آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

واکنش مسئولانه



اخبار,اخبار سیاسی, دستگیری فعالان رسانه‌ای

 

 دستگیری فعالان رسانه‌ای همچنان بازتاب دارد
 واکنش مسئولانه
همزمان با این دستگیری‌ها برخی رسانه‌ها نیز با ادامه خط افترا و دروغ‌پراکنی سعی کردند در جهت منافع سیاسی خود از فضای به وجود آمده سوءاستفاده کنند، غافل از اینکه دروغ‌پردازی و تهمت این رسانه‌ها به‌قدری تکراری شده است که نمی‌توانند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند. در جدول پیش رو بخشی از مهم‌ترین واکنش‌های دولتمردان و همچنین فعالان سیاسی در پی بازداشت چند تن از فعالان رسانه‌ای که احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه «فرهیختگان» نیز در جمع آنان است و همچنین بهره‌برداری جناحی یک طیف خاص از این موضوع از...


اولین واکنش به بازداشت چند تن از فعالان رسانه‌ای را حسن روحانی، رئیس شورای‌عالی امنیت ملی نشان داد. موضوع به‌قدری برایش اهمیت داشت که این بخش از سخنانش را در صفحه اینستاگرامش نیز منتشر کرد. او در این فایل اعلام کرده‌بود: «بیخود نرویم چند نفر را به بهانه‌ای بگیریم، پرونده‌سازی کنیم، بعد آن پرونده را در کشور بزرگ کنیم و بگوییم این خط، جریان نفوذ است.» او دو روز بعد از دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌ای، در حالی که برخی نشریات و سایت‌های خبری آتش توپخانه خود را علیه این خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گشوده بودند و اتهامات ادعایی را به آنان نسبت می‌دادند، با واکنش خود راه را برای واکنش‌های بعدی باز کرد. جلسه هیات دولت اما تنها محل و تنها واکنشی نبود که حسن روحانی نسبت به بازداشت فعالان رسانه‌ای داشت.

 

او گلایه‌اش از برخورد امنیتی با خبرنگاران را در روز افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، جایی که خانواده مطبوعاتی دور هم جمع بودند صریح‌تر بیان‌کرد و در همین حال از اینکه برخی رسانه‌ها همیشه حاشیه امن امنیتی دارند، انتقاد کرد. به‌دنبال رئیس‌جمهوری دیگر اعضای هیات دولت و حتی برخی از فعالان سیاسی اصولگرا نیز به بازداشت‌های هفته گذشته واکنش نشان دادند.

همزمان با این دستگیری‌ها برخی رسانه‌ها نیز با ادامه خط افترا و دروغ‌پراکنی سعی کردند در جهت منافع سیاسی خود از فضای به وجود آمده سوءاستفاده کنند، غافل از اینکه دروغ‌پردازی و تهمت این رسانه‌ها به‌قدری تکراری شده است که نمی‌توانند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند. در جدول پیش رو بخشی از مهم‌ترین واکنش‌های دولتمردان و همچنین فعالان سیاسی در پی بازداشت چند تن از فعالان رسانه‌ای که احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه «فرهیختگان» نیز در جمع آنان است و همچنین بهره‌برداری جناحی یک طیف خاص از این موضوع از نظرتان می‌گذرد.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری
  جلسه هیات دولت (13/8/94): بیخود نرویم چند نفر را به بهانه‌ای بگیریم، پرونده‌سازی کنیم، بعد آن پرونده را در کشور بزرگ کنیم و بگوییم این خط، جریان نفوذ است. نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوءاستفاده کنند و این‌طور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کنیم و گروهی را به حاشیه برانیم.


  نمایشگاه مطبوعات: مأمور امنیتی که نمی‌تواند معیار برای مطبوعات باشد. ما به یک نظام، قانون و مقررات یکسان نیازمند هستیم که همه در برابر قانون برابر باشند. مگر قابل تحمل است که در یک کشوری برخی از رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیلی و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آنها مقرر شده باشد که نه‌تنها هر چه می‌خواهند بگویند بلکه گاهی به‌عنوان پلیس مخفی عمل کنند؟ شما از برخی نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود، آبروی چه کسی ریخته می‌شود.
  حاشیه نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با همسر احسان مازندرانی: ان‌شاءالله همه‌چیز درست می‌شود، ما هم پیگیر ماجرا هستیم. این جوانان سرمایه‌های نظام هستند و نباید دلسردشان کنیم. شما به مراجع قضایی نامه بدهید تا پیگیر موضوع باشند، من هم پیگیری می‌کنم تا قضایا حل و فصل شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس

نشست شورای اداری استان البرز: اختلاف‌نظر در کشور یکی از شاخصه‌های دموکراسی است. فردی راجع به موضوع ملی نظری دارد که باید اجازه دهد دیگری نیز نظرش را بیان کند نه اینکه آن فرد را به خائن تبدیل کند؛ این لسان غلط است. به همان اندازه که انسان به خودش اجازه بیان نظر می‌دهد باید چنین اجازه‌ای به دیگری داده شود پس چرا صحبت از خائن به میان می‌آوریم. نمی‌توانیم بگوییم که ما مخالف یک مساله هستیم و بقیه را منحرف بنامیم.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی
برنامه تلویزیونی نگاه یک: دستگیری چند نفر از فعالان رسانه‌ای به اتهام نفوذ و جریان‌سازی یا ادراک‌سازی افکارعمومی پس از برجام با قصد تسویه‌حساب سیاسی بوده و بزرگنمایی صورت گرفته است. می‌گویند «خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی» یا «نقشه صبحانه فلانی»، اینها نفوذ نیست، اینها در حقیقت دق دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. نفوذ و اختلاف دو بحثی است که مقام معظم رهبری بعد از برجام به اشکال مختلف بیان کردند و درست هم هست. شرایط تاریخی در وضعیتی است که ایجاد اختلاف و نفوذ مبتنی‌بر تضعیف را دنبال می‌کنند. اینکه از رسانه نفوذ صورت می‌گیرد وجود دارد و یک اصل است، اما نباید آنها را در خدمت و اختیار مقابله جناحی قرار دهیم. نباید کسی را فراتر از آنچه انجام داده متهم کنیم.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات
همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت: کلمه نفوذ را باید با وزن مناسب خودش به کار ببریم و طوری نشود ارزش و تاثیر آن را کاهش دهیم تا به مطلب پیش پا افتاده‌ای تبدیل شود. نباید از این موضوع در جهت منافع و بازی سیاسی برخی گروه‌های سیاسی هزینه و استفاده شود.

 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
حاشیه نمایشگاه مطبوعات در کنفرانس خبری: افرادی که این روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده‌اند باید به دادگاه بیایند و دلایل خود را مطرح کنند. گاه می‌بینیم از افرادی که اختلاس سه هزار میلیارد تومانی کرده‌اند یا دوهزار میلیارد دلار را از کشور خارج و پول مردم را خورده‌اند با کلماتی چون ب_ز و ج_ب یاد می‌کنند و عکس و اسم‌شان در جایی منتشر نمی‌شود و بعد که در دادگاه اتهام آنان مشخص می‌شود، رسانه‌ها مجاز به نشر می‌شوند. اما اکنون می‌بینیم برخی از رسانه‌ها صرفا به دلیل یک اتهام، اسم بازداشت‌شدگان را منتشر می‌کنند که این خلاف رویه اصلی است.

سید محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
حاشیه نمایشگاه مطبوعات در بازدید از غرفه فرهیختگان: درباره بازداشت مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان جای نگرانی نیست و ما در دولت پیگیر وضعیت احسان مازندرانی هستیم.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده
حاشیه نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با فرهیختگان: دولت پیگیر موضوع دستگیری‌های اخیر است و امیدواریم این مشکل با توجه به تاکید رئیس‌جمهوری در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات به‌زودی حل شود. ان‌شاءالله تیم حقوقی دولت نیز نسبت به اختلافات پیش‌آمده پیگیری‌های لازم را خواهد داشت.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور
حاشیه نشست مشترک استانداران و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور: در آستانه انتخابات نباید مسائلی که آرامش جامعه را برهم می‌زند به وجود بیاید. اگر قوه قضائیه اسناد محکمه‌پسندی دارد باید طبق آن اسناد این مساله پیگیری شود. البته آبرو و عزت مردم و منافع ملی مهم است و در چنین اقداماتی باید بین منافع ملی و آبروی مردم تناسب ایجاد شود. وقتی اسناد هنوز مورد قضاوت قرار نگرفته نباید در جامعه نگرانی ایجاد کرد. اگر این فضا مدیریت نشود نویسندگان و خبرنگاران دچار دغدغه خواهند شد. برای ما آرامش و امنیت جامعه بسیار مهم است.


نباید از نفوذ برای تخریب یکدیگر و اتهام‌زنی استفاده کنیم. اگر از نفوذ سوءاستفاده شود به فرمایش مقام معظم رهبری جفا شده است. ما نباید راه بیفتیم و انگشت اتهام به سمت یکدیگر بگیریم. تعریف نفوذ و جاسوس مشخص است. البته همه باید حساس باشند ولی این مساله باید از مجاری قانونی پیگیری شود.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه
نشست خبری در پاسخ به فرهیختگان: قوه قضائیه نباید درباره این پرونده موضعی داشته باشد. قوه قضائیه به پرونده‌ای که تشکیل می‌شود براساس ضوابط و قوانین رسیدگی می‌کند. برای تشکیل پرونده گزارش رسمی از سیستم اطلاعاتی به دادستانی تهران ارجاع می‌شود و مانند همه پرونده‌ها براساس قانون پرونده تشکیل می‌شود و به آن رسیدگی می‌کنند.

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس
نباید طوری شود که کلمه نفوذ هم مثل کلمه فتنه به صورت ابزاری برای به حاشیه راندن رقبای سیاسی و سرکوب منتقدان درآید.

احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس
از جزئیات دستگیری پنج نفر از فعالان رسانه‌ای اطلاعی ندارم. حتما متولیان امر دلایل قانع‌کننده‌ای به مردم ارائه خواهند کرد. اما حسب سابقه‌ای که پیشتر هم وجود داشته است نگرانم دغدغه مبنایی و عمیق رهبر معظم انقلاب به اقدامات امنیتی و انتظامی خلاصه شود.


از سوی دیگر این سوال ایجاد می‌شود که تا پیش از طرح نفوذ از سوی مقام معظم رهبری چرا این اقدام صورت نگرفته است؟ تهدید نفوذ که مساله امروز و دیروز ما نبوده است. بنابراین انتظار می‌رود این دست اقدامات با درایت و دقت بیشتری صورت گیرد که اصل دغدغه مقام معظم رهبری تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

علی عسگری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی
حاشیه نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ویژه‌نامه اخیر روزنامه «فرهیختگان» که حاصل تلاش چندین ماهه این روزنامه پیرو انتشار نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب است، خود بهترین دلیل بر التزام آقای مازندرانی به ولایت و نظام است. برخی در تلاشند از بحث نفوذ برای توجیه رفتارهای جناحی و سیاسی خود استفاده کنند.

 اخبار سیاسی - فرهیختگان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------