پیوند‌مبارک اعتدال و اصلاح‌طلبی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


پیام‌های آیت‌ا... هاشمی و خاتمی به همایش اصلاح‌طلبان


روز پنجشنبه دو پیام از تریبون همایش بزرگ اصلاح‌طلبان قرائت شد. یک پیام با امضای شخصیتی که تردیدی در میانه‌روی و اعتدال او نیست و پیام دیگری که امضای لیدر جریان اصلاحات را داشت اما هر دو پیام اشتراکاتی با یکدیگر داشت و آن هم فراخواندن همه به اعتدال و یادآوری این بود که اصلاحات نیاز هر روز جامعه است.

 

روز پنجشنبه سیاسیونی در کانون توحید حضور داشتند که به همایش بزرگ اصلاح‌طلبان دعوت شده بودند. افرادی که نماد آنها اصلاح‌طلبی است و اعتدال اما چارچوب تعریف آنها از اصلاحات فرق دارد چنانکه در پیام آیت‌ا... هاشمی هم اینچنین به موضوع اعتدال و اصلاحات اشاره شده بود: «اصلاح‌طلبی و اعتدال گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت، هیچ اقدام و حاکمیتی به نام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست.»
 
اگر دقت شود هیچ یک از این مفهوم اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی در پیام آیت‌ا... هاشمی بر دیگر ترجیح داده نشده و تضادی هم میان آنها گفته نشده است. دو رویکرد که در نهایت به یک هدف می‌رسد یکی با تعاملات و کمتر دور شدن از معادلات کنونی که مشی میانه‌روی است و دیگری به قصد آزمودن و یافتن مسیر دیگری سعی در تغییرات در چارچوب قانون دارد و تعاملات خود را در همین راستا تعریف و ارائه می‌دهد.

 

اصلاح‌طلب میانه‌رو یا میانه‌روی اصلاح‌طلب کلمات عرف و معناداری نیست همانطور که چندی قبل برخی درصدد ایجاد اختلاف با ارائه کلمات «اصلاح‌طلب خوب» و «اصلاح‌طلب بد» بودند . شاید بتوان اعتدالگرایی را مترادف با اصلاح‌طلبی دانست اما هیچگاه معنای واحدی برای این واژه نمی‌بایست متصور شد. موضوع دیگری که در هر دو پیام بزرگان اعتدال و اصلاحات پررنگ بود دعوت به همگرایی و با هم بودنهاست. حذف یک طیف از اردوگاه سیاسی به مثابه از دست دادن فرصتهاست و در ادبیات سیاسی بزرگان و رهبران سیاسی کمتر به آن توصیه شده است.

 

در نهایت روز پنجشنبه زمانی که اعلام شد پیام آیت‌ا... هاشمی و پس از دقایقی پیام سیدمحمد خاتمی قرائت می‌شود شور و شعفی در چهره‌ها نقش بست چون اینان به خوبی می‌دانستند آنچه قرائت می‌شود راهکار موفقیت‌های سیاسی است و باید با دقت به آن توجه کنند.

 التزام به جمهوریت، مستلزم التزام به وجود احزاب
متن پیام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاحات‌طلب به این شرح است: «اصولاً التزام به نظام جمهوریت، مستلزم التزام به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند و فراهم ساختن زمینه‌ فعالیت رسمی و مؤثر آنها با سلایق مختلف داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامی است و بدون وجود احزاب و نهادهای سیاسی مستقل از دولت و سایر قوا، امکان تعمیق نظام جمهوریت و وصول به اهداف نهایی چنین نظامی ممکن نیست؛ احزابی که بتوانند به طور مؤثر و قانونمند زمینه‌ مشارکت آحاد شهروندان یک کشور را در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام جمهوری از قبیل انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس و سایر مسائل مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را فراهم سازند.»

 

همچنین در بخشی از این پیام توصیه‌هایی به مسئولان برگزاری انتخابات شده است: «در همین راستا ضرورت دارد کلیه مسئولان دلسوز کشور و به خصوص دست‌اندرکاران انتخابات، بسترهای مناسب را برای جلب مشارکت حداکثری مردم از طرق مختلف، از جمله فراهم ساختن زمینه‌ فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود خودداری کرده و خود را مکلف به اجرای قانون و حفظ حق انتخاب آزاد و رقابتی مردم که حقیقتاً «حق الناس» محسوب می‌شود، بدانند.

در همین راستا تذکر چند نکته مهم را برای جمع حاضر در این همایش، سایر دوستان، مردم و دلسوزان انقلاب ارزشمند اسلامی لازم می‌دانم:

1- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصریح چشمگیر آن به این امر که گردش کلیه امور اساسی مردم مبتنی بر آراء مردم می‌باشد از جمله میراث‌های گرانبهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(قدس سره) است و از این حیث ضرورت دارد بر اجرای تام و تمام همه‌ اصول قانون اساسی از جمله، فصل سوم آن مربوط به حقوق ملت تأکید شود و از گرایش‌هایی تقلیل‌گرایانه و اجرای حداقلی قانون اساسی پرهیز شود.

 2- اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت، هیچ اقدام و حاکمیتی بنام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست.

3- ضرورت دارد دوستان بر حفظ و ارتقای بنیان‌های وحدت ملی از طریق به رسمیت شناختن حقوق حقه‌ همه‌ ملت از همه‌ اقوام و مذاهب تأکید ورزیده و نیز بر لزوم احترام و تضمین هر چه بیشتر حقوق مشروع زنان و فراهم ساختن ‌امکانات مناسب‌تر حضور مؤثرتر آنان در عرصه‌های مختلف جامعه و مدیریتی کشور تلاش نمایند.

4- با توجه به آنچه که در کشورهای اسلامی منطقه، به خصوص کشورهای همجوار به نام دین و اجرای احکام اسلام از حیث اعمال خشونت و ترویج فرقه گرایی و توسعه عقاید تکفیری ملاحظه می‌شود، لازم است چنین نشست‌هایی نسبت به محکومیت هرگونه اقدام و اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی و باور به تقابل این روش‌ها و منش‌های خارج از سیره‌ رهبران اصیل ادیان ابراهیمی از طریق اعمال رسالت رحمانی همه‌ انبیاء و به‌ویژه پیامبر گرامی اسلام و اصول وحیانی اقدام نموده و خود نیز با تحمل و مدارا با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مخالف در جهت هر چه بیشتر کاهش خشونت و افراطی‌گری و توسعه فضای گفتمان و تضارب اندیشه قدم بردارند.

 

5- احزاب و تشکل‌های سیاسی ضمن حفظ و توسعه جایگاه احزاب و دفاع از حقوق قانونی نهادهای مستقل کشور بر ضرورت حفظ احترام جایگاه رهبران دینی و سیاسی و پیشکسوتان انقلاب و دوران سخت مبارزه که همگی سرمایه عظیم اجتماعی و ملی محسوب می‌شوند تأکید ورزیده و از حضور و جایگاه این سرمایه‌های اجتماعی و ملی و احیاء و تقویت فرهنگ تحزب و تحمل و مدارا و ارتقای تشکیلات قانونمند و نیز نهادینه کردن تفکر و اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی حُسن استفاده را بنمایند.»

 پیام سیدمحمد خاتمی به همایش اصلاح‌طلبان
همچنین در پیام حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی به این همایش آمده است: « تقویت نظام، به تقویت جمهوری اسلامی است که رکن رکین آن مردمی هستند که آزادی و پیشرفت و استقلال را با رعایت ارزش‌های والای اسلامی طلب می‌کنند و این هم با حضور جریان‌ها و تشکل‌های مدنی ممکن است که در عین پایبندی به اصل نظام و حرکت در چارچوب قانون اساسی با راهبرد‌ها و سلایق متنوع از بخش‌های مختلف جامعه نمایندگی می‌کنند. جا دارد که به طور ویژه از استقامت و تلاش ارزشمند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تقدیر شود؛ شورایی که در همه فراز و نشیب‌ها و احیانا طوفان‌ها، با سعه صدر، چراغ اصلاح‌طلبی را روشن نگه داشته است و تشکل‌ها و گروه‌های چندی را گرد هم آورده است و راه‌های بهتر حضور در عرصه سرنوشت را جست‌و‌جو کرده است.»

 

وی در ادامه تاکید کرد: «خداوند منان را سپاسگزاریم که در دولت تدبیر و امید زمینه گردهم آمدن این جمع با رویکرد نزدیک‌تر کردن دل‌ها و زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت، نشاط گروه‌ها و تشکل‌ها و به طور کلی مردم در عرصه سرنوشت فراهم آمده است و همچنین باعث تقویت این امید می‌شود که به یاری خداوند هر چه بیشتر به فضای سیاسی باز و سالم نزدیک‌تر شویم تا همه دلسوزان بتوانند نقش خود را در جهت پیشرفت کشور و نزدیک‌تر شدن به اهداف بلندی که انقلاب داشته است ایفا کنند.»

اخبار سیاسی  - آرمان
 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------