آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

مطهری :رفع حصر به نفع کشورست؛ ادامه‌اش قابل دوام نیست



اخبار,رفع حصر,رفع حصر موسوی و کروبی

اخبار سیاسی - مطهری: جرم زندانیان سیاسی سال 88 چیست؟
رفع حصر به نفع کشورست؛ ادامه‌اش قابل دوام نیست

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی رفع حصر را به نفع کشور دانست و گفت که اگر در ماه‌های اولیه بعد از انتخابات سال 88 متهمان وقایع بعد از انتخابات به صورت علنی محاکمه می‌شدند این مشکل تا حالا حل شده بود.

به گزارش ايسنا، دكتر علی مطهری در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در پاسخ به این سوال که آیا وقت آن نرسیده که از کیسه رهبری برای محصورین هزینه نکنیم، گفت: این وقت فرا رسیده است. من مدت‌هاست معتقدم رفع حصر به نفع کشور است. اگر لازم است محاکمه این افراد می‌تواند به شکل علنی باشد تا آنها از خودشان دفاع کنند و حرف‌شان را بزنند و طرف مقابل هم پاسخگو باشد. اگر در ماه‌های اولیه این محاکمه انجام شده بود مشکل تا حالا حل می‌شد اما فکر غلطی در کشور وجود دارد که اگر این افراد توبه نکنند و آزاد شوند به نظام آسیب می‌رسد یا جایگاه ولی فقیه پایین می‌آید لذا باید این افراد اول توبه و تعظیم کنند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: اگر به این افراد اجازه حرف زدن بدهند قاعدتا می‌گویند در جایی هم خطا کرده‌اند اما نمی‌شود به آنها فرصت حرف زدن ندهیم و تنها بگوییم توبه کنند،عده‌ای فکر می‌کنند اگر اینها توبه نکنند نظام آسیب می‌بیند، این فکر مانع است و باید از بین برود. مطهری با بیان اینکه وجود دو مخالف در نظام هیچ اشکالی ندارد، تصریح کرد: چه اشکالی دارد که ما چند مخالف هم داشته باشیم که برای خودشان در گوشه‌ای زندگی کنند، اینها مخالفانی هستند که می‌گویند نظام، قانون اساسی، اصل ولایت فقیه و شخص رهبری را قبول دارند اما به عملکرد ایشان در سال 88 اعتراض دارند، ممکن است کسانی اینطور باشند، آیا ما باید این افراد را بازداشت کنیم؟ در زمانی پای منبر حضرت علی (ع) کسانی اعتراض می‌کردند آِیا باید این افراد بازداشت می‌شدند؟ اگر کسانی قیام مسلحانه کردند آن وقت باید در مورد بازداشت آنها تصمیم گرفت.

وی ادامه حصر را قابل دوام ندانست و تاکید کرد: اگر یکی از آنان (آقايان موسوي و كروبي و خانم رهنورد) از دنیا برود غده چرکینی در کشور ایجاد می‌شود که در آینده مشکل‌ساز خواهد شد. ما این مسائل را در جاهای مختلف و در حضور رهبری گفته‌ایم اما به هر حال نظر کلی نظام این نیست. این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید انتقاد و اظهارنظر را ممنوع کرد، گفت: جرم زندانیان سیاسی سال 88 چیست؟ اکثر آنها صرفا انتقاد داشتند، آقایان تاج‌زاده و نبوی منتقد بودند و جنگ مسلحانه نکردند، ما تنها باید با کسانی که مبارزه مسلحانه کرده‌اند مقابله کنیم و باید به حقوق مردم احترام بگذاریم.

مطهری در ادامه به وجود اشکالاتی در برداشت‌های افراد و مشکلات فکری و عقیدتی نیز اشاره کرد و گفت: برداشت ما از ولایت فقیه باید اصلاح شود، این یکی از مشکلات اصولگراهاست که تا ولی فقیه چیزی نگفته ما هم نباید چیزی بگوییم، مثلا از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند زیرا رهبری از ایشان حمایت می‌کرد در حالیکه ما می‌گفتیم ما وظایفی به لحاظ نمایندگی داریم و باید سوال و استیضاح کنیم اما عده‌ای معتقد به این موضوع نبودند. البته بعد از یازده روز خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد همه منتقد شدند که دیگر در آن زمان فایده‌ای نداشت، آن موقع همه می‌گفتند احمدی‌نژاد قانون‌شکن است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه نباید ولایت فقیه را متضاد با آزادی و دموکراسی تلقی کرد، افزود: ولایت فقیه یک موضوع ایدئولوژیک است به این معنا که یک اسلام‌شناس افضل در راس قرار می‌گیرد و جایی که مربوط به احکام دین و ایدئولوژی می‌شود ما باید به حکم ایشان تن دهیم و یا وقتی حکم حکومتی می‌دهد ممکن است قانع نشویم اما باید به آن عمل کنیم اما این به این معنا نیست که همه سکوت کنیم. مطهری با بیان اینکه باید نوع برداشت‌ها از «حفظ نظام» اصلاح شود، به مواردی همچون پرونده فروهرها اشاره کرد و گفت: آیا این کارها برای این است که بقیه روشنفکران بترسند؟

وی در ادامه تصریح کرد: منظور امام از حفظ نظام این نبوده است، در چنین شرایطی روحانیت، علما و مراجع باید وارد شوند زیرا هر کسی وظیفه‌ای دارد و باید به آن عمل کند. این نماینده مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در این مراسم مبنی بر اینکه با کسانی که مردم را به آشوب‌های خیابانی دعوت می‌کردند چطور باید برخورد کرد؟ گفت: منتقدی که دعوت به آشوب خیابانی کرده روشن است اما آنهایی که در زندان هستند کدام یک این کار را کرده‌اند، آقای تاج‌زاده قبل از انتخابات بازداشت شده است، موضوع این است که ما حق اعتراض داریم یا خیر؟ طبق قانون، حق راهپیمایی وجود دارد مگر اینکه مخل اسلام باشد مثل زمانی که جبهه ملی علیه حکم قصاص راهپیمایی کرد و امام گفت که آنها محکوم به ارتداد هستند، متاسفانه ما اعتراض مدنی را به رسمیت نمی‌شناسیم و اگر کسی اعتراضی کند به زندان می‌رود، این فضا اشکال دارد.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری در مورد عدم پایبندی به شعار «جذب حداکثری و دفع حداقلی» اظهار کرد: عده‌ای نمی‌خواهند فضای موجود تغییر کند بلکه می‌خواهند این فضا باقی بماند که بگویند ما انقلابیون واقعی هستیم و بقیه منحرفند و از قطار انقلاب پیاده شده‌اند زیرا اگر بگوییم ریزشی در انقلاب نداشته‌ایم جا برایشان تنگ می‌شود، به نظر من ریزش‌های انقلاب کسانی هستند که اقدامات مسلحانه کرده‌اند اما اینکه هر کس انتقادی کرد را ریزش انقلاب بنامیم درست نیست و این حرف مربوط به کسانی است که می‌ترسند فضا برایشان تنگ شود.

وی درباره تهدید وزیر علوم به استیضاح و فشار نمایندگان در این باره نیز خاطرنشان کرد: به نظر من این موضوع ناشی از مسائل سیاسی است و در حالت خوش‌بینانه ترس بیجایی در مجلس است که دانشگاه‌ها به سمت دوره اصلاحات بروند و شروع به انتقاد و تظاهرات کنند و مشکل سیاسی ایجاد شود لذا معتقدند فضا باید بسته باشد. اینها با سخنرانی و آزادی بیان مخالفت می‌کنند. در حالت بدبینانه نیز طرح استیضاح به این خاطر است که می‌خواهند این استعداد دست افراد خودشان باشد البته به نظر من وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند و از این فرصت برای طرح مسائلی مثل سه هزار بورسیه غیرقانونی در دوره قبل استفاده کند و خیانت‌های دولت گذشته را بگوید. به نظرم حتی اگر استیضاح رای بیاورد، وزیر باید این حرف‌ها را برای مردم و مجلس بزند.

مطهری در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا جامعه نسبت به پیش از انقلاب دچار رخوت دینی و اجتماعی شده، تاکید کرد: من معتقدم نیستم ما در این زمینه ناکام بوده‌ایم و اینکه بگوییم شرایط فرهنگی، اخلاقی و دینی مردم بدتر از زمان شاه است را قبول ندارم،امروز مردم در مجموع دیندارتر هستند، در گذشته وضع اخلاقی جامعه مخصوصا در شمال تهران نامطلوب بود، مشروب‌فروشی‌ها عیان بود و عریانی جلوتر از اروپا بود. شما نباید انقلاب اسلامی را محدود به ایران ببینید و باید تاثیر آن در دنیا را بررسی کنید، مثلا وضعیت خاورمیانه را ببینید که زمانی اسرائیل با چند تشر کشورها را به عقب می‌راند اما امروز جرات نمی‌کند پا را از مرزهایشان فراتر بگذارد، امروز قدرت‌های بزرگ روی ایران حساب کرده‌اند که نمی‌توانند بدون ایران برخی مسائل خاورمیانه را حل کنند و این یکی از دلایلی بود که آنها را پای میز مذاکره کشاند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دنبال حکومت جهانی اسلام است، ادامه داد: البته ما در داخل آسیب‌های جدی داریم مثلا آزادی بیان دچار آسیب است و باید این وضعیت اصلاح شود، باید بدانیم که ما هیچ مقام غیرقابل انتقادی نداریم و این را باید سردر همه ادارات دولتی و نهادهای حکومتی بنویسند که شهید مطهری گفته‌ غیرقابل انتقاد بودن موجب فساد می‌شود. مطهری با بیان اینکه نباید انتقاد و اظهارنظر را ممنوع کرد، افزود: چرا باید کسی که صرفا به نظام یا رهبری انتقادی کرده را بازداشت کنیم؟ این چه معنایی دارد! زمان پیغمبر اینطور نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: ستار بهشتی کارگر منتقد وبلاگ‌نویسی بود که چیزهایی در وبلاگش می‌نوشت و روزانه هفت تا هشت نفر از آن بازدید می‌کردند اما این فرد بازداشت شد و در نهایت مرد، ما می‌گوییم حالا از ملت و رهبر عذرخواهی کنیم زیرا این سیاست نظام نیست یا اینکه هاله سحابی را در تشییع جنازه پدرش در حالت هیجان هل دادند و او از دنیا رفت، مامور شما خطا کرده و باید عذرخواهی کنید، ما وزیر اطلاعات سابق را خواستیم و گفتیم از مردم عذرخواهی کنید. چنین اتفاقاتی در دوره پیامبر هم افتاد، ایشان می‌خواست مکه را بدون خونریزی فتح کند اما کسانی کشته شدند و پیغمبر از آنها برائت جست، متاسفانه ما طوری جلوه داده‌ایم که نظام ما مقدس و ملکوتی است و خطا به آن راهی ندارد، این روش‌ها باید تغییر کند.

مطهری در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حل برخی از مشکلات با روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: این طور نیست که با تغییر دولت همه‌ی مشکلات حل شود زیرا بقیه اجزای حکومت هم در این زمینه نقش دارند، مثلا گاهی ممکن است مجلس مانع برخی کارها شود. مجلس نهم در شرایط ویژه‌ای تشکیل شد که اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کرده بودند، خیلی‌ها در انتخابات شرکت نکرده بودند و خیلی‌ها رد صلاحیت شده بودند. لذا مجلس نهم مجلس خاصی است و مجلس هشتم وضعیت بهتری داشت. اما به هر حال این یکی دو سال هم باید طی شود.

نماینده‌ی تهران در مجلس با بیان این که دولت یازدهم با مشکلات زیادی از جمله قانون شکنی ها در دوره‌ی قبل مواجه است، یاد آور شد: این امر دست و بال دولت را بسته است. قانون یارانه‌ها از ابتدا بد اجرا شد این که آقای احمدی‌نژاد 45 هزار و 500 تومان برای یارانه‌ی افراد تعیین کرد توپی بود که به زمین همه‌ی دولت‌های آینده انداخت. در حالی که طبق قانون به هر کس 15 هزار تومان می‌رسید.دولت گذشته همچنین سهم بخش تولید را هم از محل یارانه‌ها پرداخت نکرد و آخر هر ماه که پول کم می‌آورد اسکناس چاپ می‌کرد ، از بانک مرکزی استقراض می‌کرد و یا از پول نفت بر می‌داشت. آنقدر این کار را کرد تا تورم بالا رفت و وضعیت به اینجا رسید.

مطهری خاطر نشان کرد:‌ البته این دولت هم باید شجاعت به خرج می‌داد و کم کم مبلغ یارانه‌ را کاهش می‌داد و تعداد یارانه‌ بگیران را کم می‌کرد تا مجبور به تخلف نشود. اما این دولت شجاعت این کار را نداشت. و اکنون بخش زیادی از وقت دولت صرف رفع خرابکاری‌های گذشته می‌شود. البته هنوز زود است و تنها یک سال از دولت یازدهم گذشته و دولت مشغول محکم کردن پایه‌های اقتصادی و کاهش تورم است و ما باید امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که قانون هدفمندی در مجلس به تصویب رسیده اظهار کرد: مجلس قانون یارانه‌ها را تصویب کرد اما زمانی که دولت در این زمینه تخلف کرد باید جلوی دولت را می‌گرفت. برخی می‌گفتند چون این اتفاق بعد از انتخابات 88 افتاده اگر از رئیس جمهور سوال کنیم فتنه گران تقویت می‌شوند و وقت این چیزها نیست. لذا کوتاه آمدند. در حال حاضر دولت در حال کاهش تعداد یارانه بگیران است تا بتواند اعتبار هدفمندی یارانه‌ها را تنظیم کند. اگر این طور باشد مطابق قانون است. اما اگر بخواهد یارانه‌ها را از جای دیگری تامین کند خلاف کرده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا موضوعی مهم‌تر از ساپورت‌پوشی و وازکتومی وجود ندارد که مجلس به آن بپردازد، گفت: البته مطالب مختلفی در مجلس مطرح می‌شود و این ها تعدادی از آن مطالب است. نمی‌شود هر چیزی که مطرح می‌شود بگوییم آیا مهمتر از این نبوده است؟ در 20 سال اخیر وضعیت به شکلی بود که در خیلی جاها بدون رضایت زن او را عقیم می‌کردند مثلا زنی که 4 فرزندبه دنیا آورده بود بدون اطلاع او و همسرش او را عقیم می‌کردند. اکنون هم با توجه به مشکل جمعیت و این که بیم پیری جمعیت وجود دارد مجلس می‌خواست موانع را بردارد اما موضوع خیلی بد منعکس شد و در روزنامه‌ها نوشتند که 2 تا 5 سال حبس برای پیشگیری از بارداری مصوب شده، مگر این قابل نظارت است؟‌ مگر این که همه جا دوربین نصب کنیم! برخی مجلس را مسخره کردند در حالی که اصل این موضوع قابل دفاع است.

وی درباره‌ی استیضاح وزیر ارشاد در موضوع بانوان ساپورت پوش نیز خاطر نشان کرد: پوشیدن ساپورت مربوط به محیط خانه است این که کسی با جوراب شلواری و یک بلوز به خیابان بیاید موضوعی است که طبیعتا دولت وظیفه دارد با آن برخورد کند. البته موضوع استیضاح مقدماتی داشته، موضوع در کمیسیون با حضور وزیر مطرح شده و ایشان ایستادگی کرده و نهایتا سوال در صحن علنی مطرح شده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که علت عدم حفظ هویت ایرانی‌ها در کشورهای خارجی چیست؟ گفت: شایداین موضوع به روحیه‌ی ملت‌ها برگردد. ملت ما تا حدودی احساسی است و زود تحت تاثیر واقع می‌شود. گاهی افرادی که به خارج از کشور می‌روند از نظر نوع پوشش و آرایش خیلی جلوتر از اروپایی‌ها هستند . ایشان نشان می‌دهد که تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این نماینده مجلس در مورد وضعیت استخدام زنان و مردان در دستگاههای مختلف نیز گفت: به نظرم باید قانونی وجود داشته باشد که اگر مرد و زنی در شرایط مساوی باشند اولویت با استخدام مرد باشد زیرا در نظام خانوادگی اسلام نفقه‌ی زن بر عهده‌ی مرد است. در ادارات ما بعضا تعداد کارمندان زن بیشتر از مردان است و باید سر وسامانی به این وضعیت داده شود البته این موضوع در طرح افزایش جمعیت که در مجلس در حال بررسی است، مورد توجه قرار گرفته است.

وی در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان خانم حاضر در این مراسم ادامه داد: من فکر نمی‌کنم مقام و منزلت و جایگاه خانم‌ها نادیده گرفته شده بلکه خانم‌ها از نظر مشارکت فعالیت اجتماعی و مناسب جایگاه خوبی دارند. اما دستور اسلام این است که برای بالا بردن جایگاه زن ، مرد باید هزینه زن را هم بپردازد ودر واقع مرد حق این که درآمد زن را صرف هزینه‌های منزل کند ندارد مگر این که این کار با توافق او باشد. بنابراین زن مسئولیتی برای نفقه ندارد. شرایط حکم می‌کند اگر وضعیت زن و مرد مساوی باشد اولویت با استخدام مرد باشد مگر این که زن شرایط بهتری داشته باشد. البته شاید هم کسی این را قبول نداشته باشد و بگوید ملاک تنها باید شایسته سالاری باشد که این هم نظری است.

این نماینده‌ی مجلس درپاسخ به سوالی در مورد راهکار جذب گردشگر خارجی گفت: در دولت جدید تعداد گردشگران خارجی افزایش محسوسی داشته است و شرایط مهیاتر شده است.گردشگران خارجی هم مقید به قانون هستند و اگر قوانینی مثل مساله حجاب یا ممنوعیت شرب خمر پیش از ورود و یا حین ورود به اطلاع آنها برسد این موضوع را رعایت می‌کنند و مشکل و محدودیتی اساسی وجود ندارد. حتی حجاب خیلی از این ها از برخی خانم‌های ایرانی بهتر خواهد بود. آثار تاریخی طیبعت و کویر ایران جاذبه‌های ایران برای گردشگران اروپایی است اما آن چیزهایی که برای ما جاذبه دارد برای آنها جاذبه‌ ندارد و از این موضوع اشباع شده‌اند.

علی مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با تاکید بر لزوم استقلال فرهنگی و حفظ هویت ایرانیان در کشورهای خارجی اظهار کرد:‌ استعمار انواع مختلفی اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دارد که استعمار فرهنگی از همه‌ی آنها خطرناک‌تر است زیرا پایه و زیر بنای استعمارسیاسی و اقتصادی است. تا زمانی که فکر ملتی را استعمار نکرده باشند و استقلال فکری‌شان را از بین نبرده باشند نمی‌توانند بر آنها استعمار سیاسی و اقتصادی داشته باشند. وی با بیان این که اگر ملتی مکتب مستقلی نداشته باشد در میان ملت‌های دیگر هضم می‌شود، افزود: بلایی که روشنفکران خودباخته در رژیم گذشته بر سر مردم آوردند این بود که بحران عدم هویت را القا می‌کردند و می‌گفتند اسلام از خارج از مرزها تحمیل شده و بازگشت به ایران باستان، غرب گرایی یا مارکسیسم را پیشنهاد می‌دادند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را سفیران انقلاب اسلامی عنوان و خاطر نشان کرد: شما برای سایر ایرانیان و حتی ملل دیگر الگو هستید زیرا قشر فرهیخته به حساب می‌آیید. یکی از چیزهایی که باید از آن پرهیز کنیم تک بعدی بودن است. باید مراقب باشید تک بعدی و تک ساحتی نشوید زیرا انسان کامل اسلام انسانی است که همه ارزشهای انسانی را به طور هماهنگ در خود رشد داده باشد.

مطهری با تاکید بر لزوم استقلال فکری و سیاسی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اظهار کرد: مردان بزرگ تاثیر گذار هستند شما هم باید تاثیر گذار برمحیط باشید، نه تاثیر پذیر از آن. نقطه ضعف ما ایرانیها در مقایسه با سایر ملل مسلمان شدت تاثیرپذیری ماست. هندی‌ها، پاکستانی ها و اعراب به راحتی در محیط‌های بیگانه لباس سنتی و رفتار خود را حفظ می‌کنند اما ما زود رنگ دیگری رابه خود می‌گیریم.
وی ابلاغ پیام انقلاب اسلامی را رسالت دانشجویان خارج از کشور دانست و افزود: با نیروی نظامی و زور و جنگ نمی‌توان انقلاب را صادر کرد. البته موضوع مهم این است که ما پیام انقلاب را به خوبی دریافته باشیم و بدانیم که حرف نوی ما برای دنیا چیست؟ این امر مستلزم این است که ما انتقادات را بپذیریم نه این که خود را یک موجود قدسی و غیر قابل انتقاد بدانیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: ممکن است در کشورهای دیگر احکام اسلام مثل قصاص، حدود و تعزیرات را نپذیرند و آن را خلاف حقوق بشر بدانند یا نظام خانوادگی اسلام را ظلم بدانند اما ما زیر بار این مسائل نمی‌رویم. ممکن است انتقادات دیگری داشته باشند مثل این که یک منتقد را به صرف انتقاد بازداشت می‌کنیم که این وارد است؛ یا این که در جاهایی حقوق مردم رعایت نمی‌شود را باید بپذیریم و در پی رفع این نواقص باشیم. در واقع ما باید شناخت درستی از اسلام داشته باشیم تا تجربه‌ روی‌ گردانی مردم اروپا از دین خدا تکرار نشود.

مطهری با اشاره به روی‌گردانی اروپایی‌ها از دین در قرون وسطی، اظهار کرد: مفاهیم فلسفی کلیسا یکی از دلایل این رویگردانی بود زیرا آنها بین خدا و آزادی، بین خدا و حق حاکمیت ملی، بین دین و غرایز طبیعی، بین عقل و دین، بین دین و مال دوستی، بین دین و جاه و مقام، بین دین و غریزه‌ی جنسی تناقض قائل شدند؛ همین‌ها باعث شد اروپایی‌ها از دین گریزان شوند. ‌دنیای اسلام هم غرامت اشتباه کلیسا را پرداخت زیرا عده‌ای از روشنفکران می‌گویند حکومت دینی قابل تحقق نیست و معنا ندارد زیرا دین را همان دین کلیسا می‌دانند اما ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که آن رفتارها تداعی شود که کسی حق انتقاد نداشته باشد.

اخبار سیاسی -  ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------