آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

پیامی که عارف در مورد ریاست مجلس به علی لاریجانی رساند



اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,عارف

این اعلام آمادگی زودهنگام عارف پیام روشنی برای علی لاریجانی دارد رئیس کنونی مجلس یا باید با عارف رقابت کند یا خود را نامزد ریاست نکند و یا درنهایت عارف را به کناره‌گیری از کاندیداتوری ریاست مجلس دعوت کند، اتفاقی که رخ دادن گزینه آخرش بسیار محتمل است و احتمالاً عارف کنار خواهد گرفت

بسته سوم خروج از رکود دولت هم شکست می خورد؟ریاست مجلس دهم یکی از داغ‌ترین موضوعاتی است که در روزهای اخیر در محافل سیاسی کشور مطرح می‌شود، به‌صورت طبیعی می‌توان حدس زد که عمده رقابت برای تصاحب پست ریاست مجلس دهم بین عارف و لاریجانی به نمایندگی از اصلاح‌طلبان و اصول گریان است.

ازآنجایی‌که تعداد اصلاح‌طلبان و اصول گریان راه‌یافته به مجلس دهم تقریباً برابرند، اظهارنظرها در این خصوص متنوع است و هر طیف تلاش می‌کند تا کاندیدای خود را بر کرسی ریاست مجلس بنشاند، در این میان حتی صحبت از تقسیم این صندلی بین دو جناح نیز مطرح‌شده است به‌طوری‌که اشرفی اصفهانی –که در ارائه پیشنهادهای عجیب‌وغریب شهره است- پیشنهاد داده است که ریاست مجلس به‌صورت یک‌درمیان بین لاریجانی و عارف گردشی باشد به‌گونه‌ای که یک سال عارف سکان ریاست را بر دست گیرد و سال دیگر لاریجانی.

دراین‌بین نمایندگانی نیز وجود داند که اعتقاددارند برای بهتر اداره کردن مجلس بهتر است ریاست مجلس بر عهده هیچ‌یک از گروه‌های سیاسی نباشد و مدل جدید از ریاست نیاز است که در آن شخص بی‌طرفی بر این صندلی تکیه زند، البته کاظم جلالی که پیشنهاددهنده این طرح است مدلی را ارائه نداده اما گفته است که بهتر است ریاست مجلس تعاملی باشد تا کارآمدی زیادی در اقتصاد کشور داشته باشد.

در این میان افراد دیگری هستند که چشمشان به لابی‌های پشت پرده است و اعتقاددارند تکلیف این صندلی درنهایت با لابی مشخص خواهد شد و با توجه به اینکه هیچ جناحی اکثریت قاطع در مجلس را ندارد لابی‌ها می‌تواند افراد مستقل را به سمت جریانات سیاسی هل دهد و تکلیف رئیس را مشخص کند.

بااین‌حال با نزدیک شدن به‌روز آغاز مجلس دهم صحبت‌هایی بیرون آمده از پشت پرده‌ها بیشتر می‌شود و گاهی خبرهایی از تعامل بین لاریجانی و عارف به میان می‌آید اما به نظر می‌رسد که نگاه به تعامل بین این دو فرد مطرح، کمی در شرایط موجود خوش‌بینانه باشد چراکه برخی جناح‌ها هرگز حاضر به تعامل نخواهند بود.

در تازه‌ترین خبری که در این مور منتشرشده است، مصطفی کواکبیان عنوان کرده چنانچه عارف تمایلی برای ریاست نداشته باشد حاضر است که رئیس مجلس شود چراکه به‌هرحال باید یک اصلاح‌طلب رئیس مجلس باشد!

بااین‌حال به نظر می‌رسد که نمایندگان بیشتری مایل به ریاست لاریجانی بر مجلس دهم هستند، به‌طور مثال محسن رفیق‌دوست در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است که لاریجانی بی‌شک رئیس مجلس آینده خواهد بود و یا کوهکن نماینده مردم لنجان به‌صراحت عنوان داشته است که ریاست مجلس به صلاح عارف نیست.

وی گفته است: ریاست مجلس به اقتدار و تعامل زیادی نیاز دارد و اگر این اقتدار خدشه‌دار شود به تک‌تک نمایندگان تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین به نظر می‌رسد که لاریجانی با توجه به تجاربی که دارد از اقتدار بالاتری نسبت به عارف برخوردار است و بهتر است که این دوره نیز لاریجانی رئیس باشد.

از طرف دیگرکسانی نیز با ریاست عارف موافق هستند و بر این اعتقاد هستند که لاریجانی سال‌ها این کار را انجام داده است و اکنون زمان آن رسیده است که جای خود را به کس دیگری بدهد این افراد اعتقاددارند که عارف پیشینه لازم را برای این کار دارد و تجربه اداره هیئت دولت در کارنامه وی موجود است و کسی که بتواند اداره هیئت دولت را بر عهده گیرد قطعاً از عهده اداره مجلس نیز بر خواهد آمد.

جالب آنکه دو کاندیدای مطرح برای ریاست مجلس تاکنون اظهارنظر شفافی در این مورد نداشته‌اند و همه‌چیز را موکول به‌روز تشکیل مجلس کرده‌اند. البته به‌جز اظهارنظر اخیر عارف که گفته است نامزد ریاست مجلس دهم خواهد بود و این‌یک وظیفه است که بر عهده او است.

این اعلام آمادگی زودهنگام عارف پیام روشنی برای علی لاریجانی دارد رئیس کنونی مجلس یا باید با عارف رقابت کند یا خود را نامزد ریاست نکند و یا درنهایت عارف را به کناره‌گیری از کاندیداتوری ریاست مجلس دعوت کند، اتفاقی که رخ دادن گزینه آخرش بسیار محتمل است و احتمالاً عارف کنار خواهد گرفت چراکه کفه ترازو به سمت لاریجانی سنگین‌تر است و حداقل بسیاری از نمایندگان حاضر در مجلس که موفق به راه‌یابی به دور دهم نیز شده‌اند - حتی کسانی که از لیست امید نیز رأی آورده‌اند - اغلب تمایل خود برای ریاست لاریجانی ابراز داشته‌اند.

اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------