آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رشیدی کوچی: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی گشت ارشاد کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که برای انتخابات اخیر مجلس ردصلاحیت شد، در توییتی نوشت: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی و مخرب…

رقيب روحاني كيست؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مهم‌ترين پديده‌هاي سياسي و بين‌المللي ايران در سال‌گذشته حل وفصل پرونده هسته‌اي و انتخابات هفتم اسفند بود كه درآن انتخابات حاميان دولت و اصلاح‌طلبان توانستند تعداد قابل توجهي از كرسي‌هاي مجلس را تصاحب كنند.

 

شايد در شش ماه نخست سال ۹۵ وقايع مهم سياسي براي دو جناح كشور رخ نداد ولي در شش ماه دوم سال ۹۵ تا خرداد ۹۶ فضاي كشور رنگ و بوي سياسي به خود گرفته و انتخابات رياست‌جمهوري در آن فضا به اصلي‌ترين مولفه بحث تحليل گران سياسي مبدل شده است. به جز انتخابات سال ۸۸ كه اصلاح‌طلبان تصميم گرفتند با قدرت وارد كارزار انتخابات شوند، درساير انتخابات‌ها، رئيس‌جمهور يكي از قطب‌هاي آن بوده، بدون چالش اساسي، ‌آن ‌انتخابات با پيروزي رئيس‌جمهور مستقر براي آغاز رياست ۴ساله دوم به پايان رسيده‌است. رياست دولت سازندگي و اصلاحات به راحتي توانستند مجددا رئيس‌جمهور شوند و محمود احمدي‌نژاد نيز پيروز انتخابات ۸۸ شد.

اصولگرايان انتخابات را واگذار مي‌كنند!
اصولگرايان با تمام گزينه‌هاي خود در سال۹۲ به ميدان آمدند. محمد بافرقاليباف، محسن رضايي، حداد عادل، علي اكبر ولايتي و سعيد جليلي گزينه‌هايي بودند كه از جناح اصولگرا وارد رقابت رياست‌جمهوري شدند، در آن انتخابات محمدرضا عارف انصراف داد و اصلاح‌طلبان نيز با تاكيد و حمايت آيت‌ا... هاشمي و رئيس دولت اصلاحات تمام قد دركنار حسن روحاني، شيخ ديپلمات ايستادند و به پيروزي رسيدند. اما شكست اصولگرايان باعث شد كه آنها درانتخابات۹۶ گزينه جدي‌اي درمقابل روحاني نداشته باشند. واقعيت اين است كه شوك انتخابات۹۴ و نتايج انتخابات مجلس اصولگرايان را به خوابي عميق فرو برده وتا اين لحظه آنها هيچ گونه برنامه‌اي براي رقابت با روحاني كانديدای مورد حمايت اصلاح‌طلبان ندارند.

عبور از روحاني شايد زماني ديگر
حسن روحاني شيخ ديپلمات عرصه سياست خارجه دولت اصلاحات كه درآن دوره به كمتر از مذاكره با اروپايي‌ها رضايت نمي‌داد روزگاري عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز بود، نوع ادبيات ديپلماتيك وي در عرصه بين‌الملل و نزديكي ديدگاه او به نوع نگرش آيت‌ا... هاشمي در سیاست خارجي باعث شد كه اصلاح‌طلبان با وجود اينكه گزينه مناسبي در سال ۹۲ داشتند از وي به عنوان كانديداي اصلاحات نام ببرند.

 

البته اصولگرايان نيز بعد از نوع عملكرد حسن روحاني درسطح بين‌الملل و داخلي ديگر وي را برخاسته از جناح اصولگرايي نمي‌دانند. روحاني امروز رئيس‌جمهور مورد حمايت اصلاح‌طلبان و ميانه‌روهاست؛ زيرا نگرش وي به منافع ملي و شرايط داخلي و خارجي منطبق بر نگرش اصلاح‌طلبان است. هر چند عده‌اي سعي دارند با نزديك شدن به انتخابات ۹۶ طرح عبور از روحاني را مطرح كنند ولي سیدمحمد‌رضا خاتمي فعال سياسي اصلاح‌طلب چندي پيش با اعلام حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني درسال ۹۶ اين پروژه را ناكام گذاشت.

احمدي‌نژاد مستقل يا سردار محبوب؟
محمود احمدي‌نژاد، اين روزها مشغول سفرهاي استاني است و ديگر بر كسي پوشيده نيست كه وي براي انتخابات سال ۹۶ برنامه‌ريزي كرده است كه يا خود بيايد يا فردي را معرفي كند. هواداران او، حضور مردم درهنگام سخنراني وي در شهرستان‌ها را در رسانه‌هاي خود به ويژه در فضاي مجازي منعكس مي‌كنند و قيام آمل را درخواست مردم از وي براي ورود وي به انتخابات و ازحماسه زنجان به رستاخيز احمدي‌نژاد در برابر مفسدان ياد مي‌كنند.

 

مديران و نزديكان دولت دهم اين روزها نمايشگاه هولوكاست برگزار مي‌كنند و درمناظره با منتقدان احمدي‌نژاد مي‌كوشند كارنامه عملكرد دولت ومتبوعشان را عاري از خطا نشان دهند. اصولگرايان سعي دارند آراي وي را با خود هماهنگ كنند و با تجميع آرا و بدنه اجتماعي خود احتمالا رقابتي حساس با روحاني را از چند ماه ديگر شروع كنند. اين روزها در برخي رسانه‌ها پيرامون احتمال كاندیداتوري سردار محبوب درسال ۹۶ سخن به ميان مي‌ آورند. او امروز محبوب دل مردم عراق است و حضور مستشاري او درخاك عراق وسوريه درسركوب تكفيري‌ها زبانزد جوانان ايراني شده است. پيچيدگي‌هاي حضور مستشاري ايران درعراق و سوريه كه اين روزها در سركوب داعش در عراق نمايان است ممكن است سردار را درلباس فرماندهي نگه دارد.

آرمان- احسان اسقايي

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------