آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

چرا رئیسی؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

چرا رئیسی؟ چرا چهره‌های دولت اول محمود احمدی‌نژاد از رئیسی حمایت می‌کنند و چرا رئیسی حلقه اول خود را از این گروه یعنی احمدی‌نژادی‌های دور اول و تندروهای اصولگرا انتخاب کرده است.

ابراهيم رئیسی تلاش دارد بر وجهه مستقل خود تأکید کند اما واقعیت تیمی که اطراف او را گرفته‌اند انکارناپذیر است. از صولت مرتضوی گرفته تا سعید مرتضوی و رستم قاسمی و میرکاظمی و...؛ چهر‌هایی با كارنامه و گذشته مشخص. 

 

رئیسی در پی جلب آرای حامیان احمدی‌نژاد

صادق زیباکلام در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: «آقاي رئیسی از رأی سنتی اصولگرایان مطمئن است. یعنی اطمینان دارد که پنج تا ١٠ میلیون رأی سنتی این جریان را از آنِ خود دارد و ٧٠ تا ٨٠ درصد این جمعیت به او رأی می‌دهند. بنابراین چشم دیگر آقای رئیسی به این است که ١٠ تا ١٥ میلیون رأی حامیان احمدی‌نژاد را به خود جلب کند.

 

به همین دلیل هم با استفاده از چهره‌هایی که در دولت او حضور داشته‌اند، سعی می‌کند به صورت غيرمستقيم اين باور را در حاميان احمدي‌نژاد ايجاد كند كه در خط احمدی‌نژاد است و به این ترتیب آرای احمدی‌نژاد را به سبد خود منتقل کند».

 

زیباکلام با بیان اینکه «ای‌بسا در روزهای آینده شاهد این باشیم که چهره‌های دیگری از تیم احمدی‌نژاد به حلقه یاران او بپیوندند»، ادامه می‌دهد: «اما رئیسی در این مسیر ناموفق خواهد بود».

 

احمدی‌نژادی‌ها به رئیسی رأی نمی‌دهند

زیباکلام این گزاره را این‌گونه توضیح می‌دهد: «١٠ تا ١٥ میلیون رأی احمدی‌نژاد کاریزماتیک است و بخش عمده‌ای از این رأی برای خود احمدی‌نژاد است. مگر اینکه شخص احمدی‌نژاد به هوادارانش بگوید که به رئیسی رأی بدهید».

 

او مي‌افزايد: «با لحاظ‌کردن این فرض، باز هم ممكن است بسياري از طرفداران احمدی‌نژاد به حرف او گوش ندهند. 

طرفداران احمدی‌نژاد نسبت به اصولگرایان دچار کینه و بغض هستند. چراکه معتقدند در سال ٨٤ از آنها برای زدن هاشمی‌رفسنجانی بهره‌برداری شد و در سال ٨٨ هم برای زدن اصلاح‌طلبان و مهندس موسوی».

 

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «با این حال رئیسی همچنان تلاش می‌کند طرفداران احمدی‌نژاد را به سمت خود جلب کند، چراکه می‌داند در میان بدنه تحصیل‌کرده‌ها، ساکنان شهرهای بزرگ و فعالان اقتصادی و حامیان دولت فعلی و قشر دانشگاهی شانس چنداني ندارد. بنابراین او همچنان در تلاش است که آرای حامی احمدی‌نژاد را به خود جلب کند».

 

حلقه اول احمدی‌نژاد امیدشان رئیسی است

زیباکلام درباره چرایی حمایت چهره‌های تیم دولت اول احمدی‌نژاد از رئیسی معتقد است: «این چهره‌ها می‌دانند که قالیباف و میرسلیم هیچ شانسی ندارند. می‌دانند که جدی‌ترین گزینه رئیسی است و البته جریان اصولگرا، صداوسیما، مطبوعات اصولگرا و تریبون‌ها هم از رئیسی حمایت خواهند کرد».

 

او مي‌افزايد: «تیم اول احمدی‌نژاد و چهره‌هایی مثل سعید مرتضوی امیدشان به رئیسی است و به سمت قالیباف که او را «مهره سوخته» تلقي مي‌كنند، گرایشی پیدا نخواهند کرد و می‌دانند رقابت اصلی بین رئیسی و روحانی خواهد بود. به همین دلیل همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد رئیسی قرار داده‌اند».

 

مرتضوی جایگاهی در سیاست ندارد

در سوی دیگر اما احمد شیرزاد، فعال سياسي اصلاح‌طلب و نماينده مجلس ششم از منظر دیگری به این موضوع نگاه می‌کند. او در گفت‌وگو با «شرق» بر این نکته تأکید دارد که اساسا چهره‌هایی مثل سعید مرتضوی سال‌هاست که در سیاست ایران جایگاهی ندارند. 

 

 شيرزاد مي‌گويد: «هرچند که تیمی از حلقه اول احمدی‌نژاد هم از رئیسی حمایت کنند، اما دلایل قطعی وجود دارد که آقاي رئیسی نمی‌تواند کشور را اداره کند و دانش و تجربه کافی برای این منظور ندارد. علاوه بر اینکه به مسائل مدیریتی هم احاطه ندارد». او در عین حال می‌گوید: «با این حال نباید با استناد به حمایت برخی چهره‌های تندروی اصولگرا مثل سعید مرتضوی یا گزینه‌هایی که خوش‌نام نیستند، رئیسی را محکوم کنیم».

 

او در همین بخش اضافه می‌کند: «مثلا همین آقاي صولت مرتضوی هم که در زمره حامیان او به شمار می‌رود، چهره‌اي است با سابقه مشخص و ما هم خاطرات ناخوشی از او داریم. 

 

با این حال می‌بینیم که در جریان برگزاری همایش شهرداران جهان اسلام که در مشهد در حال برگزاری است، او به عنوان شهردار بیشتر به جلوه‌گری مشغول است».

 

 شیرزاد ادامه می‌دهد: «فکر می‌کنم براي ارزيابي مجموعه حامیان این چهره‌ها اندکی باید صبر کنیم و دچار قضاوت عجولانه نشویم. چراکه وضعیت اصولگرایان هم وضعیت آشفته‌ای است و خودشان هم بین حمایت از رئیسی و قالیباف در نوعی از سردرگمی به سر می‌برند و نمی‌دانند باید از کدام گزینه حمایت کنند».

 

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: «بهترین معيار قضاوت، صحبت‌های خود آقاي رئیسی است و مواضعی که در برابر موضوعات مختلف اتخاذ خواهد کرد».

 

 شیرزاد ابراز عقيده مي‌كند: «در مجموع معتقدم آقاي رئیسی توانایی اداره کشور با این سیستم پیچیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را ندارد و نمی‌تواند با روش دادستانی این مجموعه به‌هم‌متصل را اداره کند. طبعا تجارب گفتمانی و مدیریتی ايشان نشان می‌دهد که ایشان نمی‌تواند از عهده این مسئوليت خطیر برآید».

 

او ادامه می‌دهد: «درباره حمایت شخصی مثل مرتضوی از آقاي رئیسی هم این نکته را باید بازگو کنم که سعید مرتضوی عادت دارد جاهایی اظهارنظر کند که از او اظهارنظر نخواسته‌اند و جا دارد تیم رئیسی به او تذکر بدهد که فقط وقتي از او نظری خواسته شد، اظهارنظر کند».

 

شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------