آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

عضوکمیسیون قضایی مجلس: پرونده موسوی و کروبی در معرض رسیدگی عادلانه قضایی قرار بگیرد



اخبار,اخبار سیاسی ,پرونده موسوی و کروبی

 

اخبار سیاسی - عضوکمیسیون قضایی مجلس: پرونده موسوی و کروبی در معرض رسیدگی عادلانه قضایی قرار بگیرد

ابوترابی: زمان و مکان و مصلحت دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی به تصمیم شورای عالی امنیت ملی بر می‏ گردد. به لحاظ مصلحت، این شورا که رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی القضات هم عضو آن است باید تصمیم بگیرد.

درخواست برای برگزاری دادگاه کروبی و موسوی تبدیل به خواست عمومی گروه های سیاسی شده است و هر کس از ظن خودش یار این داستان است حتی خود کروبی و موسوی.

به گزارش پیام نو، این روزها دیگر تنها علی مطهری نیست که می ‏گوید مهدی کروبی و میر حسین موسوی باید محاکمه شوند، خیلی از رقبای سیاسی او هم همین حرف را می‏ زنند. هر چند دلیل طیف‏ های مختلف برای برگزاری دادگاه عادلانه مهدی کروبی و میر حسین موسوی متفاوت است اما اصل قضیه یعنی برگزاری دادگاه را همه تکرار می کنند حتی خود کروبی و موسوی؛ روز ۱۳ بهمن ماه، حسین کروبی، فرزند حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در صفحه فیس بوک خود خبر انتقال پدرش به منزل خود در جماران را داد و نوشت که پدرش در آخرین ملاقاتی که با وی داشته خواهان محاکمه علنی خود با حضور و تعیین هر قاضی از سوی مسوولان است و هر حکمی هم صادر شود هیچ اعتراضی نخواهد کرد و اعضای هیات منصفه هم از قبیل آقایان نقدی٬ شجونی٬ مصباح یزدی٬ حدادعادل و شریعتمداری انتخاب شوند. وی در ادامه از قول پدرش گفته است که می خواهد دفاعیاتش رسانه ای شود.

این تقاضا این روزها توسط نمایندگانی چون حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز تکرار شد. نقوی حسینی چند روز پیش گفت: «ما فقط یک درخواست داریم و آن هم اینکه دستگاه قضایی این افراد را محاکمه کند و هر چه بر اساس اسناد و مدارک و شواهد موجود، مجازات آنها است اعمال کند. اگر هم تقصیری ندارند باید آزاد شوند».

اکنون در ادامه این درخواست ‏ها، ۶۰۰ نفر از مسئولان بسیج دانشجویی کشور در نامه‏ ای به رئیس قوه قضائیه، خواستار محاکمه میر حسین موسوی و مهدی کروبی شده‏ اند، نامه ‏ای که نشان می ‏دهد طیف کسانی که خواهان محاکمه نامزدهای معترض انتخابات ۸۸ هستند، هرروز بیشتر می شود.

یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اما در این رابطه به پیام نو می‏ گوید: «کمیسیون قضایی تاکنون در این خصوص هیچ بحث مشخصی نداشته و این مورد در دستور کار ما هم قرار ندارد». ابوالفضل ابوترابی تاکید می ‏کند: «در مباحث قضایی به طور طبیعی دستگاه قضایی دارای استقلال کامل است و بر اساس برداشت و ارزیابی خود اقدام می ‏کنند».

مجلسی‏ ها اما خیلی وقت است که وارد این موضوع شده‏ اند. اظهارنظر بهارستان نشینان درباره وضعیت میر حسین موسوی و مهدی کروبی کم نبوده، به خصوص از زمان آغاز به کار دولت یازدهم. در یکی از آخرین موضع‏گیری‏ ها حمید رسایی مدعی شد که «حصر یک حکم قضایی است». سخنی که پیشتر نیز حسین نقوی حسینی در گفت و گو با پیام نو بر آن تاکید کرده بود.

با این حال ابوالفضل ابوترابی بهتر می‏ بیند تا محتاطانه ‏تر در این باره حرف بزند. وی در رابطه با موضوع حصر و ارتباط آن با حکم قضایی می‏ گوید: «در مجموع اینکه دادستان و قوه قضائیه در راستای صدور قرار تامینی می ‏توانند از باب بحث عدم تبانی و بحث ‏های تکرار جرم، یکسری قرار برای اشخاص صادر کنند که به آن قرار تامینی می ‏گویند، امکانش هست که این قرار محدودیت‏ هایی ایجاد کند. امکان این وجود دارد که محدودیت ‏های سال‏ های اخیر برای افرادی که در حصر هستند از همین جنس باشد اما من به عنوان عضو کمیسیون قضایی مجلس در جریان آنچه که آقایان رسایی و نقوی حسینی گفته‏ اند قرار ندارم و نمی ‏دانم صحت و سقم آن گفته ‏ها چقدر است».

این عضو کمیسیون قضایی مجلس هم معتقد است که راهکار نهایی برای تعیین و تکلیف وضعیت حصر، برگزاری دادگاه عادلانه است. ابوترابی تاکید می‏ کند: «قطعا این موضوع باید به محاکم عادلانه ارجاع و در آن بررسی شود. ما در بحث محاکم تاکید می‏ کنیم که محاکم عادلانه باید برای همه افراد وجود داشته باشد، از جمله سران فتنه. این از حقوق اولیه همه شهروندان ایرانی است و در آن شکی وجود ندارد. به هیچ عنوان نمی ‏شود هیچ فردی را در کشور از حق دادرسی عادلانه محروم کرد. همچنین در خصوص حق داشتن وکیل هم به همین شکل است، یعنی هر فردی با هر عنوان اتهامی که دارد باید بتواند در مرحله دادگاه از حق استخدام وکیل استفاده کند و هیچ فردی را نمی ‏توان در ایران از این حقوق محروم کرد».

وی ادامه می ‏دهد: «در این مورد هم همینطور است. اگر این افراد مرتکب جرمی شده‏ اند باید این موضوع بررسی و مطابق قانون با آنها رفتار و برخورد شود و اگر هم احیانا دادگاه چیز دیگری تشخیص داد و آنها بی گناه شناخته شدند، تبرئه شوند. این موضوع صریح و بسیار ساده‏ ای است که قانون آن را مشخص کرده است».

ابوترابی با تاکید بر اینکه نظر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس این است که پرونده موسوی و کروبی «در معرض رسیدگی عادلانه قضایی قرار بگیرد و تکلیف آن مشخص شود»، تاکید می‏ کند: «در عین حال رسیدگی عادلانه به پرونده این افراد خواسته همه مردم ایران است».

 ابوالفضل ابوترابی هم مانند دیگران چیزی از زمان و مکان این دادگاه نمی‏ داند. این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان سخنانش می‏ گوید: «زمان، مکان و مصلحت این موضوع به تصمیم شورای عالی امنیت ملی بر می‏ گردد. به لحاظ مصلحت، شورای عالی امنیت ملی که رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی القضات هم عضو آن است باید تصمیم بگیرد».

 محاکمه موسوی و کروبی خواست همه است و چیزی که نهایتا مبهم می‏ ماند زمان و مکان دادگاه است. دادگاهی که در سه سال اخیر، خیلی ‏ها منتظر آن بودند و هستند.

اخبار سیاسی - پیام نو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------