آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی یعنی خزانه ملّت خالی نباشد!/ ملتی که خزانه او خالی است مقاوم نیست



اخبار,اخبار سیاسی ,ثروت ملّی

 

اخبار سیاسی - جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی یعنی خزانه ملّت خالی نباشد!/ ملتی که خزانه او خالی است مقاوم نیست

ثروت ملّی باعث مقاومت و قیام و ایستادگی ملت است؛ منظور ایستادنِ فیزیکی نیست، فرمود این مال، عامل قیام است اگر ملتی بخواهد قائم باشد و ایستادگی داشته باشد باید جیبش خالی نباشد لذا فرمود این مال را به دست سفها نسپرید، کسی که نتواند خوب اداره کند به او مال ندهید.

درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی این هفته با حضور اعضای شورای عالی استان‌هاو دیگر علاقمندان به معارف اسلامی در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد. 

حضرت آیت الله جوادی آملی در این جلسه با بیان این مطلب که «خدا گوهر ذات وجودی انسان را پاک و کریمانه آفرید» فرمودند: 
همانگونه که خدا گوهر ذات وجودی انسان را پاک و کریمانه آفرید ما نیز هنگام مرگ باید این جان را پاک و کریمانه تحویل خداوند بدهیم لذا خداوند فرموده است من شما را بزرگوار خلق کردم شما کاری نکنید که از عظمت شما کاسته شود. 
 
ایشان ادامه دادند: 
این موحّدانه زندگی کردن، روح را طیّب و طاهر نگه می‌دارد.اگر کسی کریم نبود و کرامتش را از دست داد تحت امارت زبان خود قرار می‌گیرد، هر چه زبانش خواست می‌گوید، هر چه قلمش خواست می‌نویسد، هر جایی که پای او خواست می‌رود. مبادا کسی زبان او، قلم او، قدم او بر او امارت کند. 
 
معظم له با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه علق تاکید داشتند: 
خدای سبحان نه تنها ما را در آفرینش کریم و بزرگوار قرار داد بلکه ما را در مدرسه کرامت هم تربیت کرد چرا که اوّلین بخش از آیات قرآن کریم که بر پیامبر (ص)نازل شد همان شش آیه اول سوره علق است که خداوند در آن می فرماید بیایید در مدرسه کرامت ثبت‌نام کنید،این‌جا یک معلّم کریم درس می‌دهد؛ ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾ این گواه آن است که ما را به کلاس کرامت دعوت کردند. 
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در بیان ویژگی های انسان کریم اظهار داشتند: 
اگر کسی کریم بود همه اعضا و جوارح او تحت امر او هستند، هرگز تحت امر هیچ عضوی قرار نمی‌گیرند، قهراً در درون او نه آمر به منکر و ناهی از معروف وجود دارد و نه دلاّل‌بازی در درون او هست. 
 
ایشان با قیاس قوای سه گانه درونی انسان با قوای سه گانه اداره یک کشور اذعان داشتند: 
اگر در کشوری می‌گویند ما سه قوّه داریم و این قوا از هم جدا هستند و وظیفه هر قوّه مشخص است، این الگو را از درون فطرت انسان گرفتند؛ یعنی ما در درون وجود خود یک قوه مقنّنه، یک قوه مجریه و یک قوّه قضائیه داریم و یک واحد هماهنگ‌کننده این سه قوا را داریم که آن جان آدمی است. 
 
معظم له در ادامه خطر نفس مسوّله را متذکر شدند و خاطرنشان کردند: 
در درون وجود انسان گاهی دلاّل‌بازی پیش می‌آید و این قوا مشکلات فراوانی برای یکدیگر ایجاد می‌کنند ، یک نیروی دلاّلی در وجود انسان وجود دارد به نام نفس مسوّله، این نفس مسوّله که در چند بخش قرآن کریم خطر آن روشن شده است کارش دلاّل‌بازی است، این نفس باخبر است که ما به چه چیزی علاقه‌مندیم و به چه چیزی علاقه نداریم، هر چیزی مورد علاقه ماست را به عنوان زرورق در جلوی چشم ما نگه می‌دارد و همه آن زباله‌ها را پشت این زرورق پنهان می‌کند، و آنها را به صورت یک تابلوی زرّین به ما نشان می‌دهد. 
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان خطرات ناشی از فریب شیطان توصیه کردند: 
اینکه به ما گفتند در شبانه‌روز حتماً یک مقدار زمان را بگذارید برای محاسبه و هر کاری که می‌کنید اول بگویید «بسم الله الرحمن الرحیم» بعد وارد کار بشوید همین است این به نام خدا، قرنطینه است، چیزی را که انسان می‌خواهد بگوید، بخواهد بنویسد بگوید، خدایا به نام تو این قرنطینه باعث می‌شود که انسان کار حرام و مکروه نکند. 
 
ایشان در فراز دیگری از فرمایشات خود با اشاره به نامگذاری این سال به نام سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" فرمودند: 
ما تا نقشه جامع کشورمان را نداشته باشیم هرگز نمی‌توانیم درباره کشورمان تصمیم هوشمندانه بگیریم این اصل کلی است. 
 
معظم له با اشاره به سه اصل جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی بیان داشتند: 
ما تا ندانیم در کجا زندگی می‌کنیم و آن را چطور باید حفظ کنیم و چطور باید بیاراییم هرگز مسئول و مدیر خوبی نخواهیم بود، ما وقتی نتوانیم خودمان را و معرفت‌شناسی خودمان را اداره کنیم هرگز از ما برنمی‌آید که شهرمان را، استانمان را، کشورمان را حفظ کنیم و آن را بیاراییم. 
 
ایشان اهمیت اقتصاد مقاومتی و ملزومات آن را بیان داشتند و فرمودند: 
اقتصاد مقاومتی به این است که خزانه ملّت خالی نباشد، ملتی که خزانه او خالی است مقاوم نیست، دین به ما توصیه کرده است که از دنیا اعراض بکن و طرزی زندگی کن که زیر بار دیگری نروی. 
 
ایشان ادامه دادند: 
ثروت ملّی باعث مقاومت و قیام و ایستادگی ملت است؛ منظور ایستادنِ فیزیکی نیست، فرمود این مال، عامل قیام است اگر ملتی بخواهد قائم باشد و ایستادگی داشته باشد باید جیبش خالی نباشد لذا فرمود این مال را به دست سفها نسپرید، کسی که نتواند خوب اداره کند به او مال ندهید. 
 
ایشان با اشاره به ثروتهای عظیم و قابلیت های گسترده کشور در زمینه های مختلف اظهار داشتند: 
تا یک فرهنگ دقیق عقلی علمی نداشته باشیم اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد. وقتی بدانیم اقتصاد مقاومتی یعنی چه و از آنجا که این کشور به لطف الهی همه چیز دارد اصلاً تحریم‌ها هیچ اثری نمی‌تواند داشته باشد. اگر ما مدیریت صحیح داشته باشیم و عزم ملّی و مدیریت درست داشته باشیم وجود مبارک حضرت امیر و دیگر ائمه تأیید می‌کنند این کشور می‌شود کشوری که با اقتصاد مقاومتی روبه‌روست. 

اخبار سیاسی - اسراء

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------