آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

معاون اول رئيس‌جمهور: مسئولان دولت قبل پاسخ دهند 700 ميليارد دلار کجاست



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون اول رئيس‌جمهور با طرح اين‌ پرسش که درآمدهاي ارزي کشور چه شد گفت: ما که مي‌گوييم 700 ميليارد دلار صرف واردات شده بهترين دفاع را از دولت قبل مي‌کنيم. اما اگر عده‌اي اصرار دارند که واردات کم بوده پس مسئولان آن دوره بايد پاسخ دهند باقي ارزها کجاست؟

اسحاق جهانگيري در جمع فعالان اقتصادي در سالن اجلاس سران، گفت: اگر سياست‌هاي اصل 44 درست اجرا مي‌شد، بخش خصوصي فعال و ميدان‌دار مي‌شد، زيرا سياست‌هاي اصل 44 سقف پرواز بخش خصوصي را برداشت. به هر حال اين مسير اکنون گشوده شده است.

جهانگيري با اشاره به اين‌که اگر سياست‌ خارجي و سياست فرهنگي متناسب با صنعتي شدن تنظيم نشود ما صنعتي نمي‌شويم،‌ خاطرنشان کرد: دهه هشتاد فرصت بي‌نظيري براي صنعتي شدن کشور بود، اما برخي سوءمديريت‌ها باعث شد حتي عليه صنعتي شدن حرکت هايي انجام شود. ما در اين دهه علاوه بر ويژگي‌هاي ثابت کشورمان مثل منابع طبيعي يک نيروي انساني در سن کار و توليد داشتيم. اکنون هم 70 درصد جمعيت ما در سن توليد و کار هستند که بايد از اين نيرو استفاده کرد. معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اين‌که يکي از فرصت‌هاي استثنايي ما در ده سال گذشته حجم بالاي درآمدهاي ارزي بوده است،‌ خاطرنشان کرد: بين سال‌هاي 84 تا 92 درآمد ارزي کشور حدود 950 ميليارد دلار بود، البته انسان غصه مي‌خورد که به دليل مديريت بد اين درآمدها ما را به سمت توليد نبرد. من وقتي گفتم ميزان واردات کشور در سال‌هاي 84 تا 92، 700 ميليارد دلار بوده است، برخي ناراحت شدند و گمان کردند ما حرف منفي عليه دولت قبل زديم. در حالي که روزي که حساب ذخيره ارزي به صندوق توسعه ملي تبديل شد، موجودي آن صفر بود. اگر طبق برنامه‌ريزي‌ها عمل مي‌شد بايد حساب اين صندوق به بيش از 150 ميليارد دلار مي‌رسيد. اما درآمدهاي ارزي کشور چه شد؟ ما که مي‌گوييم 700 ميليارد دلار صرف واردات شده بهترين دفاع را از دولت قبل مي‌کنيم. اما اگر عده‌اي اصرار دارند که واردات کم بوده پس مسئولان آن دوره بايد پاسخ دهند باقي ارزها کجاست؟

جهانگيري همچنين افزود: از بين بردن اقتصاد سيستمي يکي از پيش شرط‌هاي صنعتي شدن است نمي‌شود کسي با تلاش سرمايه و ثروت توليد کند ولي کسي با زدوبند چند برابر آن سرمايه را به دست آورد.

وي در ادامه با تأکيد بر اين‌که وظيفه دولت ايجاد ثبات اقتصادي در کشور است، گفت: اکنون مردم چون به تيم مديريت کشور و آينده اميدوارند ديگر به سمت خريد ارز و طلا نمي‌روند. اکنون در کشور آرامش و ثبات حاکم شده است. ما بايد کاري کنيم که شاخص‌هاي اقتصادي قابل پيش‌بيني باشد.

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اين‌ که ما بايد با جهان تعامل داشته باشيم، گفت: کشور در انزوا صنعتي نمي‌شود. ما تلاش کرده‌ايم تا تحريم‌ها را از دست و پاي صنعتگران باز کنيم. ما يک تيم مذاکره‌کننده قوي داريم و بزرگترين سرمايه ما در مذاکرات هم راهنمايي و تدابير رهبري است. در مقطعي که فشار بر تيم مذاکره‌‌کننده زياد بود رهبري با صحبت‌هاي خود موجب ايجاد اعتماد به تيم مذاکره کننده شد. البته طرف مقابل ما دنبال زياده خواهي است اما ما مي‌توانيم با منطق، ‌استقلال و شجاعت از حقوق ملت دفاع کرده و به تحريم‌ها پايان دهيم.

جهانگيري در ادامه بااشاره به اينکه ما بايد راه فاينانس خارجي را هم باز کنيم افزود: اگر تحريم‌ها برداشته شود حجم زيادي از فاينانس به ايران مي‌آيد اما اگر تحريم‌ها برداشته نشد، ما بايد راه فاينانس را باز کنيم اولويت ما هم بايد طرف‌هاي خصوصي باشد.


اخبار سیاسی- ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------