آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

هاشمی رفسنجانی: هیچ کشوری از توضیحات عربستان قانع نشد/فرافکنی‌های مسؤولان سعودی از تقصیر آنها نمی کاهد



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیچ کشوری از توضیحات عربستان قانع نشده است و فرافکنی‌های مسؤولان سعودی از تقصیر آنها به خاطر سوء مدیریت نمی‌کاهد.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در ابتدای جلسه هم‌اندیشی قرآنی که چندیست با حضور محققان و پژوهشگران اسلامی از حوزه و دانشگاه برای نگاه امروزی به مفاهیم قرآنی برگزار می‌شود، در پاسخ به پرسش حضار درباره حادثه منا، آن را بسیار تلخ و غافلگیر کننده خواند و اظهارداشت: هنوز هیچ کشوری که حجاجش را در این حادثه از دست داده، از توضیحات عربستان قانع نشده است. زیرا این کشور وظیفه تأمین امنیت و سلامت حجاج را برعهده دارد و فرافکنی‌های مسؤولان سعودی از تقصیر آنها به خاطر سوء مدیریت نمی‌کاهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به سخنان نسنجیده و تند برخی از مسؤولان دولت سعودی، گفت: با این سخنان نسنجیده، بهانه به دست یک عده مغرض و کینه‌جو می‌افتد که همیشه سعی در ایجاد و گسترش تفرقه بین «امت واحد» و به ویژه شیعه و اهل سنت، می‌کنند و بیشترین سوء استفاده را گروهک تروریستی داعش می‌کند که نشان داده است که دشمن اصلی فرهنگ اصیل اسلامی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با «خام و مغرور» خواندن بعضی از جوانان حاکمیت فعلی عربستان، گفت: عقلای جهان اسلام و مجامع بین‌المللی با هر مذهب و ملیتی باید وارد شوند و با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، نگذارند مسیر ریشه‌یابی این فاجعه و مذاکره برای حل مسایل مسدود شود که در آن صورت گروه‌های تندرو و تروریست میدان‌دار می‌شوند که نشان داده‌اند با زبان اسلحه و تهدید حرف می‌زنند و فقط به کشت و کشتار می‌اندیشند.

وی با اشاره به ماه محرم که ماه عزاداری برای مظلومیت اهل بیت(ع) به ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) است، بر ضرورت پرهیز از بیان سخنان و اشعار توهین آمیز و تفرقه‌افکن تأکید کرد و گفت: با توجه به جریحه‌دار شدن احساسات کل جهان اسلام اعم از سنی و شیعه، می‌توان از ظرفیت تریبون‌های نظام در مداحی‌ها، نمازهای جمعه، سخنرانی‌ها و به ویژه صداوسیما، در جهت تقویت وحدت جهان اسلام استفاده کرد، هر چند الان بعضی‌ها جز برای تفرقه و گسترش کینه بین مسلمانان، کاری نمی‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف شدید از کشتار مسلمانان به دست همدیگر در افغانستان، عراق، یمن، سوریه، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی، گفت: برای دشمنان اسلام و گروهک‌های جاهل و تندرو تروریستی، این بهترین حالت است که مسلمانان منابع اسلامی و به ویژه نفت را به آنان می‌دهند و اسلحه می‌خرند و برادران دینی خود را می‌کشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش در پاسخ به سؤال دیگری در مورد مسایل داخلی، به ویژه برجام گفت: احقاق حقوق تاریخی ایران و صلح خواهی، دو اصل اساسی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای و نهایتاً در متن برجام است و بعضی‌ها هم در داخل و هم در خارج به خاطر اهداف سیاسی و منافع باندی، با این دو اصل مخالفت می‌کنند و چون در مسیر بهانه‌جویی قدم و قلم می‌زنند، ابایی ندارند از اخلاق اسلامی و انسانی نیز عدول کنند که بحمدالله رهبری نظام با هدایت و تدبیر و دولت با پشتکار و جدّیت، این مهم را به خوبی پیش برده و می‌برند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تعامل با دنیا و جهان اسلام را از اهداف مصرّح جمهوری اسلامی در قانون اساسی توصیف کرد و گفت: با همین دو اصل و با دفاع از حق ایران و مکتب اهل بیت(ع) باید از همه‌ی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره حمله روسیه به مخالفان و گروهک داعش در سوریه، با ارائه تحلیلی از امروز و آینده منطقه، گفت: سوریه از هم پاشیده و قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب، مطلوب رژیم جعلی صهیونیستی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه‌های تروریستی را زاییده جهل سیاسی، اجتماعی و دینی افراطیون و براساس توطئه‌های پیچیده دشمنان اسلام دانست و گفت: این گروهک‌های تروریستی، با عنوان «دولت اسلامی عراق و شام» که جز بدنامی برای مسلمانان نیست، بخش‌هایی از دو کشور مهم اسلامی در منطقه را اشغال کرده‌اند.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام رستگاری، به عنوان دبیر جلسه، اعیاد قربان و غدیر را تبریک و اتفاقات مسجد الحرام و منا را تسلیت گفت و گزارشی از اهداف و برنامه‌های این جلسه داد و از مقاله حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، با عنوان «همشناسی برای همزیستی و انسجام ملی» گفت: که قرار است در این جلسه مورد بررسی و نقادی قرار گیرد.

یونسی نیز با بیان چکیده، کلید واژه‌ها، فهرست فصول و بندها و منابع و مآخذ، گزارشی از روند نگارش و اهداف آن ارائه کرد و سپس چند تن از محققان و پژوهشگران نیز به بیان دیدگاه‌های مثبت و منفی خویش درباره موضوعات و مطالب مقاله پرداختند.

در بخش پایانی جلسه نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این مطلب که «مقاله را خوانده‌ام»، گفت: در قرآن آیات فراوانی برای توضیح وضع جوامع انسانی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر رجوع به آیات قرآن و تفاسیر و همچنین مباحث کلامی، گفت: «می‌توان درباره "لتعارفوا" در آیه «وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» با توجه به کلیت قرآن و بطونی که گاهی همراه گسترش علم شناخته می‌شود، مورد بحث قرار داد.

وی افزود: خداوند اختلاف بین انسان‌ها را براساس مصالحی در ذات بشریت قرار داده و در کنار آن «لتعارفوا» و آیات فراوان دیگری هم برای شناخت انسان‌ها نسبت به همدیگر داریم که باید با واقع‌بینی، مطالعه و بررسی کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ویژگی‌های مثبت و منفی که قرآن برای افراد و گروه‌ها در نظر می‌گیرد، اظهار داشت: می‌توان با استناد به این آیه قبول کرد که نباید نسبت به شعوب و قبایل نگاه و اقدام تبعیض آمیز داشت و باید با توجه به اختلافات ظاهری و فکری در مسیر حق جویی گام برداریم.

وی با اشاره به اول همین آیه که خطاب به انسان‌ها می‌گوید شما از یک زن و مرد به دنیا آمده‌اید، گفت: شاید خداوند به انسان‌ها یادآوری می‌نماید که شما در کنار همه اختلافات، از یک نقطه واحد خلق شده‌اید.

 

اخبار سیاسی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------