آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

نامه زیباکلام در حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاسی - نامه زیباکلام در حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای؛
دریغ از ۸ میلی‌متر پیشرفت در ۸ سال زمامداری‌‌ آنها

فراموش کرده‌اند در آن ۸ سال به قول آقای دکتر ولایتی «میز مذاکرات را با میز وعظ و خطابه اشتباه گرفته بودند» و بجای تلاش در حل اختلافات هسته‌ای تنها هنرشان این بود با افتخار از ارائه بسته پیشنهادی ایران به ۵+۱ سخن می‌گفتند.

صادق زیباکلام٬ استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در نامه‌ای خطاب به هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان از زحمات و عملکرد آنها در طول مذاکرات قدردانی کرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

حضرات آقایان دکتر محمد جواد ظریف، دکترعباس عراقچی و دکتر مجید تخت روانچی
اعضاء محترم تیم مذاکره کننده هسته‌ا‌ی ایران دامت عظمته
با سلام و تحیات از طرف خود و خانواده‌ام مراتب تشکر و قدردانی خودمان را از ۱۵ماه تلاش‌های بی‌وقفه و صد‌ها ساعت مذاکرات با همتایان اروپایی و آمریکایی‌تان اعلام می‌دارم.

دستتان درد نکند و یقین بدانید بسیاری از ملت ایران هم بر تلاشهای شما ارج نهاده و به شما افتخار می‌کنند.

البته بسیاری هم برعکس تلاشهای شما را «وادادگی»، «عقب نشینی»، «تسلیم»؛ تلاش‌هایتان را ناموفق؛ ۱۵ ماه مذاکرات بی‌وقفه‌تان را بی‌نتیجه وشکست خورده و بالاخره توافقاتی را هم که تا به حال داشته‌اید «بد‌تر از ترکمنچای» می‌خوانند اما بدانید که آنچه شما کرده‌اید به عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب به ثبت خواهد رسید.

آنان که شما را شکست‌خورده می‌پندارند و سرزنش می‌کنند که از‌‌ همان ابتدا هم نمی‌بایستی به عهد و پیمان‌های «کدخدا» اطمینان می‌کردید و با طناب پوسیده آمریکا به چاه می‌رفتید، دو نکته را ظاهرا فراموش کرده‌اند: معضلات سنگینی را که فعالیت‌های هسته‌ای‌مان در قالب تحریم‌ها برای کشور به بار آورده بود؛ ثانیا، عملکرد بی‌حاصل ۸ ساله خودشان را در بازکردن گره هسته‌ای و نجات کشور از غل و زنجیری که تحریم‌ها بر دست و پای اقتصاد کشور بسته بود. فراموش کرده‌اند که در ۸ سال زمامداری‌شان دریغ از ۸ میلی‌متر که توانستند در حل بحران هسته ای کشور پیشرفت نمایند.

فراموش کرده‌اند در آن ۸ سال به قول آقای دکتر ولایتی «میز مذاکرات را با میز وعظ و خطابه اشتباه گرفته بودند» و بجای تلاش در حل اختلافات هسته ای تنها هنرشان این بود که با افتخار از ارائه بسته پیشنهادی ایران به ۵+۱ سخن می‌گفتند. بسته‌هایی که موضوعات آن‌ها عبارت بودند از «خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای»؛ «جهان عاری از سلاح‌های کشتار جمعی»؛ «مبارزه با تروریزم و خشونت»؛ «عدالت جهانی و مبارزه با فقر» و سایر ژست‌های سیاسی بدون آنکه کوچک‌ترین گام جدی در جهت حل مسئله هسته ای‌مان بردارند.

شما در این ۱۵ ماه چندین برابر آن ۸ سال مذاکره کردید؛ آنوقت از جانب همان‌ها متهم می‌شوید که ۱۵ ماه اتلاف وقت کرده‌اید و هیچ گامی هم به جلو بر نداشته‌اید.

فراموش کرده‌اند در حالی‌که هسته‌ای برایشان بیشتر به صورت یک بلندگوی تبلیغاتی و یک ابزار سیاسی درآمده بود کشور چه بهای سنگینی برای تحریم‌ها می‌پرداخت. فراموش کرده‌اند که تحریم‌ها چگونه بسیاری از صنایع کشور را تعطیل کرده بود و مابقی با حداقل تولید و به زحمت برسر پا بودند. فراموش کرده‌اند تحریم‌ها چگونه صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی کشور را در آستانه زمین‌گیری قرار داده بود.

فراموش کرده‌اند دور زدن تحریم‌ها چگونه باعث بوجود آمدن بزرگ‌ترین جریان فساد در طول تاریخ کشور شده بود. فراموش کرده‌اند که چگونه بواسطه تحریم‌ها و ناتوانی ما در پیشبرد پروژه‌های ما در در عسلویه و پارس جنوبی، قطر با دو میلیون جمعیت سه برابر ما از حوزه مشترک پارس جنوبی گاز برداشت می‌کند که ارزش مالی آن بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در سال می‌شود.

یا در همین راستا سعودی‌ها توانسته‌اند روزانه ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر از ما از حوزه مشترک نوروز در خلیج فارس نفت استخراج نمایند که بر اساس بشکه ای ۸۰ دلار سالیانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار می‌شود. مشابه همین وضعیت در آینده‌ای نه چندان دور در خصوص چاه‌های نفتی مشترکمان با عراق بوجود خواهد آمد که باز ما بواسطه تحریم‌ها نتوانسته‌ایم پیشرفتی داشته باشیم در حالیکه عراقی‌ها با شرکت‌های بزرگ نفتی غربی بیش از دو سال می‌شود که حفاری را در قسمت خودشان شروع کرده‌اند.

اینکه شما در طی این ۱۵ ماه حتی یکبار هم حاضر نشده‌اید از هسته ای بهره‌برداری سیاسی نمایید و در عوض تلاش کرده‌اید با مذاکرات جدی و رسیدن به تفاهم با غرب جلوی تحمیل این هزینه‌ها برمنافع ملی‌مان را بگیرید و اقتصاد کشور را مجددا بر روی دو پایش بلند نمایید، یقینا از دید بسیاری از هم میهنانمان پوشیده نخواهد ماند.

رویکرد شما درجریان مذاکرات ۱۵ ماهه با آمریکایی‌ها که برای نخستین بار بعد از انقلاب در چنین سطحی دارد صورت می‌گیرد در عین حال نشان داد که این نگاه که همه آمریکایی‌ها را دشمن فرض بگیریم چقدر نادرست است. بخشی از حاکمیت سیاسی آمریکا خواهان برخورد جدی‌تر و سخت گیرانه‌تری با ماست، در حالیکه بخش دیگر بدنبال یافتن نقاط مشترک است.

بخش اول معتقد است به ایران نمی‌توان اعتماد و اطمینانی داشت در حالیکه بخش دوم بر عکس معتقد است که شاید بتوان با ایران به تفاهم هم رسید. بخش نخست ما را «محور شرارت» می‌داند اما برخلاف آن‌ها خیلی‌ها هم هستند که نه ما را لزوما محورت شرارت می‌پندارند و نه پدر کشتگی با ما دارند. اینکه کدام گروه در قبال ما دست بالا را در واشنگتن پیدا کنند اتفاقا به میزان زیادی به رویکرد ما بستگی پیدا می‌کند.

رفتار امنای دولت قبل از شما بیشترین خدمت را به «ایران ستیزان» بخش اول نمود و هر دو گروه و همه را علیه ما بسیج نمود. در حالیکه رفتار شما بر عکس باعث ایجاد شکاف عمیقی در واشنگتن شده است. برای نخستین بار ظرف ۳۵ سال گذشته ترک‌هایی در دیوار بلند بی‌اعتمادی نسبت به ایران در واشنگتن ظاهر شده و یخ‌هایی در شرف آب شدن است. این نقطه عطف تاریخی بدون تردید حاصل ۱۵ ماه تلاش بی‌وقفه شما در مذاکره با مقامات ارشد آمریکایی است.

شما نشان دادید که اگر چه مذاکره و رسیدن به توافق با آمریکا دشوار است، اما غیر ممکن نیست. این دستاورد شما در جهت خدمت به منافع ملی‌مان اگر بیشتر از موفقیت هسته ای‌ نباشد یقینا کمتر از آن هم نمی‌باشد. دعای خیر میلیون‌ها نفر از هموطنان‌تان یقینا با شما و تلاش‌های ارزنده‌تان می‌باشد.
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
ششم آذرماه یکهزاروسیصد و نود و سه

اخبار سیاسی - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------