آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

نگراني تازه دلواپسان از نتيجه مذاکرات هسته اي



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار سیاسی - نگراني تازه دلواپسان از نتيجه مذاکرات هسته اي؛
 ارتباط «توافق» با انتخابات مجلس!

 

«ارتباط توافق هسته اي با انتخابات مجلس دهم» نگراني جديدي است که اصولگرايان به خصوص دلواپسان اين جناح سياسي به ليست دلواپسي هاي خود اضافه کرده اند.

 

دلواپسي‌هاي اين گروه ديگر از جنس عبور تيم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز ترسيم شده نظام نيست. نگراني‌ها اکنون معطوف به يک حدس و گمان و مبتني بر تئوري توطئه است؛ اينکه در تمديد 7 ماهه مذاکرات هسته‌اي تعمدي وجود دارد؛ تعمدي براي تضمين پيروزي در انتخابات آينده مجلس.

 

ساعاتي پس از پايان مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 در وين9، تحليل‌ها، گمانه‌زني‌ها و اظهارنظرهاي رسانه‌ها و جريان‌هاي داخلي پيرامون اين مذاکرات و نتايج آن آغاز شد.در يکي دو روز نخست پس از وين9 که منتج به تمديد 7 ماهه مذاکرات به جاي توافق جامع و نهايي شد، رسانه‌ها و تحليل‌گران وابسته به جريان مخالف دولت، با «هيچ» دانستن مذاکرات، سعي در تخطئه و زير سوال بردن تيم مذاکره‌کننده و همچون گذشته، متهم کردن آن‌ها به عبور آن از خطوط قرمز ترسيم شده نظام داشتند.دامنه اين انتقاد به مجلس هم کشيده شد و برخي از چهره هاي اصلي دلواپس با استفاده از تريبون مجلس دولت و تيم مذاکره کننده را متهم به «خوشبيني به استکبار» کردند.

نوار تداوم اين ادعاها اما با سخنان مقام معظم رهبري و حمايت قاطع از ديپلماسي دولت، تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي و روند مذاکرات پاره شد.بر اين اساس، پس از اين حمايت، روند انتقادات دلواپسان سمت و سوي ديگري پيدا کرد و با توسل به «تئوري توطئه»، دولت و تيم مذاکره‌کننده از جانب آنها متهم شدند که از اين تمديد اهداف خاصي را دنبال مي‌کنند.

 

نطفه اين رويه تازه، ابتدا در شبکه‌هاي اجتماعي و اپليکيشن‌هاي تلفن همراه و توسط همفکران دلواپسان - با طرح اين ادعا که دولت از تمديد مذاکرات تا تيرماه سال آينده اهداف انتخاباتي دارد - کاشته شد.دلواپسان که امروز ديگر ترديدي وجود ندارد که دلواپسي آنها سياسي و جناحي است (چرا که همين افراد در دولت گذشته که همفکر و هم جهت با آنها بود نسبت به تمام رويه‌هاي غلط هيچ دلواپسي نداشتند) با وجود حمايت قاطع رهبر معظم انقلاب از ديپلماسي دولت، تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي و روند مذاکرات باز هم حاضر نشدند ديدگاه سياسي و جناحي خود را به موضوع مذاکرات هسته‌اي - که قاعدتا بايد يک موضوع فراجناحي باشد- کنار بگذارند.بنابراين شبکه‌هاي اجتماعي، رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها وابسته، به موج تازه راه افتاده دلواپسان پيوستند تا اين تئوري توطئه را نزد مخاطبانشان جا بيندازند.

در همين حال حميدرضا ترقي، عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه در گفتگو با «نسيم» مدعي شد که «متأسفانه اصلاح‌طلبان مي‌خواهند از اين «نمد» براي خود کلاهي بدوزند و مي‌خواهند پيروزي در انتخابات را به دست بياورند به همين دليل تلاش مي‌کنند که به يک توافق ولو توافق بد هم برسيم.»پرويز سروري، قائم‌مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي هم در گفتگو با همين خبرگزاري با طرح اين ادعا که برخي اصلاح‌طلبان به دنبال رسيدن به توافق ولو با عدول از خطوط قرمز نظام هستند مدعي شد: طبيعي است که اصلاح‌طلبان چنين درخواستي را داشته باشند اما مهمترين خواست آنها به نتيجه رسيدن مذاکرات است، اما آنچه مسلم است در طول اين مذاکرات امتيازاتي که داده‌ايم بيشتر از آن چيزي بوده است که دريافت کرديم؛ طبيعتاً عدم تمديد يعني شکست مذاکرات و اين شکست مي‌تواند سياست‌هاي اصلاح‌طلبان را به هم بريزد.

 

غلامعلي حدادعادل، نماينده مردم تهران در مجلس هم روز شنبه بدون آن که اتهامي را متوجه اصلاح طلبان کند در نطق ميان دستور خود، تمديد مذاکرات را ناشي از تلاش آمريکايي‌ها براي تاثيرگذاري در انتخابات مجلس آينده دانست.وي گفت: ما نمايندگان که خود را فرزند معنوي و سياسي مدرس شهيد و امام راحل مي‌دانيم به پيروي از رهبر معظم انقلاب به آمريکايي‌ها با صراحت مي‌گوييم مبادا گمان کنيد که مي‌توانيد با تحريم ظالمانه‌اي که به بهانه موضوع هسته‌اي بر ايران تحميل کرده‌ايد دوباره بر ايران راه نفوذي پيدا کنيد. مبادا گمان کنيد که مي‌توانيد در قضيه مذاکرات با تهديد و تطميع در انتخابات مجلس آينده دخالتي کنيد.

اين سخنان و ادعاي چهره‌هاي اصولگرا در حالي مطرح و توسط رسانه‌هاي وابسته به آن‌ها تبليغ مي‌شود که مذاکرات هسته‌اي اساسا يک موضوع کاملا فراجناحي است و زير نظر شوراي عالي امنيت ملي و با تاييد مقام معظم رهبري مديريت مي‌شود و وزارت خارجه تنها مجري تصميمات اتخاذ شده در اين شورا است.

بر اين اساس در عرصه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي‌ها حول موضوع مذاکرات هسته‌اي، حداقل در شرايط کنوني اصلاح‌طلبان کوچکترين نقشي را ايفا نمي‌کنند. از اين رو هر اتفاقي در مذاکرات اعم از توافق و يا تمديد خارج از قدرت تاثيرگذاري اصلاح‌طلبان است، چه برسد به اينکه بخواهند با پيش‌بيني آن بر اساس تحولات و تصميمات اتخاذ شده در مذاکرات، اقدام به برنامه‌ريزي کنند. مگر آنکه غرض منتقدان، اصلاح‌طلب دانستن دولت يازدهم باشد که از جانب شخص حسن روحاني عضو سابق تشکل اصولگراي جامعه روحانيت مبارز، بارها اين ادعا رد شده است.

نکته ديگر آنکه بر پايه آخرين توافق ايران و گروه 1+5 در وين9، مقرر شد که دو طرف تا دهم تيرماه سال آينده به توافق جامع و نهايي برسند. هر چند محمدجواد ظريف در پايان اين مذاکرات تاکيد کرد که ما نمي‌خواهيم از تمام 7 ماه و 7 روز زمان در نظر گرفته شده استفاده کنيم بلکه به دنبال رسيدن به توافق در کوتاه‌ترين زمان ممکن هستيم. بنابراين اين احتمال وجود دارد که ايران و 1+5 بتوانند در مدت زمان کوتاه‌تري نسبت به دهم تيرماه به توافق برسند. با فرض آنکه چنين توافقي در مدت زمان کوتاه‌تري هم حاصل نشود و در همان دهم تيرماه سال آينده ايران و 1+5 بتوانند به توافق جامع و نهايي دست پيدا کنند، تا برگزاري انتخابات مجلس سال آينده 9 ماه زمان باقي است. بنابراين حد فاصل تيرماه سال آينده تا اسفند‌ماه يعني زمان برگزاري انتخابات مجلس، سيب انتخابات که حداقل از ابتداي سال به هوا پرت شده است تا به زمين برسد هزار چرخ خورده است.

علاوه بر اين، توافق جامع هسته اي نمي‌تواند تضمين‌کننده موفقيت در انتخابات به برگ برنده قطعي براي يک طيف و جناح سياسي خاص تبديل شود. کما اينکه به فرض اگر در تمديد مذاکرات تعمد انتخاباتي وجود داشته باشد، ممکن است اين توافق بر خلاف تمام پيش‌بيني‌هاي اصولگرايان نتايج لازم به اندازه سطح توقعات شکل گرفته در جامعه را به دنبال نداشته باشد و تا برگزاري انتخابات، دولت روحاني با وجود همين توافق هم نتواند تحول چشم‌گيري در جامعه ايجاد کند تا همفکران دولت از جمله اصلاح‌طلبان بتوانند محصول توافق هسته‌اي را در انتخابات برداشت کنند. بر اين اساس اين بارهم دلواپسي دلواپسان به دور از واقعيت‌ها است و از پايه و اساس مستحکمي برخوردار نيست.
اخبار سیاسی - ابتکار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------