آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

گزارش دویچه وله از مداح هفت تیرکش؛ از مدیحه سرایی به سبک موسیقی "پاپ" تا پاره کردن خشونت آمیز پیراهن فرزند



اخبار ,اخبار سیاسی ,محمود کریمی

 

اخبار سیاسی - گزارشی از مداح هفت تیرکش؛
از مدیحه سرایی به سبک موسیقی "پاپ" تا پاره کردن خشونت آمیز پیراهن فرزند

دویچه وله: تیراندازی محمود کریمی به خودرویی در اتوبان واکنش‌های زیادی برانگیخته است. فرمانده‌ نیروی انتظامی می‌گوید او مجوز حمل سلاح داشته است. صدای اعتراض بلند شده که چرا افرادی مصونیت دارند وبه آسانی به خشونت دست می‌زنند.

به گزارش تیک، یک شامگاه شلوغ در اتوبان "شهید بابایی"، یکی از اتوبان‌های پر رفت‌وآمد کلان‌شهر تهران. یک حادثه‌ی رانندگی در شهری که تعداد تخلفات و تصادفات رانندگی روزانه‌اش بسیار زیاد است. اما این‌بار بعد از سرشاخ شدن دو خودرو و جروبحث راننده‌ها، سرنشین یکی از خودروها کلت کمری‌ای درمی‌آورد و بعد از شلیک چند تیرهوایی، خودروی روبرویی را هدف قرار می‌دهد. همراهان وی در خودرو نیز بیکار نمی‌نشینند و آن‌ها نیز در این هفت‌تیرکشی همراه می‌شوند.

بعضی از مردمی هم که شاهد این تیراندازی بودند، در محل حادثه به دفاع از راننده‌ی خودرویی که هدف گلوله قرار گرفته، جمع می‌شوند.

هویت راننده‌ی هفت‌تیرکش در اتوبان بابایی خیلی زود افشا شد. او مداحی است که در سال‌های اخیر به مدد سبک‌های جدیدتر مداحی که به موسیقی "پاپ" شبیه است و نیز مداحی در تلویزیون شهرتی به‌هم زده است.

هفت‌تیرکشی این مداح واکنش‌های مختلف کاربران شبکه‌های اجتماعی و مقامات کشور را به دنبال داشت. احمدرضا رادان، جانشین فرمانده ناجا بعد از چند روز سکوت دربرابر این اتفاق بالاخره روز یک‌شنبه (۱۵ دی) به این واقعه واکنش نشان داد. رادان گفت که وی مجوز سلاح داشته و حمل سلاح وی "قانونی" بوده است.

رادان در گفت‌وگو با خبرگزاری "ایسنا" گفت:«فرد بنا به تشخیص خود از سلاحش استفاده می‌کند و باید جواب‌گوی تشخیص‌اش نیز باشد.» جانشین فرمانده‌ ناجا رسانه‌ها را متهم کرد که این اقدام کریمی را "بزرگ‌نمایی" کرده‌اند.

کریمی مدعی شده بود راننده‌ی ماشین و مردمی که به حمایت‌ راننده آمدند "اراذل و اوباش" بودند و او برای دفاع از خود دست به سلاح برده است. رادان اما گفته است افرادی که بعد از این هفت‌تیرکشی به مداح و همراهانش حمله‌ور شدند، "اراذل و اوباش" نبودند و در چارچوب تعریف نیروی انتظامی از "اراذل" جا نمی‌گیرند.

مداح هفت‌تیرکش کیست؟
محمود کریمی که حالا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به "مداح هفت‌تیرکش" معروف است، در چندسال اخیر به یکی از محبوب‌ترین مداحان صداوسیمای ایران تبدیل شده است. خودش می‌گوید جایی در میانه‌ی جریان "سنتی و مدرن" مداحی ایستاده است.

او ۴۶ سال سن دارد. تحصیل دانشگاهی در رشته‌ی مدیریت را نیمه‌تمام رها کرده تا بیشتر بر روی مداحی متمرکز شود. او می‌گوید خودش نیز دوره‌ای در جبهه‌های جنگ حضور داشته است.

وب‌سایت شخصی کریمی گفت‌وگوی او با خبرگزاری "تسنیم" را بازنشر کرده که در این گفت‌وگو او می‌گوید بیشتر اشعار مداحی‌هایش را خودش می‌سراید.

کریمی می‌گوید با منصور ارضی، یکی از معروف‌ترین مداحان کشور، رابطه‌ی " پدر و فرزندی" دارد و با "افراط و تفریط" در امر مداحی مخالف است.

در یک دهه‌ی اخیر موقعیت مداحان و مداحی در ایران مستحکم‌ترگردیده و بسیاری از مداحان به حلقه‌های قدرت در کشور نزدیک شده‌اند.

اهالی این صنف در دوره‌ی ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بیشتر و فعالیت‌هایشان سازمان یافته‌تر شد. "خانه مداحان کشور" نهادی صنفی است که مداحان کشور در سال ۱۳۹۰ تشکیل دادند.

این نهاد در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که هم دانشگاهی علمی و کاربردی برای آموزش و توسعه‌ی مداحی و تعلیمات دینی در کشور تاسیس خواهد شد و هم از تاسیس رشته‌ی دانشگاهی "مداحی" خبرداد.

علیرضا پناهیان، خطیب مساجد تهران و عضو هیئت‌مدیره‌ی "خانه مداحان ایران"با اعلام این خبر گفت که کارگروهی برای تعیین و تدوین سرفصل‌ها و دروس این رشته‌ی دانشگاهی در وزارت علوم تشکیل شده است. وی اضافه کرد:«نوجوانان و جوانان زیادی مشتاق‌اند که مداح شوند و با این تب فراگیر برآن شدیم تا به شیوه‌ی علمی و آکادمیک، رموز و فنون مداحی را آموزش دهیم.»

موج مخالفت‌ها وحمایت‌ها
هفت‌تیرکشی محمود کریمی، بلافاصله واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت. خیلی زود فیلمی از یکی از مراسم‌ مداحی او در یوتیوب نیز منتشر شد که در آن وی در اوج مداحی‌اش، پیراهن یکی از پسران خود را با خشونت بر تنش پاره می‌کند.

خبر این تیراندازی و فیلم لباسی که بر تن پسر مداح پاره می‌شود بلافاصله در توئیتر با هشتگ "مداح"، "کلت" داغ شد.

دفاع شدید وحید یامین‌پور، مجری سابق تلویزیون و از طرفداران سرسخت احمدی‌نژاد از این مداح در صفحه‌‌ی "گوگل پلاس" خود نیز خشم بسیاری از کاربران را به دنبال داشت. یامین‌پور همه‌ی ماجرا را "ساختگی" دانسته و مدعی شد که این پاپوشی برای محمود کریمی است.
اخبار سیاسی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------