آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

آیا بابک زنجانی اعدام می شود؟



اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,بابک زنجانی

بیست و شش جلسه دادگاه بابک زنجانی حواشی زیادی در پی داشت و در آن ادعاهای عجیب و غریبی مثل ارتباط داشتن با ارتش چین، دارایی 22 میلیارد یورویی، برخورد بد با او در زندان

بیست و ششمین و آخرین جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی به پایان رسید و فرصت ها برای ارائه دفاعیات این متهم نفتی هم تمام شد.

مهرماه امسال بود که بعد از گذشت دو سال از بازداشت بابک زنجانی در دادگاه انقلاب، اولین جلسه دادگاه این متهم اقتصادی برگزار شد. از آن زمان تا کنون تعداد جلسات رسیدگی به پرونده به 26 رسیده است و هنوز زنجانی نتوانسته ادعاهایش را ثابت و به وعده هایش در مورد بازپرداخت بدهی عمل کند.

بیست و شش جلسه ای که حواشی زیادی در پی داشت و در آن ادعاهای عجیب و غریبی مثل ارتباط داشتن با ارتش چین، دارایی 22 میلیارد یورویی، برخورد بد با او در زندان و درگیری های مکرر لفظی با متهمان ردیف دوم و سوم و به میان امدن نام سه وزیر دولت احمدی نژاد مطرح شد.

روز خلاصه مذاکرات دادگاه
جلسه اول تا سوم جلسات اول تا سوم دادگاه که به قرائت کیفرخواست 237 صفحه ای پرونده فساد نفتی گذشت. در این جلسات نماینده دادستان تهران گفت که دوره دوم فعالیت‌های بابک زنجانی مربوط به دوره انفجار در نقدینگی سرمایگی است که مربوط به سال های 91 و 92 می شود و او با هدایت فردی جهت انجام معامله به رابطان و مسئولان نفتی معرفی می‌شود و محمو‌له‌ای با ارزش 2 میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد محموله‌ها به وی و فردی تحویل داده شده است.

همچنین اعلام شد که بابک زنجانی از طریق فردی به فرد دیگری جهت خرید نفتی معرفی شده است و از بانک مرکزی مبلغ 15 میلیون یورو وام به منظور توسعه میادین مشترک نفتی بین ایران و قطر گرفته است.
طبق آنچه نماینده دادستان تهران اعلام کرد، این متهم به عنوان خریدار وارد وزارتخانه می شود و مدعی می شود که از اوپک 3 میلیون بشکه نفت خریده است. البته سه جلسه اول دادگاه حاشیه هایی مثل اعتراض بابک زنجانی به کیفرخواست، وسط کشیده شدن پای خواهر بابک زنجانی به پرونده و افتادن فشار متهم ردیف دوم پرونده بود.

جلسات چهارم تا ششم جلسات چهار و پنج و ششم هم به خواندن دفاعیات 200 صفحه ای بابک زنجانی گذشت. زنجانی در دفاع از خود گفت: تاجری حرفه ای و آگاه به امور خود هستم و از عملکرد اقتصادی خود دفاع می کنم، کسی که کار هزاران میلیاردی انجام می دهد، عقل و شعور هزاران میلیاردی دارد.
او ادامه داد که مطلعان می دانند مبلغ ۲ میلیارد یورو برای من پول خردی بیش نبوده است. شرکت نفت کمتر از ۶ ماه با من همکاری کرده است و بیش از ۲ میلیارد یورو ۱۱۰۰ تومانی وارد کشور کرده ام. ابزار وصول پول وجود ندارد و شماره حسابی برای دریافت وجوه وجود ندارد. به ما بانک های داخلی معرفی می کنند که امکان واریز وجه در انها وجود ندارد، تلاش من امکان باز کردن حساب در بانک هایی که امکان دور زدن تحریم را داشته اند بوده است.
در این دفاعیه، بابک زنجانی ادعا کرد که می تواند بخشی از بدهی اش را بپردازد اما این اتفاق نیفتاد.
جلسه هفتم در جلسه هفتم رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، معاون دادستان تهران از اموال او در چند کشور دیگر خبر داد و گفت: زنجانی از ابتدا جهت رد اموال فهرستی از اموال خود نوشت و به دادستانی ارائه کرد. در این لیست هیچ نامی از چاه های نفت وی در عراق و تاجیکستان و یا اموالی که وی در دو جلسه قبل دادگاه اعلام کرد نبود.
جلسه هشتم و نهم

جلسه هشتم دادگاه بابک زنجانی با مشاجره ی لفظی او با وکیل بانک مسکن آغاز شد و در نهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی، او ادعا کرد که با کمک ارتش چین 8 دکل نفتی از یک شرکت آمریکایی خریده است. در این جلسه همچنین وکیل بانک مسکن گفت: :بابک زنجانی گفته است علیه بانک مسکن حکم گرفته و این بانک یک میلیارد دلار جریمه شده است. اظهارات وی کذب محض و ادعایی بیش نیست. بانک محکومیتی ندارد.

جلسه دهم تا دوازدهم

سه جلسه بعدی دادگاه هم به دفاع بابک زنجانی از خود گذشت. او در این جلسات دارایی های داخل ایران و خارج از کشورش را بیان کرد و درباره ی پول هایی که از شهرداری برای خرید جرثقیل گرفته بود توضیحاتی داد.

در این جلسه دوباره پای شیخ حشر به میان آمد اما برخلاف قبل که بابک زنجانی مدعی شده بود شیخ حشر برای حضور در دادگاه به ایران خواهد آمد، این بار گفت شیخ حشر آدم بزرگ و شخصی سیاسی است و نمی توانم به او بگویم بیا در دادگاه ایران حضور پیدا کن.

جلسه سیزدهم در این جلسه نمایندگان بانک‌های ملت، مسکن، تجارت، پست بانک و صادرات حضور داشتند.  کارشناس بانک مرکزی در ادامه دفاعیات متهم نفتی به بیان جزئیات قراردادهای نفتی بابک زنجانی پرداخت و نمایندگان سایر بانک ها هم به بیان توضیحاتی پرداختند.
جلسه چهاردهم

در این جلسه وکیل شرکت نفت گفت که نمی توانیم در مقابل دروغ های اقای زنجانی بایستیم و جواب دروغ های او را ندهیم. قاضی صلواتی هم در ادامه به زنجانی هشدار داد که قبل از صدور حکم دادگاه مبلغ بدهی خودش را به وزارت نفت پرداخت کند.

در ادامه هم بابک زنجانی به آگاه نبودن نماینده دادستان اعتراض کرد که این اعتراض واکنش قاضی صلواتی را به همراه داشت.

جلسه پانزدهم در این جلسه، وکیل بابک زنجانی به دفاع از موکلش پرداخت و گفت: این موضوع که مطرح شده موکلم با سوء‌استفاده از تحریم‌ها انتظار یک شکار خوب را می‌کشیده و تحریم‌ها همان شکار مناسبی است که موکلم از بدو آن منتظرش بوده تا اموال بیت‌المال را غارت کند، درست نیست؛ چرا که در کنار این ادعا هیچ وقت در کیفرخواست نیامده که موکلم به دلیل همکاری با شرکت نفت ایران، همه شرکت‌ها و موسسات و بانک‌های متعددش در لیست ظالمانه اتحادیه اروپا و آمریکا قرار می‌گیرد و تحریم می‌شود و به نوعی همه زندگی موکلم در خارج از کشور مورد تهدید قرار می‌گیرد و میلیاردها دلار خسارت به وی وارد می‌شود.
جلسه شانزدهم در این جلسه وکیل بابک زنجانی برای چندمین بار مدعی شد که به لحاظ علمی، فنی و ماهیتی اظهار نظرهای کارشناسان بانک مرکزی دارای ایرادات اساسی است. وکیل متهم نفتی ادعایی را در خصوص جعلی نبودن پیام‌های سوئیفتی مطرح کرد و گفت که موکلش هیچ گاه پیشگام همکاری با شرکت نفت نبوده است.
جلسه هفدهم

این جلسه هم به دفاعیات وکیل متهم نفتی گذشت. او درباره اتهام افساد فی الارض به موکلش مطرح کرد و افزود: اتهام افساد فی الارض با استناد به ماده دو قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی طنز تلخ کیفرخواست است و در خصوص احراز علم و قصد افراد که امری درونی و باطنی است آن هم در جرائمی که مجازات آن سالب حیات است باید با تدبیر و تعمق و اطمینان کامل و بدون شک و شبهه عمل کرد و درخصوص این اتهام با عنایت به قاعده فقهی تدرء الحدود بالشبهات این اتهام از موکل ساقط می شود. او در این جلسه برای موکلش درخواست برائت کرد.

جلسه هجدهم در این جلسه از متهم ردیف دوم رونمایی شد. او استاد دانشگاه لندن، دکترای اقتصاد، دارای تابعیت مضاعف ایرانی انگلیسی، بدون سابقه کیفری و ساکن انگلیس بوده است. این متهم گفت که بابک زنجانی را نابغه می دانسته و به خود اجازه دخالت در کارهای او را نمی داده است.
جلسه نوزدهم این جلسه بدون حضور بابک زنجانی برگزار شد. در این جلسه متهم ردیف دوم به دفاع از خودش پرداخت که قاضی صلواتی مکررا به او تذکر داد که به جای توضیحات اضافی، به دفاع از خود بپردازد. متهم ردیف دوم گفت که در ISO نه سهامدار بودم نه عضو هیات مدیره و نه حق امضا داشتم، فقط یک کارگزار بودم.
جلسه بیستم بیستمین جلسه دادگاه با حضور هر سه متهم برگزار شد. در این جلسه قاضی صلواتی اسناد جدیدی رو کرد و گفت که تعریف و تمجیدها از او باعث شده که پای زنجانی به نفت باز شود. سپس متهمان به دفاع از خود پرداختند و به سوالات قاضی صلواتی پاسخ دادند.
جلسه بیست و یکم این جلسه با حواشی بسیاری همراه شد. متهمان به دفاع از خود پرداختند و نام سه وزیر دولت احمدی نژاد هم به میان آمد. یکی از حاشیه های پررنگ این جلسه، اشک ریختن بابک زنجانی در اواسط جلسه بود.
جلسه بیست و دوم این جلسه غیرعلنی برگزار شد. وکیل بابک زنجانی درباره غیرلنی برگزار شدن آن گفت: دادگاه به درخواست متهمان و وکلای آنها از ابتدا به صورت علنی برگزار شد اما جایی موکلم و سایر متهمان می خواستند مطالبی را بیان کنند که نتوانستند و یا قاضی گفت که نیازی نیست این مطالب بیان شود؛ از آنجا که بیان آن مطالب در جلسات علنی ضروری نبود لذا از دادگاه خواستیم تا یک جلسه بصورت غیر علنی برگزار شود.
جلسه بیست و سوم

این جلسه از دادگاه هم با حضور سه متهم برگزار شد که از حواشی آن می توان به مشاجره زنجانی با متهم ردیف دوم تا توهین‌های متهم ردیف سوم اشاره کرد. در این جلسه نماینده دادستان تهران به متهم ردیف سوم اعتراض کرد و گفت که او به نگارندگان کیفرخواست توهین می کند.

حاشیه دیگری که این جلسه داشت، افشاگری قاضی صلواتی درباره فلاح بود؛ کادوی یک میلیاردی زنجانی به مناسبت عروسی دختر فلاح تا ویلای ۵ میلیاردی

جلسه بیست و چهارم

در این جلسه وکیل شرکت نفت اظهاراتی مطرح کرد. او گفت که همواره به دنبال وصول مطالبات شرکت نفت بوده اند و هر بار با عکس العمل های منفی زنجانی مواجه می شوند. او خواست که زنجانی مطالبات شرکت نفت را به صورت نقدی پرداخت کند.

در ادامه جلسه وکیل متهم ردیف سوم به دفاع از وی پرداخت و در ادامه به بازپرس توهین کرد که با واکنش قاضی صلواتی روبرو شد.

جلسه بیست و پنجم در این جلسه متهم نفتی گزارشی از اقدامات 45 روزه مهلت دادگاه به وی را تشریح کرد. وکیل شرکت نفت گفت که هنوز بدهی ها پرداخت نشده و در پایان نماینده دادستان اشد مجازات را برای هر سه متهم پرونده تقاضا کرد.
جلسه آخر

در این جلسهبابک زنجانی و وکیلش، دو متهم دیگر پرونده نفتی با وکلایشان و شاکیان و وکلای آنان آخرین اظهارات و دفاعیات خودشان را ارائه دادند. البته قاضی صلواتی گفت که جلسات به پایان رسیده اما ختم رسیدگی پرونده بابک زنجانی اعلام نشده است.

از دیگر حواشی جلسه، غش کردن متهم ردیف سوم قبل از تقدیم لایحه بود.

باید منتظر ماند و دید بررسی های نهایی پرونده قطور این متهم نفتی به کجا خواهد رسید و سرنوشت بابک زنجانی چه خواهد شد.

 

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------