آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان | مقام آمریکایی: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ايران مطلع هستیم

برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان در شمال غرب اصفهان خبر می‌دهند. فارس نوشت: برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای…

وزارت خارجه منتظر خبرهای بدتر باشد



فرارسیدن فصل درو از بوته دیپلماسی ایرانی؛

وزارت خارجه منتظر خبرهای بدتر باشد

ماجرای تعرض به اتباع ایرانی اما گویا غیر از اعدام و بلوکه کردن دارایی‌هایشان در حال یافتن ابعاد جدیدی است که البته این ابعاد جدید متوجه کسانی است که از سوی ایران در کشورهای خارجی دارای مصونیت دیپلماتیک هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، انتشار خبر زندانی شدن اتباع ایرانی در زندان‌های کشور عربستان که چند سال قبل رخ داد و سکوت وزارت خارجه در این زمینه، کافی بود تا آگاهان مسائل دیپلماتیک روزهای خوشی را برای هوای دیپلماسی کشور در دولت احمدی نژاد پیش بینی نکنند. و ماجرا گذشت تا اینکه خبر اعدام 17 ایرانی در بند کشور عربستان در رسانه‌ها منتشر شد و اندکی بعد نیز البته مورد تایید قرار گرفت.

 

این در حالی بود که خبر اعدام‌ها در زمانی منتشر شد که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان چندی قبل از آن برای تسلیت درگذشت ولیعهد عربستان عازم این کشور شده بود و در اقدامی خلاف عرف دیپماتیک، در مقابل شاه این کشور خم شده و دست وی را به گرمی فشرده بود.

خبر اعدام‌ها همچنین زمانی به رسانه‌ها راه یافت که مدتی از نامه احمدی نژاد، رئیس جمهور دولت دهم به شاه عربستان برای مرگ شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز در سال قبل، می‌گذشت. همان نامه‌ای که به دنبال آن صالحی نیز به عربستان رفته بود.

احمدی نژاد در این نامه شاه عربستان، کسی که به گواه اسناد معتبر، از آمریکا برای قطع ریشه ایران درخواست کمک کرده بود را "خادم حرمین شریفین" نامید و به او برای مرگ ولیعهدش تسلیت گفت.

 

*سالی که نکوست از بهارش پیداست

موج انتقادات از وزارت خارجه به واسطه عملکردش در قبال اعدام 18 ایرانی در بند عربستان همچنان ادامه داشت که انتشار تصویری تامل برانگیز افکار عمومی ایران را شوکه کرد.

تصویر استقبال رئیس سازمان محیط زیست ایران از رئیس جمهور ایران در فرودگاه ریودوژانیرو. رئیس جمهور احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس ریو 20، عازم کشور آرژانتین شده بود.

این در حالی بود که به جای مقامات آرژانتینی، این، محمدجواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست ایران بود که به فرودگاه ریودوژانیرو رفت تا احمدی نژاد در هنگام ورود، بدون استقبال کننده نماند زیرا به هر دلیلی، مقامات آرژانتینی از استقبال از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران استنکاف کرده بودند.

عده‌ای از فعالان سیاسی کشور در واکنش به این خبر اینگونه گفتند که احمدی نژاد به محض وقوع این رخداد می‌بایست سفر خود را نیمه تمام بگذارد و در اعتراض به این رفتار زننده دیپلماتیک از سوی آرژانتینی‌ها به کشور بازگردد.

و این واکنش‌ها در حالی صورت می‌گرفت که پیش فرض ماجرا این بود که احمدی نژاد نمی‌دانسته کسی از آرژانتینی‌ها به دیدار او نخواهد آمد. پیش فرضی که مشخص هم نبود درست باشد.

 

این سال نکو! اما نشانه‌های دیگری هم دارد.

بانک کانادایی تی‌.دی‌.بانک، در راستای اجرای "قانون اقدامات اقتصادی ویژه"، اخیراً حساب برخی از مشتریان ایرانی خود را بسته است. به گزارش تابناک، بانک یاد شده علت این امر را ممنوعیت مراوده و خدمات رسانی مالی به ایرانیان یا هر ایرانی مرتبط با دولت ایران عنوان کرده است.

سخنگوی بانک یاد شده نیز اعلام کرده است که این اقدام برای عمل به قوانین دولت کانادا انجام شده است.

 

*شیفت توهین‌ها از اتباع به سمت سفارتی‌ها

ماجرای تعرض به اتباع ایرانی اما گویا غیر از اعدام و بلوکه کردن دارایی‌هایشان در حال یافتن ابعاد جدیدی است که البته این ابعاد جدید متوجه کسانی است که از سوی ایران در کشورهای خارجی دارای مصونیت دیپلماتیک هستند.

اخیراً هم که یک دیپلمات ایرانی در شهر فرانکفورت آلمان در اقدامی مزوّرانه توسط منافقین، به دست پلیس آلمان دستگیر شده است.

دستگیری این دیپلمات ایرانی نیز یک دستگیری معمولی نبوده و پلیس فرانکفورت ضمن دستگیری وی بوسیله نیروهای مخفی خود، او را در هنگام دستگیری مورد ضرب و شتم نیز قرار داده است.

گفته می‌شود وزارت امور خارجه کشورمان در اعتراض به این عمل، سفیر آلمان را فراخوانده است و خبرگزاری ایسنا هم گزارش داد که حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه گفته است که احقاق حقوق دیپلمات اشاره شده در دستور كار وزارت امور خارجه قرار دارد و با قوت دنبال مي شود.

قشقاوی البته توضیح نداده است که احقاق حقوق دیپلمات ایرانی چه معنایی دارد و در ادامه به این سوال ناگفته اما واضح نیز پاسخی نمی‌دهد که چه شده است که رفتارهای دون شان علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف دنیا اینچنین افزایش یافته و در جمهوری اسلامی ایران چه اتفاقی رخ داده است که پلیس یک کشور کوچک اروپایی حتی جرات می‌کند دیپلمات ما را مورد ضرب و شتم قرار دهد و در ادامه به هیچکس هم پاسخگو نباشد.

این در حالی است که قبل از این رخداد و با وقوع قضیه توهین رسانه‌های کشور ترکیه به شخص وزیر امور خارجه کشورمان هم، به صورتی ناگفته دانسته بودیم که ماجرای توهین به مقامات دیپلمات کشورمان ابعاد جدیدی خواهد یافت.

رسانه‌های ترکیه با انتشار یک عکس ساختگی از دستگیری صالحی، مدعی شده بودند که او در هنگام سفر به قبرس توسط پلیس این کشور دستگیر شده است.

 

*آنهایی که نمی‌خواهند از قافله عقب بمانند

کشور عراق نیز گویا نمی‌خواهد از قافله استفاده کنندگان از ضعف‌های روز افزون دیپلماسی ایرانی عقب بماند.

علی الدباغ سخنگوی دولت عراق درباره حرف و حدیث‌های این روزها مبنی بر تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای بستن یا بازگذاشتن تنگه هرمز به میدان آمده و در یک زبان گشایی علیه کشورمان اعلام کرده است که "جمهوری اسلامی ایران حق ندارد تنگه هرمز را ببندد."

و در واقع سخن آنجاست که دیپلماسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بوده است که اکنون بانک‌های خارجی دارایی‌های شهروندانی با هویت ایرانی را بلوکه می‌کنند، مقام دیپلمات کشور ما مورد ضرب و شتم پلیس مخفی قرار می‌گیرد، کسی به استقبال رئیس جمهورمان در یک سفر خارجی نمی‌رود و دست آخر هم مقام دست چندم یک کشور همسایه که مقاماتش تا سال‌های سال باید بابت اشتباهات فاحش خود علیه جمهوری اسلامی ایران به همه پاسخگو باشند به میدان می‌آید و با زبان گشایی از این می‌گوید که ایران حق دارد یا حق ندارد...!

 

*اگر این رفتارها ادامه داشته باشد

ناگفته پیداست که در صورت ادامه تمسّک وزارت خارجه دولت دهم به "دیپلماسی ایرانی" و عدم توجه به بایسته‌های دیپلماسی انقلاب اسلامی ایران؛ روند تلخ توهین‌ها، خار و خفیف شدن‌ها و حتی اعدام‌ها! افزایش خواهد یافت.

عدم استقبال از رئیس جمهور ایران و اعدام 18 تبعه ایرانی در عربستان حتماً آخرین اخبار از این دست نخواهد بود و مسئولان شیک پوش وزارت خارجه باید خود را آماده کنند تا موج جدیدتری از اتفاقات بد علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران را شاهد باشند./مشرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------