آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

ارزیـابی ظریف از تفاوت روحانـی و احمدی نـژاد



اخبار, تفاوت روحانـی و احمدی نـژاد

 

اخبار سیاسی - در گفتگو با شبکه انگلیسی زبان دی دی نیوز
ارزیـابی ظریف از تفاوت روحانـی و احمدی نـژاد

مردم ایران با حضور در انتخابات اخیر نشان دادند که می خواهند منافع خود را از طریق صندوق های رای و روند سیاسی پیگیری کنند و نشان دادند به صندوق های رای اعتماد دارند و خواستار تعامل با جهان هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه انگلیسی زبان دی دی نیوز به تشریح رویکردهای سیاست خارجی ایران در منطقه و اهداف سفر خود به هند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه انگلیسی زبان دی دی نیوز هند به تشریح رویکردهای سیاست خارجی ایران در منطقه و اهداف سفر خود به هند پرداخت.

ظریف در این گفتگو اظهار داشت: مردم ایران با حضور عظیم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نشان دادند که می خواهند منافع خود را از طریق صندوق های رای و روند سیاسی  پیگیری کنند و نشان دادند به صندوق های رای اعتماد دارند و خواستار تعامل با جهان هستند. آنها خواستار ارتباط براساس احترام متقابل و تعامل سازنده هستند. این فرصتی نه تنها برای دولت جدید ایجاد کرد بلکه برای دولت های جهان نیز فرصتی است تا تلاش کنند به رویکرد حاصل جمع صفری که طی ده‌های اخیر در روابط خود با ایران پیش می بردند خاتمه دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت سبک روحانی و احمدی نژاد، روسای جمهور اخیر ایران گفت هر دو از طرف مردم انتخاب شدند و هر کدام در شرایط خاصی به منصب رسیدند. به نظر من درک روحانی از جامعه ایران روابط بین الملل از رئیس جمهور قبلی عمیق تر است. اما بخش زیادی از کار اکنون مربوط به پاسخ جامعه بین الملل است  چرا که روحانی و افرادی شبیه من در روندهای گفتگو با غرب برای پایان دادن به بحران فعلی وارد شده اند.

وی افزود: فضای روانی تجارت با ایران اکنون تغییر کرده است  چرا که تلاش و سرمایه گذاری زیادی برای امنیتی کردن این موضوع شده بود. صهیونیست ها و برخی لابی های دیگر در آمریکا دستور کار تهدید انگاری ایران را پیش می بردند. اکنون کلیت این تصویر فرو ریخته است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تفکر بازی با حاصل جمع صفر و برد و باخت نتایح مثبتی را در بر نداشته است و طی دهه اخیر همه بازنده بودند. به گفته ظریف  غرب نباید فکر کند که فشار زیاد بر ایران منجر به توقف برنامه هسته ای ایران می شود. این برنامه ای صلح آمیز است و در عین حال بومی و بر اساس فن آوری ایران است. همچنان که اوباما گفت علاقه ای به وجود برنامه هسته ای ایران ندارد اما باید با آن کنار بیاید چرا که این یک واقعیت است.

ظریف در ادامه تاکید کرد سلاح هسته ای در معادلات امنیتی ایران جایی ندارد. همچنین ادامه پارادایم قبلی دیگر موثر نیست و نیاز به تغییر پارادیم داریم که در آن نگاه برد و باخت جایی ندارد. وی افزود معتقدم می توانیم به توافق جامع در بازه مشخص شده دست یابیم و این توافق به نفع همه است.

به گفته ظریف در فضای جدید بین الملل ایران به عنوان یک کنشگر و بازیگر خواستار نقش افرینی در منطقه و خارج از آن است و برای این مقصود نیازمند روابطی مستحکم و طولانی با کشورهای با ویژگی های مشابه به ویژه گروه کشورهای بریکس(هند، روسیه، چین، برزیل، افریقای جنوبی) است.

وزیر امور خارجه درباره وضع افغانستان و موضوع توافق امنیتی با آمریکا گفت تجربه سابق آمریکا در عراق و افغانستان نشان داد استفاده از زور دیگر مانند گذشته  راهگشا نیست. افغانستان نمونه این واقعیت است که دولت آمریکا با هزینه مالی و انسانی فراوان در حالی افغانستان را ترک می کند که میراث افتخارآمیزی از خود به جا نگذاشته است.

ظریف ادامه داد افغانستان بدون حضور نیروهای بیگانه کشورباثبات تری می تواند باشد چرا که حضور خارجی زمینه را برای تندروی و واکنش فراهم می کند. همه کشورهای منطقه از جمله ایران، پاکستان و هند نیازمند ثبات در این منطقه و به ویژه افغانستان هستیم تا مناطق مرزی مشترک نیز امن و رونق شود.

وزیر امور خارجه گفت ایران و هند همچنین برای بهبود وضع اقتصادی افغانستان باید همکاری کنند. ظریف همچنین بر جایگاه استراتژیک بندر چابهار و ایجاد کریدوری برای ارتباط کشورهای آسیای میانه به دریاهای آزاد و توسعه این مناطق تاکید کرد.

ظریف با اشاره به توسعه سریع صنعتی هند و نیاز این کشور به انرژی تاکید کرد  هند می تواند به ایران به عنوان کشوری مستقل  و قابل اعتماد در زمینه تامین نیازهای انرژی خود از جمله گاز طبیعی  تکیه کند. علاوه بر واسطه عمان برای انتقال گاز ایران به هند ظریف بر ادامه پروژه خط لوله صلح نیز تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد عربستان نقش مثبت و سازنده ای برای کمک به پایان دادن افراطی گری و خشونت در منطقه را ایفا کند و تصریح کرد: هیچ کسی از افراطی گری ایمن نیست و امیدوارم عربستان و برخی دیگر که اکنون از تندروی حمایت می کنند به این واقعیت هر چه سریعتر آگاه شوند.

وی افزود هر کسی که  مقصر است در واقعیت صحنه مردم بیگناه در سوریه در حال کشته شدن هستند و همه ما نیاز داریم تا توهمات خود را کنار بگذاریم و بر روی یک راه حل سیاسی مسالمت آمیز و ممکن کار کنیم. مهم است که به واقعیت توجه کنیم و توهمات را کنار بگذاریم.

به اعتقاد ظریف ایران امنیت و ثبات کشورهای منطقه و همسایه را امنیت خود محسوب می کند و در مسائل داخی کشورهای دیگر  دخالت نمی کند. معتقدیم که ثبات در عربستان که برای ما بسیار حائز اهمیت است در حال تبدیل شدن به نگرانی جدی برای همه است.

 وی درباره تحولات اخیر در لبنان نیز گفت توافق اخیر دستاورد بزرگی برای لبنان است و همه کسانی که طی 9 ماه اخیر مانع تشکیل دولت شدند بر خلاف ثبات در این کشور عمل کردند.

وی افزود روسیه نقش سازنده ای در بحران سوریه بازی کرد، روسیه به آمریکا کمک کرد تا اشتباهی پرهزینه و اقدام نظامی مرتکب نشود.

ظریف در پایان گفت ایران و هند می توانند با همکاری بیشتر نقش بزرگی در ثبات و امنیت منطقه ایفا کنند و همه از گسترش این روابط بهره خواهند برد.

اخبار سیاسی  - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------