آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

شکایت از علی مطهری به خاطر تعبير يوم‌الله نهم دي به يوم‌الشيطان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 شكايت ٥٠ نماينده از مطهري

كنايه لاريجاني، حمله الياس نادران و دفاع محجوب؛ حاشيه‌هاي نطق يكشنبه علي مطهري در بهارستان هنوز تمام نشده است. تازه ٥٠ نماينده هم دست به شكايت عليه او زده‌اند. مطهري هم ديروز فرصت پيدا نكرد تا تذكر خود را اعلام كند؛ تذكري كه علي لاريجاني، رييس مجلس جلوي آن را گرفت. از همان روز يكشنبه هم معلوم بود دامنه اتفاقات رخ داده در جريان نطق علي مطهري، حالا حالاها تمام نمي‌شود. حتي روايت‌ها از آنچه در آن جلسه اتفاق افتاده هم ادامه دارد. از جمله صفر نعيمي رز، سخنگوي فراكسيون رهروان گفته كه او تنها كسي بوده كه علي مطهري را هل داده است. .

تلاش لاريجاني براي گذر از اتفاقات روز يكشنبه
خيلي‌ها ديروز منتظر موضع‌گيري علي لاريجاني در قبال اتفاقات روز يكشنبه مجلس بودند. آن هم در شرايطي كه بسياري از نمايندگان اعتقاد داشتند اگر علي لاريجاني در دقايقي كه مطهري مشغول نطق بود، رياست جلسه را بر عهده داشت اتفاقات روز يكشنبه رخ نمي‌داد.

 

اين عده مي‌گويند نايب رييس اول مجلس در آن لحظات نتوانست فضا را آن‌طور كه بايد كنترل كند. ديروز اما علي لاريجاني هيچ اشاره مستقيمي به اين اتفاقات نداشت. گويا مي‌خواست فعلا با سكوتي اين موضوع را قدري به دست فراموشي بسپارد. از همين رو هم بود كه اجازه نداد علي مطهري تذكرش را در جلسه علني ديروز بدهد.

 

كمال الدين پيرموذن، در روايت ماجراي تذكر ديروز مطهري به مهر گفته است: «مطهري خواهان بيان تذكري بود. وي معتقد است كه ديروز از دو دقيقه از وقت نطقش استفاده نكرده است. بنده با رياست مجلس در اين خصوص صحبت كردم اما اعلام كردند بيان تذكر وي به صلاح نيست.»

 

نماينده اردبيل در مجلس با اشاره به رايزني‌هايش با رياست و نايب‌رييس مجلس براي بيان تذكر مطهري ادامه داده: «ايشان با توجه به جو موجود و بررسي لايحه مهم خروج از ركود، بيان اين تذكر را به صلاح ندانستند.» ديروز پس از آغاز جلسه علني، تعدادي از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس شامل مسعود پزشكيان، كمال‌الدين پير موذن، عابد فتاحي و علي مطهري جمع شده بودند.

 

مطهري در ابتداي جلسه اعلام تذكر آيين‌نامه‌يي كرد اما به وي فرصت بيان تذكر داده نشد. رايزني‌ها ميان اطرافيان مطهري و هيات رييسه آغاز شد. بر اين اساس عابد فتاحي و كمال‌الدين پيرموذن با علي لاريجاني و محمد حسن ابوترابي فرد گفت‌وگو كردند. بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه نيز به جمع اطرافيان مطهري اضافه شد و با وي گفت‌وگو كرد. پيرموذن گفته است: «پس از گفت‌وگوي نعمتي با مطهري و ابلاغ پيام‌هاي هيات رييسه به وي، مطهري نيز قبول كرد كه از بيان تذكر انصراف دهد.»

دعوت لاريجاني به آرامش
اما علي لاريجاني ساعاتي بعد، وقتي پس از ترك كميسيون تلفيق در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، روشن كرد كه چندان مايل به ادامه بحث‌ها بر سر نطق مطهري نيست.

 

او بدون آنكه در سخنان خود اشاره‌يي به اتفاقات روز يكشنبه مجلس بكند، توضيح داد: «بنده فكر مي‌كنم كه ما مسائل خيلي مهمي در كشور داريم، همه بايد توجه داشته باشند كه هرچه فضاي كشور آرام‌تر و منطقي‌تر باشد تا در شرايط فعلي بتوانيم مشكلات را حل كنيم، اين يك وظيفه ملي است.»

 

وي افزود: «همه بايد تلاش كنند در مجلس فضايي باشد كه بشود به مسائل اصلي پرداخت و مسائل اصلي در فضاي منطقي انجام شود زيرا اين به نفع كشور است. » رييس مجلس با تاكيد بر اينكه به اعتقاد بنده رسانه‌ها نيز بايد همين فضا را دنبال كنند، خطاب به رسانه‌ها گفت: «به نظر بنده شما رسانه‌يي‌ها هم همين فضا را دنبال كنيد و دنبال سوژه‌هايي نگرديد كه از نظر كار سياسي خيلي داغ است.» لاريجاني در همين زمينه تصريح كرد: «بهتر اين است كه شما (رسانه‌ها) فضايي را ترويج كنيد كه به سمت آرامش بيشتر باشد.»

 

وي در ادامه به سخنان اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي پيرامون وحدت و توجه به مسائل اصلي در روز ميلاد پيامبر اكرم(ص) اشاره كرد و اظهار داشت: «اين نكته‌يي است كه اخيرا رهبر معظم انقلاب هم در روز ميلاد پيامبر گرامي اسلام (ص) و نيز در روز ١٩ دي بر آن تاكيد داشتند كه وحدت و توافق و ايجاد آرامش در كشور در حال حاضر بسيار ضروري است.»

 

رييس مجلس با تاكيد بر اينكه رسانه‌ها تلاش كنند كه فضاي توافق بر كشور حاكم باشد، در توصيه‌يي به نمايندگان نيز گفت: «البته شرايط براي نمايندگان هم همين‌طور است و همه بايد اين كار را بكنيم. چه احزاب، چه رسانه‌ها و چه نمايندگان و چه رجالي كه تريبون دارند، همه بايد تلاش كنند كه فضا، فضاي آرامش باشد و به مسائل اصلي كشور، يعني مشكلات معيشتي مردم بيشتر بپردازيم. امروزه وظيفه ملي ما اين است.» لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد آيا درباره حواشي صحن علني مجلس شكايتي از هيات رييسه و نحوه اداره صحن علني مطرح شده است يا خير، گفت: «چيزي نشنيده‌ام.»

نطق و تذكر، حمله و دفاع از مطهري
اما با وجود تمام تلاش‌هاي لاريجاني، باز هم جلسه ديروز مجلس بي‌نصيب از اشاره به اتفاقات روز يكشنبه نبود. جايي كه الياس نادران در قامت مخالف و عليرضا محجوب در قامت موافق و مدافع مطهري ظاهر شدند.

 

ابتدا الياس نادران در آخرين جملات نطق ميان‌دستور خود گفت: «اينكه عده‌يي به بهانه حصر سران فتنه و در شرايطي كه كشور در حوزه منطقه‌يي در آن قرار دارد اراده كردند تا با مطالبه محاكمه و اعدام سران فتنه، فتنه ديگري را رقم بزنند و در اين راه از تعرض به نهادهاي رسمي و قانوني و اختيارات آنها ابايي ندارند. در اين بين عده‌يي بازي‌خورده تهور به خرج داده و پازل دشمن را كامل مي‌كنند. بي‌‌اعتنا به اينكه گيرم پسر نوح باشي يا برادر حاتم طايي ولي فردا اين نسبت‌ها افاقه‌يي نخواهد كرد. »

 

او هر چند در اين اظهارنظرها هيچ نامي از علي‌مطهري نبرد، اما اشاره او به «پسر نوح» كافي بود تا مشخص شود منظورش از اين جملات چه كسي است. مطهري نيز كه در آن دقايق در صحن علني حضور داشت و روي صندلي خود نشسته بود تنها با خنده‌ سخنان نادران را دنبال مي‌كرد. در مقابل اما عليرضا محجوب در تذكري به هيات رييسه مجلس گفت: «از هيات رييسه محترم تقاضا دارم در زمان نطق ميان دستور و پيش از دستور نمايندگان حقوق آنها را رعايت كند.»

روايت‌هاي حمله‌كنندگان
با اين وجود همچنان برخي نمايندگاني كه نطق مطهري را به هم ريختند روايت‌هاي خود را از التهاب‌هاي روز يكشنبه مجلس ادامه مي‌دهند. ديروز صفر نعيمي‌رز، سخنگوي فراكسيون رهروان در گفت‌وگويي به سايت تابناك گفت كه «من تنها كسي بو‌دم كه به طرف مطهري رفتم. نمي‌دانم چرا بعضي‌ها دوست دارند ‌ماجرا بزرگ شود. درگيري آن‌گونه كه گفته شد، نبود‌ و فقط در حد هل دادن همديگر بود. آقاي مطهري من را هل داد؛ اما اينكه مي‌گويند درگير شده‌اند، اين طور نبوده و كسي، ديگري را نزده است.»

 

او توضيح داده كه به مطهري گفتم «بيا پايين و بيش از اين اصرار نكن كه در‌‌ همان جايگاه سخنراني، ‌من را هل داد و من هم او‌ را هل دادم.»

 

در همين حال محمد سعيد انصاري، نماينده آبادان هم كه يكي از ديگر معترضان جلسه روز يكشنبه بود، به سايت انتخاب گفته است: «ايشان حاضر نبود، وقتي سخنانش تمام شد، نمايندگان مخالف او را پايين آوردند، خودت ديگر مي‌فهمي با زور بوده يا داوطلبانه!»

 

او در پاسخ به اين سوال كه «آيا شما بوديد كه برگه نطق آقاي مطهري را پاره كرديد» هم توضيح داده است: «نه ايشان كاغذهايش را با خود برد، اما من كاغذي را ديدم كه فكر كردم كاغذ نطق ايشان است، براي همين آن را مچاله كردم و سپس تحويل هيات رييسه دادم.» نمايندگان مختلف در حالي داستان حمله خود را به نطق مطهري روايت مي‌كنند كه مسعود پزشكيان، نماينده اصلاح‌طلب مجلس گفته بود كه آنها بعد از بيرون رانده شدن رسانه‌ها ديگر انگيزه قبلي را نداشتند و به نظر مي‌رسد بيشتر مي‌خواستند تا كارشان ديده شود.

شكايت، شروع ماجراي تازه
اما مهم‌ترين واكنش به سخنان مطهري، يك روز بعد از نطق جنجالي او شكايت ٥٠ نماينده مجلس از وي به كميته نظارت بر نمايندگان است.

 

خبرگزاري مهر در خبري كوتاه نوشت: «٥٠ نماينده مجلس شوراي اسلامي طي نامه‌يي از علي مطهري به كميته نظارت بر رفتار نمايندگان شكايت كردند.» هنوز معلوم نيست كه چه كساني اين شكايت را امضا كرده‌اند اما روز يكشنبه هم موسي غضنفرآبادي، از پيش خبر داده بود كه چنين اقدامي در راه است.

مهر به نقل از منابع خود خبر داده كه شكايت نمايندگان از علي مطهري به دليل تعبير يوم‌الله نهم دي به يوم‌الشيطان در نطق خود در جلسه روز گذشته مجلس با ٥٠ امضا براي ارسال به كميته نظارت بر رفتار نمايندگان تدوين شد.

اخبار سیاسی - اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------