نباید در مجلس فراکسیون دست‌ساز بسازیم



اخبار,اخبار سیاسی , هدفمندی یارانه‌ها

 

اخبار سیاسی - نباید در مجلس فراکسیون دست‌ساز بسازیم

در مجلس شمار کمی از افراد هستند که این کارها را انجام می‌دهند و 70 درصد از سوالات که در مجلس مطرح شده، مربوط به دوازده نماینده است و آنان هستند که از اختیاراتی که قانون در اختیار نمایندگان گذارده، ‌برای این کار بهره می‌برد و بیشتر نمایندگان خط اعتدال دارند؛ اما کار‌هایی هم هست که دولت انجام می‌دهد و باعث کم شدن اطمینان به خود می‌شود.

امروز رئیس‌جمهور کشور، میزبان شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش «تابناک»، نشست امروز حسن روحانی با اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت برای بالا بردن تعامل بین دو قوه در فضای کاملا دوستانه‌ای تشکیل شد. در این نشست، نمایندگان و رئیس‌جمهور درباره موضوعات مطرح در مسائل گوناگون کشور ‌بحث و تبادل‌نظر کردند.

بنا بر این گزارش، منصور حقیقت‌پور در‌باره جزئیات این دیدار ‌گفت: هشت ‌عضو کمیسیون، پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور سخنرانی کردند و دیدگاه‌های خود را برای رئیس جمهور بیان کردند.
نمایندگان همچنین در سخنان خود به مسائل اقتصادی و سیاسی و امنیتی اشاره و در مورد گرانی و سنگین بودن عوامل دولت در توسعه تعامل تأکید داشتند.

رئیس جمهور نیز درباره هدفمندی یارانه‌ها و گفت‌و‌گو‌های بین‌المللی سخنانی بیان کردند و در پایان‌ به جمع‌بندی خوبی از اوضاع رسیدند.

وی در پاسخ به اینکه آیا روحانی نسبت به حجم سؤالات نمایندگان از وزرا گلایه‌هایی داشتند یا خیر، گفت: ‌رئیس جمهور گلایه‌ای بابت این موضوع نداشت.

وی گفت: من این را درک می‌کنم، ولی یک مقدار باید مجلس حرفه‌ای رفتار کند و سؤال از وزیر باید در حوزه اختیارات او باشد. ‌بحث ما این بود که تعامل بین دولت و مجلس به سمت راهکار‌های ‌سازنده باشد تا کار به سؤال و استیضاح نکشد؛ بنابراین، باید راهکار‌هایی ‌ایجاد شود تا نمایندگان مجلس بتوانند همواره با یک نوع گفتمان کارآمد با وزرا در ارتباط باشند و وزرا نیز باید همیشه وقت بگذارند و در مجلس بیایند تا به یک فهم مشترک با وزرا برسند.
در نهایت نیز تصمیم گرفتیم، تیمی از نمایندگان و وزرا تشکیل شود تا راهکار‌های گفتمان توسعه بررسی و شکل گیرد و این نزدیکی نمایندگان و اعضای دولت باعث خواهد شد تا حجم سؤال و استیضاح در مجلس کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فراکسیون رهروان می‌تواند این تعامل را ایجاد کند یا همچنان اعتقاد دارید که فراکسیون اعتدال در مجلس تشکیل شود، گفت: نمایندگان در تشکیل دادن فراکسیون مختار‌ند؛ اما گویا تشکیل فراکسیون که رنگ و بوی دولتی دارد نه به صلاح مجلس است نه مردم زیاد از آن خوششان خواهد آمد.

این نماینده گفت: ما فراکسیون دست‌ساز نباید بسازیم. ما منطق اعتدال را باید قبول داشته باشیم. فراکسیون اعتدال یک فراکسیون دست‌ساز خواهد بود. ما در قالب فراکسیون‌های دیگر نیز افراد معتقد به اعتدال داریم و محدود کردن آن به یک فراکسیون دولتی، کار خوبی نیست.

وی در پاسخ به اینکه شاید دولت بخواهد‌ فراکسیونی در مجلس تشکیل دهد تا از مواضع آن دفاع کند و این احتمال می‌رود که فراکسیون رهروان نتواند از عهده این کار بر‌آید و یا در مواقعی با دولت هم عقیده نباشد، گفت: نمی‌توان این گونه کلی در‌باره این موضوع صحبت کرد؛ اما اگر نقطه‌نظراتی که ما داریم، منطبق بر نظرات دولت بود، از آن حمایت می‌کنیم، ولی اگر این گونه نباشد، ما از آن حمایت نخواهیم کرد.

وی همچنین در این باره که آیا تا کنون در بحث فرهنگ با مبانی که مد نظر شماست با دولت به نکته نظر مشترک رسیده‌اید یا نه، گفت: در بحث فرهنگ، دولت باید به آغوش انقلاب اسلامی و آموزه‌های رهبری بر‌گردد تا‌ حمایت شود.

دیدگاه وی  در این مورد که رهبر انقلاب بار‌ها در بحث مذاکرات از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کند، اما گویا مجلس ‌دولت را در فشار قرار داده است، گفت: در مجلس شمار کمی از افراد هستند که این کارها را انجام می‌دهند و 70 درصد از سوالات که در مجلس مطرح شده، مربوط به دوازده نماینده است و آنان هستند که از اختیاراتی که قانون در اختیار نمایندگان گذارده، ‌برای این کار بهره می‌برد و بیشتر نمایندگان خط اعتدال دارند؛ اما کار‌هایی هم هست که دولت انجام می‌دهد و باعث کم شدن اطمینان به خود می‌شود؛ برای نمونه، خانم اشتون ـ که هم‌اکنون در ایران ‌‌میهمان ماست ـ برای چه باید با برخی از افراد دیدار داشته باشند؟

این دیدار حاشیه‌های نیز داشته؛‌ از جمله اینکه علی مطهری در بخشی از گفته‌های خود به روحانی به این موضوع اشاره داشت که من همواره حامی دولت بودم و هیچ گاه انتظار پست و مقام نداشته‌ام و همین طور بارها از منتقدان سال 88 دفاع کرده‌ام، ولی کاترین اشتون و هیأت‌های اروپایی که به ایران می‌آیند، چرا باید با برخی از عناصر دیدار کنند؟ این کار باعث تضعیف منافع ملی و توهین به ایرانی‌ها و زیر سؤال بردن حاکمیت ملی می‌شود‌.

نکته جالب ‌اینکه گویا حسن روحانی از آن بی‌اطلاع بوده باشد، چرا که با اشاره از نفر بغل‌دست خود در این باره توضیح خواست و ابراز ناراحتی کرد.

همچنین مطهری با گلایه به دولت گفت: ما اعتدال را در شعار دیدیم و در عمل کمتر شاهد آن بودیم، زیرا در بدنه دولت، بیشتر از نیرو‌های معتدل اصلاح‌طلب استفاده شده ‌و کمتر از نیرو‌های معتدل اوصولگرا کمک گرفته شده است.

گفتنی است، یک برابر و نیم زمان سخنرانی روحانی را ‌نمایندگان مجلس به ‌نقطه‌نظرات خود پرداختند.

اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------