آخرین اخبار سیاسی

روابط ایران و پاکستان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

نتایج ناملموس سفر رئیسی به پاکستان؛ استفاده از عبارات کلی درباره خط لوله خبرساز و وظیفه این کشور برای امنیت مرزها

ایران و پاکستان سه ماه بعد از تنش مرزی به وجود آمده بین دو کشور، در بالاترین سطوح سیاسی دیدارهایی را برنامه‌ریزی کردند و ابراهیم رئیسی…

طناب پوسیده مقابل ترمز بریده



اخبار,ناطق نوری

 

اخبار سیاسی -  تلاش تندروها برای القای تماس ناطق نوری
 طناب پوسیده مقابل ترمز بریده

 تماس تلفنی حجت‌الاسلام ناطق نوری با شریعتمداری موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و اگر واقعا این خبر صحت داشت روز گذشته تیتر نخست کیهان را به خود اختصاص می‌داد که همین موضوع یعنی عدم درج خبر تماس ناطق نوری در روزنامه مورد بحث صحت آن را بیش از گذشته زیر سوال می‌برد.

«طناب پوسیده»؛ این دو کلمه بخشی از خبر مدعی شده از سوی فارس درباره تماس تلفنی حجت‌الاسلام ناطق نوری با حسین شریعتمداری است.

 

آگاهان احتمال می‌دهند آنچه دیروز فارس مدعی آن شد بی‌ربط به یک جمله ناطق‌نوری مبنی بر «هم‌اکنون یکی از بدبختی‌های کشور ما این است که گرفتار تندروها و بی‌ترمزها هستیم» نباشد.

دیروز این خبرگزاری نوشت که بعد از انتقاد حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان به اظهارات حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری که در سرمقاله یکشنبه کیهان چاپ و منتشر شد، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در تماس تلفنی با شریعتمداری ضمن تشکر از برخورد دوستانه و مودبانه وی تصریح کرده است که «من می‌دانم شما نگران هستید که مبادا من به سوی فتنه گران بروم و با آنها پیوند بخورم ولی بنده سبزها را به خوبی می‌شناسم و مطمئن باشید که هرگز با طناب پوسیده آنها وارد چاه نمی‌شوم.»

جالب اینجاست آنچه دیروز فارس نوشته است، به نقل از صراط -از جمله سایت‌های طیف تندروی اصولگرا- به گونه‌ای دیگر منتشر شد؛ «علی‌اکبر ناطق نوری هفته گذشته با حسین شریعتمداری تماس گرفت و از او برای یک جلسه گفت‌وگوی خصوصی دعوت کرد.

 

شریعتمداری در یادداشت هفته گذشته خود نکاتی را درباره ماهیت فتنه‌گران و هدف آنها از نزدیکی به ناطق‌نوری مطرح کرده بود. به دنبال انتشار این یادداشت، ناطق نوری در تماس با شریعتمداری ضمن تشکر از او بابت سرمقاله مذکور، در یکی از اولین واکنش‌های خود به تلاش اصلاح‌طلبان برای «اصلاح‌طلب» دانستن او گفته است که من این افراد را می‌شناسم، من فتنه‌گران را می‌شناسم، من می‌دانم اصلاح‌طلبان چگونه افرادی هستند.

 

ناطق نوری در این تماس از اینکه مدیرمسئول کیهان در یادداشت خود حرمت افراد را نگه داشته تشکر کرده است. او همچنین از شریعتمداری دعوت کرده است تا در جلسه‌ای به صورت حضوری با هم به گفت‌گو بنشینند. با این وجود شریعتمداری با گذشت یک هفته از تماس مذکور تاکنون پاسخی به این دعوت نداده است.»

تکذیب نمی‌کنم یعنی تایید؟
نکته جالب اینکه فارس خود عنوان داشته که خبر را نه از شریعتمداری و حجت‌الاسلام ناطق نوری بلکه از یک منبع موثق شنیده و منتشر کرده است و برای اطلاع از صحت آن با مدیر مسئول روزنامه کیهان تماس گرفته که او به دو کلمه «تکذیب نمی‌کنم» اکتفا کرده است.

 

اکنون این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که تکذیب نکردن حسین شریعتمداری به معنای تایید آن است؟ با شناختی که همگان نسبت به فارس و شریعتمداری دارند بعید است مدیر مسئول کیهان به همین دو کلمه اکتفا کرده باشد و دیگر سخنی درباره آن نگفته باشد؛ ضمن اینکه اگر فارس واقعا به صحت خبری که خود معترف به منبع آن شده که تنها می‌تواند یک فرد عادی باشد‌، تایید گرفتن از شریعتمداری را تیتر این خبر می‌کرد تا خواننده با اطمینان بیشتری پیگیر ماجرا شود.

 

از تمام این مسائل گذشته تماس تلفنی حجت‌الاسلام ناطق نوری با شریعتمداری موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و اگر واقعا این خبر صحت داشت روز گذشته تیتر نخست کیهان را به خود اختصاص می‌داد که همین موضوع یعنی عدم درج خبر تماس ناطق نوری در روزنامه مورد بحث صحت آن را بیش از گذشته زیر سوال می‌برد.

ماجرا چه بود؟
آنچه ظاهرا ترمزبریده‌ها«تندروهای بی منطق» را نگران کرده اظهارات ناطق‌نوری در مراسم ختم مجاهد صادق و صابر، مرحوم حاج ابوالفضل حاجی حیدری است. او در این مراسم گفت که «آدم‌های با تقوا افراط‌گر و تندرو نیستند، بلکه معتدل هستند.هم‌اکنون یکی از بدبختی‌های کشور ما این است که گرفتار تندروها و بی‌ترمزها هستیم. حال چه چپ، چه راست باشد. تندروی و نامتعادل حرکت کردن به کشور و انقلاب ضربه می‌زند. ما میزان داریم و میزان ولی‌فقیه و ولی‌امر مسلمین است. معنا و ابعاد ولایت‌فقیه نیز بیان شده است. اوامر ولی، مولوی و ارشادی است و اینکه تکلیف‌ ما در مولوی و ارشادی چیست نیز بیان شده است.

 

حال برخی کاسه‌های داغ‌تر از آش هستند که اینها زمان امیرالمؤمنین هم بودند و آخرسر هم جزو خوارج شدند.» البته آنها دیروز و بعد از 10روز ناراحتی خود را نشان دادند و کیهان بود که زودتر و تنها سه روز بعد از آن در سرمقاله‌ای با عنوان «بی‌ترمزها!» به اظهارات ناطق نوری واکنش نشان داد.

چرا رسانه‌های تندرو نگران هستند؟
در باب اقدام دیروز فارس و صراط می‌توان چند گمانه را مطرح کرد؛ امر واضح و بدیهی این است که افراد دارای مشی خبرگزاری فارس و این سایت تندرو، از دو جهت این روزها نگرانی‌ای به نام ناطق‌نوری دارند. از یک سو آنها می‌بینند مردی که روزی نقش ریش‌سپیدی برای اردوگاه آنها را داشت اکنون دیگر خود را متعلق به آن اردوگاه نمی‌داند و مدتی سکوت زمینه‌ای برای اعلام این موضوع بود که او مخالف تندروی‌های بخشی از اردوگاه اصولگرایی است که او در زمان حضورش در آن اردوگاه فرصت اصلاح آنها را نیافت و بگوید که اکنون بدون هیچ وابستگی حزبی و جناحی و با فراغ بال بیشتری به انتقاد از آن تندروی‌ها خواهد پرداخت؛ ترمزبریده‌ها اکنون نگران همین موضوع هستند.

 

نگرانی دیگر آنها حضور ناطق‌نوری در کنار رقیب است. در این باب نمی‌توان اینگونه عنوان داشت که شیخ نور به اردوگاه اصلاح‌طلبی بپیوندد. واقعیت این است که ناطق‌نوری ریشه در جناح راست دارد و اگر اکنون خود را جدا از آنها تلقی می‌کند، بدین معنا نیست که به اردوگاه رقیب بپیوندد. متاسفانه اعضای اردوگاه اصولگرایی هنوز هم از منش ناطق‌نوری اطلاع ندارند و ظاهرا رقیب بهتر او را شناخته که انتظار ندارد او به اردوگاه آنها بپیوندد.

 

جمهوری اسلامی پس از سرمقاله کیهان به دفاع از ناطق نوری و بیان دلایل نگرانی تندروها پرداخت و نوشت: «آنچه آقای ناطق نوری به زبان آورده، افشای ماهیت همان کسانی است که یا خود از مصادیق این سخنان هستند‌ یا اعضای اتاق فرمان این گروه افراطی و بی‌ترمز را تشکیل می‌دهند. همین اتاق فرمانی‌‌ها تلاش می‌کنند سخنان آقای ناطق‌نوری به ویژه عنوان «بی‌ترمزها» را متوجه رزمندگان شجاع و خط‌شکن جبهه‌های دفاع مقدس بدانند و با توسل به این مغالطه، صورت مساله را پاک کنند و گوینده این سخنان درست را زیر سوال ببرند؛ درحالی که اولا آقای ناطق نوری،‌ خود در تمام عمر در زمره خط‌شکن‌ها بوده و خدمات زیادی به جبهه‌های دفاع مقدس کرده و بهترین روابط را با رزمندگان شجاع و خط‌شکن دارد کما اینکه در جبهه سیاسی نیز همواره خط شکن بوده و جوانمردی‌های زیادی از خود نشان داده است.»

مواجهه اصلاح‌طلبان با ناطق نوری
در شرایطی که اصولگرایان واهمه از عدم رویکرد شیخ نور به اردوگاه اصولگرایی دارند، اصلاح‌طلبان مشی عاقلانه‌ای در پیش گرفته‌اند و از ناطق‌نوری به عنوان یک مشاور بهره می‌گیرند. آنها به خوبی آگاه هستند که ناطق‌نوری مخزن تجربه است و به خوبی می‌داند در هر مقطع و شرایطی چه رویکردی باید اتخاذ شود. آنها برخلاف اصولگرایان به خوبی آگاه هستند که ریشه ناطق‌نوری در جریان راست است و چرخش ناگهانی او به سمت چپ دارای چندان پذیرشی نزد افکار عمومی نیست.
اخبار سیاسی-  آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------