آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اگر همه با گشت ارشاد مخالفند چرا ون ها برگشتند؟ | ادعای جلیل محبی درباره بازگشت گشت ارشاد : کار دولت است

اسفند گذشته امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس جزئیاتی از لایجه حجاب در اختیار رسانه‌ها قرار داد که نشان می‌دهد قانون جدید تنها…

ریشه تمام مشکلات کشـور، حرف‌هـای حداد عادل است



اخبار ,اخبار سیاسی , سعید لیلاز

 

اخبار سیاسی - سعید لیلاز
ریشه تمام مشکلات کشـور، حرف‌هـای حداد عادل است

دولت به دو علت در آزاد سازی حامل‌های انرژی تعلل می‌کند؛ یکی به این علت که اجرای این طرح بزرگ با توجه به نوساناتی که ایجاد می‌کند و تلاتماتی که حتما در پی خواهد داشت، احتیاج به یک وفاق کامل در تمام حوزه‌های سیاسی، اجرائی، امنیتی و قضایی و سیستم قانون‌گذاری کشور دارد و دوم آنکه شرایط کشور بسیار حاد است و ایران در موقعیت بسیار خاصی قرار دارد و دولت باید تمام جوانب این قضیه به خوبی بسنجد.

از سال‌های پس از انقلاب تا زمان دولت اصلاحات، همواره قوه مجریه سوبسید و یارانه‌ای را به حامل‌های انرژی مانند بنزین اختصاص می‌داد تا این کالای مهم با قیمت ارزان‌تری به دست مصرف‌کننده برسد. اما هدررفت و قاچاق سوخت که ناشی از این ارزانی قیمت بود و فشار مالی که این یارانه‌های فسیلی بر روی دولت می‌آورد باعث شد تا دولت خاتمی با مشورت اقتصاددانان طرح افزایش پلکانی قیمت‌ها را ارائه دهد.

 

اما مجلس اصولگرایی که روی کار آمد با در نظر گرفتن منافع جناحی، این اجازه را به دولت نداد تا اینکه خود اصولگرایان دولت را به دست گرفتند و با نام «طرح هدفمندی یارانه‌ها» این کار را انجام دادند. اما مشکل آنجا بود که در مدیریت اجرایی این طرح اشتباهات بسیاری صورت گرفت. حالا دولت روحانی در برابر این معضل قرار دارد که چطور بدون تنش‌های اقتصادی بتواند آزادسازی قیمت انرژی را به انجام برساند. در این رابطه سلام نو گفتگویی با سعید لیلاز انجام داده که در ادامه می‌خوانید:


سعید لیلاز در این باره گفت: دولت به دو علت در آزاد سازی حامل‌های انرژی تعلل می‌کند؛ یکی به این علت که اجرای این طرح بزرگ با توجه به نوساناتی که ایجاد می‌کند و تلاتماتی که حتما در پی خواهد داشت، احتیاج به یک وفاق کامل در تمام حوزه‌های سیاسی، اجرائی، امنیتی و قضایی و سیستم قانون‌گذاری کشور دارد و دوم آنکه شرایط کشور بسیار حاد است و ایران در موقعیت بسیار خاصی قرار دارد و دولت باید تمام جوانب این قضیه به خوبی بسنجد.

فرصت طلایی را از دست دادیم
این کارشناس مسائل اقتصادی به «سلام نو» گفت: متاسفانه ما یک دورهٔ طلائی برای اجرای طرح آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی را از دست دادیم. فرصت طلائی برای اجرای این طرح، دورهٔ آقای خاتمی و در برنامه چهارم توسعه بود که به قانون برنامه تبدیل شد و متاسفانه در پنج سال بعد از آن مجلس اصولگرای هفتم اجازه اجرای آن را نداد. در آن زمان آقای حدادعادل اعلام کرد که می‌خواهد به عنوان هدیه به ملت ایران این طرح را لغو کند و این کار را نیز انجام داد که در نتیجه ما فرصت طلائی کشور برای اجرای این طرح از دست رفت.

لیلاز تاکید کرد: تمام مشکلات فعلی کشور نیز به خاطر همین حرف آقای حداد عادل است. متاسفانه هیچ کس هم این فرد را به خاطر این کارش محاکمه نکرد و از وی نپرسید که چرا چنین مطلبی را عنوان کرده است

در اجرای این طرح تردیدی وجود ندارد
این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: در نتیجه ما پنج سال طلائی‌ را که در برنامه چهارم پیش بینی شده بود از دست دادیم و بعد‌ها نیز به دلیل مدیریت وحشتناک آقای احمدی‌نژاد بر اقتصاد کشور و همچنین به دلیل تحریم ایران و مناقشه هسته‌ای کشور، این مسئله از حالت گزینه خارج و در حالت امنیتی اجرا شد.

لیلاز افزود: تا زمانی که بنزین به فهرست تحریم‌ها اضافه نشد، دولت ایران به سمت آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی نرفت. بنابراین ما یک دوره طلائی را از دست دادیم و زمانی که این طرح از حالت گزینه خارج و به حالت اجبار تبدیل شد به اجرای آن روی آوردیم. بعد از آن هم این طرح را بسیار بد اجرا کردیم و شرایط هم روز به روز بد‌تر شد و الان آن قدر اوضاع از لحاظ اقتصادی و اجتماعی حاد شده که باید این کار با احتیاط و دور اندیشی و همه جانبه نگری کامل انجام بگیرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: بنده تردیدی ندارم که این طرح در دولت آقای روحانی اجرا خواهد شد، اما زمان اجرای آن ممکن است هفته آینده باشد و یا آخر خرداد. به هر حال در لزوم اجرای آن تردیدی وجود ندارد.

اخبار سیاسی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------