چه کسی لیست کارت های هدیه نمایندگان را خط خطی کرد؟!



اخبار,اخبار سیاسی ,پرونده سعید مرتضوی

 

اخبار سیاسی - چه کسی لیست کارت های هدیه نمایندگان را خط خطی کرد؟!

در حالی که موضوع دریافت کارت هدیه از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اصل نود مجلس ارجاع شده بود، اکنون یکی از نمایندگان مجلس، ضمنی و تلویحی اشاره می کند که این موضوع قابل پیگیری نیست.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی دیروز (یکشنبه) درباره وضعیت رسیدگی به موضوع دریافت کارت هدیه از سوی نمایندگان به مسائلی اشاره کرد که جای تأمل دارد!

در این باره، افضلی فرد راجع به لیست ارائه شده به این کمیسیون ـ که در آن نام نمایندگانی آمده که از سعید مرتضوی کارت هدیه گرفته بودند ـ می گوید: این نا م ها که مخدوشی و قلم خوردگی داشت، مربوط به مجلس هشتم بود؛ بنابراین نمی توان به آنها به مثابه مدرک قانونی استناد کرد.

افضلی فرد تأکید کرد : بر خلاف ادعای برخی که نمایندگانی از مجلس نهم، کارت هدیه دریافت کرده اند، چیزی در این زمینه به کمیسیون اصل 90 نرسیده و لیستی که به کمیسیون اصل90 آمده، بدون امضا بوده و اعتبار قانونی ندارد . این در حالی است که پیش از این، وی اشاره کرده بود که لیست اسامی نمایندگانی که در دوره نهم مجلس از مرتضوی کارت هدیه دریافت کرده اند، هنوز به مجلس تحویل داده نشده است.

این نماینده حدود یک ماه پیش گفته بود: بیشترین مبلغی که هر نماینده گرفته، یک میلیون تومان و مابقی هر یک شامل 300 تا 500 هزار تومان است. در مجموع مبلغی که این نمایندگان دریافت کرد ه اند، 50 میلیون تومان بوده که متعلق به دوره هشتم مجلس است. آقای مرتضوی، نام 38 نماینده ای را نیز که در متن گزارش تحقیق و تفحص مجلس آمده بود، در حکم نشر اکاذیب مطرح کردند.

بنا بر این گزارش، اما موضوع در یافت کارت هدیه از سعید مرتضوی توسط 150 نماینده مجلس شورای اسلامی در جریان تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی به یکباره در سطح رسانه ها منتشر شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت؛ بنابراین، این موضوع به کمیسیون اصل نود مجلس رفت و قرار بود که پس از آن به هیأت نظارت بر امور نمایندگان بازگشت داده شود که تا کنون چنین چیزی است.

اما هم اکنون بحث بر سر موضوع دریافت کارت هدیه نیست، بلکه مهم تر از آن، نوع برخوردی است که کمیسیون اصل نود مجلس با این موضوع دارد.

اشارات این نماینده مجلس در حالی است که بی گمان، آنچه می توان از آن برداشت کرد، این است که مجلس و کمیسیون اصل نود به هیچ وجه خواهان پیگیری موضوع دریافت کارت هدیه نمایندگان نیستند.

اشارات افضلی فرد به مخدوش و غیر قابل استناد بودن لیست نمایندگانی که اقدام به دریافت کارت هدیه کرده اند و از سوی دیگر، این موضوع که این لیست مربوط به مجلس هشتم است، به قدری تعجب آور است که ناخود آگاه مخاطب را انگشت به دهان می کند!

این موضوع از چند جنبه جای بررسی دارد:

نخست اینکه آیا بر فرض درستی ادعای این نماینده مبنی بر اینکه لیست ارائه شده به این کمیسیون مخدوش است، این امر به معنای کان لم یکن شدن اصل موضوع است؟ آیا لیست ارائه شده ـ هر چند مخدوش ـ حاکی از آن نیست که برخی نمایندگان مجلس از آقای سعید مرتضوی کارت هدیه گرفته اند، یا آنکه کمیسیون اصل نود در پی آن است که با چنین شیوه هایی به کلی اصل قضیه را زیر سؤال برده و صورت مسأله را پاک کند؟!

نکته دوم آنکه در حالی وی این لیست را مخدوش و غیر قابل استناد دانسته که خود با ارائه جزئیات دقیق از آن می گوید: بیشترین مبلغی که هر نماینده دریافت کرده، یک میلیون تومان و مابقی هر یک شامل 300 تا 500 هزار تومان است و در مجموع مبلغی که توسط این نمایندگان دریافت شده، 50 میلیون تومان است که آن هم متعلق به دوره هشتم مجلس است؛ حال اگر این لیست مخدوش بوده و غیر قابل استناد است، چگونه کمیسیون اصل نود، جزئیات میزان دریافتی هر نماینده را دقیق از دل آن بیرون کشیده است؟!

سومین موضوع اینکه اگر به گفته وی، کمترین مبلغی که هر نماینده در یافت کرده، 300 هزار تومان بوده و اگر همین مبلغ را کف دریافتی نمایندگان قرار دهیم، به ازای 150 نماینده، مبلغ کل دقیقاً برابر با 45 میلیون تومان خواهد بود. حال چگونه است که به گفته خود این نماینده مجلس، برخی نمایندگان یک میلیون دریافتی داشته و ما بقی از 300 تا 500 هزار تومان؛ اما در عین حال کل مبلغ از 50 میلیون بیشتر نبوده است؛ آن هم در مجلس هشتم؟!

نکته چهارم که باید یادآور شد، اینکه وی در حالی به این اشاره نموده که نمایندگان دریافت کننده کارت هدیه از سعید مرتضوی، مربوط به دور هشتم مجلس بوده اند، که حدود 65 درصد از نمایندگان دور هشتم مجلس به مجلس نهم راه یافته اند؛ به عبارتی، این پرسش مطرح است که آیا هیچ یک از آن نمایندگانی که این کار را کرده اند، اکنون در مجلس نیستند؟!

البته می توان گفت، این سخن از باب روند قانونی رسیدگی به موضوع است؛ اما به گونه ای بیان شده که اساساً اصل موضوع را هدف گرفته است، ولی اما صرف نظر از همه این موضوعات، می توان این قضیه را از جنبه دیگری تصویر کرد. بی گمان نمی توان نمایندگان را تنها به دلیل دریافت کارت هدیه متهم دانست و آنان را مجازات یا بازخواست کرد. هیچ کس مدعی نیست که نمایندگان با دریافت کارت هدیه، تخلفی انجام داده اند؛ البته تا زمانی که موضوع به دقت بررسی نشده است، ولی نقد اساسی وارد در اینجا، معطوف به نحوه برخورد با این موضوع است و آن اینکه به راحتی و با بیان جملاتی همچون مخدوش بودن یک لیست و نداشتن امضا در پای آن به کل منکر یک اتفاق شد. اینکه به جای رسیدگی به موضوع و روشن کردن ذهن افکار عمومی و حتی مجازات متخلفان در صورت وجود تخلف، به سادگی از کنار قضیه با توجیهات غیر قابل قبول ـ دست کم نزد افکار عمومی ـ گذشت و آن را نادیده گرفت.

البته اصل بر برائت است و هیچ کس نمی تواند و حق این را ندارد که نمایندگان را بدون دلیل متهم کند؛ اما مسأله اینجاست که خود نمایندگان مجلس نیز باید از رسیدگی به این موضوع خرسند و خوشحال باشند، زیرا در حالی که اینگونه عنوان می شود که در این موضوع هیچ تخلفی نشده؛ اما با موضوع به گونه ای برخورد می شود که عکس این مدعا برداشت می شود.

موضوع اینجاست که می توان سر رشته تخلفات در کشور را ناشی از چنین برخوردهایی دانست. اگر همه مسئولان و مقامات کشور، اعم از دولتی و مجلسی به سادگی و با روی باز پذیرای رسیدگی به اتهاماتی که حتی به ناروا متوجه آن ها شده، بودند، اکنون شاهد آن نبودیم که بسیاری از متخلفان و مفسدان مالی، فضا را آنقدر مساعد ببینند که خود را آماده انجام هر گونه تخلف از ریز و درشت کنند.

رسیدگی به موضوع دریافت کارت هدیه، نه از باب متهم کردن نمایندگان، بلکه از این باب ضرورت دارد که نشان دهنده عزم راسخ برای مبارزه با تخلف در هر سطح و اندازه ای است؛ اما متأسفانه این نوع برخورد کمیسیون اصل نود و این گفته های افضلی فرد، بیانگر این است که گویا این مهم فعلاً در دستور کار نیست!

اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------