آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

محرمانه‌ های یک نشست محرمانه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


محرمانه‌ های یک نشست محرمانه

 

یا می‌دانند شانسی برای ورود به مجلس دهم ندارند یا اینکه می‌خواهند کرسی‌های زیادی را در این مجلس به نام خود کنند.

 

این روایتی از تلاشهای این روزهای بخشی از اصولگرایان است. فعالیتهای این طیف که به تندروی علاقه دارند، پشت درهای بسته جریان دارد و تصور آنها چنین است که فعالان سیاسی اصلاح طلب و حتی اصولگرایان میانه‌رو اطلاعی از جلسات آنها ندارند اما ظاهرا این تصور تنها در ذهن خودشان قابل قبول است که این نشست‌ها به صورت محرمانه برگزار می‌شود.

معمولا در عرصه سیاست خبر محرمانه معنا ندارد چرا که در نهایت از سوی یک عضو حاضر در همان جلسات یا از سوی افرادی که پس از جلسه شنونده اخبار آنچه بودند که در پشت درهای بسته اتفاق افتاده است، منتشر می‌شود؛ به عبارتی دهان به دهان می‌چرخد و باقی افراد از آن مطلع می‌شوند.
 
 آن شب چه گذشت؟
چندی پیش جلسه‌ای با حضور طیف تندروی جناح اصولگرا که برخی از آنها در مجلس حضور دارند، برگزار شد. محور این جلسه هم چگونگی حضور و بالا بردن احتمال پیروزی کاندیداها در انتخابات مجلس دهم بود. مطابق آنچه به آرمان گزارش شد، دو پیشنهاد در این جلسه محرمانه مطرح شد، یکی اینکه از اصولگرایان میانه‌رو به ازای همراه شدن بدون حاشیه، مطالباتی را خواستار شوند که معنای آن در ادبیات سیاسی، «سهم‌خواهی» است و موضوع دیگر که در این جلسه مطرح شد حضور به عنوان جریان مستقل اصولگرا در انتخابات مجلس دهم بود.

 

استدلال طرح این پیشنهاد هم این است که آنها به ازای داشتن صفت اصولگرا به طور طبیعی بخشی از آرای سنتی را دارند و از سوی دیگر اگر نیاز باشد بتوانند از طریق هجمه به اصولگرایان میانه‌رو با طرح برخی مسایل با عنوان «پشت‌پردة» اردوگاه اصولگرایی، طیف خود را کسانی معرفی کنند که برای خدمت به مردم مشتاقند و طیف اصولگرایان میانه‌رو را طیفی که تنها به فکر کسب کرسی‌های قدرت هستند و پس از مدتی اختلافات میان آنها به آرامش کشور لطمه وارد می‌کند.

 چه کسانی در جلسه بودند؟
افرادی که در این نشست محرمانه حضور داشتند را سیاسیونی تشکیل می‌دادند که غالبا اظهارات آنها در فضای سیاسی کشور جنجال‌آفرین می‌خوانند. این افراد بارها با مطرح کردن دلواپسی‌ها و انتقادهایشان از دولت سعی در تضعیف رقیب و تقویت خود داشتند. برخی از آنها جلساتی را با جوانان اردوگاه اصولگرایی برگزار می‌کنند تا در مواقع لازم بدون پشتیبان نباشند.

 

اما افراد حاضر در این نشست محرمانه نیاز به معرفی ندارند چراکه همایش‌ها و جلساتشان در یک سال اخیر به گمان خودشان به شدت موردتوجه واقع شده است.

 

موضوع مهمی که در این نشست محرمانه مطرح شد اصرار بر عدم اطلاع رسانی بود چنانکه یکی از حاضران معتقد بود هر تصمیمی در این جلسه و جلسات بعد گرفته شود، با انتشار و اطلاع دیگر سیاسیون از آن، به هجمه‌ای علیه آنان بدل خواهد شد. نکته جالب در میان حضار، حضور برخی حامیان و وفاداران به دولت احمدی‌نژاد بود و همنشینی آنها با برخی که پیش از این تندترین انتقادات را به هم داشتند سیاستی بود که شاید در گذشته به دعوای گروهی تعبیر می‌شد اما امروز وحدت برای بازگشت نام گرفته است.

 دفع گلایه‌ها
از موضوعات دیگری که در این نشست محرمانه مطرح شد، تلاش برای رفع کدورتها با اصولگرایان میانه‌رو بود البته تاکید شد که مسیر این جریان با میانه‌روها در صورتی یکی خواهد شد که آنها تن به خواسته طیف تندرو بدهند و اگر چنین نشود برای حفظ ظاهر، صحبتی از اختلافات به میان نخواهد آمد.

 

برخی اعضای جلسه موضوع جذب تعدادی از نیروهای طیف میانه‌رو اصولگرا را مطرح کردند و عنوان داشتند که با حضور آنها در این جریان از میزان هجمه به تندروی‌ها کاسته خواهد شد. یکی از اعضای این جلسه عنوان داشت برای اعتبار بیشتر این جریان می‌توان از افرادی بهره گرفت که بر خود نام اصلاح‌طلب گذاشته‌اند اما آنچنان به آرمانهای این جریان پایبند نیستند و به عبارتی در کنج کم رفت‌وآمد اردوگاه اصلاح‌طلبی چادر زده‌اند اما در منطقه آنها تنها گاهی صدای فرصت‌طلبانی شنیده می‌شود که از پرچین اردوگاه خود را به داخل انداخته‌‌اند تا با این معدود افرادی که در توهم اصلاح‌طلب بودن هستند، برای ضربه به مرکز اردوگاه برنامه‌ریزی کنند.

 

اما این تندروها به آن اندازه‌ آگاه بودند که بدانند حضور اصلاح‌طلبان بدلی در جمع آنها چندان موثر نیست البته با این استدلال که آنها به خودشان هم رحم نداشتند چه برسد به ما که رقیب اصلاح طلبان هستیم. بنابراین این پیشنهاد با موافقت اکثریت رد شد.

 به دنبال امضای اعتبار
در بخش‌های پایانی جلسه این بحث مطرح شد که اگر قرار شد این جمع لیستی جدا از اصولگرایان ارایه دهد، برای اعتبار آن باید نام یکی از بزرگان به عنوان حامی آنان مطرح شود که جمع اندکی به فکر فرو رفت و بعد به چهره همدیگر نگاه کردند. مشخص بود که فرد خاصی مدنظر آنهاست اما هیچ یک نمی‌خواهند خود را معرف آن فرد بنامند چرا که می‌دانستند باید در آینده پاسخگوی این کار خود باشند و آنچه با ناطق‌نوری کردند برایشان تجربه تلخی بود. در نهایت با بلندتر شدن صدای زمزمه‌‌ها همگان به یک نتیجه رسیدند و قرار شد تا جلسه بعدی مذاکراتی با این شخصیت صورت گیرد تا در صورت پذیرش مسئولیت نام او در پس لیست انتخاباتی باشد.

 پیمانی که شکسته شد
جلسه تندروها اما با چند پیمان پایان یافت. اصولگرایان چه از نوع تندرو و چه از نوع میانه‌رو بارها طعم پیمان‌شکنی را چشیده‌اند . حالا بار دیگر پیمانی بستند که چند بند داشت. یکی اینکه مباحث طرح شده از این جلسه به بیرون درز پیدا نکند که این پیمان خیلی زود شکست!  دیگری این بود که بدون هماهنگی با سایر اعضای این جریان، از اصولگرایی جهت حضور در جلسات آتی دعوت نشود. سومین بند هم مرتبط با عدم جذب به طیفهای دیگر اردوگاه اصولگرایی بود. مشخص نیست جلسه بعد در کدام نقطه شهر قرار است برگزار شود اما این جلسه در نقطه خوش آب و هوایی بود.
اخبار سیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------