آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

مجلس: یارگیری جبهه پایداری علیه روحانی / حاشیه های سفر اشتون به «محافظ» رسید



اخبار,اخبار سیاسی,جبهه پایداری

 

اخبار سیاسی - یارگیری جبهه پایداری در مجلس علیه روحانی

جبهه پایداری و نمایندگان تندرو مجلس توانسته اند تفکرات نمایندگان را که با آقای روحانی نبودند را جمع و به سمت خود هدایت کند به نحوی که فارغ از عضویت آن ها در یک گروه خاص، اکنون در زمین تندروها در حال توپ زدن هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رییس مجلس ضربه گیر تندروهای مجلس است، گفت: جبهه پایداری توانسته است فضای درون مجلس را به خوبی در اختیار بگیرد و اکنون نمایندگان در زمین آنها توپ می زنند.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» که از نمایندگان پیگیر برای راه اندازی فراکسیون سوم در مجلس شورای اسلامی است، در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا به تشریح صف بندی های سیاسی در مجلس و تعامل قوای مجریه و مقننه در دوره جدید پرداخت که مشروح آن به شرح زیر است:

 معاون نظارت مجلس اعلام کرده ظرف سه ماه 1213 تذکر به دولت یازدهم داده شده است؛ دلیل رشد چشمگیر سوالات و تذکرات نمایندگان نسبت به دولت چیست؟
++ اینکه نسبت به دولت در مجلس محبت چندانی وجود ندارد، غیر قابل کتمان است؛ کوچکترین موضوعی که از جانب دولت مطرح می شود، نسبت به آن واکنش منفی در مجلس به وجود می آید که البته این موضوع را تاحدودی ساماندهی شده می دانم.

ایرادی که نمایندگان مخالف تندروها در مجلس در قبال رفتار این افراد می گیرند این است که آیا این پرسش هایی که از دولت یا وزرا برخی می کنند، واقعا ایراد است؟ چرا در دولت قبل که ایراداتی بسیار بیشتر و مهمتر از صحبت هایی که شما می کنید، بود ولی در داخل مجلس نشسته و سکوت کرده بودید.

برای مثال به یکی از این نمایندگانی که سوالات زیادی از دولت می پرسد، گفتم چرا شما این کار را انجام می دهید که در پاسخ گفت، فردا باید جواب به نسل های آینده پاسخ دهیم تا تاریخ علیه ما قضاوت نکند!.

من به وی گفتم شما در مجلس هشتم هم حضور داشته و مشاهده می کردید که چه اتفاقات تلخی در این کشور در حال رخ دادن است، این دغدغه و نگرانی امروز را نداشتید ولی بعد از دولت دهم این تراوشات از ذهن شما خارج شده است؟ فکر می کنم نوعی کم لطفی در حق دولت یازدهم وجود دارد.

البته از زمانی که مجلس نهم شکل گرفت، پیچ انتقاد نسبت به دولت دهم نیز سفت تر شده و نسبت نقد و انتقاد نسبت به دولت دهم افزایش یافت، یعنی ناگهان پس از ورود مجلس نهمی ها، نقد و انتقاد به دولت دهم افزایش و تیزتر شد.

البته هنوز کسانی هستند که از دولت گذشته دفاع می کنند؛ بالاخره همین حامیان دولت دهم امروز در مسیر دولت یازدهم کارشکنی کرده و هر موضوعی را بزرگ می کنند. البته جامعه این نوع حرکت ها را نمی پذیرد که مثلا وزیر آموزش و پرورش را استیضاح کنند.

این حرکت ها عمدتا کارهای خوب و مطلوبی نیست و این عیب بزرگی است که مردم و افکار عمومی خواهان موضوعی باشند و برخی از نمایندگان و مجلس کاری تصمیمی بگیرند که مخالف افکار عمومی باشد.

این رفتارها از نظر شما بیشتر سیاسی است یا با هدف کسب رای در حوزه های انتخابیه است؟
++ این کارها در حوزه انتخابیه رای ندارد؛ مردم نخواهند پذیرفت این همه علیه دولت حمله وجود داشته باشد. مجلس هنوز برای دولت کاری انجام نداده است. ما باید چیزی بدهیم و در قبال آن از دولت درخواست، مطالبه و نظارت کنیم.

دولتی یازدهم مجبور شد با بودجه سال 92 و کسری آن که از قبل تنظیم شده بود، خود را هماهنگ کند.

بودجه سال 93 هم که توسط نمایندگان مجلس نوشته شده است، هنوز به دولت تقدیم نشده است، ما به چهار وزیر وزارتخانه ها 4 بار رای اعتماد ندادیم، ما هنوز اقدامی نکرده ایم و مجلس هنوز کمکی نکرده است که بخواهد بازخواست کند.

 آیا هیات رییسه مجلس در این زمینه کاری انجام داده است؟
++ کسانی که مخالفان و منتقدان دولت هستند، به هیات رییسه انتقاد می کنند که چرا هیات رییسه بسیاری از فشارها را می گیرد؛ شهادت می دهم که آقای لاریجانی برای کمک و همراهی با دولت انصافاً یک تنه ایستاده است تا در کمک به دولت و خروج مجلس و دولت از دلچرکینی ها و دلخوری ها خارج شوند.

اگر لاریجانی نبود و یا مواضع وی مقداری نسبت به دولت منفی بود، فضا نسبت به دولت از وضعیت فعلی شدیدتر می شد و قطعاً به طور داوم استیضاح ها در هیات رییسه اعلام وصول می شد.

تدبیری که رییس مجلس در مواجهه با سوالات و تذکرات به کار گرفته، در نوع خودش منحصر به فرد است که نتیجه آن را در نسبت تعداد سوال ها و پس گرفته شدن سوال می بینیم.

 این تدبیر آقای لاریجانی چیست؟
++ تقریبا هر شب در هیات رییسه جلساتی برای رفع ابهامات و اشکالات نمایندگان برگزار می شود؛ اعضای هیات رییسه مامورند که وزرا را به هیات رییسه بیاورند و با نمایندگان سوال کننده جلسه مشترک بگذارند و ابهامات آنها را بررسی کند.

در این جلسات می توان بسیاری از مسایل را حل کرد؛ البته در هیچ کجای آیین نامه هم این موضوع نیامده و هیات رییسه می تواند سوالات را در صحن مطرح کند اما این کار هیات رییسه بسیاری از فشارها را کم می کند.

 با توجه به فاصله حدود 2 ساله میان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، برخی منتقدان دولت بر این عقیده اند که چون مجلس با دولت نیست، پس دولت کارهایی را که نمی تواند انجام دهد، به گردن مجلس می اندازد. برخی نیز بر این باورند که بهتر است انتخابات دولت مجلس همزمان برگزار شود تا دیدگاه های یکسان با دولت به مجلس بروند.
++ وجود دیدگاه های یکسان بسیار خطرناک است؛ بسیاری از مفسده هایی که در سال های گذشته در کشور به وجود آمد، ناشی از همین همراهی افرادی همسو در مجلس با دولت بود، این که دولت و مجلس یک دست باشد، اصلا خوب نیست.

هرچند نباید ترکیب نمایندگان مجلس با دولت یکدشت باشد به نحوی که با هم نان و حلوا بخورند اما در عین حال این ترکیب نباید هم به شکل تعارض باشد به نحوی که هر چیز کوچکی را بزرگ کنند.

این که دولت و مجلس با هم باشند، حلوا حلوا کنند و از ملت غافل شوند، فساد به وجود می آورد و از طرفی هم بخواهند اگر همواره بخواهند یکدیگر را تخریب کنند و مرتب وزیر به مجلس بیاورند، درست نیست.

شما از اعضای فراکسیون رهروان ولایت هستند؛ چرا با این که این فراکسیون اکثریت مجلس را در اختیار دارد، اما فضای مجلس در اختیار تندروها است؟
++ جبهه پایداری توانسته است از فضای درون مجلس بخوبی و به نحو احسن استفاده کند؛ تعداد کل نمایندگانی که در تیم انتخاباتی آقای روحانی فعال بودند، کمتر از انگشتان دست است بنابراین قاطبه آنها که طرفدار یا در ستاد افراد دیگر بودند که انتخاب آقای روحانی را نپسندیدند.

جبهه پایداری و نمایندگان تندرو مجلس توانسته اند تفکرات نمایندگان را که با آقای روحانی نبودند را جمع و به سمت خود هدایت کند به نحوی که فارغ از عضویت آن ها در یک گروه خاص، اکنون در زمین تندروها در حال توپ زدن هستند.

برای مثال نماینده ای در انتخابات طرفدار آقای قالیباف و در عین حال منتقد آقای روحانی بوده است و اکنون جبهه پایداری ها در مجلس توانسته اند این گونه افراد را در مسیر اهداف خود به خدمت بگیرند.

 فراکسیون رهروان ولایت قصد تغییر رویه خود برای به دست گرفتن فضای کلی مجلس را ندارد؟
++ نقدی که به فراکسیون رهروان ولایت داریم، این است که این فراکسیون بخاطر حضور آقای لاریجانی دچار معذوراتی است؛ یعنی حضور آقای لاریجانی سبب شده تا فراکسیون نتواند بسیاری از کارها را انجام دهد.

بنابراین فراکسیون سومی در حال شکل گیری است که از هم اکنون هم حمله به این فراکسیون تحت عنوان فراکسیون دولتی ها آغاز شده است در حالی که این فراکسیون به هیچ عنوان دولتی نیست بلکه فراکسیون مستقلی است که خارج از مجموعه پایداری و رهروان تعریف می شود اما به رهروان متمایل تر است هرچند که معذورات رهروان را ندارد.

 

فراکسیون اعتدال یا صدای ملت؟
++ بهتر اسم آن صدای ملت باشد، زیرا عنوان اعتدال شائبه دولتی بودن را تداعی می کند؛ قرار نیست یک فراکسیون دولتی ایجاد شود زیرا این فراکسیون می خواهد از حقوق ملت دفاع کند و در عین حالی می خواهد به دولت کمک کند اما اگر همین دولت بخواهد راه را اشتباهی برود، نمایندگان فراکسیون صدای ملت موظف خواهند بود در برابر آن بایستند.

آیا جدا شدن این تعداد از نمایندگان از فراکسیون رهروان باعث قدرت فراکسیون اصولگرایان یا همان اعضای جبهه پایداری در مجلس نمی شود؟
++ فراکسیون رهروان ولایت دیگر نمی تواند پوست اندازی کند و وقتی نتواند خود را تغییر دهد و به روز کند، دیگر قرق خواهد شد؛ هر گروهی که نتواند خود را به روز کند و در مسیر ملت حرکت نکند، محکوم به فنا است.

ما به آقای لاریجانی احترام بسیاری قائل هستیم ولی حضور وی در فراکسیون رهروان ولایت مانعی بزرگی برای حرکت های آینده این فراکسیون و اتخاذ مواضع خود شجاعانه است که یکی از معذورات این فراکسیون پاسخ گویی آقای لاریجانی به مقامات ارشد نظام است. بنابراین فکر می کنم رهروان ولایت در آینده ای نچندان دور دچار مشکلات بزرگی می شود و نخواهد توانست نیازهای روانی دوستداران خود را برآورده کند.

رویکرد نمایندگان تندروی مجلس نهم در برابر دولت یازدهم دادن تذکر به مسوولان اجرایی کشور بود، بعد از آن استیضاح وزرا باب شد اکنون نیز به سراغ شکایت از اعضای هیات دولت در کمیسیون اصل 90 رفته اند. فکر می کنید حد آخر این رویارویی کجاست؟
++ نکته جالب توجه این است که برخی از دوستان ما در مجلس قبل از این که حتی دولت یازدهم تشکیل شود به آن تذکر می دادند که این موضوع در تاریخ مجلس بی سابقه است.

من فکر می کنم اگر ارتباط نمایندگان با مردم بیشتر شود و مردم هم از طریق رسانه ها بتوانند افکار عمومی خود را به نمایندگان برسانند، نمایندگان بهتر می توانند در زمینه های مختلف تصمیم گیری های موثری داشته باشند.

فکر می کنید با این وضعیت در دور بعد تندروها مانند جبهه پایداری می توانند در مجلس حضور داشته باشند؟
++ موضع گیری مجلس بعدی قطعا با مواضع کنونی بسیار تفاوت خواهد کرد و این روند را اگر مجلسی ها ادامه دهند، اصلاح طلبان موقعیت بهتری پیدا خواهند کرد و اقبال بیشتری پیدا می کنند، پس باید گفت تندروها بیشتر در حال کمک به اصلاح طلبان برای فتح مجلس هستند.

البته باید گفت که عملکرد اقتصادی دولت در انتخابات آتی کشور بسیار مهم است؛ دولت باید در شعارهایی که داده موفق شود زیرا مردم قاضیان خوبی هستند.

باید گفت که شیوه نامناسب توزیع سبد کالا به دولت ضربه زد و یک ریزش بالایی از دولت داشت و تدبیر دولت را به نوعی زیر سوال برد و طرف مقابل نیز از این موضوع بسیار استفاده کرد زیرا بهترین زمان برای حمله به دولت بود.

من به عنوان یک دوست فکر می کنم این حرکت نادرست تاثیر منفی بسیاری در جامعه گذاشت اما حرکت های بعدی دولت نیز بسیار مهم است.

برخلاف دولت قبل که ساعت به ساعت افزایش تورم داشتیم اگر این دولت بتواند تورم را ثابت نگه دارد، اقدام خوبی انجام داده ایم و در جمیع جهات اگر اقدامات دولت خوب باشد سمت جامعه به سوی اعتدالیون خواهد بود.

اما اگر بخشی از اصلاح طلبان بیرون گود هستند و هنوز دولت از آنها استفاده نکرده، من فکر می کنم اواخر کار آنها به دولت حمله می کنند و حتی به مجلس هم حمله می کنند.

در آن زمان فضای نقد بسیار شده است و اصلاح طلبان خارج از گود شعارهای دولت را زیر سوال می برند و اگر اصلاح طلبان بتوانند خوب عمل کنند، فضا را در آینده حتی از اعتدالیون خواهند گرفت.

آنها در آینده هم مجلس را نقد خواهند کرد و هم دولت را؛ این فضا برای آنها مستعد است مگر این که دولت در رویه های خود گام های محکم و قاطع تری بردارد و جای هیچ بحثی را نگذارد.

 چقدر مساله هسته ای در انتخابات آینده ریاست جمهوری و مجلس اهمیت دارد؟
++ من فکر می کنم روابط خارجی بسیار مهم تر از حل موضوع هسته ای است. روابط خارجی برای مردم بسیار مهم تر است. این که ما بخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم و تنش بی جهت نداشته باشیم موضوع بسیار مهمی برای مردم است.

البته ما در مواردی با برخی از کشورها موضوعاتی داریم هرگز حل نخواهد شد ولی بی خود و بی جهت با دنیا درگیر شدن فضای خوبی در کشور ایجاد نخواهد کرد.

دولت در این مسیر بسیار بسیار موفق بوده است و فکر می کنم بیشتر این موفقیت را مدیون آقای ظریف هستند.

در مجموع عملکرد دولت یازدهم را در این مدت چطور ارزیابی می کنید و مهمترین نقطه مثبت آن چه بوده است؟
++ در حوزه سیاست خارجی به رغم همه انتقادهایی که وجود دارد، دولت عملکرد مثبت و خوبی داشته و توانسته به دنیا بفهماند ایران به دنبال تنش نیست و سیاست تنش زدایی را دنبال می کند.

در حوزه اقتصاد هم عمده ترین بحث دولت تورم و رکود است که سیاست دولت تاکنون جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی و رشد اقتصادی به عنوان دو اهرم کاهش تورم بوده است.

عملکرد دولت در تورم نقطه به نقطه خوب بوده و از آنجا که تورم اثرات خود را بالای 6 ماه اثرات اقتصادی خود را مشخص می شودف به نظر می رسد دورنمای خوبی در این بخش داشته باشیم.

البته در این مدت اتفاقاتی هم افتاده که خوب نبوده مثل داستان سبد کالا؛ از این دولت بیش از این انتظار می رفت با برنامه ریزی کار خود را پیش ببرد.

دولت در قانونگرایی نیز خوب عمل کرده است و بعد از 12 سال بودجه را در موعد مقرر به مجلس آورد.

البته باید گفت که هنوز انتظار ما در شیوه بودجه ریزی برآورده نشده است؛ نظام بودجه نویسی که خود اقتصاددانان دولت، شیوه های دولت های قبل را نقد می کردند، در بودجه 93 تکرار شد و انتظار می رود که در سال آینده نظام بودجه ریزی دستخوش تحولات جدی شود.

در حوزه فرهنگی نیز بی انصافی هایی درباره دولت می شود برای مثال تلویزیون چندی پیش گزارشی پخش کرد که بی انصافی بود مگر همه مشکلات فرهنگی زاییده همین دولت 6 -7 ماهه است؟

مشکلات فرهنگی که امروز در کشور وجود دارد، از سنوات قبل بوده است اما این که همه را جمع کنیم و بگوییم تذکر رهبری در باب موضوعات فرهنگی صرفا مربوط به این دولت است، این کار هدایت افکار عمومی و یک کار صرفا سیاسی است.

البته دولت هم باید مراقبت بیشتری کند و برخی اتفاقات نباید بیفتد و رسانه های وابسته به دولت هم توجه بیشتری کنند که دچار اشتباه نشوند که دولت هزینه آن را بپردازد.


------------------------------


حاشیه های سفر اشتون به «محافظ» رسید

نماینده اصفهان در مجلس می گوید کمیته ای از کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی برخورد محافظ اشتون با خبرنگار صدا و سیما به اصفهان سفر می کنند. پیش تر نیز یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس گفته بود کمیته ای ویژه برای بررسی دیدار هماهنگی نشده اشتون با برخی فعالان زن و خانواده های زندانیان سیاسی تشکیل می شود.

اعتراض ها به سفر "کاترین اشتون" ادامه دارد. این بار نماینده اصفهان در مجلس می گوید کمیته ای از کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی برخورد محافظ اشتون با خبرنگار صدا و سیما به اصفهان سفر می کنند. پیش تر نیز یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس گفته بود کمیته ای ویژه برای بررسی دیدار هماهنگی نشده اشتون با برخی فعالان زن و خانواده های زندانیان سیاسی تشکیل می شود.

حسین‌علی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: در راستای اهانت صورت گرفته توسط یکی از افراد تیم حفاظت از خانم "اشتون" و هیئت همراهش در جریان سفر به استان اصفهان، مذاکراتی را با حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام داده‌ام.

وی افزود: در صحبتی که با نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس داشتم، شکایت خود را در این رابطه به این کمیسیون ارائه کردم و قرار شد که کمیته‌ای از سوی این کمیسیون در اولین فرصت به استان اصفهان اعزان شود و موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه اظهارداشت: بنده پیش از شکایت در مورد این اتفاق و اهانتی که به خبرنگار رسانه ملی در استان اصفهان شده است، در ابتدا قصد داشتم طرح سؤال از وزیر کشور را مطرح کنم، اما با صحبت‌هایی که با حقیقت‌پور داشتم، قرار شد که ابتدا کمیته‌ای به استان اعزام شود.

اخبار سیاسی - ایرنا , تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------