آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

توضیح کدخدایی در خصوص منتخب زرتشتی شورای شهر یزد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص منتخب زرتشتی شورای شهر یزد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش فارس،‌ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، اظهار داشت: قانون بانکداری اسلامی از نظر شرعی ایرادی نداشته است، از این رو مورد تایید ماست و اگر اشکالی در اجرای آن است باید برطرف شود.

 

وی افزود: اگر قانون جدیدی از سوی مجلس تصویب شود، شورا درباره آن نظر خواهد داد، اما تا به حال مصوبه جدیدی در این باره به دست ما نرسیده است و درخواست مشورتی هم در این باره از ما نشده است.

 

بنا براین گزارش خبرنگار فارس پرسیده بود که شورای نگهبان نهادی انقلابی‌ست و بی شک به دغدغه علما و مراجع تقلید اهمیت می‌دهد؛ مدتها است که علما انتقادات جدی نسبت به نظام بانکداری ما و سودها و جرایم بانکی وارد می‌کنند. به ویژه اخیرا یکی از مراجع عظام تقلید از مردم خواستند که سودهای بانکی را پرداخت نکنند. این موضوع قطعا دغدغه فقهای شورای نگهبان هم است، از طرفی یک یا دو طرح در مجلس در این باره در حال تدوین است، آیا شورای نگهبان برای تسریع در روند تدوین این طرح‌ها با مجلس و یا با دولت درباره تدوین لایحه‌ای رایزنی داشته و یا خواهد داشت؟

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره موضع شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و تکلیف وی گفت: تکلیف همیشه اجرای قانون است. فقهای شورای نگهبان معمولا درباره مواردی که خلاف شرع تشخیص دهند اعلام نظر می کنند.

  

وی افزود: قبل از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها توسط فقهای شورای نگهبان این عضویت خلاف شرع تشخیص داده شد و به رئیس جمهور گفتیم و رئیس جمهور هم به وزیر کشور دستور اجرا داد و به رئیس مجلس هم گفته شد و در روزنامه های رسمی هم منتشر شد و نهایتا لازم الاجراست.

 

کدخدایی درباره اینکه چرا أقلیت های دینی می توانند در مجلس نماینده داشته باشند اما در شوراهای شهر این امکان از سوی شورای نگهبان رد شده است، گفت: برای حضور أقلیت ها در مجلس نص صریح قانون أساسی را داریم. که أقلیت ها در حوزه ای که جمعیت خود آن أقلیت ها هستند انتخاب شوند اما در شوراها چنین مقرره ای نداریم و لذا استنباط شده بود که یک أقلیت می تواند با رای مسلمانان وارد شورا شود و این إیرادی بود که شورای نگهبان وارد کرد.

 

«برای مثال کلیمی ها نمی‌‌توانند در انتخابات مجلس به یک نماینده مسیحی رای دهند و سایر أدیان هم به همین شکل.»

 

کدخدایی درباره ایراد شورای نگهبان از موافقت نامه آب و هوایی پاریس، نیز گفت: چون برخی پیوست ها ضمیمه موافقت نامه نشده بود شورای نگهبان ایراد گرفته بود و به محض آنکه مجلس مصوبات جدید در این باره دهد شورای نگهبان نظرش را اعلام می کند

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر قانون انتخابات، عنوان کرد: ما چندین سال است که نسبت به ناکارآمدی قوانین انتخابات اعلام نظر کردیم،‌ بعد از آنکه سیاست‌های کلی از سوی رهبری اعلام شد و در چارچوب آن سیاست‌ها، شورای نگهبان کارهای کارشناسی را انجام می دهد و نسبت به بند ١٠ سیاست ها اعلام نظر می کند.

 

کدخدایی بر همین اساس اضافه کرد: ما اکنون کارهای کارشناسی را در رابطه با قانون انتخابات انجام می‌دهیم و ان شا الله تا انتخابات بعدی قانون جدیدی را در راستای انتخابات شورا داشته باشیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل که در ایران نسبت به افراد تبعیض نژادی وجود دارد، گفت: نیازی به واکنش ندارد چون این موارد یاوه گویی است.

 

وی همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی طی این ٤ دهه همیشه نسبت به اقوام و مذاهب توجه داشته و به این یاوه گویی ها نباید توجه کرد.

 

وی در بخش دیگری از نشست خود عنوان کرد که شورای نگهبان فراتر از قانون هیچ اقدامی را انجام نمی دهد؛ ما نیازمند دخالت های بیگانگان هم نیستیم و آنان نباید پا را از گلیم شان فراتر بگذارند.

 

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا فقهای شورای نگهبان چهار سال پیش درباره فعالیت و عضویت عضو زرتشتی شورای نگهبان اعلام نظر کردند گفت: نظارت شورای نگهبان در این باره در خصوص نظارت تصویبی است ولی ممکن است یک مصوبه تصویب شود و بعد از چند سال موضوع نزد فقها مطرح شود آن زمان به این نظر برسند که خلاف شرع بوده و مکلف به اعلام نظر کنند و این بار هم این موضوع مطرح شد و آقایان قبل از انتخابات در تاریخ 20 و ششم فروردین امسال نظر خود را اعلام کردند.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در ادامه این نشست خبری درباره وضعیت بررسی مصادیق رجل سیاسی در این شورا تصریح کرد: در این مدت با توجه به زمانی که بود و نیز با توجه به اصل ۱۱۵ قانون اساسی و شرایط ریاست جمهوری مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان نظرات بیشتری را برای فقها ارسال کرد که ما به بعد از جمع‌بندی اعلام نظر خواهیم کرد.

 

کدخدایی همچنین با اشاره به جلسات مشترک کارگروه بین مجلس و دولت و شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت جلسات این کارگروه هر سه شنبه برگزار می‌شود که پیشرفت خوبی داشته و رئیس کمیسیون شوراها در این باره گزارشی ارائه کرده و و قطعاً بعد از نهایی شدن آن را ارائه خواهیم کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------