آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

عراقچی: طبق پیش نویس قطعنامه شورای حکام پرونده PMD بسته می‌شود/ مفاد پيش نويس كاملا روشن است



اخبار,اخبار سیاسی,برنامه هسته ای ایران

معاون وزیر امورخارجه گفت: مفاد پيش نويس شورای حکام كاملا روشن است و براساس آن پی ام دی را صريح و مستقيم می بندند و آن را بسته شده اعلام می کنند.

 سيد عباس عراقچي در گفتگوي تلفني با بخش خبري نيمروز شبکه يک سيما با تبيين نتايج مذاکرات با ۱+۵ گفت: ديروز مشورت هاي بسيار مفصلي با كشورهاي ۱ + ۵ درخصوص پيش نويس قطعنامه اي داشتيم كه اين گروه براي ارائه به شوراي حكام آماده كرده است.

وي افزود: از آنجا كه اين پيش نويس و قطعنامه مرتبط به آن به ايران مربوط مي شود مشورت هايي که با ما داشتند بسيار نزديك بود و ما ديدگاه هايمان را به آنان اعلام كرديم البته ما پيش از اين نيز ديدگاه هايمان را به طور علني و در جلسات مختلف ارائه كرده بوديم و ديروز نيز درباره اين پيش نويس بحث مفصل داشتيم.

عراقچي گفت: نتيجه‌اي که از اين مذاكرات حاصل شد اين است كه اين پيش نويس به عنوان پيشنهاد ۱ + ۵ در قالب سندي رسمي در شوراي حكام آژانس به ثبت رسيده است و روز ۲۴ آذر درباره آن راي گيري خواهد شد.

رئيس ستاد نظارت بر برجام افزود: در مذاكرات ديروز در نهايت ديدگاه هاي ما را در اين پيش نويس مدنظر قرار دادند كاري که قبلا نيز كرده بودند و ديروز نيز نكات مدنظر ما دوباره مطرح شد و مدنظر قرار گرفت.

عراقچي گفت: مفاد پيش نويس كاملا روشن است و براساس آن پي ام دي را صريح و مستقيم مي بندند و آن را بسته شده اعلام مي کنند.

وي افزود: همچنين اجراي نقشه راه ميان ايران و آژانس را كامل شده اعلام مي کنند و به اين موضوع توجه مي دهند كه همه اقداماتي که در نقشه راه تعيين شده انجام داده ايم و كامل شده است.

عراقچي گفت: همچنين اين پيش نويس دستوركار شوراي حكام آژانس را عوض مي کند؛ دستور كاري که در گذشته بود اجراي موافقتنامه پادمان و ان پي تي و مفاد شش قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران بود كه اين را از دستوركار لغو مي کند و دستوركار جديدي به عنوان اجراي برجام اضافه مي کند.

معاون وزير امورخارجه افزود: از همه مهمتر اينكه اين پيش نويس ۱۲ قطعنامه پيشين شوراي حكام را كه بسيار سنگين بود و به موضوع ايران مي پرداخت لغو مي کند، كارشناسان مي توانند محتواي اين قطعنامه ها را ببينند و نظر بدهند.

عراقچي گفت: بنابراين از نظر ما وقتي اين قطعنامه تصويب شود پي ام دي کاملا پايان مي يابد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه اگر پيش نويس وين تصويب هم شود به هر حال تصميمي سياسي و نه فني محسوب مي شود و آژانس نيز طبق برجام تا ۸ سال بعد نظر نهايي اش را درباره صلح آميز بودن برنامه هسته اي ما اعلام مي کند، آيا گزارش كنوني آژانس ارزيابي نهايي تلقي مي شود يا ممكن است در آينده از آن سوء استفاده شود؟ گفت: اين دو مقوله جداست.

عراقچي افزود: اينكه آژانس در كار فني اش طي سالهاي آينده بر صلح آميز بودن برنامه هاي ايران و تعهدات ما طبق برجام نظارت كند اين كار را در آينده خواهد كرد؛‌ اينكه جمع بندي کند كه هيچ فعاليت اعلام نشده اي در ايران وجود ندارد اين هم پروسه خود را در آينده دارد همچنان كه اين پروسه براي کشورهاي ديگر نيز هست.

وي گفت: جمع بندي برجام بر مبناي فعاليت هاي آژانس انجام نشده است و مراحلش تا ۱۰ سال آينده، در اين فاصله اگر جمع بندي آژانس حاصل شود تحريم ها زودتر برداشته مي شود و اگر پيش از اين موعد واصل هم نشود آن تحريم ها در زمان خودش برداشته خواهد شد.

رئيس ستاد نظارت بر برجام افزود: بنابراين بحث آينده را بايد از پي ام دي که مربوط به برنامه هاي گذشته است جدا بكنيم در موضوع پي ام دي آقاي آمانو در گزارشش قضاوت كرده  كه در برنامه گذشته صلح آميز هسته اي ايران هيچ برنامه غيرصلح آميزي وجود نداشته است.

عراقچي گفت: آقاي آمانو در اين گزارش آورده است كه، حداكثر مطالعاتي در اين باره صورت گرفته كه اولا اين را قبول نداريم و اعلام كرده ايم فعاليت غيرصلح آميز نداشته ايم و به فرض كه ادعاي آمانو صحت هم داشته باشد حتي آن هم خلاف ان پي تي نيست.

وي افزود: اينكه مي گفتند در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي کشورمان بناي فعاليت هاي نظامي داشته ايم طبق گزارش آقاي آمانو پاك شده است و شوراي حكام به عنوان نهاد تصميم گير در آژانس بين المللي انرژي اتمي براساس گزارش آقاي آمانو پرونده پي ام دي را مختومه اعلام مي کند.

اخبار سیاسی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------