آخرین اخبار سیاسی

پزشکیان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

دریافتی ناچیز کارمندان دولت بستر اشاعه فساد اداری است/ FATF داخلی می‌تواند مانع بروز فساد شود

وزیر بهداشت و درمان در دولت اصلاحات می‌گوید: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا…

اصولگرایان محتاج توبه اصلاح‌طلبان!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 
اخبار سیاسی - اصولگرایان محتاج توبه اصلاح‌طلبان!

 

توبه راه نجات و درخواست از پروردگار برای آمرزش گناهان است؛ اما توبه شرایطی دارد و افرادی هم که می‌خواهند دیگران توبه کنند باید صلاحیت این کار را داشته باشند.

 

بسیاری از بزرگان بر توبه تاکید می‌کنند چراکه این عمل جامعه را از بسیاری آفات مصون نگه می‌دارد و امنیت را به همراه دارد اما برخی اوقات «توبه» به لفظی تبدیل می‌شود که برخی برای انتقام گرفتن از رقیب به‌کار می‌برند.

 

البته برخی اوقات هم خودشان توانایی شنیدن توبه را ندارند چنانکه رئیس‌جمهور در ماه محرم توبه «حرّ» را در سخنرانی‌هایش بازگویی کرد اما برخی اصولگرایان با اندیشه حزبی و جناحی خود آن سخنان را تعبیر کردند. روزنامه خاص نوشت؛ «آقای رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود درباره درس‌های کربلا و عاشورا به «قبول توبه» اشاره کرد و می‌فرمایند؛ «ما تابع همان حسینی(ع) هستیم که توبه حر را هم قبول کرد... من در جامعه کسی را نمی‌شناسم که گناهی بالاتر از گناه حرّ مرتکب شده باشد و (هیچ) عظیم‌الشأنی را در تاریخ بعد از پیامبر(ص) و امام علی(ع) جز اباعبدا...‌الحسین(ع) نمی‌شناسم که در برابر سری که حرّ برایش خم کرد، گذشت کرده و او را در آغوش کشیده باشد.

 

این بخش از اظهارات آقای روحانی «سخن حق» و صدالبته قابل قبولی است اما، اگر خدای‌نخواسته منظور آقای رئیس‌جمهور از اشاره به این فراز از تاریخ کربلا، مقایسه آن با سران فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ باشد که متأسفانه شواهدی از این فرض حکایت دارد، باید گفت نظر یادشده از نوع «قیاس مع‌الفارق» است و نه فقط کمترین مشابهتی میان جناب «حرّ» با سران فتنه وجود ندارد، بلکه این دو ماجرا با یکدیگر تفاوتی در حد تضاد و فاصله‌ای به اندازه زمین و آسمان دارند».

 چه ‌کسانی محتاج توبه اصلاح‌طلبان هستند؟
حدادعادل 25 اردیبهشت 92 گفت: «درِ توبه برای اصلاح‌طلبان همیشه باز است، در این صورت با شرط اعتقاد به نظام و قانون اساسی می‌توانند در چارچوب قانون فعالیت کرده و در چرخه رقابت‌ها باقی بمانند.» یا پیش‌تر در سال91 صادق محصولی گفته بود: «همان‌قدر که اصلاح‌طلبی برای کشور نیاز است همان قدر نیز اصولگرایی برای کشور لازم است اما باید توجه داشت حضور اصلاح‌طلبانی در انتخابات مفید است که در گذشته و در فتنه خرابکاری نکرده‌اند که امروز هم طلبکار باشند. اینکه اصلاح‌طلبان باید گذشته خود را جبران کنند و صرفا توبه نیز در این راستا کفایت نمی‌کند چرا که باید به‌صورت قلبی در عمل این را نشان دهند.» یکی از مسئولان روزنامه‌های صبح هم گفته بود: «اگر اصلاح‌طلبان به تقابل با حق ادامه دهند، به نقاط عمیق‌تر چاه باطل می‌روند و اگر می‌خواهند به صراط مستقیم انقلاب بازگردند، در یک کلام «توبه نصوح» را بپذیرند».

 

فارغ از اظهارات اصولگرایان که نگران توبه نکردن اصلاح‌طلبان هستند، برخی از این طیف هم هستند که در میان اظهارات اصلاح‌طلبان جمله‌ای پیدا کنند و از آن تعبیر توبه کنند. مثلا سعید حجاریان چندی پیش به تسنیم گفته بود: «اعتقاد ندارد تقلب و تخلفی در انتخابات 4 سال پیش رخ داده اما معتقد به تدلیس سیستماتیک است.» و اصولگرایان این جمله را توبه او از اصلاح‌طلبی معنا کرده و در مورد آن بسیار نوشتند.

 واکنش اصلاح‌طلبان به نیاز فوری اصولگرایان به توبه!
لبخند بر لب، واکنش اصلاح‌طلبان به نیاز اصولگرایان برای توبه آنها بود و چند سوال هم چاشنی این لبخند!

 

شاید کامل‌ترین پاسخ را سیدمحمد خاتمی داد: «اصلاح‌طلبی دارای اصول و هویتی روشن است؛ هویت آن عبارتست از اسلام‌خواهی و به‌خصوص حاکمیت عدالت و اخلاق و رضایت مردم. اصلاح‌طلبی خود را در درون نظام تعریف می‌کند و گرچه اهل انتقاد است اما «تعامل» را نیز مورد توجه قرار می‌دهد ولی تعامل به معنی توبه و دست برداشتن از هویت خود نیست. اگر احیانا گفته شود که از حق و رای مردم دفاع نشود و اگر ظلمی بشود، سکوت کنید، اگر این پذیرفته شود هویت از بین رفته است».

 

آنچه او گفت شاید پاسخ به آنچه باشد که اصولگرایان توبه خاتمی تفسیر کردند. رئیس‌جمهور اسبق کشورمان چندی پیش گفته بود: «اصلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود. اگر چنین نشود، نتیجه‌ای جز واگذاری عرصه به تندروهای مسئولیت‌ناپذیر جامعه حاصل نخواهد شد و این هم به زیان مردم است و هم به زیان نظام. هر جریانی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و ما منکر اشتباهات خود نیستیم».

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتمادملی هم در واکنش به این درخواست توبه‌ها و نوشتن توبه‌نامه گفت: «این نظر، نظر قریب به اتفاق اصولگرایان نیست. این نظر تعداد اندکی از افراد تندرو است. آنهایی که نمی‌خواهند کشور به سامان برسد و به دنبال مشکل همیشگی در کشور هستند. آنها حیات و موفقیت خودشان را در بحران می‌بینند. آنها می‌دانند که بیش از دوسوم ملت ما اصلاح‌طلب هستند. به قول آقای کرباسچی آن قسم از مردمی را هم که اصلاح‌طلب نبودند، دولت فعلی، اصلاح‌طلب کرد. مردم از اصولگرایی بریده و به اصلاح‌طلبی علاقه‌مند شده‌اند و اکثریت مردم ما درحال حاضر اصلاح‌طلب هستند. با این حرف آنها انتظار دارند ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر از مردم توبه‌نامه امضا کنند. این حرف بچه‌گانه است. این حرف‌ها از سوی افراد افراطی‌زده می‌شود. از سوی دیگر باید گفت فردی توبه می‌کند که گناهی مرتکب شده باشد». ع

 

ارف هم در واکنش به اصرار اصولگرایان برای توبه اصلاح‌طلبان گفته است: «توبه‌فرمایان باید بگویند برای چه چیز اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان سیاسی باید توبه کنند».

 

شهاب طباطبایی هم چندی پیش گفت: «اگر عدم تکرار اشتباهات گذشته نوعی از اصلاح‌طلبی است من می‌گویم مجموع عقلای اصلاح‌طلب تواب هستند»!

 

اسحاق جهانگیری در سال 91 اینگونه به نیاز ضروری اصولگرایان برای توبه اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد: «درست است افرادی که می‌گویند اصلاح‌طلبان باید توبه کنند و فلان و فلان کار را بکنند، هیچ کدام از آنها سخنگوی کشور نیستند و نظر شخصی خودشان را می‌گویند اما این بحث‌ها آنقدر در رسانه‌ها و توسط افرادی که بعضا مسئولیت دارند، تکرار می‌شود که اصلاح‌طلبان بعضا فکر می‌کنند در چنین فضایی یک پالس رسمی نیاز است تا همه بدانند، این حرف‌ها از سوی بزرگان کشور نیست».

 اصلاح‌طلبان نیازمند توبه رقیب نیستند
اگر قرار است «توبه» اینگونه معنا شود؛ اصولگرایان هم باید توبه کنند. توبه از حمایت‌هایشان از برخی که طی 8 سال مشکلات زیادی برای کشور تولید کردند، توبه برای منتسب کردن بزرگان کشور به مواردی که خود بهتر می‌دانند صحت ندارد. توهین و اهانت به دلسوزان کشور و... که بر کسی پوشیده نیست اما اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه از روی بغض سیاسی درخواست توبه از اصولگرایان ندارند بلکه برایشان آرزوی اصلاح می‌کنند.


اخبار سیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------