آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

از جنجال‌آفريني سياسي تا دومينوي فساد اقتصادي



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 
اخبار سیاسی - از جنجال‌آفريني سياسي تا دومينوي فساد اقتصادي

 

پنجشنبه 22فروردين ماه سال 92 رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخیص مصلحت نظام با سه شعار راهبردي « نجات اقتصاد ايران، تعامل سازنده با جهان و احياي اخلاق در جامعه» پاي به كارزار انتخابات رياست‌جمهوري گذاشت که تحقق هر سه اين پاراديم‌ها نيازمند تمهيدات ويژه‌اي بود كه ركن ركين آن پرهيز از جنجال ورزي و سخنان هيجاني و بازگشت عقلانيت و تدبير به روند اداره امور بود. دكتر حسن روحاني در ايام رقابت‌هاي انتخاباتي با رونمايي از گفتمان اعتدالي منادي منش عقلاني و غير جنجالي شده و بدين واسطه كليد ساختمان پاستور را از مردم دريافت داشت.

 در طول يك‌سال واندي گذشته نيز دولت با همه مضايق و فشارهايي كه از نواحي مختلف روبرو بوده و از همان روزهاي آغازين حملات و ايرادگيري‌هاي بي‌امان منتقدان متوجه آن شده است، سعي وافري داشته كه از حاشيه‌پردازي‌ها دورمانده و به رتق و فتق امور جاريه كشور بپردازد اما نكته كليدي در اين ميانه آن است كه پرهيز از جنجال و حاشيه‌پردازي با رسيدگي منطقي و قانوني به تخلفات و فسادهاي پيدا و پنهان كه بطور طبيعي واكنش‌هاي جنجالي متخلفان و حاميان آنان را در پي دارد، متفاوت بوده و دولت به هيچ روي نبايد به خاطر چنين بازخوردهايي از پيگيري و استيفاي حق عمومي كوتاه آمده و چنين فرض شود كه دولت اعتدال براي دوري گزيني از جنجال‌پردازي‌هاي برخي بايد سكوت پيشه كرده و از كنار انحراف‌ها گذر كند تا مبادا هياهو و جنجالي به راه بيفتد. نجات اقتصاد بدون مبارزه با فسادها و كژروي‌ها ممكن و ميسر نيست همان‌گونه كه احياي اخلاق بدون قطع شاخه‌هاي هرز و ممانعت از اقدامات آنان نمي‌تواند محلي از اعراب داشته باشد.

 پاكسازي منطقي؛ متفاوت از جنجال سياسي
ارقام و اعداد پرونده‌هاي فساد اقتصادي طي چند سال گذشته رشد خيره‌كننده و افسانه‌اي داشته است. اختلاس «3هزار» ميلياردي، فساد «6هزار» ميلياردي، حيف و ميل «9هزار» ميلياردي بابك زنجاني و اكنون كه سخن از فساد «12هزار» ميلياردي نقل مsحافل و مجالس سياسي و رسانه‌اي است.

 

سوال اينجاست كه آيا دولت بايد در برابر تخلفات و حيف و ميل‌هاي مفسدان اقتصادي سكوت پيشه كرده و با اين عنوان كه افكار عمومي از اين موضوعات جريحه‌دار شده و واكنش منفي نشان مي‌دهد، بي‌سر و صدا از كنار آن گذر كند؟ عده‌اي معتقدند كه دولت نبايد با ارائه آمار و ارقام فسادهاي بزرگ ذهنيت ناخوشايندي در جامعه رقم بزند، آناني كه اين روزها با افشاي فساد تازه توسط وزير اقتصاد انگشت اتهام را به سوي دولت نشانه رفته و چنين مي‌گويند كه دولت نبايد با اعلام اين ارقام در جامعه التهاب‌آفريني كند.

 

در نقطه مقابل عده‌اي از كارشناسان معتقدند كه مردم به عنوان صاحبان نظام و انقلاب، محرم راز و امين به همه مقولات هستند و هيچ موضوعي نبايد از آنان پنهان داشته شود، مضاف بر آنكه وقوع فساد اقتصادي در هر سيستم و ساختاري امری طبيعي و بديهي بوده و اگر فساد اقتصادي كه متوجه برخي از كارگزاران خاطي و سوءاستفاده‌گر است، افشا شود نه تنها موجبات ضربه به ساختار نبوده بلكه به تقويت آن انجاميده و با حذف مفسدان، مردم نيز رضايت بيشتر و همدلي فزون‌تري با دولت بواسط جلب اعتماد آنان، خواهند يافت.

 فارغ ازاين مولفه‌ها وظيفه قانوني دولت برخورد با جريان‌هاي اخلال‌گر در سيستم اقتصادي كشور است و مشخص نيست چرا برخي از طيف‌هاي سياسي منتقد دولت كه خود همواره پرچم مبارزه با فساد را در دست دارند، از اعلام فسادهاي اقتصادي برآشفته و به دولت مي‌تازند.

 

اعتراضي كه تنها مي‌تواند از اين زاويه و ناحيه باشد كه اين فسادها در دولت مورد حمايت آنان رخ داده و در آن برهه اعتراضي جامه عمل نپوشيده و اكنون آنان به لحاظ سياسي اين نكته را آسيبي مهلك بر جايگاه خود در نزد مردم مي‌بينند، حال آنكه زدودن فساد از ساختار و سيستم؛ موضوعي معطوف به منافع ملي و عمومي است و نبايد نگرش‌هاي طيفي و جناحي در آن راه داشته باشد.

 

بالاخره هر پاكسازي و اصلاحي با مقاومت‌هاي پيدا و پنهان و مخالفت‌هايي روبرو بوده و احتمال واكنش‌هاي جنجالي براي به انحراف بردن روند مبارزه قابل تصور است و دولت موظف است كه بي‌توجه به اين مقولات منطبق بر خواست عمومي و تاكيد مقامات عاليه كشور بدون هيچ ملاحظه و مسامحه‌اي در اين زمينه قاطعانه به ميدان بيايد و كنش فساد زداي آن هيچگاه به معناي جنجال افكني و التهاب‌آفريني از سوي مردم و دلسوزان لحاظ نشده ومورد حمايت عمومي است.

 از مبارزه با فساد تا التهاب‌آفريني سياسي
بي هيچ شك و شبهه‌اي كشور و جامعه براي حركت بر مدار توسعه و پيشرفت نيازمند آرامش و پرهيز از التهاب‌آفريني در حوزه‌هاي مختلف است اما جالب آنجاست آناني كه طي يك سال و اندي گذشته از هيچ كوششي براي حاشيه‌آفريني و بزرگنمايي جدل‌هاي سياسي دريغ نورزيده و از اساس حيات سياسي آن در مجادله‌پردازي و اصطكاك‌آفريني است اين روزها دولت را متهم مي‌كنند كه با افشاي موضوعاتي همچون فساد 12هزار ميلياردي در پي التهاب‌آفريني در جامعه هستند.

برخورد قانوني و قاطعانه دولتمردان با فساد اقتصادي، التهاب‌آفريني از سوي آنان محسوب مي‌شود اما سياسي كاري‌هاي مفرط و جنجال‌آفريني پيرامون موضوعات حاشيه‌اي از نگاه آنان گويي منطقي و به دور از هر ايراد و اشكالي است.

 در حالي كه سپهر سياسي بواسطه پرهيز دولت از ورود به مباحث جنجالي، آرامش مطلوبي به خود گرفته و نحله‌هاي مختلف سياسي با نگرش‌هاي متفاوت در حال گذار به بسترهاي رقابتي و مطلوب براي نقش‌آفريني در بزنگاه‌هاي حساسي چون انتخابات مجلس آينده هستند، تحولات چند روز گذشته و برخوردهاي مسبوق به سابقه توسط عده‌اي قلیل كه به دنبال التهاب‌آفريني در جامعه هستند، علامت سوالی در برابر اهداف و اغراض عده‌اي خاص قرار داده و زنگ خطر را به صدا درآورده كه عده‌اي در پي التهاب‌آفريني در فضاي سياسي كشور هستند و اكنون براي فرافكني آدرس‌هاي اشتباهي مي‌دهند.

 

طي چند روز گذشته ممانعت از حضور برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب براي سخنراني در محافل دانشگاهي و نيز ايجاد التهاب و تشنج نشان مي‌دهد كه عده‌اي بواسطه خلأ  گفتماني و عدم‌اقبال عمومي در پي جلب افكار عمومي از طريق برخوردهاي خشن و غيرقانوني هستند، نكته‌اي كه مداقه و دقت نهادهاي متولي امنيت عمومي را براي کنترل و ریشه‌کنی اين رويكردها مي‌طلبد.

 

فارغ از شعارها و نيز رويكردهاي به منصه ظهور رسيده از سوي دولت، هر عقل سليمي مي‌داند كه دولت براي رتق و فتق بهتر امور نيازمند آرامش و پرهيز از جنجال است و در اين مسير گام برمي‌دارد اما منتقدان نيز بايد بدانند كه اعتدال به معناي سكوت و انفعال نبوده و نيست و دولت براي پيشبرد برنامه‌هاي خود نياز به مقابله جدي و قاطعانه با فساد اقتصادي در شرايط ويژه پولي و مالي خود دارد.

اخبار سیاسی - آرمان
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------