آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

در دوماه اخیر، احکام شرعی چقدر فرق کرده؟! / باز هم راهیپمایی و انتخابات در پیش هست ها!

برخورد دوگانه با مقوله بی حجابی سالهاست که سوژه رسانه هاست. در مناسبتهایی مانند۲۲ بهمن،روز قدس و انتخابات معمولا از حضور زنان بدحجاب و حتی…

آیت الله هاشمی: مشکل رابطه ایران و عربستان، تندروی در هر دو طرف است



اخبار ,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

 

اخبار سیاسی - آیت الله هاشمی: مشکل رابطه ایران و عربستان، تندروی در هر دو طرف است

بروم كه چه بگويم. من مسئوليتي ندارم كه بگويم با اين كار موافق يا با آن كار مخالف هستيم. اين كار در درجة اوّل از اختيارات رهبري و سياست‌هاي كلي نظام و بعد دولت است. بايد اول طرحي مثل همين مذاكرات، تهيه و خطوط قرمز مشخص شود تا كساني كه براي مذاكره مي روند؛ بدانندچه بگويند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی  انحراف در بیداری اسلامی منطقه را اتفاقی قابل پیش بینی ارزیابی کرد و گفت: در انقلاب‌ها معمولاً اين اتفاق‌ها مي ‌افتد و ثبات اوضاع ايران پس از انقلاب به خاطر رهبري امام راحل استثناست.

 رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتمین بخش گفت و گو با سایت انتخاب ، با اشاره به اتفاقات سوریه ، حمایت عربستان از تندروها و حضور تروریست ها در این کشور اضافه می کند که «كساني كه مي‌خواستند از اعتراض مردم سوریه حمايت كنند ، پس از حضور تروریست ها، ديگر نمي‌توانند»

هاشمی همچنین هشدار داد که «احتمال دارد افراطیون، جنگ را به لبنان بکشانند»

وی در بخش دیگری از این گفت و گو، در پاسخ به سئوالی در مورد «تلاش ها برای سفر وی به عربستان» می گوید: من مسئوليتي ندارم كه بگويم با اين كار موافق يا با آن كار مخالف هستيم.  اين كار در درجة اوّل از اختيارات رهبري و سياست‌هاي كلي نظام و بعد دولت است. بايد اول طرحي مثل همين مذاكرات، تهيه و خطوط قرمز مشخص شود تا كساني كه براي مذاكره مي روند؛ بدانندچه بگويند

متن این بخش از مصاحبه «انتخاب» با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی می آید:

درمورد حوزة سياست خارجي چشم‌انداز تحولات در تركيه و مصر كه مخالفين حكومت سوريه بودند. به نظر شما چه سرنوشتي در منطقه رقم خواهد زد؟
 آیت الله هاشمی: تركيه كه هنوز جديد است و تازه دارد شروع مي‌شود اما در مصر، تونس و خيلي جاهاي ديگر كه در بهار عرب و يا بيداري اسلامي گام‌هاي بزرگي برداشتند؛ به نظر من به  دست‌انداز بدي افتادند.

 

يعني اينهايي كه پيروز شدند،خيلي زود دچار اختلاف ؛ درگيري و حتي انحراف شدند.البته  در انقلاب‌ها معمولاً اين اتفاق‌ها مي ‌افتد و ثبات اوضاع ايران پس از انقلاب به خاطر رهبري امام راحل استثناست. شما انقلاب فرانسه را كه مادر همة انقلاب‌هاي اين چهار صد سال اخير است ؛ نگاه كنيد. بعداز آن  چه افراطي‌گري‌ها ؛ چه خونريز‌ي‌ها و چه تخريب‌هايي  بود! كه واقعاً خيلي زياد بود. در اينجا اشكال كار اين شد كه جريان‌هايي مثل القاعده ؛ سلفي‌ها، طالبانيسم‌ها و از اين نوع  تفكرات افراطي ميدان داري كردند. بالاخره بدنه ي  اين كشورها  مثل ما مردم مسلمان هستند، اينها مي خواستند همان حالات افراطي خودشان را بركشور حاكم كنند.

 

  اكثريت مردم اين گونه نيستند، مسلمان هستند؛ ولي نمي‌خواهند اين گونه خونريزي كنند و اين گونه افراطي عمل كنند، اينها سركار آمدند و با تفكّر خودشان مي‌خواستند اسلام را آن‌گونه تفسير كنند. طبعاً عامه مردم يا بخش زيادي از مردم اين را نمي‌پذيرند. در اينجاست كه مشكل پيش مي آيد. در مصر مشكل اين شد كه ارتش وارد شد و نيروهاي اسلامي افراطي را از ميدان بيرون و حتي بازداشت كرد. برداشت. البته اخوان‌المسلمين افراطي نبوده و هشتاد سال سابقة اعتدال در مبارزات داشته است.

 اخيراً هم در ليست گروه‌هاي تروريستي خود مصر اضافه شد.
 البته اين با تفكرات اصلي آنها نمي‌سازد كه كارهاي تروريستي كنند. ممكن است كساني در اينها نفوذ كردند و ممكن است تغيير نظر داد ه باشند. شايد  جوان‌هايشان گفتند كه ديگر نمي‌توان مثل سابق بود ؛  چون آنها مي‌زنند. ولي كلّ قضيه اين است كه همين افكار تند و همين افراطي‌ها آمدند و  انقلاب‌ را به  مسير غيرقابل قبولي بردند و زمينه اي فراهم شد كه ارتش دخالت كند و آنها را سركوب كند.

 

حتي تا آنجا پيش رفت كه اينها را تروريست معرفي كند. معنايش اين است كه اموالشان را مصادره كند ودر هيچ جا حضور اجتماعي نداشته باشند و تروريست‌ هستند. الان مي‌خواهند حزبي را با هشتاد سال سابقه كه هميشه در آن اعتدال بوده؛  تروريست معرفي كنند.  اين هم افراط ارتشي‌ها ست و آن هم افراط آنها بود كه مي‌خواستند  با تفسير خودشان همه مردم را در زنجير افكار پوسيده و  غلط افراطي خودشان  حبس كنند .به هر حال همين افراط و تفريط روزگار مصر را به اينجا رسانده است.

در سوریه ماجرا را چطور ارزیابی می کنید؟
در سوريه اوّل مردم جمع شده بودند و اعتراض داشتند. وقتي  برخوردها شديد شد؛ به تدريج آدم‌هاي افراطي آمدند و ميدان را به دست گرفتند و از سراسر دنيا تروريست‌ها در آنجا جمع شدند و اين گونه كردند .كساني هم كه مي‌خواستند حمايت كنند ؛ديگر نمي‌توانند.

 در ليبي مردم پيروز شدند؛ ولي الان دوباره دارد دچار جنگ همين افراطي‌ها مي‌شود و واقعاً  درهر شهري  يك گروه تروريستي وجود دارد كه  به صورت رسمي خودشان مركز دارند

. يمن به آن صورت درآمده كه ديگر مشكل است به حالت اوّل برگردد. به نظر مي‌رسد كه الان مشكل اصلي اينها كه از استبداد نجات پيدا كردند ؛ وجود افراطي‌هاست كه دوباره استبداد جديدي را به وجود آوردند.

 آيا فكر مي‌كنيد افراطيون بتوانند جنگ را به لبنان بكشانند؟
مي‌خواهند، ولي تا به حال كارهاي كوچكي شده و شايد هم بتوانند.

 نقش عربستان را در اين فعاليت‌ها چقدر مي‌دانيد ؟
عربستان هم الان از همين نيروهاي تندرو در آن قسمت‌ها حمايت مي‌كند.
 
درمورد سفر حضرت‌عالي به عربستان بحث‌هايي مطرح شده بود. آيا اين اميد وجود دارد؟
 اصل سفر بنا بود كه براي زيارت و مراسم عمره به حج بروم كه  مشكلي نيست. مسأله اين است كه اگر بحث مذاكره براي حل مشكلات است ؛ بايد اول در اينجا طرحي آماده شود كه ما چه مي‌خواهيم و آنها چه مي‌خواهند. بايد بحث‌هاي كارشناسي شود تا هر كسي كه مي‌رود ؛ با برنامه برود و مذاكره كند.

فكر مي‌كنم روابط ايران و عربستان در هيچ‌دوره‌اي اينقدر تيره نبوده است.
بله. الان خيلي تيره است.

فكر مي‌كنيد اين حاصل تندروي‌هاي ما بوده يا آن طرف؟
هر دو طرف

 فكر نمي‌كنيد در اينجا نياز به اين است كه شخصيتي مثل حضرت‌عالي ورود كند؟
اينگونه نه. بروم كه چه بگويم. من مسئوليتي ندارم كه بگويم با اين كار موافق يا با آن كار مخالف هستيم.  اين كار در درجة اوّل از اختيارات رهبري و سياست‌هاي كلي نظام و بعد دولت است. بايد اول طرحي مثل همين مذاكرات، تهيه و خطوط قرمز مشخص شود تا كساني كه براي مذاكره مي روند؛ بدانندچه بگويند.
اخبار سیاسی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------