آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

آزادي مرزبانان ايراني و همگرايي علماي اهل تسنن



اخبار,اخبار سیاسی,آزادي مرزبانان ايراني

 

اخبار سیاسی - آزادي مرزبانان ايراني و همگرايي علماي اهل تسنن

پايگاه اطلاع رساني قربانيان ترور - يكي از مهمترين و البته خطرناكترين تلاش هايي كه برخي از كشور هاي همسايه در حال انجام آن هستند تلاش براي ايجاد افتراق و جدايي بين شيعيان و اهل تسنن براي ايجاد جنگ فرقه اي در ايران است.

با توجه به وجود اكثريت شيعه نسبت به اهل تسنن در ايران و اكثريت اهل تسنن در كشور هايي همچون عربستان و برخي ديگر از كشور هاي منطقه، تلاش هاي گسترده اي از سوي برخي از كشورها در شرف انجام است تا به اين وسيله اينگونه وانمود شود كه اقليت سني ها در ايران از سوي حاكميت تحت فشار هستند تا به اين وسيله زمينه را براي اقدامات گريز از مركز در استان هايي همچون سيستان و بلوچستان و كردستان كه جمعيت تسنن آنها قابل توجه است فراهم آورند.
 
زمينه چيني براي اين اقدام اگر چه سالهاست شروع شده اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن 57 اين اقدامات در سطح وسيع و گسترده و با رويكرد ايجاد تفرقه مذهبي و ايجاد انشقاق بين علماي دو مذهب پيگيري شد.
 
اما واقعيت اين است كه ارتباط علماي اهل سنت و شيعه خلاف اين رويكرد را ثابت كرده است بطوريكه در طول سالهاي اخير نه تنها خصومت و تنشي ميان علماي دو مذهب نبوده حتي روزي به نام روز وحدت بين شيعه و سني از سوي بنيانگذار انقلاب اسلامي انتخاب شده تا به اين وسيله مانع از بروز هر گونه اختلاف بين مسلمانان شود.
 
نكته اي كه در اين ميان قابل توجه است و كمتر به آن پرداخته شده اين است و در طول انتخابات هاي گذشته جمهوري اسلامي بويژه انتخابات رياست جمهوري هفتم و يازدهم كه نماد جمهوريت نظام به شمار مي رود استان هاي سيستان و بلوچستان و كردستان كه داراي اكثريت سني مذهب هستند داراي بالاترين سطح مشاركت در كشور بودند كه اين خود مي تواند گوياي ارتباط دوجانبه و البته مثبت اهل تسنن و شيعيان براي انتخاب مسير حركت در مجموعه حاكميت كشور باشد.
 
با توجه به اين شرايط در جريان ربودن پنج مرزبان ايراني در استان سيستان و بلوچستان كه گروه جيش العدل و كشورهاي حامي تلاش گسترده اي را براي القاي وجود نارضايتي علماي اهل تسنن از رويكرد هاي حكومت ايران در استان سيستان و بلوچستان به راه انداخته بودند اما در نهايت با تلاش بزرگان وريش سفيدان طوايف بلوچ و مولوي عبدالحميد امام جماعت زاهدان كه از احترام بالايي در بين اهل تسنن استان برخوردار است اين توطئه با شكست مواجه شد.
 
واقعيت اين است كه با توجه به ساختار قومي و قبيله اي در اين استان نظر و اراده مولوي عبدالحميد براي اكثريت قريب به اتفاق ساكنان استان محترم شمرده مي شود و موضع گيري او عليه گروگانگيري و تلاش براي آزادي آنها باعث شد تا گروه جيش العدل براي در امان ماندن از موضع گيري شديد اهل تسنن استان به خواسته مولوي عبد الحميد تمكين كنند.
 
با توجه خاستگاه فكري گروه تروريستي جيش العدل كه بيشتر متاثر از گروه هاي سلفي و تكفيري است و بيش از آنكه برخلاف ادعاهاي خود نگران سني هاي استان سيستان و بلوچستان باشد از حقوق سلفي ها در سوريه دفاع مي كند و در قبال آزادي مرزبانان به دنبال آزادي افرادي از همفكران خود در سوريه هستند اين نكته مورد توجه است كه گروه جيش العدل از خارج مرزهاي ايران دستور مي گيرد و اقدامات آنها هيچ سنخيتي با دفاع از حقوق سني هاي سيستان و بلوچستان ندارد و موضع گيري صريح علماي اهل سنت استان و بخصوص مولوي عبدالحميد كه بلافاصله پس از ربودن مرزبانان ايراني خواهان آزادي آنها شده بود نشان از اين رويكرد دارد.
 
بنابراين حضور بموقع و موضع گيري قاطع علماي اهل سنت نشان از اين دارد كه گرو هايي همچون جيش العدل و جندالله نه تنها فاقد پايگاه اجتماعي در استان هستند بلكه به لحاظ مذهبي نيز به هيچ عنوان مورد تاييد علماي طراز اول استان نيستند و بيش از آنكه به فكر ارتزاق داخلي باشند دل در گرو خارج مرزها دارند.

اخبار سیاسی - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------