آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

هزار و ۲۱۳ «تذکر» نمایندگان به کابینه یازدهم



اخبار,«تذکر» نمایندگان به کابینه

 

اخبار سیاسی - گزارش عملکرد نظارتی 3 ماهه معاونت نظارت بر مجلس نشان داد
هزار و ۲۱۳ «تذکر» نمایندگان به کابینه یازدهم

اگرچه هنوز میل برخی نمایندگان به «تذکر» و «سوال» از دولتمردان فروکش نکرده؛ اما آمار از کاهش 15درصدی «تذکر» نمایندگان به دولت خبر می‌دهد. اگر روند همین‌طور دنبال شود گویا سیاست‌های رییس مجلس در کنترل سطح «تذکر»‌ها کارساز شده است.

در روند تذکرهای سه‌ماهه دوم فعالیت‌های دولت تدبیر و امید، شخص رییس‌جمهوری بیش از کابینه مورد «تذکر» قرار گرفته و وزیر دفاعش کمترین «تذکر» و سوال را داشته است. با این‌حال اما تاکنون همچنان تعداد تذکرات نمایندگان مجلس به دولت روحانی  5 برابر بیش از دولت‌های قبل است.

 مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در همین پیوند به «شرق» گفت: « از ابتدای دولت یازدهم، تا 11 اسفند جاری تعداد تذکر به وزرا، 7 هزار و 549 مورد بوده و رییس‌جمهوری نیز 319 بار مورد تذکر واقع شده است.»

 

«حامد قادرمرزی» تعداد بالای تذکرهای مجلس به حسن روحانی را اینطور تحلیل می‌کند: «به هر حال رای نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم، رایی نزدیک به اصولگرایی و در بخش‌هایی منتقد اعتدالگرایی است.»

 

حسین مظفر، معاون نظارت مجلس، گزارشی را از تاریخ هفتم‌آبان تا ششم‌اسفند سال 92 تهیه کرده که این اعداد، نشان از آن دارد که نمایندگان در مجموع هزارو213 مرتبه به اعضای هیات‌وزیران دولت یازدهم تذکر داده‌اند که در مجموع رییس‌جمهوری بیشترین و وزیر دفاع کمترین تذکر را دریافت کرده‌اند. این آمار همچنین نشان از آن دارد میزان تذکر نمایندگان به وزرا و رییس‌جمهور 15درصد کاهش یافته است.

 

با توجه به اصل 123 قانون اساسی در سه‌ماهه اخیر، جمعا چهار قانون به رییس‌جمهور ابلاغ شده. رییس‌جمهوری یکی از این قوانین را در مهلت قانونی پنج‌روزه و سه‌قانون را با تاخیری جمعا 33روزه به روزنامه رسمی اعلام کرده است.

 

به‌گفته مظفر، همچنین در مجموع 191سوال به هیات‌رییسه تقدیم، 9سوال در مراحل مختلف خاتمه‌ یافته (شش‌انصراف و سه اقناع نماینده سوال‌کننده)، یک سوال با درخواست نماینده سوال‌کننده به حالت تعلیق درآمده و 179 سوال در مراحل مختلف رسیدگی در کمیسیون و دو سوال با عدم اقناع نمایندگان سوال‌کننده آماده طرح در صحن علنی است.

 

در سه ماهه اخیر، در مجموع 12تقاضای تحقیق و تفحص جدید به هیات‌رییسه تفهیم شد و در مجموع در عمر 18ماهه مجلس نهم تعداد 81 تقاضای تحقیق‌وتفحص به هیات‌رییسه تفهیم شده است، 42تقاضا همچنان مفتوح و در جریان است 9پرونده نزد هیات‌رییسه و همچنین 30پرونده تحقیق و تفحص (24پرونده با انصراف متقاضیان و شش‌پرونده با رد تقاضا در صحن علنی) نیز مختومه شده است.

 

مظفر با بیان اینکه نظارت بر شوراها، مجامع و هیات‌ها، گزارش‌های زیادی را به خود اختصاص داده، درخصوص رسیدگی به شکایات مردم در کمیسیون اصل90 قانون اساسی که محور آخر گزارش مذکور است نیز می‌گوید: «در سه‌ماهه اخیر تعداد 1174 فقره شکایت دریافت شده که جوابیه واصله اعم از واسطه‌ای و قطعی 539 و ارسال پاسخ دستگاه‌ها برای شکات عدد 67 را به خود اختصاص داده است. راهنمایی شکات نیز 468 مورد را به خود اختصاص داده و دعوت از شاکی و متشاکی 28 و شکایت باقی‌مانده (پرونده‌های در حال رسیدگی) به عدد 196 می‌رسد.»

اخبار سیاسی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------