آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

تهدید تندروها علیه مسافر نیویورک



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید



 
اخبار سیاسی - تهدید تندروها علیه مسافر نیویورک

 

کشاکش و اصطکاک و منازعه‌طلبی بخش جدانشدنی هویت سیاسی طیفی است که رویکردهای تعاملی دولت در عرصه دیپلماسی در چارچوب تفکرات و تمایلات و البته منافع تعریفی آنان نمی‌گنجد و در بزنگاه‌هایی که روحانی در راستای تلطیف فضا و تحدید دایره تخاصم میان ایران و غرب گام برمی‌دارد، لب به اعتراض و انتقاد گشوده و دست به اقدامات ایذایی می‌برند تا ناخشنودی و خشم خود از استراتژی ناهمسوی دولت یازدهم با نگرش و منش خود را به رخ بکشند.

 نقطه کانونی مخالف‌خوانی این طیف بر موضوع مذاکرات هسته‌ای و نوع تعاملات با غرب استوار است. سفر سال گذشته روحانی جلوتی نمایان از ارتقای جایگاه ایران در معادلات بین‌المللی را به رخ همگان کشید.

 

عالی‌ترین مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای ملاقات با مقامات ایرانی صف کشیدند و علاوه بر آن تصویب پیشنهاد رئیس‌جمهوری کشورمان با عنوان «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» با اتفاق آرای بی‌سابقه نشان از اثرگذاری وثیق گفتمان مطروحه روحانی در عرصه جهانی می‌داد اما تمامی این توفیقات با واکنش‌های منفی این طیف روبه‌رو شد، آنان دوست داشتند همانند دوران سابق با شعارهای آنچنانی اقتدار شعاری به منصه ظهور برسد نه آنکه گره‌های کور باز و فضا به سمت خروج از منازعه رهنمون شود.

 

اکنون دلواپسان به عنوانی تازه برای نامگذاری خود رسیده‌اند «کمیته صیانت از منافع ایران» کمیته‌ای که این روزها با حضور نام‌آشناترین منتقدین سیاست‌های دولت در آستانه سفر روحانی به نیویورک جلسه برگزار کرده و برای دولت حدود و ثغور تعیین کرده و خط قرمز تبیین می‌کند.

 از یک نامه جنجالی تا کنفرانس خبری آنچنانی
روحانی برای تغییر فضای افکار عمومی غرب نسبت به ایران و گذر از نگرش‌های غیردوستانه‌ای که طی سال‌های اخیر با سخنان تهاجمی و تخاصم‌مدارانه بر گستره آن افزوده شده، بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی در قالب مصاحبه‌های هدفمند را به عنوان استراتژی خود برگزیده است.

 

تلطیف نگرش‌ها و همنوایی افکار عمومی غرب با طرف ایرانی مولفه تاثیرگذاری است که می‌تواند دایره فشار بر مقامات سیاسی غرب و تندروهای منازعه‌طلب آن‌سوی اقیانوس را افزایش داده و فضا را برای طرف معتدل‌تر موافق توافق مهیا کند.

 

روحانی در همین راستا در گفت‌وگو با «آن کری» خبرنگار ان‌بی‌سی، گفته بود: «اراده دولت من بر این است که سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم... رابطه نزدیک‌تر می‌تواند راه‌های جدیدی را پیش روی سیاست‌مداران آمریکا بگذارد. به هر حال معتقدم به آینده باید بیشتر نگاه کنیم تا گذشته»

 

وی همچنین درخصوص ملاقات با اوباما تاکید کرده بود: «فعلاً در برنامه من چیزی به‌عنوان ملاقات با رئیس‌جمهور اوباما وجود ندارد. [اما] در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است».

 

روحانی با تاکید بر این نکته که قطع ارتباطات نمی‌تواند همیشگی باشد، تاکید می‌کند: «به هر حال زمانی دریک شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی و یا بعد از آن، مساله ایران و آمریکا حل خواهد شد و این گونه نیست که صد سال دیگر هم همین‌طور باشد».

 

این سخنان روحانی دو روز پیش با نامه تند اعضای کمیته صیانت از منافع ملی روبه‌رو شد. آنان با ابراز تاسف نسبت به ادبیات روحانی این سخنان رئیس‌جمهوری را عجیب و در راستای تشدید عملکردهای روحانی در سفر گذشته به نیویورک که آن را ناموجه و بی‌فایده می‌دانند، عنوان کرده و خطاب به نمایندگان مجلس تاکید می‌کنند: «آیا تلاش برای تبدیل کردن رابطه‌مان با آمریکا، از دشمنی به دوستی، معنایی غیر از براندازی نرم جمهوری اسلامی دارد؟ و آیا انتظار واکنش قاطع مسئولان و به‌خصوص منتخبین مردم در مجلس به اقدامات درجهت براندازی بنیان جمهوری اسلامی و خالی کردن آن از محتوا، انتظار بی‌جایی است؟ و آیا انتظار پیگیری طرح عدم کفایت، در مجلس، در صورت دیدار با اوباما، و دراز شدن دست دوستی به شیطان بزرگ، حداقل انتظاری نیست که مردم حق دارند از نمایندگان‌شان در مجلس داشته باشند؟»

این سخنان تند روز گذشته با برگزاری کنفرانس خبری از سوی این جریان دلواپس تکمیل شد و حملات به روحانی و تعیین‌تکلیف برای وی در سفر نیویورک به منصه اجرا گذاشته شد.
 
اخبار سیاسی  - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------