آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

پروژه تندروها براي شکست مذاکرات/پشت پرده طرح سئوال از ظريف/ماجراي معاهده ترکمنچاي هسته اي چيست؟



اخبار,ماجراي معاهده ترکمنچاي هسته اي


اخبار سیاسی - پروژه تندروها براي شکست مذاکرات/پشت پرده طرح سئوال از ظريف/ماجراي معاهده ترکمنچاي هسته اي چيست؟

در آستانه مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 در وين، حملات به تيم مذاکرات مذاکره کننده کشورمان آغاز شده است.

دهمين دور مذاکرات جامع هسته‌اي ايران و گروه پنج به علاوه يک از روز سه شنبه اين هفته (18نوامبر 2014) در شهر وين برگزار مي‌شود. در آستانه اين دور حساس از مذاکرات، بار ديگر طرح سئوال از محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان از سوي برخي از نمايندگان مجلس مطرح شده است. همزمان با طرح اين سئوال، برخي از طراحان سئوال از "معاهده ترکمنچاي هسته اي" سخن مي گويند.

طرح سئوال از ظريف
 100 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پاي سؤال جواد کريمي‌قدوسي نماينده مشهد و کلات و تعدادي از نمايندگان از محمدجواد ظريف وزير امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌اي از ژنو تا وين 6 را امضا کردند.
اين سؤال که در ابتدا به امضاي 40 نماينده مجلس رسيده بود، براي بررسي به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي پارلمان ارجاع شده بود اما به دليل قانع نشدن کريمي‌قدوسي، قلمرو سؤال ملي تشخيص داده شده و براي بررسي بيشتر به صحن علني خانه ملت ارجاع شده است.


پس از ارجاع سؤال به صحن علني، 60 نماينده ديگر به تعداد امضاکنندگان اين سؤال اضافه شده و تعداد امضاهاي آن به 100 نفر رسيده است.
قرار بود اين سؤال هفته گذشته در صحن علني بررسي شود اما به دليل حضور وزير امور خارجه در وين براي ادامه مذاکرات هسته‌اي با 1+5، رسيدگي به آن به تعويق افتاده و به هفته جاري موکول شده است.
 
پشت پرده طرح سئوال از ظريف
اعضاي تيم مذاکره کننده کشورمان پس از انجام هر دور از مذاکرات هسته اي با حضور در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، نمايندگان مجلس را در جريان کامل مذاکرات قرار مي دادند و گزارشي مفصل از روند مذاکرات و ميزان پيشرفت براي انجام توافق نهايي را ارائه مي کردند. پس از انجام مذاکرات هسته اي نيويورک و وين، عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده کشورمان براي ارائه گزارش راهي مجلس مي شود و گزارش کاملي از روند مذاکرات به نمايندگان ارائه مي کند. پس از ارائه اين گزارش، برخي از نمايندگان مجلس با استناد به گزارشي ديگري که توسط اعضاي تيم مذاکره کننده کشورمان محتواي آن تاييد نشد، از برخي مفاد توافق نهايي سخن گفتند. آنها حتي ادعا کردند که ايران و آمريکا به توافق نهايي رسيده اند اما نمي خواهند تا پايان زمان مقرر مذاکرات، آن را علني کنند! برخي از مفاد اين توافق احتمالي نيز توسط اين نمايندگان افشا شد! آنها از توافق ايران و آمريکا بر سر تعداد سانتريفيوژها سخن گفته و عدد آن را 4 هزار اعلام کردند.
اين اظهارنظرها هم از سوي دستگاه ديپلماسي ايران و هم وزارت امور خارجه آمريکا تکذيب شد. اعضاي تيم مذاکره کننده نيز اين ادعاها را بشدت تکذيب و از اعلام اين اظهارنظرها انتقاد کردند؛ چرا که به تضعيف ايران در مذاکرات هسته اي کمک مي کرد.

مانور رسانه اي غرب بر سر يک ادعا
نکته جالب توجه اينکه پس از اين اظهارنظرها، رسانه هاي غرب در تحليل هاي خود پيرامون مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 عدد سانتريفيوژها در توافق نهايي را 4 هزار اعلام کردند. در حالي که پيش از آن عدد 6 هزار و حتي 8 هزار را عنوان مي کردند. اعضاي تيم مذاکره کننده کشورمان بارها نسبت به اين مسئله واکنش نشان دادند و توافق بر سر تعداد سانتريفيوژها را تکذيب کردند.


يک کارشناس ارشد مديريت رسانه درباره اين ادعا به خبرگزاري آريا مي گويد: به نظر مي رسد اعلام عدد تعداد سانتريفيوژها از سوي برخي از نمايندگان کشورمان، باعث شد رسانه هاي غرب که در راستاي منافع غرب در مذاکرات هدايت مي شوند، پروژه تخريب اعضاي تيم مذاکره کننده ايران را با کمک تندروها و مخالفان مذاکرات هسته اي در داخل ايران دنبال کنند. ايران و آمريکا به احتمال زياد بر سر تعداد سانتريفيوژها با عددي غير از 4 هزار توافق کرده و يا خواهند کرد که بيشتر از عدد اعلام شده است. اما اعلام عدد 4 هزار سانتريفيوژها از سوي يک نماينده مجلس باعث مي شود که طرف غربي در مذاکرات بر سر اين ميزان سانتريفيوژ پافشاري کند و تيم مذاکره کننده کشورمان را تحت فشار قرار دهد که مجلس ايران به 4 هزار سانتريفيوژ راضي شده است و شما هم بايد به آن رضايت دهيد.


ظاهراً پس از اين اظهارنظرها که تيم مذاکره کننده را در دور بعدي مذاکرات تضعيف کرده است، مثل روال گذشته اعضاي تيم مذاکره کننده براي ارائه گزارش مذاکرات هسته اي راهي مجلس نمي شوند و تصميم به محرمانه ماندن مذاکرات تا پايان رسيدن به نتيجه نهايي مي گيرند. به نظر مي رسد اين تصميم بهانه ديگري براي مخالفان مذاکرات هسته اي شده است و آنها با طرح سئوال از ظريف در آستانه مذاکرات هسته اي، قصد دارند پروژه شکست مذاکرات را پيش ببرند. در همين راستا برخي ادعاها درباره "معاهده ترکمنچاي هسته اي" از سوي آنها نيز مطرح مي شود.

"ماجراي معاهده ترکمنچاي هسته اي"
 ابراهيم کارخانه اي رئيس کميته هسته اي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگويي، با اشاره به مذاکرات اخير ايران در مسقط مدعي شده است: آمريکايي ها در اقدامي گستاخانه با ارائه پيشنهادات 8 صفحه اي در مذاکرات مسقط، معادلات مذاکرات را به هم ريختند؛ پيشنهاد 8 صفحه اي آمريکا در مسقط يک معاهده ترکمنچاي هسته اي است که بدون شک تيم مذاکره کننده هرگز زير بار آن نخواهد رفت.


 بنابه ادعاي اين نماينده مجلس، "طرح آمريکايي ها براي محدود کردن تعداد سانتريفيوژها در حد چرخش دکوري و حيات نباتي و توقف تحقيق و توسعه در حد سانتريفيوژهاي نسل کهنه (نسل يک) و تعطيلي طولاني مدت آب سنگين اراک به بهانه بازطراحي و تغيير ماهيت به آب سبک و اعلام بازرسي هاي نامحدود و سرزده از تمامي تاسيسات هسته اي و در امتداد آن از تاسيسات نظامي است."
 
خبرگزاري آريا در اين خصوص، با دکتر صادق زيباکلام و شوهاني، عضو کميسيون امنيت ملي گفتگو کرده است.
صادق زيباکلام ،تحليلگر مسائل سياسي، درباره حملات به دکتر ظريف در آستانه مذاکرات وين به خبرگزاري آريا مي گويد:نفع سياسي تندرويان، جبهه پايداري و اصولگرايان تندرو در به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي نيست و به عبارت ديگر اصولگرايان تندرو به راحتي منافع سياسي خود را بر منافع ملي ارجحيت مي دهند و منافع ملي را قرباني مصالح سياسي خود مي کنند و براي آنکه اجازه ندهند دکتر روحاني و تيم هسته اي به توافق دست پيدا نکنند حاضر هستند جلوي توافق را که به نفع منافع ملي کشور است بگيرند و منافع ملي را قرباني مصالح سياسي خود کنند.


احمد شوهاني، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، هم درباره حمله برخي نمايندگان به وزير خارجه کشورمان در آستانه مذاکرات وين به خبرگزاري آريا مي گويد:نمايندگاني که بحث سوال از دکتر ظريف را مطرح مي کنند اين سوالات از قبل طرح شده و کميسيون امنيت ملي مجلس حدود 7 يا 8 ماه پيش سوالات از دکتر ظريف را طرح کرده بود که قانع نشده بودند و اکنون همان سوالات قبلي در صحن مجلس طرح مي شود. سوال جديدي طرح نشده است. دکتر ظريف مدتي است که در کميسيون حضور پيدا نکرده است و بر اساس آنچه که در دستور کار قرار گرفته است قرار است دکتر ظريف به سوالات قبلي پاسخ دهد.


شوهاني با بيان اينکه با نمايندگان سوال کننده همراه نيست، ادامه مي دهد:دکتر ظريف کار خود را به خوبي انجام داده و تيم مذاکره کننده با حساسيت از منافع ملي دفاع مي کند اما از طرف ديگر حق نمايندگان است که سوالات خود را مطرح کنند.اکنون نيز طرح سوالات قبلي در دستور کار صحن مجلس براي راي گيري قرار دارد.
وي تاکيد دارد:اگر اينگونه سوالات طرح نشود بهتر است و قطعا تاثير گذار است و بزرگنمايي مي شود و شکاف ميان مجلس و دولت را بيشتر مي کند و تريبونهاي بيگانه بر روي آن مانور مي دهند.

اخبار سیاسی - آریا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------