آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

آنچه وزير علوم بايد بداند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


 آنچه وزير علوم بايد بداند

 

«برهان خُلف» يا روش اثبات غير مستقيم علي مطهري در نطق مخالفت با وزير پيشنهادي حسن روحاني براي وزارت علوم بي شک، نقطه عطف راي گيري متفاوت روز گذشته بهارستان نبود.

 

روزي که موافقان جبهه پايداري برگه هاي راي خود را در برابر دوربين نشان دادند و البته خط و نشان کشيدند که راي موافقشان مشروط به بيرون نرفتن وزير از خطوط قرمز تعيين شده است! آنچه مهم است اما به سرانجام رسيدن سرنوشت وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري است. وزارتخانه بي صاحبي که حالا کليد قفل بسته اش به دست محمد فرهادي افتاده تا سال پر چالش يکي از کليدي ترين و جريان ساز ترين وزارتخانه هاي کشور را به فصل امن اعتماد برساند و کابوس دانشگاه و دانشگاهيان را به پايان ببرد.

فرهادي بي شک استراتژي راي اعتماد مجلس را ديد اما او حالا در مقام وزير تنها با زينهار و هشدار باش جريان خاصي که به نظر مي‌رسد قدرت تصميم گيري مجلس را در تصرف دارد و اعضاي آن با هر کنش مطلوب خود، جشن شادماني مي‌گيرند و به سلامتي هم درود مي‌فرستند، مواجه نيست.

 

او بي شک بايد استقلال خود و دانشگاه را حفظ کند و در برابر خواسته سياسي گروه هاي فشار و جريانات مخالف تحولات اجتماعي در ايران گردن کج نکند و از بيم کارت قرمز آنها هراسي به خود راه ندهد و دل قوي دارد. او بي شک بايد نگهبان گفتمان دانشگاه باشد.

 

گفتمان آزادي خواه و عدالت طلبي که تاريخي درازسال دارد. فرهادي حالا وزير علوم است که متولي نهادهاي علمي و انديشه پرور کشور و داراي جايگاه گفتماني و البته محل زيست آوانگارد ترين و نخبه ترين و البته تازه ترين نسل هاي ايراني است. دانشگاه رستنگاه جريان هاي نوگراي علمي، اجتماعي و تفکرهاي متعالي خواه و دموکراسي طلب جامعه است، انديشه گاهي که البته آبشخور اصلي جريانات تحول خواه در طول تاريخ سياسي – اجتماعي ايران بوده است.


حالا بايد اين راي اعتماد مجلس را به فال نيک گرفت و اميدوار بود دانشگاه از برزخ يکسال گذشته خارج شده و به روزگار جديدي گام نهاده تا بتواند از پس ديوارهاي بي اعتمادي دوباره به ريل تعادل برگردد و مسير عادي خود را از سر گيرد.

مشي اعتدال و استراتژي مديريتي دولت روحاني البته ثابت کرده براي خود مرام و مسلک تعريف شده اي دارد که نه مي‌خواهد و نه مي‌تواند خارج از اين خطوط تعادلي حرکت کند. با اين حال اما دانشگاه و وزارت علوم آنطور که از سماجت مجلس در راي گيري هاي پيشين بر مي‌آيد محل برخورد و بزنگاه اصلي دو انديشه سياسي رسمي و موجود در کشور است.

 

يکي بينش محافظه کارانه با نام بخشي از جريان اصولگرايي که دانشگاه را بي روحيه و خنثي مي‌خواهد و ديگري انديشه تحول خواهانه با نام جريان اصلاح طلبي است که از بطن دانشگاه برخاسته است.

 

اگرچه قطار دولت روحاني سعي دارد بي آنکه به هر کدام از اين جريانات دور يا نزديک شود در مسير تکاملي خود حرکت کند اما دانشگاه تا بوده به سمت مسير تحول خواهي ميل بيشتري داشته است اگرچه حرکت موازي کاري و نهادسازي سازمان يافته طي ساليان اخير تلاش کرده براي جريان محافظه کار ايراني رد پايي در دانشگاه ايجاد کند و البته زمينه هاي محدوديت را هم فراهم آورد اما هرگز در عالم واقعيت موفق نبوده است و دانشگاه هميشه بستري براي طرح ايده هاي اصلاح گرايانه براي برون رفت جامعه از بن بست هاي علمي، تکنولوژيکي، سياسي و اجتماعي بوده است. وزير حالا آنچه را که نبايد فراموش کند، خواست دانشگاهيان و دانشجويان است؛ گفتمان زنده دانشگاهي!


اخبار سیاسی - ابتکار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------