آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

عراقچی: باید به خاطر توافق جشن گرفت



اخبار,اخبار سیاسی , مذاکرات ایران و 1+5

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران یکی از دستاوردهای مذاکرات ایران و 1+5 را بالابردن سطح بلوغ و شعور سیاسی در جامعه و دنیا برشمرد و گفت: به توافقی متوازن رسیدیم. من تمام قد از این توافق دفاع می کنم.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، افزود: باید این توافق را جشن گرفت. به خودمان تبریک می گویم. باید برای این توافق جشن گرفت.

وی ارتقا سطح بلوغ سیاسی در ایران را از دستاوردهای توافق هسته ای عنوان کرد و اظهار داشت: این توافق بلوغ سیاسی بین المللی در ایران را به شدت بالا برد. من سراغ ندارم در موضوعی با این درجه اهمیت انقدر بحث شده و زوایای مختلف آن بررسی شده و تیم مذاکره کننده هم پاسخگو بوده باشد.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: درست است که در خلال مذاکرات و بعد از آن خیلی فشار آمد ولی بسیار مبارک بود و ما شاهد اثبات و تثبیت چند صدایی و بلوغ سیاسی در ایران بودیم.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه رفع تحریم ها و اجرای تعهدات طرفین مذکرات گفت: مذاکرات هسته ای بر اساس بی اعتمادی به یکدیگر بود، نه ما به آنها اعتماد داشتیم و نه آنها به ما و همه توافقات هم به این ترتیب است. بدون اینکه لازم باشد کسی به کسی اعتماد کند اما در هر حال باید موارد را با درصد کمی از ریسک پیش برد و نهایتا باید ریسک پذیری تا حدی وجود داشته باشد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: بحثی که در مذاکرات وجود داشت این بود که ما به دلیل عدم اعتماد می گفتیم اول آنها تحریم ها را بردارند بعد ما تعهدات مان را اجرایی کنیم. آنها هم از ما می خواستند ما ابتدا اقدام کنیم و بعد آنها تحریم ها را بردارند.

وی خاطرنشان کرد: اصلی که همه بر آن اعتقاد داشتند اصل همزمانی بود و مشکلی که وجود داشت و دارد این بود که اجرای تعهدات در بازه زمانی مختلفی امکان پذیر است، کارهایی که ممکن است ما انجام دهیم چندین ماه طول بکشد اما برداشتن تحریم ها می تواند سریع باشد و این اقدام طی یکی دو هفته بیشتر نخواهد بود اما اینکه چطور می شود زمان اجرای تعهدات را متناظر کرد فرمولی است که در برجام وجود دارد.

وی اضافه کرد: این مرحله که در آن هستیم ،مرحله تصویب قانونی است. حداکثر 90 روز طول می کشد که کار در مجلس و شورای عالی امنیت ملی ایران و کنگره آمریکا طی شود . پس از آن به روز توافق می رسیم.

عراقچی ادامه داد: در آن روز آمریکا و اروپا تحریم های مالی و اقتصادی را لغو یا متوقف می کنند، اروپایی ها با تصمیم شورای وزیران اتحایه اروپا تحریم ها را لغو می کنند ، رییس جمهور آمریکا با امضا دستوری تحریم های آمریکا را متوقف می کند و شورای امنیت هم که قطعنامه خود را در این خصوص قبلا داده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در واقع در این مطلب اروپا و آمریکا حکم لغو را انشا می کنند اما این حکم اجرایی نمی شود تا زمانی که ما کارها را انجام دهیم، در این فاصله ما برخی کارهایی را که متعهد شده ایم انجام می دهیم.

عراقچی ادامه داد: با هیچ فرمول دیگری نمی شد همزمانی رعایت شده باشد، تحریم های اقتصادی و مالی در روز اجرا برداشته می شوند و محدودیت های تسلیحاتی و موشکی هم در یک مدت زمانی معقول که مد نظر رهبری بود برداشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: جدول زمانی که پیش بینی شده کاملا معقول است و همه چیز در روال خودش طی می شود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد تحریم سوئیفت گفت: این تحریم طبق قوانین اروپا علیه کسانی است که نام آنها در لیست سیاه تحریم ها وجود دارد. آمریکا، اروپا و شورای امنیت لیستی از افراد حقیقی و حقوقی دارند که به این افراد ویزای سفر داده نمی شود و اموالشان هم بلوکه می شود و سوثیفت هم با این ها حق ندارد کار کند.


وی اضافه کرد: سوئیفت یک شرکت خصوصی است که خدمات مالی ارائه می کند. خود این شرکت به خاطر بحث اثر روانی تحریم ها و خطر اعتبار خودش با ایران کار نمی کرد، در واقع تحریم سوئیفت تا 90 درصد به خاطر تحریم روانی علیه ما بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: به خاطر فضای امنیتی سازی و تحریم های شورای امنیت خیلی از شرکت ها و بانک ها با وجود این که منعی برای همکاری با ما نداشتند ولی ترجیح می دادند با ایران کار نکنند.

وی با اشاره به شکسته شدن فضای روانی بر علیه ایران اظهار داشت: در اثر توافق برجام هر کسی که از لیست تحریم ها خارج می شود سوئیفت هم علیه آن اعمال نخواهد شد. در مرحله نخست 800 نهاد حقیقی و حقوقی از فهرست تحریم ها خارج می شوند و تحریم سوئیفت هم علیه آنها اعمال نخواهد شد ضمن این که در تحریم های اشاعه ای هم مواردی مربوط به سوئیفت کاملا رفع می شود و از زمانی که توافق اجرایی شود و فضای روانی برداشته شود ، سوئیفت مشکل نخواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا توافق برجام توافق متوازنی است یا نه؟ گفت: متن توافق، متن متوازنی است. توافق هم متوازن است و هر دو طرف به خواسته های خود رسیدند ولی آیا خواسته های هر دو طرف هم وزن هستند این بحث دیگری است.

وی افزود: طرف مقابل خواسته اش تغییر رژیم و تغییر رفتار سیاسی ایران بود که مدت ها این خواسته ها را کنار گذاشته است . خواسته دیگرش این بود که ایران به سمت سلاح هسته ای نرود و خود آنها اعتراف کردند که اگر ایران اراده کند منعی در مساله ندارد و تکنولوژی آن را هم در اختیار دارد. آنچه که مانع است اراده ای است که در این زمینه به خاطر فتوای مقام معظم رهبری وجود دارد.

عراقچی ادامه داد: اینها قصدشان این بود که اگر ایران اراده کرد به سمت سلاح هسته ای برود، این فرآیند یک سال طول بکشد آن هم برای مدت زمان 10 سال و همه چیزهایی که در توافق آمده است بر همین مبناست. در واقع یک سال Break Out Time بوده است که به آن رسیدند. ما هم محدودیت ها و نظارت ها را پذیرفتیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به خواسته های ایران از مذاکرات اشاره کرد و گفت: خارج شدن از فضای امنیتی سازی خواسته ایران بود؛ فضایی که پرونده ایران را تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل عنوان می کرد و هدفشان ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران بود و ما توانستیم از این شرایط خارج شویم.

وی اضافه کرد: 6 قطعنامه ذیل فصل 7 علیه ایران صادر می شود اما قطعنامه جدید که ذیل فصل 7 نیست و تحت ماده 25 است از تغییر بنیادین در روابط بین ایران و شورای امنیت سخن می گوید.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: برنامه هسته ای ما از یک برنامه ممنوعه به یک برنامه مشروع از دید شورای امنیت و حقوق بین الملل تبدیل شد. حتی در این قطعنامه عنوان شده که برنامه هسته ای ایران ، برنامه ای تجاری است و ایران ظرف 10 تا 15 سال به همه خواسته های خود خواهد رسید.

عراقچی درخصوص برداشته شدن تحریم ها علیه ایران گفت: تحریم های اقتصادی و مالی در روز اجرای توافق و بقیه تحریم ها در یک فاصله زمانی معقول برداشته می شود و ما از هیات های طرف مقابل شنیدیم که می گفتند ایرانی ها تایید فعالیت هسته ای خود را از شورای امنیت گرفتند.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در عین حال گفت: مهم ترین خواسته ما و چیزی که منشا قدرت ایران بود، این بود که در یک دعوای 12 ساله توانستیم حرف خود را به کرسی بنشانیم و این از همه دستاوردهای ما مهم تر است. ما با غرب و شورای امنیت وارد معرکه 12 ساله ای شدیم و موضوع دعوا این بود که ایران غنی سازی نکند.

وی با بیان این که این مساله ضرورت معیشتی ما نبود، اظهار داشت: موضوع ما نبرد اراده ها بود، این که 6 قطعنامه می گوید ایران باید غنی سازی را متوقف کند اما این قطعنامه ها یک دقیقه هم اجرا نشد و این 6 قطعنامه توسط یک قطعنامه کنار گذاشته شد. آنها خواسته خود مبنی بر غنی سازی صفر را کنار گذاشتند و ما می بینیم که هر روز نتانیاهو به تلاطم بود که سانتریفیوژ را هم به ایران ندهید.

معاون وزیرامورخارجه با بیان این که دعوای اراده ها به نفع جمهوری اسلامی تمام شده است، اظهار داشت: رمز قدرت ما این است که ما در منطقه امنیت ساز هستیم و بدون نظر ایران چیزی پیش نمی رود و به خاطر این است که ایران قدرت و اراده مقاومت داشته است.

وی این قدرت ایران را ناشی از مقاومت مردم در مقابل فشارها و تحریم ها عنوان کرد و گفت: مقاومت مردم بود که دشمن را از تحریم ناامید کرد.

عراقچی با بیان این که می خواهم به خودمان به خاطر این توافق تبریک بگویم گفت: برخی می گویند باید در این زمینه منصف بود و نه جشن و نه عزا گرفت اما من می گویم ما باید به خاطر این توافق جشن بگیریم و من تمام قدر از توافق دفاع می کنم.

اظهارات پایانی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در آمفی تئاتر روزنامه اطلاعات با تشویق حضار مواجه شد. 

 

اخبار سیاسی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------