آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اگر همه با گشت ارشاد مخالفند چرا ون ها برگشتند؟ | ادعای جلیل محبی درباره بازگشت گشت ارشاد : کار دولت است

اسفند گذشته امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس جزئیاتی از لایجه حجاب در اختیار رسانه‌ها قرار داد که نشان می‌دهد قانون جدید تنها…

ظریف: در برجام مکانیزم ماشه ای وجود ندارد



اخبار,اخبار سیاسی , توافق هسته ای ایران و 5+1

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در اولین گفت وگوی اختصاصی اش پس از توافق وین به دیپلمات گفت: اگر اوباما و کری نبودند توافق هسته ای مشکل تر می شد.

او با اشاره به تاثیر متقابل ساختار و کارگزار در سیستم سیاسی آمریکا تاکید کرد بین آقای اوباما و آقای بوش به عنوان دو کارگزار شرایط متفاوتی وجود دارد یکی از آنها می توانست دنیا را به سمت جنگ ببرد و یکی دیگر دنیا را به سمت صلح جهت دهد.

ظریف در این گفت و گوی اختصاصبی با ماهنامه دیپلمات ادامه داد: اگر دوره ریاست هیلاری کیلنتون برای چهار سال دیگر تمدید می شد، حتما ما با شرایط متفاوتی مواجه بودیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با اشاره به پیامدهای خارجی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ تصریح کرد پس از انتخابات شرایطی پیش آمد که راه مذاکره را در پیش نهاد حضور ۷۳ درصدی شهروندان در انتخابات نشان داد که تحریم ها به اهدافش نرسیده است. این یک اتفاق ساختاری بود.به همین دلیل چه خانم کلینتون و چه آقای کری مجبور بودند این اتفاق ساختاری را درک کنند.

وزیر امور خارجه در واکنش به انتقاد مخالفان برجام نیز تاکید کرد:آقایان اشتباه می کنند؛ همه شان اشتباه می کنند. برجام صریح می گوید که قطعنامه جزیی از برجام نیست اگر آقایان می خواهند یک چیزی به برجام اضافه کنند که در آن نیست؛حتما آنها یک جایی مذاکره کرده اند که ما از آن خبرنداریم.

 وی با بیان اینکه در برجام مکانیزم ماشه ای وجود ندارد اظهار کرد یک مکانیزم برگشت پذیری متقابل در برجام وجود دارد که در قطعنامه هم گنجانده شده است.

وی افزود این برگشت پذیری همانقدر به ما اجازه می دهد در مقابل عهدشکنی طرف مقابل به برنامه مان برگردیم که به طرف مقابل اجازه می دهد.

ظریف با اشاره به اینکه برخی کشورهای منطقه به دنبال برهم زدن برجام هستند تاکید کرد ما هرگونه خباثتی را از رژیم صهیونیستی ممکن می دانیم. ماجرای کشتی کارین ای  در سال ۲۰۰۱یک بازی طراحی شده اسرائیلی برای برهم زدن یک روند مثبت در آن مقطع زمانی بود. نمی شود از آنها انتظار داشت که این روش های جنگ طلبانه شان را کنار بگذارند .

ظریف با اشاره به اینکه امتیازات مهم را در شبهای آخر و لحظات پایانی مذاکرت گرفتیم گفت: در مورد لغو تحریم هواپیمایی و نحوه اشاره به ممنوعیت و محدودیت موشکی در لحظه های آخر به نتیجه رسیدیم.وی ادامه داد: تا شب آخر در این موارد دعوا وجود داشت و دریک فاصله چند ساعته در اکثریت موارد اختلافی به نتیجه رسیدیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به ضرورت تشکیل هرچه سریعتر مجمع گفت و گوهای منطقه ای تصریح کرد : امنیت عربستان برای ما حیاتی است. عربستان قبله مسلمین جهان است و حرم پیامبر در آن قرار دارد و سالانه صدها هزار ایرانی به این کشور می روند. نگاه ما به این کشور تعاملی است ونه تقابلی.

وی با اشاره به ضرورت خارج شدن از زندان رهیافت رئالیستی در تحلیل و تبیین  رخدادهای بین المللی گفت: قدرت فقط توپ و تانک نیست بلکه مفهومی فراتر از این است. ما بعضی وقتها حرفهای انقلابی می زنیم که تاثیرش در تقویت نظام سلطه بیش از حرفهای دیگران است. همین که می گوییم قدرت همه چیز را می گوید قرار گرفتن در زندان رئالیسم است.

وی در پایان تاکید کرد وقتی امام می گویند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند به این معنی نیست که این کشور موشک، توپ و تانک ندارد. امام قدرت را در خلق مفاهیم و ایده های جدید می دانستند.

اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------