آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

خسارت 6500 میلیارد تومانی به بیت‌المال!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 
اخبار سیاسی - خسارت 6500 میلیارد تومانی به بیت‌المال!

 

درحالی که هفته گذشته استاندار تهران گفته بود «30 درصد از احکام قضایی تخریب‌ ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز هنوز اجرایی نشده است» روز گذشته مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری در پایتخت ایران گفت: «بسیاری از پرونده‌ها مسدود باقی مانده است. حتی 118 پرونده که با مدارک کامل شده، اقدامی برای پیگیری آن صورت نگرفته است و حدود چهار سال در بین زمین و هوا معطل باقی مانده است».

 

سیداحمد نبوی درحالی این اظهارات را در نشست خبری زمین‌خواری بزرگ در مناطق حفاظت شده انجام داد که در همان نشست مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: «استان تهران بیشترین تصرفات غیرقانونی کشور را دارد».

 

هرچند در دهه‌های گذشته مقابله با پدیده زمین خواری جزو کار‌ویژه‌های دولت‌ها بوده است اما، مسئولان دولتی به دنبال این هستند که برخورد با زمین‌خواران را شدت ببخشند.

 

نهم تیر گذشته معاون اول رئیس‌جمهور با صدور بخشنامه‌ای برای سه وزیر جهادكشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، شیوه مبارزه با زمین خواری را ترسیم كرد.  اسحاق جهانگیری از این سه وزارتخانه خواست با زمین‌خواری در منابع طبیعی، تغییر كاربری اراضی و اكتشاف معدن برخورد کنند. درحالی که اخبار متعددی درباره زمین‌خواری در مناطق مختلف کشور منتشر می‌شود اما، آنطور که مسئولان استانی تهران می‌گویند، پایتخت ایران بیش از سایر مناطق در معرض زمین‌خواری قرار داشته است.

 24هزار هکتار تصرفات در تهران
 آنطور که به‌تازگی مدیرکل محیط زیست استان تهران گفته است بیش از 40 درصد مساحت استان تهران جزو مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است ولی به‌دلیل تراکم بالای جمعیت در این استان بیشتر در معرض تصرف غیرقانونی قرار می‌گیرند.

 

محمد‌هادی حیدرزاده ادامه داده است: وزارت نیرو، سازمان امور اراضی و سازمان جنگل‌ها متولی برخورد با تصرفات هستند و سازمان محیط‌زیست متولی این امر نیست. در استان تهران، 24 هزار هکتار تصرفات داشتیم که امسال تعداد زیادی از آنها قلع و قمع و رفع تصرف شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه از سال 88 تا 92 حجم تصرفات غیرقانونی افزایش داشته، گفته است: ما شاهد از بین رفتن زیستگاه‌ها و گسترش ویلاسازی در مناطق هستیم و این موضوع حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری را دچار مشکل کرده است که به دنبال این مشکلات تنوع ژنتیکی نیز از بین رفته است. 

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تصرفات در شمیرانات تهران اسفناک است، گفته است: در این منطقه به‌دلیل آب و هوای مناسب شاهد تصرفات بسیاری هستیم. وی افزوده است: هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه در زمینه برخورد با متخلفان صورت گرفته تا ما کمتر شاهد تصرفات غیرقانونی باشیم. در رابطه با منطقه ورجین باید بگویم دخل و تصرف در این منطقه با صورتجلسه صوری صورت گرفته است. به‌گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران حکم برای مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز صادرشده ولی در کشوی کارشناسان باقی مانده است و اکنون دخل و تصرف به 30 هکتار افزایش پیدا کرده است.

 آسیب 6500 میلیارد تومانی زمین‌خواری
اظهاراتی که مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  در نشست خبری زمین‌خواری بزرگ در مناطق حفاظت شده انجام داده حتی از اظهارات مدیرکل محیط زیست استان تهران هم تکان‌دهنده‌تر است. نبوی با اشاره به افزایش پدیده خوش‌نشینی در استان تهران گفته است: 118 پرونده که مدارک آنها کامل شده و طی چهار سال اخیر معطل مانده بود برای اجرای احکام در دستور کار قرار گرفته است.

 

به گفته وی در دو ماه گذشته با دستور ویژه از سوی رئیس سازمان محیط زیست، برخورد با دخل و تصرف غیرقانونی را آغاز کرده‌ایم که در این مدت شاهد 6500 میلیارد تومان آسیب در این زمینه بودیم که در بخش اول حکم دادگاه برای 42 پرونده صادر شده و این حکم برای قلع و قمع و رفع تصرف بوده اما متاسفانه پرونده‌ها باقی مانده و اقدامی برای اجرای احکام آن صورت نگرفته است.

 

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزوده است: برخی پرونده‌ها با صورتجلسه صوری در خانه متهمان پیدا شده است که با همکاری معاون دادستانی تهران، قوه قضائیه و دادگستری پیگیری‌های لازم صورت گرفت.

 

نبوی در ادامه گفته است: بسیاری از پرونده‌ها مسدود باقی مانده است. حتی 118 پرونده که با مدارک کامل شده، اقدامی برای پیگیری آن صورت نگرفته است و حدود چهار سال در بین زمین و هوا معطل باقی مانده است. مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادامه داده است: اداره کل محیط استان تهران به سرعت با همکاری دادگستری در زمینه برخورد با دخل و تصرف غیرقانونی وارد عمل شد و 100 مورد جدید را شناسایی کرد که به زودی با توجه به اینکه هنوز ویلاسازی صورت نگرفته است، آن را پس خواهیم گرفت. در واقع این کار با کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه و تیم ویژه‌ای شکل گرفته و تا دو، سه هفته آینده قلع و قمع آن آغاز خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه قیمت برخی از ویلاها به میلیاردها تومان می‌رسد، گفته است: ما در استان تهران ویلایی مانند ویلای قصر را داریم که 18 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است ولی باید تخریب شود چراکه ساخت‌وساز غیرقانونی صورت گرفته و کمیسیون تحت نظر سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، سازمان جنگلبانی و محیط زیست قبل از آنکه ویلاسازی صورت بگیرد، وارد عمل نشده‌اند و اکنون باید بخشی از ضرر و زیان را به افراد متخلف پرداخت کنیم.

 

نبوی ادامه داده است: نزدیک به 50 پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور در یک سال گذشته به دست ما رسیده که همگی آنها در هشت سال گذشته اتفاق افتاده است که 20 پرونده از آنان مختومه شده ولی 30 پرونده دیگر در دست اجراست و احتمال می‌دهیم برخی از مسئولان آن دوره که اشخاص حقوقی متخلف هستند، باید در این زمینه پاسخگو باشند.

 

ایسنا نوشت؛ مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از ورود به مناطق تصرف شده در استان‌های مازندران، گیلان، فارس و البرز خبر داده و گفته است: تا قبل از پایان سال مناطق تصرف شده را در این استان‌ها رفع تصرف خواهیم کرد. شناسایی این مناطق در استان‌های مازندران و گیلان از هفته گذشته آغاز شده و تا ماه آینده گزارش تصرفات را در این مناطق به رسانه‌ها ارائه خواهیم کرد.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------