سیدحسن خمینی: برخی شجاعت ایستادن مقابل تخلف دوستان شان را ندارند



اخبار,اخبار سیاسی ,حسن خمینی

یادگار گرامی امام تأکید کرد: دانش آموز، دانشجو و طلبه باید از استاد خود در مرحله اول آزاد اندیشی را فرا گیرد؛ زیرا درسی که در آن آزاد اندیشی، توانمندی طرح سؤال و پرسشگری وجود نداشته باشد، درس نیست، بلکه صرفا حفظ کردن مطالب است.

به گزارش انتخاب، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور در حرم امام خمینی با اشاره به اهمیت پرسشگری در محیط علمی از نگاه امام راحل، اظهار کرد: یکی از اموری که در درس فقه و اصول امام همه شاگردان ایشان بر آن متفق القول هستند این است که وقتی صحبتهای امام طولانی می شد و کسی سخن نمی گفت، ایشان می گفتند مگر اینجا مجلس وعظ است؟ اینجا درس است؛ چرا کسی اشکال نمی کند و حرف نمی زند؟

وی افزود: احتمالا امام این خصلت را از استاد بزرگوارشان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی گرفته اند، زیرا مشهور است که می گویند یکی از شاگردان مرحوم حائری درس ایشان را تقریر کرده و خدمتشان برده بود؛ آیت الله حائری به او گفته خیلی خوب نوشته ای، اما آیا هیچ نکته ای به ذهن خودت نرسید که در جایی اشکال، ان قلت یا حاشیه ای را مطرح کنی؟

به نوشته جماران، سید حسن خمینی با تأکید بر آموزش شجاعت در کلاس درس، گفت: دانش آموز، دانشجو و طلبه باید از استاد خود در مرحله اول آزاد اندیشی را فرا گیرد؛ زیرا درسی که در آن آزاد اندیشی، توانمندی طرح سؤال و پرسشگری وجود نداشته باشد، درس نیست، بلکه صرفا حفظ کردن مطالب است.

وی تأکید کرد: در حوزه علوم امر مقدس وجود ندارد و ما باید با سؤال و پیگیری مجدانه هم طلبه، هم دانشجو و خصوصا دانش آموز -که اصول اساسی را در آن دوران فرا می گیرد- را  به گونه ای تربیت کنیم که بتواند در مسیر خود پرسشگری کند، لذا فضای آموزش و پرورش و خصوصا فضای کلاس های درس باید آمیخته به شجاعت باشد.

یادگار امام یادآور شد: یکی از بزرگترین درس هایی که در دوره دبیرستان فرا گرفتم بُعد شجاعت و اجازه شجاعتی بود که بعضی معلم ها به دانش آموز می دادند؛ دانش آموز حتی اگر در موضوعی فکر می کند به درستی و بر خلاف نظم مقرر شده می اندیشد باید بتواند کار خود را در چارچوب ضوابط پیش ببرد، این امر البته مقدماتی لازم دارد و اولین مقدمه آن است که شجاعت در میان معلمان بیش از همه وجود داشته باشد.

سید حسن خمینی تصریح کرد: از نقاط مثبت آموزش و پرورش ما در طول تاریخ شجاعت معلمان در مقابل دستگاه مدیریتی بوده است، زیرا شاید در قیاس با سایر نهادهای دولتی معلم ها از استغناء و شجاعت بیشتری در بیان عقاید و بیان مطالبی که صحیح می پندازند، برخوردار بوده اند.

وی با ارزشمند خواندن روحیه شجاعت در معلمان گفت: اگر فضای مدیریتی آموزش و پرورش این روحیه را بارور کند تا معلمان بتوانند شجاعانه آنچه در حوزه اداری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می اندیشند را بیان کنند، آنگاه یک معلم شجاع توان تربیت نسل شجاع را دارد؛ نسلی که وقتی شجاع باشد در مقابل استکبار، استعمار و استحمار می ایستد و اتکاء امام بزرگوار ما نیز به همین عامل بود.

یادگار امام افزود: امام عزیز و بزرگوار ما یک معلم شجاع بود که توانست نسلی را شجاع پرورش دهد و با اتکاء به شجاعت آن نسل تصمیم بگیرد. امام شجاعت ایستادگی مقابل شاه، استبداد، استعمار و آمریکا، صدام و شجاعت ایستادگی مقابل حرف متحجرین را داشت؛ بعضی از ما شجاعت ایستادن مقابل خارجی را داریم اما ممکن است در مقابل تخلف دوستانمان آن شجاعت را نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: امام یک معلم شجاع بود که نسلی را شجاع پرورش داد، بارور کرد و با اتکاء به شجاعت آنان توانست مقابل سلطه داخلی و خارجی بایستد. لذا در فضای آموزش و پرورش، مدیریت این مجموعه از حیث اخلاقی و دینی موظف است این شجاعت را میان معلمان نهادینه کند؛ این ویژگی پیش از این هم میان معلمان بوده است و باید آن را پاس داشت و خود معلمان هم نسبت به این مسأله مسئولیت دارند.

سید حسن خمینی در پایان تأکید کرد: یکی از اموری که دولت حتما باید کمک کند و واقعا در این حوزه نباید هیچ اجحافی صورت گیرد موضوع معیشت معلمان است، زیرا واقعا معلمی که از حیث معیشتی دچار مشکل باشد توان تعلیم و تربیت یک فضای سالم را ندارد.

 

اخبار سیاسی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------