آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

چرا هاشمی تکذیب کرد؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاسی - آیت‌ا... هاشمی:برای ریاست مجلس خبرگان می‌آیم

 

«برای ریاست مجلس خبرگان می‌آیم» این جمله تنها یک پاسخ نبود بلکه رفع تردیدهایی بود که از سوی برخی در روزهای قبل حول محور ریاست مجلس خبرگان در پی درگذشت آیت‌ا... مهدوی کنی مطرح شده بود.

 

آیت‌ا... مهدوی کنی که ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشت رحلت کرد و کرسی ریاست مجلس خبرگان خالی ماند. پس از آن بود که گمانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس خبرگان آغاز شد. برخی از آیت‌ا... هاشمی شاهرودی نام بردند و برخی دیگر به آیت‌ا... یزدی و آیت‌ا... جنتی اشاره می‌کردند اما بیشتر اعضای مجلس خبرگان می‌دانستند که آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که قبل از آیت‌ا... مهدوی کنی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان حضور داشت، دارای حامیان زیادی برای جلوس مجدد بر این صندلی است.

 

این موضوع به حدی آشکار بود که حسین شریعتمداری در جایگاه مدیر مسئول کیهان، نتوانست چشم خود را بر روی این حقیقت ببندد و اواخر مهر در نشستی دانشجویی گفت: «در خصوص بحث خبرگان رهبری مباحثی از قبل مطرح بود، عده‌ای هاشمی رفسنجانی را مطرح می‌کردند. نامزد دیگر هم مهدوی کنی بود که ایشان به رحمت خدا رفتند و آیت‌ا... جنتی هم که اسم‌شان مطرح بود اعلام کردند که ریاست خبرگان را نمی‌پذیرند. حال با تغییراتی که رخ داده ممکن است معادلات فرق کند البته برخی از افراد هیأت‌رئیسه نیز مطرح بودند که در این مورد باید چند روزی صبر کرد، البته این بحث‌ها از همین امروز شروع شده است و افرادی مطرح شده‌اند که اگر بگوییم، ممکن است خطا باشد.» ا

 

ما مشخص نیست چرا برخی در حالی که هیچ یک از گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس خبرگان سخنی درباره آن نمی‌زنند، به اظهارنظرهایی می‌پردازند که قابل تامل است. مثلا حجت الاسلام سیداحمد خاتمی 5آبان‌ ماه با لحنی آمیخته به قاطعیت درباره آیت‌ا... هاشمی، از عدم تمایل ایشان برای جلوس بر کرسی ریاست مجلس خبرگان خبر داد. او گفت: «آنطور که من خبر دارم جناب آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته‌اند که تمایلی به ریاست ندارند، الان نیز در فضای عمومی خبرگان اسم ایشان مطرح نیست، اما سیاستمداران ما هر لحظه ممکن است تصمیم جدیدی بگیرند و اگر ایشان هم تصمیمی بگیرد، می‌شود یکی از کاندیداها و مجلس خبرگان رهبری مانند بقیه برای ایشان تصمیم می‌گیرد.»

 آیت‌ا... هاشمی آماده حضور
 یک روز پس از اظهارات سیداحمد خاتمی بود که سایت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اینگونه نوشت: <يك منبع نزديك به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات يك عضو مجلس خبرگان رهبري را كه گفته است "آقاي هاشمي رفسنجاني تمايلي به كانديدا شدن براي رياست مجلس خبرگان رهبري ندارند> را تكذيب كرد.

 

اين منبع همچنین گفت: آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني درباره كانديدا شدن براي رياست مجلس خبرگان رهبري نه تنها چنين مطلبي نگفته‌اند، بلكه در پاسخ به سؤالي در همين زمينه گفته‌اند درصورتي كه بعضي افراد كه آنها را براي رياست خبرگان صالح نمي‌دانم قصد كانديدا شدن داشته باشند، آمادگي خود را براي كانديداتوري رياست اين مجلس اعلام خواهم كرد.» رسانه‌های تندرو اما پس از انتشار مواضع آیت‌ا... هاشمی به دنبال آن گشتند تا بتوانند جوی ایجاد کنند تا اظهارات آیت‌ا... هاشمی دیده نشود.

 چرا هاشمی تکذیب کرد؟
خیلی از انتشار این مطلب در سایت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نگذشته بود که سیداحمد خاتمی گفت: آنچه بنده درباره احتمال عدم‌تمایل آیت‌ا... هاشمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان مطرح کردم، مستند به اظهارات خود ایشان در گفت‌وگوهای خصوصی با چند عضو برجسته مجلس خبرگان بوده است. وی گفت: اظهارات آقای هاشمی مشکلی ایجاد نمی‌کند، ایشان می‌تواند از نظر قبلی‌اش برگردد و اختیار خودشان را دارند اما اینکه بخواهند نقل قول خودشان را رد کنند، خلاف واقعیت است چرا که این اظهارات بنده مستند بوده است. خاتمی تصریح کرد: ایشان به‌عنوان عضو خبرگان رهبری، حق دارند هر تصمیمی درباره کاندیداتوری بگیرند، اما انکار قولی که بنده از ایشان نقل کردم، خلاف واقعیت است.

 نظر آیت‌ا... علم‌الهدی چیست؟
یک عضو دیگر مجلس خبرگان رهبری هم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه هاشمی رفسنجانی اظهار کرده اگر احساس کنم افراد ناصالح قصد دارند برای ریاست مجلس خبرگان ثبت‌نام کنند من هم کاندیدا خواهم شد، به نظر شما منظور وی از افراد ناصالح در مجلس خبرگان چه کسانی هستند، گفت: هر کسی کاندیدا شود از نظر ایشان می‌شود ناصالح، من در جریان نیت ایشان نیستم، آقای هاشمی نظریات خاصی دارد که باید ببینیم افراد ناصالح از نظر ایشان چه کسانی هستند و این ناصالح بودن از چه جهتی است.

 

آیت‌ا... احمد علم‌الهدی اضافه کرد: اگر منظور تقوا و دیانت باشد، در خبرگان هیچ فاسدی نیست و اگر ناصالح باشد چرا خبره است. خبره باید فقیه عادل باشد، آیا در فقهای عادلی که در خبرگان هستند واقعا افراد ناصالح وجود دارد که بخواهد برای ریاست خبرگان کاندیدا شود. علم‌الهدی با بیان اینکه البته ممکن است نظرشان در مورد ناصالح، ناصالح برای ریاست باشد، بیان داشت: باید ببینیم مقصودشان چه بوده است؛ اگر ناصالح به آن معنا باشد درست نیست که به فقهای عادل مجلس خبرگان ناصالح بگوییم.

 آیت‌ا... هاشمی ارجح بر هر گزینه دیگر
از سوی دیگر یک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان بر دیگران ارحج است. آیت‌ا... محسن غرویان اظهار داشت: مجلس خبرگان ویژگی‌های خاصی را می‌طلبد، هم برای اعضا و هم برای ریاست. برای ریاست مجلس خبرگان، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اولویت بیشتری نسبت به سایرین دارد.

 

وی اضافه کرد: سوابق مدیریتی، مبارزاتی و انقلابی آیت‌ا... هاشمی و همچنین تجربه‌ای که ایشان پیش از این در مقام ریاست مجلس خبرگان داشتند، به مناسب بودن ایشان برای ریاست خبرگان کمک می‌کند. وی ادامه داد: علاوه بر مسائل پیش گفته، روحیه و طلب وجود فضای صمیمیت و رفاه در جامعه و کاهش منازعات و کشمکش‌ها و به جلو بردن جامعه برای برقراری آرامش روحی و روانی نیز از ویژگی‌های مهم آیت‌ا... هاشمی به شمار می‌آید. آیت‌ا... غرویان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که آیت‌ا... هاشمی از قدیم الایام رابطه دوستانه‌ای با رهبر معظم انقلاب داشته‌اند. به نظر بنده، مجموعه امتیازات و ویژگی‌هایی که به آنها اشاره کردم جایگاه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را برای ریاست مجلس خبرگان تثبیت می‌کند.

 کسی جز آیت‌ا... هاشمی رئیس مجلس خبرگان نخواهد شد
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: اداره مجلس خبرگان رهبری و مدیریت این مجموعه تدبیر بالا و همچنین مقبولیت عمومی و خصوصا جنبه کاریزماتیک داشتن می‌طلبد. محسن رهامی درباره اهمیت جانشین آیت‌ا...مهدوی‌کنی تصریح کرد: اهمیت جانشین ایشان به اهمیت مجلس خبرگان برمی‌گردد.

 

خبرگان رهبری مرجعی است که مهمترین نقش را در تعیین رهبر نظام دارد. چون برای رهبر نظام اختیارات وسیعی در قانون اساسی پیش‌بینی شده است، این جایگاه اهمیت مجلس خبرگان رهبری را هم بالا می‌برد. وی ادامه داد: اگر شرایط غیرسیاسی و متعارف باشد، صلاحیت‌های مدیریتی و سوابق اداره کشور و سوابق همراهی با امام و رهبری مطرح شود؛ علی‌القاعده کسی جز آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان نخواهد شد

 

. وی درباره خصوصیات رئیس مجلس خبرگان اظهار کرد: اداره خبرگان رهبری و مدیریت این مجموعه تدبیر بالایی می‌طلبد. همچنین مقبولیت عمومی و خصوصا جنبه کاریزماتیک داشتن خیلی مهم است. فکر می‌کنم خبرگان با درایتی که دارند شخص واجد شرایطی که بتواند این مجموعه را مدیریت کند و مصالح کلی نظام را بر مصالح جناحی، شخصی و گروهی ترجیح دهد، انتخاب خواهند کرد.
 
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------