با هیات عالی رتبه علمی و فناوری جنبش عدم تعهد گفت: دیپلماسی آینده، دیپلماسی علمی خواهد بود و آینده علمی خوبی را با همکاری مشترک بین کشورهای عضو پیش بینی می کنم.

به گزارش  ایرنا، علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه در این دیدار افزود: هندوستان اولین کشوری بود که پس از انقلاب اولین کشوری با آن وارد همکاری شدیم.

وی ادامه داد: در کنار روابط دو جانبه در روابط چند جانبه، منطقه ای و بین المللی نیز به طور نزدیک در قالب جنبش عدم تعهد همکاری داشتیم، علاوه بر این که مسول علم و فناوری جنبش عدم تعهد (NAM) نیز هند بوده است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک یادآور شد: هردو کشور پیشرفت های خوبی در حوزه فضا داشته اند و می توانیم به تبادل تجربیات اساتید و دانشجویان دو کشور در قالب دوره های 6 ماهه بپردازیم و دانشگاه شهید بهشتی در سطح دانشگاهی نیز می توانند این برنامه را به جلو ببرند.

ولایتی ادامه داد: همین طور در حوزه های دیگر مانند تکنولوژی، اقتصادی، مباحث مهندسی، اجتماعی وارد همکاری های مشترک شویم و می توانیم روابط خود را قوام دهیم.

وی گفت: با تایید قانون برنامه پنج ساله توسعه می توانیم روابط خود را با هندوستان بیش از پیش افزایش دهیم و می توانیم انواع تخصص ها را در زمینه داروهای گیاهی در اختیار یکدیگر قرار دهیم تا طب سنتی را مجددا زنده کنیم چرا که در این زمینه در ابتدای راه هستیم و می توانیم وارد همکاری شویم.

ولایتی ادامه داد: بنابراین باید زمینه ورود این رشته ها را فراهم سازیم تا همکاری ها فراهم و هموار شوند و موسساتی چون موسسات موجود در ایران می تواند همتای خوبی برای همکاری بیشتر در هند باشند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: ما آمادگی داریم تا این ارتباطات تقویت شود و حتی اعزام هیاتی از دانشگاه شهید بهشتی به هند می تواند سبب تبادل تجربیات و نزدیکی بیشتر میان دو کشور شود.

ولایتی با تاکید بر این که هند BRICS را شکل داده و جایگاه ویژه ای در جهان به دست آورده است، تصریح کرد: در چین بودم پیشنهاد دادند که ایران در BRICS ملحق شود زیرا کشورهای اسلامی در این مجموعه حضور ندارند؛ چون ایران کشور مستقلی است و در حوزه علوم و فناوری پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت.

وی افزود: همین طور برای همکاری شانگهای نیز پیشنهاد کردند و خصوصا روسیه مایل به همکاری علمی و فناوری با ایران بود که باید تمامی این پیشنهادات را مورد بررسی قرار داده و با نتیجه گیری درست به نتیجه خوبی دست یافت.

پیشنهاد همکاری در زمینه علوم فضایی
در ادامه این دیدار کولشرشتا رییس مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد گفت: از استقبال شما از کشور هند بسیار خرسندم . با نگاهی به تاریخ متوجه می شویم روابط نزدیکی از زمان آغاز تمدن ایران و هند همواره وجود داشته است.

وی افزود: باعث افتخار است که از زمان ماه می 2012 توانسته ایم در کارگاه علوم و فناوری که با حضور شما افتتاح شد دوباره شما را ملاقات کنیم و بحث دیپلماسی علوم در آن زمان شناخته شده نبود .

رییس مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد ادامه داد: در چین نشست دیگری را در سال 2014 برگزار کردیم اما نشست نخست به واسطه حضور ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. دیپلماسی علوم از جمله مواردی است که سبب نزدیکتر شدن کشورها به یکدیگر می شود و ایران و هند از قابلیت بالایی در این زمینه برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در کشور زیبای شما جلساتی در حوزه سیاست های علمی و همین طور در خصوص داروهای گیاهی و الکترونیک داشتیم و جلسه ای تخصصی در خصوص سیستم آموزشی در هند برگزار کردیم که برخی از تجربیات ما برای کشور ایران می تواند مفید واقع شود.

کولشرشتا گفت: از نظر من بحث دیپلماسی علوم بسیار اهمیت دارد و خوشحالم که شما ریاست این مرکز را برعهده دارید چرا که همین موسسه مشابه نیز در هند وجود دارد . موسسه تخصصی پژوهش و نظام اطلاعاتی که ویژه کشورهای جنبش عدم تعهد است.

وی یادآور شد: پیشنهاد می کنم که خوب است که مرکزی در خصوص دیپلماسی علوم و فناوری در ایران داشته باشیم تا افرادی را در این حوزه تربیت کنیم و این مرکز را می توان از طریق تلاش شما و برخی کشورهای دوست راه اندازی کنیم.

رییس مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد ادامه داد: خوشبختانه ایران دستاوردهای علمی و فناوری بسیاری را به دست آوره است و به همین دلیل درخواست می کنم تا اساتید و اندیشمندان دو کشور ایران و هندوستان در جهت تبادل اطلاعات علمی و فناوری با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با ارایه پیشنهاد همکاری های دو کشور در زمینه آی .تی خاطر نشان کرد: ما می توانیم با همکاری یکدیگر مرکز آی .تی را در ایران تاسیس کنیم و به این وسیله در حوزه های مهندسی و الکترونیک، ماکرو الکترونیک و رادیو فرکانس و سایر بخش ها به توسعه علوم و تبادل نظر با هم بپردازیم.

کولشرشتا با بیان اینکه هندوستان 40 سال پیش اولین ماهواره طراحی شده خود را به فضا پرتاب کرد گفت: ما می توانیم در زمینه تولید محصولات و تکنولوژی ماهواره ای و فضایی با یکدیگر همکاری های زیادی داشته باشیم.

اخبار سیاسی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------