آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

ناگفته‌های گزارش حمله به سخنرانی لاریجانی; ردپای حمید رسایی در گزارش قم / روحانی نزدیک به مصباح یزدی در قم بازجویی شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید



اخبار سیاسی - بازخوانی نقش «حلقه پرتو» در حمله به سخنرانی رییس مجلس
یک سالگی پرونده ای بلاتکلیف

حمله به سخنرانی علی لاریجانی در آن روزها از سوی تمامی روحانیون قم محکوم شده بود به‌جز آیت‌الله مصباح‌یزدی. البته ایشان چندی بعد تاکید کرد که «والله از حادثه ۲۲بهمن قم اطلاع نداشتم، من که نمی‌توانم همه دانشجویانم را کنترل کنم.»

برخی اسامی خوانده شد و برخی نام‏ها سر به مهر ماند. برخی روایت‏ها در صحن علنی خوانده شد و روی برخی اسناد و نام‏های دیگر مهر «محرمانه» خورد. برخی با بیش ‏فعالی رسانه‏ ای کار دست خودشان دادند و بی‌آنکه نام‌شان در صحن بیاید، خودشان نامشان را در جریده تحت امرشان منتشر کردند و شد آنچه باید پیش از اینها می‌شد. سرفصل تازه‏ ای از برخورد با لباس شخصی‏ها آغاز شد. بهارستان این‌بار پیشقدم بود و بنا را بر این گذاشته بود تا پشت‌صحنه قایله قم را علنی کند.

 

حمله به سخنرانی علی لاریجانی در آن روزها از سوی تمامی روحانیون قم محکوم شده بود به‌جز آیت‌الله مصباح‌یزدی. البته ایشان چندی بعد تاکید کرد که «والله از حادثه ۲۲بهمن قم اطلاع نداشتم، من که نمی‌توانم همه دانشجویانم را کنترل کنم.»

 

ماجرای پرتاب کفش و مهر به «علی لاریجانی» نخستین حمله سازماندهی شده لباس شخصی‏ها نبود. از 15خرداد85 و حمله به سخنرانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که بگذریم، رخداد بعدی گریبانگیر حضرات آیات امینی و جوادی آملی شد و خودسرها با شعار مرگ بر ضدولایت فقیه در نمازجمعه از آنها استقبال کردند.

 

از سویی غایله تجمع در مقابل بیت حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی و صافی گلپایگانی و دادن شعار علیه ایشان با مضامین مرگ بر ضدولایت فقیه و مرجع بی‌بصیرت، سناریوی «خودسرها» را تکمیل کرده بود.

 

یکی از شخصیت‏هایی که نام ‌و نشانش به‌خاطر دست‌داشتن در حمله به سخنرانی «علی لاریجانی» راهی قوه‌قضاییه شده، روانبخش بود. دیگری «حمید رسایی» بود که نامش را یک‌روز پیش از قرائت در صحن در هفته‌نامه 9دی منتشر کرد و دیگری، مجموعه سخنرانی‏های مسجد «اهل‌بیت» که ردپای چند نماینده مجلس نهم و برخی در «موسسه پرتو» در آن به چشم می‌خورد.


روانبخش، حلقه پرتو و گزارش قم
«قاسم روانبخش» روحانی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی است. او دبیر سیاسی نشریه پرتو سخن و عضو هیات‌علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است. روانبخش از شاگردان مصباح‌یزدی و حامیان سرسخت دولت احمدی‌نژاد است.

 

رفتارهای او پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم باعث مخالفت‌های شدید علمای برجسته قم و حتی برخی از حامیان دولت شد. او در انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری سخنگوی ستاد نخبگان حوزه و دانشگاه بود که فهرستی متشکل از شاگردان و پیروان و افراد همسو با مصباح‌یزدی را تبلیغ می‌کرد. شعار علیه آیت‌الله جوادی‌آملی در نماز جمعه و حمل پلاکاردهایی با مضمون «ما بهشت بدون احمدی‌نژاد نمی‌رویم» از دیگر اقدامات جنجالی روانبخش است.

 

اما در گزارش نهایی کمیته حقیقت‏ یاب مجلس درباره نقش «حلقه پرتو» در ماجرای حمله به سخنرانی علی لاریجانی چنین روایت شده: «روز قبل از راهپیمایی ۲۲بهمن ۱۳۹۱ یکی از افراد حلقه پرتو، فرد دیگر معلومی را احضار می‌کند و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت‌معصومه(س) فراخواند و همچنین خطاط و امکانات لازم را برای شب 21بهمن9۱ در محل دفتر هفته‌نامه مذکور آماده کند. مستندات آن در پرونده قضایی این شخص موجود است.»


شما به‌عنوان فرمانده میدان، مسوولیت دارید
همچنین در این گزارش آمده: «متون و شعارهای مدنظر توسط افرادی از حلقه پرتو ارایه شده و توسط خطاط مورد نظر به صورت دست‌نوشته آماده و تحویل او می‌شود که برابر اعتراض نامبرده، به ایشان ماموریت داده می‌شود که شما به‌عنوان فرمانده میدان مسوولیت دارید نیروهای خود را جمع‌آوری کرده و با در دست گرفتن دست‌نوشته‌ها در محل سخنرانی دکتر لاریجانی اعتراض خود را به ایشان نشان دهید.»

 

گزارش مستند قم حالا یک‌سالی است در قوه‌قضاییه است، همچنین در بند 10 خود به «حضور یکی از طلاب فعال حلقه پرتو در صف اول اعتراض‌ها به‌عنوان عامل تحریک» اشاره دارد و اسناد و فیلم آن هم موجود است.در بند 11 این گزارش نیز تاکید شده: « وجود هماهنگی فی‌مابین بخش خواهران و برادران که شاهدان عینی اظهار می‌دارند شخصی که در مجاورت آنان قرار داشته توسط تلفن‌همراه از قسمت انتهای سالن با بخش خواهران تماس گرفته و می‌گفت: «ما شروع کردیم شما چرا شروع نمی‌کنید؟!»

 

البته هفته‌نامه پرتو به‌دنبال قرائت گزارش در صحن جوابیه‌ای بلندبالا نوشت که: «‌ای کاش کمیته حقیقت‌یاب مجلس پیش از متهم‌کردن افرادی در حلقه پرتو از اعضای این حلقه نیز در خصوص حادثه 22بهمن قم سوال می‌کرد.»

 

منصور حقیقت‌پور هم که چندماهی درگیر تدوین مستندات گزارش غایله قم شده بود از این سخن روانبخش رنجید و به صراحت خطاب به او گفت: «این آقایان از جمله آقای روانبخش بهتر است دیگر در این خصوص این‌گونه اظهارات را مطرح نکنند و به جای این دست از اظهارات، آقای روانبخش بگوید که شب22 بهمن در دفتر پرتو چه افرادی را احضار کرد و به آنها چه گفت و چه نوشتند و چه مسوولیتی به آنها داد. آقای روانبخش به جای فرافکنی باید به روشنی بگوید چه دستوراتی به آقای «ع» داد.»او همچنین درخواست مکرر از موسسه پرتو و بی‌جواب ماندن درخواست‌های تلفنی و کتبی‌شان از این موسسه را متذکر شد.


روانبخش آگاهانه به فتنه 22 بهمن هیزم ریخت
نقد همه‌جانبه حقیقت‌پور نسبت به مواضع روانبخش ادامه داشت: «روانبخش و مجموعه‌اش در سخنرانی‌هایی که در مسجد اهل‌بیت پیش از 22 بهمن انجام دادند آگاهانه به آتش فتنه 22 بهمن قم هیزم ریختند و باید در این خصوص پاسخگو باشند. اگر بار دیگر خود آقای روانبخش یا اطرافیانشان از این دست اظهارات فرافکنانه مطرح کنند،

 

فیلم شب 22بهمن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم تا مشخص شود که در شب 22بهمن در دفتر حلقه پرتو از چه کسانی با چه تخصص‌هایی دعوت شده و چه وظایفی را برای آنها برای سخنرانی رییس مجلس تعریف کرده‌اند.»

 

«منصور حقیقت‌پور» به صراحت به نقش حلقه پرتو در حمله به سخنرانی علی لاریجانی اشاره کرد: «متاسفانه دستگاه قضا هنوز پرونده حلقه پرتو را نهایی نکرده، این در حالی است که بر اساس گزارش کمیته حقیقت‌یاب رفتارهای هنجارشکنانه و ضدارزشی عده قلیلی از افراطیون که بعدها به دلیل ارتباط این فتنه‌گران با نشریه پرتو به «حلقه پرتو» مشهور شدند، در حمله به سخنرانی رییس مجلس برای ما محرز شده.»

 

عوض حیدرپور، دیگر عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در حادثه قم نیز نسبت به عدم رسیدگی به پرونده مسببان حمله به سخنرانی لاریجانی گله دارد: «گزارش ما در کمترین زمان ممکن جمع آوری و نتایج به هیات رییسه و قوه قضاییه ارسال شد. اما هنوز نه تکلیف «حلقه پرتو» مشخص شده و نه دیگر متهمان این پرونده.»


ردپای حمید رسایی در گزارش قم
نام «حمید رسایی» قرار بود در گزارش مجلس محرمانه باشد و در صحن علنی قرائت نشود. گزارش چهارصفحه‌ای با مهر محرمانه در کازیه نمایندگان رفته بود و بالطبع به دست رسایی هم رسیده بود. او نگران از اینکه اسم او و دیگر نماینده‌ای که نامش در گزارش آمده در صحن علنی قرائت شود، یک‌روز پیش از آنکه هیات‌رییسه مجلس در صحن علنی گزارش را از رو بخواند، «خودزنی» کرد. حمید رسایی، متن آن گزارش چهارصفحه‌ای را به‌طور کامل در هفته‌نامه «9دی» منتشر کرد و اتفاقا حسب آن گزارش اسم او و جواد کریمی قدوسی نیز در هفته‌نامه تحت امر او منتشر شد.


اما فردا روز، هیات رییسه از خواندن اسامی نمایندگانی که در سازماندهی حمله به سخنرانی علی لاریجانی دست داشتند، سر باز زد و از ذکر اسامی چشم‌پوشی کرد.
حالا حمید رسایی مانده بود و فرار به جلویی که این بار کار دستش داده بود. اسمش را در هفته‌نامه خودش منتشر کرده بود؛ اسمی که قرار بود تحت مهر محرمانه گزارش مجلس از نظر افکارعمومی در امان باشد.


تاثیر سخنرانی‏های «مسجد اهل‌بیت»
انتخاب محل سخنرانی علی لاریجانی در شبستان جای سوال و تردید داشت، در حالی که همه ساله این سخنرانی در فضای باز صورت می‌گرفت، این‌بار با انتخاب فضای بسته امکان پرتاب اشیا و بزرگ‌نمایی شعار مخالفان امکان‌پذیر شد. یکی دیگر از مسایل تاثیرگذار در تحریک افراد برای حمله به سخنرانی علی لاریجانی، تولید ادبیات هیجان و خشونت توسط سخنرانان «مسجد اهل‌بیت» در دهه فجر شناسایی شده که تماما فضا را برای اقدام علیه دکتر لاریجانی فراهم کرده بود، متن صوت و تصویر و کدگذاری سخنرانی‌های مذکور در اختیار تیم تدوین‌کننده گزارش قرار دارد.

 

همچنین در چکیده گزارش قم، نام اغلب سازمان‏ها و نهادها آمده؛ از نیروی انتظامی گرفته تا سپاه و اطلاعات قم. در یکی از محورهای گزارش به عدم‌شناسایی اغتشاشگران از سوی اداره کل اطلاعات قم و در بخش دیگر به عدم توانایی در پیش‌بینی آشوب توسط نیروی انتظامی قم اشاره شده است.

 

جالب آنکه در این گزارش اشاره شده بود که «کشف طرحی برای ایجاد التهاب در مراسم توسط اداره کل اطلاعات استان و اعلام آن به استانداری قم مورخ 21بهمن سال گذشته مکتوب و سند آن موجود است.» همچنین اطلاعات نیروی انتظامی استان قم گزارشی درباره ملتهب بودن محیط شهرستان به استانداری ارسال کرده که همه اینها از سوی مسوولان نادیده گرفته می‌شود.

 

-------------------------

 

ناگفته‌های مهدی دواتگری از گزارش حمله به سخنرانی لاریجانی
روانبخش در قم بازجویی شد
 یک‌سال گذشته و اطلاعات آنقدر کم است که نمی‌شود به‌راحتی سالگرد حمله به سخنرانی علی لاریجانی از سوی نیروهای خودسر را با اطلاعات تازه در اختیار افکار عمومی قرار دارد.

 

خبر این است که پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مانده، این مطلب را دست‌کم چهارماه پیش هم مهدی دواتگری به «شرق» گفت و حالا ماجرا تکرار همان روایت پیشین است، جز اینکه «قاسم روانبخش»، دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو و از روحانیون نزدیک به آیت‌الله مصباح‌یزدی در قم بازجویی شده، آن هم به دلیل احتمال همدستی و سازماندهی حمله به سخنرانی علی لاریجانی.

 

مستندات گزارش به جز او به اسم حمید رسایی، نماینده مجلس و مدیرمسوول مجله 9دی و جواد کریمی قدوسی از نمایندگان مجلس نهم اشاره دارد.

 

گزارش غایله قم در بندهایی حلقه پرتو را در حمله به سخنرانی علی لاریجانی سهیم دانسته و حالا یکی از افراد این حلقه مرتبط با همین موضوع در قم بازجویی شده است. گزارش جامع حمله به سخنرانی لاریجانی مردادماه سال‌جاری در صحن علنی مطرح و با ۱۵۳رای برای پیگیری به قوه‌قضاییه ارجاع شد.


 رسیدگی خاصی به پرونده حمله به سخنرانی «علی لاریجانی» شده، چند ماه پیش گفتید که پرونده در دادسرای ویژه روحانیت است؟
الان هم خبر همان است؛ فقط پرونده از قم به تهران منتقل شده.


 دلیل انتقال چه بوده؟
حادثه در قم اتفاق افتاده و خیلی از افراد دست‌اندرکار در حمله به سخنرانی رییس مجلس سال‌هاست که در قم زندگی می‌کنند.


 یعنی احتمال تغییر روند پرونده وجود دارد؟
حالا اجازه بدهید نتیجه دادگاه مسایل را مطرح می‌کند.


 ارزیابی‏تان از پرونده قم چیست، به عنوان عضو کمیته حقیقت‏یاب آیا نقدی هم به کار خود دارید؟
قضیه قم، قضیه تلخی بود؛ عده‏ای تصمیم گرفتند بیایند و در قم و تهران مسایلی را به وجود بیاورند.


 یعنی قرار بوده در تهران هم مسایلی دنبال شود؟
بله، قرار بوده در تهران هم برنامه‏ای داشته باشند.


 برنامه حمله؟
خوشبختانه چنین برنامه‌ای محقق نشده.


 نفس حرکت لباس شخصی یا گروه‌های موسوم به فشار را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ببینید در قبل از انقلاب ما ارکان رژیم طاغوت را قبول نداشتیم و به همین خاطر خروش علیه برخی مسوولان و افراد طبیعی بود اما حالا ما هم نظام جمهوری اسلامی و هم قوانین مصوب مجلس و شورای نگهبان را داریم و حفظ امنیت ملی برای ما در اولویت است


 اسامی دو نماینده در گزارش آمده، به پرونده نمایندگان کنونی در چه بستر حقوقی رسیدگی می‌شود؟
پرونده نمایندگان به دادسرای کارکنان دولت خواهد رفت.


 اما چندماه پیش هم به دادسرای ویژه روحانیت اشاره کرده بودید، پرونده آقای رسایی به دادسرای ویژه روحانیت ارجاع شده؟
این را نمی‌دانم، اما مشخصا قاسم روانبخش در قم بازجویی شده است.


 مرتبط با همین پرونده؟
بله، مستندات گزارش ما از نقش ایشان در حمله به سخنرانی خبر می‌دهد.


 اما قرار بود نقدتان به گزارش و تدوین آن را هم بگویید؟
نه اینکه تعریف از خود باشد اما گزارش غایله قم گزارش جامعی است و می‌توان گفت گزارش غایله قم مهم‌ترین اتفاق مجلس نهم بوده. گروهی متاسفانه به مقام‌ها و مراجع توهین کردند و خودشان را مقدم بر همه‌چیز دانستند، گزارش قم نقاب از چهره لباس شخصی‌ها برداشت. آنها اگر اعتقاد به نظام دارند و ولایت‏مدار هستند باید نسبت به حفظ قانون دغدغه داشته باشند، نه قانون‌شکنی.


 ردپای برخی چهره‌های روحانی چه در تصاویرمانده از آن روز و چه در مستندات شما به چشم می‏خورد. تحلیل شما چیست؟
خب از روحانیون انتظار نمی‌رود چراکه لباس روحانیت، لباس مقدسی است و سال‌ها اعتبار و آبرو پشت این پوشش است. شاید به همین خاطر بوده که دل روحانیت و مراجع قم اینقدر رنجیده است.


 آیا گزارش در کاهش فعالیت لباس شخصی‏ها تاثیری هم داشته؟
این گزارش در آرامش کشور تاثیر داشت و آقایانی که محوریت اقدامات ضدامنیتی بودند خودشان را جمع‌و‌جور کردند.


 اما همین چندی پیش باز برخی از همین نیروها در بازگشت تیم مذاکره‌کننده هسته‏ ای، به سمت ماشین مسوولان لنگه کفش پرتاب کردند؟
ممکن است چنین باشد اما روند روبه کاهش است، این نیروها دیگر در هیچ جا طرفدار ندارند و برخی‌شان به‌دنبال گزارش ما پرونده‌دار شده‌اند. خودشان می‌فهمند که نمی‌شود به این راحتی قانون‌شکنی کرد. این گزارش هشداری بود به خودسرها. بدون شک این گزارش زنگ خطر برخورد با نیروهای خودسر را به صدا در آورده.


  و سخن آخر؟
اگر نیروهای خودسر به‌خوبی مهار نشوند؛ جریان«طالبانیسم» کشور ظهور می‌کند؛ طالبانیسمی در پوشش نیروهای «حجتیه سابق».

اخبار سیاسی - روزنامه شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------