آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

حضور عراقچی؛ تهدید ظریف



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاسی - معاون به جای وزیرخارجه به کمیسیون سیاست خارجی رفت
حضور عراقچی؛ تهدید ظریف

«عباس عراقچی» پنجم آذر سال‌جاری و تنها دوروز پس از توافق ژنو، برای ارایه توضیحات به کمیسیون امنیت ملی رفت و نزدیک به نیم‌ساعت این توافق را برای نمایندگان حاضر در جلسه توضیح داد تا برخی منتقدان توافق ژنو را در مجلس قانع کند. ولی توضیحات او افاقه نکرد و باعث بروز تنش‌هایی در جلسه شد.

 ایرانیان به میهمان‌نوازی‌شان معروف هستند و میهمانشان را تنها نمی‌گذارند، اما برای برخی هیچ رسم‌ورسومی جلو بهانه‌جویی را نمی‌گیرد.

 روز گذشته «محمدجواد ظریف»، وزیرخارجه ایران میزبان «دیدیه رندرز»، همتای بلژیکی‌اش بود، تا نتواند به جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس برود.

 

«ظریف» که برای چندمین‌بار به این کمیسیون احضار شده بود، «عباس عراقچی»، معاونش را به این کمیسیون فرستاد تا به ارایه توضیحاتی در مورد مذاکرات وین بپردازد.

 

در همین رابطه «ابراهیم آقامحمدی»، عضو کمیسیون امنیت ملی با تهدید «ظریف» به ارجاع سوالات به صحن مجلس، گفت: «حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امورخارجه نامه‌ای مبنی بر عدم حضور محمدجواد ظریف در جلسه کمیسیون ارایه کرده است. در صورت عدم حضور وزیرخارجه در جلسه کمیسیون، نمایندگان درخواست می‌کنند تا سوالات در صحن علنی مجلس مطرح شود.»

 

عراقچی در حالی به جلسه کمیسیون امنیت رفت که در آخرین دیدارهای جواد ظریف و این کمیسیون، مشکلاتی پیش آمد که منجر به اتمام حجت جواد ظریف با نمایندگان شد. او گفته بود که نمایندگان از این پس تنها شنونده اظهارات رسمی‌اش خواهند بود.

 

این ماجرا به‌دنبال حضور ظریف در مجلس و طرح موضوعاتی از مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رخ داد که ظریف و رییس کمیسیون، آنها را محرمانه اعلام کردند اما تعدادی دیگر از اعضای کمیسیون، به صلاحدید خود، اطلاعات جلسه را به برخی رسانه‌ها سپردند. اطلاعاتی که روز بعد، وزارت‌خارجه به نقل از وزیر آن را تکذیب کرد.

این نقطه آغاز چالش کمیسیون امنیت ملی و وزیرخارجه بود. اگرچه پس از هر دور از مذاکرات هسته‌ای، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان ظریف به اعضای کمیسیون در مورد روند مذاکره توضیح دادند اما آنها گویی بنایی بر قانع‌شدن ندارند.

 

در جلسه روز گذشته نیز عباس عراقچی در مورد برنامه تدوین‌شده در مذاکره وین به آنها توضیح داد اما نمایندگان مجلس هشدار دادند که سوال از ظریف را می‌توانند به صحن مجلس بکشانند. 

 

در جلسه روز گذشته، «عراقچی» از شش دور مذاکرات پیش‌بینی‌شده بین ایران و 1+5 خبر داد و تایید کرد که «کاترین اشتون»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای نوزدهم و بیستم اسفند به‌عنوان وزیرخارجه اتحادیه اروپا به ایران سفر خواهد کرد.

 «سیدحسین نقوی‌حسینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به نقل از «عراقچی»، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به «مهر»، گفت: «در این دور از مذاکرات بر اساس همان توافق، مذاکره ادامه یافت و بعد از ساعت‌ها مذاکره کارشناسی و دو نشست آقای ظریف و اشتون، به نتایج مفیدی دست یافتیم.»

 

به گفته «نقوی‌حسینی»، معاون وزیرخارجه در ادامه با اشاره به اینکه «ابتدای مذاکره، گلایه شدیدی نسبت به مواضع برخی اعضای 1+5 نسبت به توافق و مذاکره از سوی ایران صورت گرفت» افزود: «پس از آن، سه موضوع مورد توجه هیات ایرانی قرار گرفت. اول اینکه هیچ موضوعی خارج از توافق نباید طرح شود.

دوم اینکه هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای نباید مطرح شود و سوم اینکه قطعنامه‌ها غیرقابل اجرا هستند.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به گفته‌های عراقچی در پایان جلسه اشاره کرد و ادامه داد: «در این دور از مذاکرات، دستور جلسه آینده هم مورد موافقت طرفین قرار گرفت. در دور آینده مذاکرات چهار موضوع اصلی به بحث گذاشته خواهد شد: 1- غنی‌سازی ایران و کمیت و کیفیت آن 2- تحریم‌ها، کاهش و رفع کامل تحریم‌ها 3- آب‌سنگین اراک 4- همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همچنین جداول زمان‌بندی مذاکرات طی چهارماه آینده که تا آخر خرداد تنظیم شده و جلسات لازم پیش‌بینی شد.»

 حضور روز گذشته «عراقچی» در کمیسیون امنیت ملی برخلاف دفعه قبل، بی‌حاشیه بود یا لااقل حاشیه‌های آن رسانه‌ای نشد. «منصور حقیقت‌پور» از اعضای کمیسیون امنیت ملی درخصوص جلسه روز گذشته با معاون «ظریف» دلیل عدم حضور وزیرخارجه را همراهی او با همتای بلژیکی‌اش ذکر کرد و در پاسخ به «شرق» برای ارایه اطلاعات بیشتر از آنچه در جلسه گذشت، با چهره‌ای خنده‌رو، گفت که «اطلاعات طبقه‌بندی‌شده هستند و نمی‌توانم همه اطلاعات را ارایه کنم.»

 او در برابر اصرار «شرق» برای توضیح بیشتر، تنها به توضیحات مرسوم اشاره کرد و ادامه داد: «جلسه خوب و همدلانه بود و حاشیه خاصی نداشت.»

 

او با بیان اینکه «در پرتو اخلاق اسلامی جلسه خوبی برگزار شد» افزود: «در پایان این جلسه بنده به آقایان عراقچی و کریمی‌قدوسی بابت برگزاری آن تبریک گفتم.»

 

«عباس عراقچی» پنجم آذر سال‌جاری و تنها دوروز پس از توافق ژنو، برای ارایه توضیحات به کمیسیون امنیت ملی رفت و نزدیک به نیم‌ساعت این توافق را برای نمایندگان حاضر در جلسه توضیح داد تا برخی منتقدان توافق ژنو را در مجلس قانع کند. ولی توضیحات او افاقه نکرد و باعث بروز تنش‌هایی در جلسه شد.

 

جدال لفظی بین «مهدی کوچک‌زاده»، منتقد دیپلماسی هسته‌ای دولت روحانی با «حسن سبحانی‌نیا»، عضو هیات‌رییسه و همچنین انتقاد «بخشایش‌اردستانی» از «محسنی‌ثانی» به سبب دفاع از توافق ژنو، از حاشیه‌های این جلسه بود.

 

هرچند در این جلسه «عراقچی» در مورد ثمره مذاکرات گفته بود «نتیجه مذاکرات این است که جلو ایجاد هزینه‌های بیشتر گرفته و حق غنی‌‌سازی ایران هم حفظ شود»، اما برخی نمایندگان مصمم به «جام زهر» خطاب‌کردن این توافق بودند؛ رویکردی که همچنان بین برخی از آنها ادامه دارد.
اخبار سیاسی  - شرق

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------